quote:
door Peter op 22 Feb 2004 21:17 op 20 Feb 2004 15:45:41 schreef Priscilla en Aquila:
Gal. 3:26 en 27: Ieder die in Christus gedoopt is (medegestorven en medeopgewekt) hebben Christus (het nieuwe leven –
Zijn gerechtigheid) aangedaan, zodat God hen ziet alsof het
hun gerechtigheid is…..Hem in zich ontvangen……. (Godfashion

)
De wet is dus een bijkomend iets van voorbijgaande aard.....voor degene die in Christus gelooft als zijn gerechtigheid.
Peter zegt:Maar ... die bijbelgedeelten zeggen mij, dat we afzijn van de
vloek, de
schuldvan de wet, niet van die wet zelf!
De vloek, de schuld is van voorbijgaande aard, want de wet is voldaan/vervuld door Christus, maar de wet zelf staat nog als een huis
Allereerst bedankt dat je de moeite hebt genomen ook vanuit de bijbel aan te geven hoe je over de wet denkt

Ik ben even een beetje later met m'n reactie dan de bedoeling was.....
Ik ben het met je eens dat de wet nog ‘staat als een huis’….
Ik heb ook niet gezegd dat de
wet in de prullenbak kan…. Wij ontbinden de wet ook niet; alleen
wij zijn niet tot vervulling (
doch wie ze doet en leert …)in staat –
Christus heeft voor ons de wet vervuld……(
Ik ben niet gekomen om te ontbonden maar om te vervullen…)
In het stukje uit Romeinen 7 waar Paulus het beeld van
wettig gehuwden aanhaalt om dit duidelijk te maken lezen we dat
wij dood zijn voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is”.”
In dit beeld is de vrouw de gelovige, de man is de wet en zij zijn met elkaar getrouwd…… Wanneer is de vrouw niet meer aan haar man(=de wet) gebonden? Als hij dood is…… maar de wet is goed en niet dood…….. Dan is er maar één andere oplossing:
Als de vrouw dood is, is zij niet meer aan haar man(=de wet) gebonden….. Door deze dood - waar de doop een beeld van is, zijn wij op een heel
ander terrein gekomen. Wij zijn opnieuw getrouwd en het zou belachelijk zijn als we dan onze
vorige echtgenoot nog laten bepalen hoe wij moeten leven bij onze nieuwe man.
Als je dit doortrekt, zou je heel ‘hard’ gezegd,
geestelijk overspel plegen als je de wet niet geheel aan de kant schuift…. Je zou het zo kunnen zien: de wet zegt dat wij moeten sterven (want we zijn zondig), doordat wij gestrorven zijn (met Christus-die aan die eis heeft voldaan) zijn wij vrij van de wet geworden…. Zo staat het ook in:
quote:
Galaten 2
18 ‘Immers, indien ik hetgeen ik afgebroken heb, weder opbouw, bewijs ik daardoor, dat ik zelf een overtreder ben. 19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven 20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.’
De wet is gegeven voor zondaren en onrechtvaardigen;
maar na onze wedergeboorte zijn wij in Christus rechtvaardig; daarom heeft de wet ons niets meer te vertellen.Zoals staat in:
quote:
1 Timoteus 1
8 Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast, 9 wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen
Efeze 2
15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen,
Wat hebben wij dan wél als
richtlijn na onze acceptatie van de Here Jezus… Zijn Geest die in ons is komen wonen heeft ons het nieuwe leven gegeven……
quote:
Galaten 5
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. - 16 [This] I say then, Walk in the Spirit, and ye shall not fulfil the lust of the flesh.16 Maar ik zeg: wandelt in den Geest, zo zult gij de lusten des vleses niet volbrengen. - .....18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet …….22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.
Zoals in vers 16 staat is het
wandelen door de Geest de basis van waardoor wij niet meer voldoen aan wat ons ‘vlees-de oude mens-de zondige mens’ wil.
Op het moment dat wij onszélf/ons eigen ‘ik’ niet
dood houden, gaat het mis….
Laten we de Geest- in-ons het ‘werk’ doen, is het niet meer
ons werk….. Daarom staat er ook: wandelt door de Geest (Gal.5) en onze nieuwe mens is ‘in Christus Jezus
geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.’ (Efeze 2:10)
Wandelen is iets anders dan
werken; de goede werken heeft God al klaar liggen, door in de Geest te ‘wandelen’
doen wij automatisch goed want onze nieuwe mens
kán niet eens iets anders…
quote:
Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest. 5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.….. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid….. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.
In dit gedeelte uit Romeinen 8, wordt de ‘oplossing’ gegeven voor het feit dat
de gelovige medegestorven is met Christus, maar merkt dat
als hij het goede wil doen, het kwade bij hem aanwezig is. Want ons lichaam is nog aan de zonde onderworpen zoals in het vorige hoofdstuk duidelijk werd.
Vers 4:
Zoals wij in onzelf geen goed kunnen, kán de Geest in ons (onze nieuwe mens) niet anders dan goed doen, dat is zijn natuur……De Bijbel noemt dat de
wet(matigheid) van de Geest des levens… Onze oude mens is nl. onderworpen aan de
wet(matigheid) van de zonde en de dood: Het is onze natuur om te zondigen waardoor wij dood zijn voor God; het gaat automatisch, we kunnen vanuit ons zelf niet anders…..
Christus was DE mens zonder zonde, die wél de wet (Gods eisen) heeft vervuld; zijn wij IN HEM door Gods Geest, dan is de eis der wet IN ons vervuld door de Geest.
Voltooide tijd: Het IS vervuld….
wíj hoeven niets meer te vervullen door de Geest, dus ook niet meer ‘de wet houden door de Geest’.
De goede werken waarin wij moeten wandelen liggen al klaar:
God heeft ze tevoren bereid, ook voltooide tijd…. Wij hoeven er alleen maar in te wandelen….
Het
refrein van Romeinen 8 is: