Auteur Topic: Wat is het verschil tussen Evangelischen en Gereformeerden?  (gelezen 24970 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Wat is het verschil tussen Evangelischen en Gereformeerden?
« Reactie #150 Gepost op: februari 22, 2004, 12:41:00 pm »

quote:

Waarom meteen oordelen als je nog niet eens weet wat de reden is?

Ze staan er niet achter. Ze staan niet achter een gezamelijke bidstond. Maar ja... als een vrijgemaakte kerkraad het er niet mee eens is zal er dus wel iets met de bidstond aan de hand zijn? Dat ze er niet achter staan is voor mij een reden om dat jammer te vinden....

Maar goed, Mientje, hebben ze ook verteld waarom ze er niet achter staan? Het is trouwens niet zo moeilijk te raden hoor... bij GODfashion hebben we zoveel kritiek gehad op ons interkerkelijk zijn... daar hebben ze hier volgens mij ook moeite mee... maar het is wel goed dat dat even zwart op wit hier komt te staan :)

quote:

Aah! Ik snap em! Het duurde even, maar nu valt het kwartje.
Ik dacht eerst dat het nogal off-topic was, maar dat is het natuurlijk helemaal niet!
Jullie willen hiemee nog een verschil tussen evangelischen en gereformeerden laten zien.
Goeie.
Tja het is wel een verschil.... blijkbaar hebben vrijgemaakte kerken meer moeite met samenwerken, met interkerlijke activiteiten :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: februari 22, 2004, 01:37:03 pm »
Even een misverstand wegwerken, het was een geref. kerkeraad dus niet de vrijgemaakte.
Het volgende stond in de brief :

Maandag 1 dec....... was de kerkenraad bijeen.
In die vergadering is voor de tweede keer de gebedsgroep ter sprake gekomen.

De kerkenraad heeft naar aanleiding van een advies van de voorbereidingscommissie het volgende besloten :Er worden geen stukjes of mededelingen meer opgenomen in het maandblad en op het mededelingenblad.
Advertenties en andere kopy voor plaatselijke bladen en voor radio en T.V.zullen zodanig moeten worden opgesteld, dat daarmee geen enkele binding gesuggereerd wordt met plaatselijke kerken.

Met vr gr de kerkenraad.
------------------------------------------

Wij hebben de advertenties toen zo opgesteld dat er christenen uit verschillende kerken samenkomen om te bidden.

En dan zie je het verschil met de Pinkstergemeente, daar wordt elke maand voor de dienst een sheet vertoond met : Er wordt a.s. zaterdag weer gebeden ! Terwijl het helemaal niet van de Pinkstergemeente uitgaat.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: februari 22, 2004, 02:32:09 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 13:37:03 schreef Mientje:
De kerkenraad heeft naar aanleiding van een advies van de voorbereidingscommissie het volgende besloten :Er worden geen stukjes of mededelingen meer opgenomen in het maandblad en op het mededelingenblad.
Tja, dat zegt dus nog niets. Je zou het advies van die voorbereidingscommissie dan moeten lezen. Helaas heeft die kerkenraad dat advies blijkbaar niet bijgevoegd.

Ik blijf er moeite mee houden dat hier even een kerkenraad wordt neergesabeld, terwijl je diens werkelijke beweegredenen niet kent.

Graag back-to-topic.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: februari 22, 2004, 02:37:48 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 14:32:09 schreef Peter:
[...]

Tja, dat zegt dus nog niets. Je zou het advies van die voorbereidingscommissie dan moeten lezen. Helaas heeft die kerkenraad dat advies blijkbaar niet bijgevoegd.

Ik blijf er moeite mee houden dat hier even een kerkenraad wordt neergesabeld, terwijl je diens werkelijke beweegredenen niet kent.

Graag back-to-topic.

Wordt er een kerkeraad neergesabeld zonder dat je de beweegredenen kent, of wordt een een goede, reeds 7 jaar bestaande gebedsgroep neergesabeld, zonder dat daar een reden voor wordt gegeven?

Het is trowuens niet netjes om een degelijke stelling neer te kalken, om vervolgens  te melden dat er weer on-topic verder wordt gegaan.
Dat geeft slechts aan dat je het laatste woord wilt hebben.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: februari 22, 2004, 02:58:31 pm »

quote:

op 11 Feb 2004 09:28:42 schreef swirly:
Ik weet dat er een aantal verschillen zijn tussen het 'Gereformeerde geloof' en het 'Evangelische geloof', maar wat zijn die verschillen precies?
En dan bedoel ik niet de manier waarop ze geloven (ik weet ook wel dat dat anders te werk gaat vaak), maar gewoon concrete dingen DIE ze geloven. Of heeft iemand misschien een linkje?
Hier was het allemaal mee begonnen. Ik heb geen idee of swirly nog meeleest in dit topic, maar het dreigt weer eens te ontaarden in good old evang-geref. gebakkelei. Als er mensen zijn, die beweren dat dat 'netjes' en on-topic is, wie ben ik om ze daarin tegen te houden? Dus ga vooral lekker door zo!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: februari 22, 2004, 03:15:11 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 14:37:48 schreef Wilhelmina:
[...]

Wordt er een kerkeraad neergesabeld zonder dat je de beweegredenen kent, of wordt een een goede, reeds 7 jaar bestaande gebedsgroep neergesabeld, zonder dat daar een reden voor wordt gegeven?

Het is trowuens niet netjes om een degelijke stelling neer te kalken, om vervolgens  te melden dat er weer on-topic verder wordt gegaan.
Dat geeft slechts aan dat je het laatste woord wilt hebben.

Een mod zou het er natuurlijk ook tussenuit kunnen knippen evt.
Wilhelmina weet nu wel meteen te zeggen dat er geen goede reden voor wordt gegeven, maar je kent de redenen van die genoemde adviesgroep (nog steeds) niet. Dus in principe kan je nog niet zeggen of het wel of geen goede redenen zijn. Ik blijf er benieuwd naar.
Oh ja Mientje: 'Vrijgemaakten' heten officieel 'Gereformeerd (vrijgemaakt)'. 'Vrijgemaakten' is alleen een 'bijnaam' in de volksmond. Officiele vrijgemaakte instanties noemen zich vaak gereformeerd, dus het zou kunnen. Maar het kan ook de 'grote' Gereformeerde kerk zijn waar de vrijgemaakte kerk uit voortgekomen is en waar de vrijgemaakten (synodaal) achter geplakt hebben en die straks opgaat in de PKN. Dat is dus ook nog even gissen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: februari 22, 2004, 03:24:51 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 12:18:06 schreef Peter:
[...]

Da's toch ook gek: de analyse van Luiten en Maris (toch ook niet de minsten) wordt door jou aan de kant geschoven als vooroordelen, praten vanuit het gereformeerde denkwereldje, anderen napapagaaien, terwijl die van één (of eigenlijk twee?) voor jou en mij onbekende forum-deelnemer onmiddellijk maatgevend is. Hoe (on)bevooroordeeld ben je zelf eigenlijk?

Wat betreft P&A: je gaat nu wel ineens behoorlijk de diepte in en het betreft een lastige materie. Het ontbreekt me op dit moment even aan theologische kennis (en tijd) om hierop 'vanuit de heup' te reageren. Op het eerste gezicht zie ik hierin geen grootse verschillen tussen evang. en geref. Maar wellicht kom ik er nog op terug. Of misschien dat Qohelet hier eens op in wil gaan?

Om de puntjes even op de i te zetten: Wat wij als (onbekende) forumdeelnemers zeggen, moet niet maatgevend zijn.
Maatgevend is wat de bijbel zegt en het is jouw taak en die van anderen zoals Marnix, te beoordelen wat wij hierover zeggen....
Dat is de reden dat ik nogal uitgebreid antwoord heb gegeven met uitgebreid de bijbelgedeelten erbij.

-Ik heb ook wat dit betreft nogal een hekel aan hokjes en vakjes... God vraagt later ook niet aan mij of ik evangelisch was..... En als de zogenaamde evangelische leer dan duidelijk is, wordt je gelijk in dat vakje gestopt.......
Met andere woorden: Als ik in de bijbel iets duidelijk zie hoe het moet zijn, zal het mij worst wezen welk etiket we hierop plakken.... Maar het liefst: geen etiket....-

Probeer dat gedeelte (die post van mij) eens objectief te lezen.... zonder 'gereformeerde of evangelische of weet-ik-wat-voor-bril" :) Theologische kennis (zoals bv. in de drie formulieren worden uiteengezet) zou je dan ook even niet in je achterhoofd moeten hebben...  De Geest wil ons leiden in alle waarheid.....wij groeien in het geloof door Hem, zodat wij ook steeds meer inzicht kunnen krijgen als we de Heer daarom vragen... Het is belangrijk om Schrift met Schrift te vergelijken zoals de Bereeers deden.

Desondanks vind ik het ook niet verkeerd dat Qohelet zijn licht hier eens over laat schijnen....
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2004, 06:02:05 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: februari 22, 2004, 03:26:34 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 21:01:20 schreef Peter:
V.w.b. de uitverkiezing daar is al een heel topic over. Lijkt me niet zinvol als we dat hier nog weer dunnetjes over gaan doen.
[...]

Je gaat er, zo lijkt het tenminste, vanuit dat theologie iets is dat je 'los' kunt zien van je geloofsleven.

Niet, in die zin dat ik vind dat dat zo zou horen. Wel denk ik, en daar wees ik ook al eerder op, dat veel (evangelische én gereformeerde) gelovigen in de praktíjk niet altijd goed doorhebben vanuit welke theologische bron ze putten, met volgens mij als voornaamste gevolg dat je het 'oppervlakkig' gezien en in de geloofspraktijk van alle dag behoorlijk goed met elkaar kunt vinden.
Ik wees dus vooral op iets dat ik in de praktijk zie en had het er niet in eerste instantie over dat ik dat goed vindt.
By the way, excuses voor mijn ietwat late antwoord, er ging een andere discussie doorheen lopen...  ;)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: februari 22, 2004, 04:42:30 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 12:41:00 schreef Marnix:
[...]
Ze staan er niet achter. Ze staan niet achter een gezamelijke bidstond. Maar ja... als een vrijgemaakte kerkraad het er niet mee eens is zal er dus wel iets met de bidstond aan de hand zijn? Dat ze er niet achter staan is voor mij een reden om dat jammer te vinden....

Maar goed, Mientje, hebben ze ook verteld waarom ze er niet achter staan? Het is trouwens niet zo moeilijk te raden hoor... bij GODfashion hebben we zoveel kritiek gehad op ons interkerkelijk zijn... daar hebben ze hier volgens mij ook moeite mee... maar het is wel goed dat dat even zwart op wit hier komt te staan :)

[...]

Tja het is wel een verschil.... blijkbaar hebben vrijgemaakte kerken meer moeite met samenwerken, met interkerlijke activiteiten :)
Dit is de zoveelste keer dat je bewust negatief bent over de vrijgemaakte kerken terwijl je geen eens weet of er wel een gkv in het geding is. En dat alleen omdat niet iedereen alleen maar enthousiast is over jou geliefde Godfashion, sorry hoor maar het maakt je bijdragen voorspelbaar en vervelend.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: februari 22, 2004, 05:32:47 pm »
Mezzamorpheus schreef:

maar je kent de redenen van die genoemde adviesgroep (nog steeds) niet. Dus in principe kan je nog niet zeggen of het wel of geen goede redenen zijn. Ik blijf er benieuwd naar.
----------------------------------------------------
Volgens mij was de reden : dat deze bidstond opgezet was door particulieren, en niet door de kerkeraad, en het grote hangijzer was,  dat er pinkstergelovigen bij waren.

Terwijl de pinstergelovigen er juist op hamerden, om het niet in ons gebouw te houden,maar op een neutrale plaats, omdat er anders te veel een pinkstersausje over zou komen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: februari 22, 2004, 06:37:06 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 16:42:30 schreef dingo:
[...]

Dit is de zoveelste keer dat je bewust negatief bent over de vrijgemaakte kerken terwijl je geen eens weet of er wel een gkv in het geding is. En dat alleen omdat niet iedereen alleen maar enthousiast is over jou geliefde Godfashion, sorry hoor maar het maakt je bijdragen voorspelbaar en vervelend.

Ik zie hier als niet-GKVer zoveel verschillende meningen voorbij komen van GKVers, dat het me al wel duidelijk is dat de GKV tegenwoordig heel divers in elkaar zit..... Van heel erg duidelijk GKV zoals het vroeger was....... met alles wat daarna komt en anders tegen bepaalde dingen aankijkend.....
Ik snap dat daar een spanningsveld ontstaat....zie maar de afscheiding in jullie kerken, wat een heel verdrietige zaak is.
Maar ieder handelt naar zijn geweten. Dat kan voor de een anders uitpakken dan de ander. Het liefst zou je het natuurlijk allemaal SAMEN EENS willen zijn....
Het probleem kun je heel simpel herleiden tot het bestaan van kerkmuren

Bijvoorbeeld: mijn kinderen gaan als niet-GKVers naar de middelbare vrijgemaakte school..... Dat vind ik fijn dat dat kan. Tegenwoordig kan dit ook zo zonder gesprek als je Chr. Gereformeerd bent en het wordt dus ruimer..... Veel mensen vinden dit fijn.
'We moeten onze ogen niet sluiten voor andere christenen die een beroep op onze school doen', zei de directeur.....
Maar uit het oogpunt van de GKVer die het net zo wil houden als het altijd was, wat op zich niet verkeerd is en wat ik heel goed kan voorstellen vanuit hun standpunt voel ik mij wel bezwaard als ik daar zit op een identiteitsavond. Waar bepaalde mensen aangeven dat zijzelf/hun ouders hebben gestreden voor een vrijgemaakte school, en nu brokkelt die zekerheid af; er komen leerlingen binnen de deur van andere kerken, zelfs wij als 'evangelischen' die de drie formulieren niet kunnen onderschrijven, en waarop na de vraag tijdens het toelatingsgesprek 'Of onze dochter ook gedoopt was?" we antwoordden: "Ja, vorige week"

Dit soort problemen liggen denk ik ook ten grondslag aan het probleem wat mensen kunnen hebben met de interkerkelijkheid van GODfashion....
Wat de een beschouwt als heel fijn dat dat kan, ziet de ander als bedreigend.... en dit is dan op een gegeven moment een wisselwerking....
Marnix z'n geliefde GODfashion is o.a. bij mijn dochter en een heleboel andere jeugd geliefd.... Persoonlijk zou ik liever zien dat GODfashion niet nodig was.... Het is een teken dat er bij christenen en kerken een heleboel mis is?/anders zou moeten?/anders zou kunnen?.. Of dat er muren staan waar God Zijn Gemeente als eenheid heeft bedoeld...
Maar dit is een vreselijk moeilijke materie natuurlijk...

Als niet GKVer zie ik meer met intersesse waar Marnix z'n bijdragen over gaan
Helaas(?) worden we allemaal door elkaar beinvloed op dit forum ;).....over een paar jaar passen we misschien met z'n allen in geen enkel hokje meer :)
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2004, 06:42:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: februari 22, 2004, 08:01:40 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 18:37:06 schreef Priscilla en Aquila:
[...]
Als niet GKVer zie ik meer met intersesse waar Marnix z'n bijdragen over gaan
[...]

Natuurlijk zie je die met meer interesse, Marnix is alleen in naam nog gkv.
En voor alle duidelijkheid ik heb (nog) niets tegen Godfashion maar als een kerkenraad zijn vraagtekens en of bezwaren heeft dan is dat hun goed recht en is het aan Godfashion om aan die bezwaren tegemoet te komen. En dat doe je niet door af te geven op de kerkenraad of de gkv in zijn algemeenheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: februari 22, 2004, 09:17:45 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 23:08:32 schreef Priscilla en Aquila:
Wat betreft het verdienen heb ik vaak het gevoel dat Gereformeerden vinden: we zijn tot niets goeds in staat...daarom heeft Christus aan Gods eisen (zoals ze in de wet staan) voldaan.... Vervolgens houdt men toch weer de wet - al is het dan uit dankbaarheid.... Hetgeen waardoor God liet zien dat de mens juist niet aan Zijn eisen kon voldoen, nl. de wet, wordt na de erkenning van 'we kunnen het inderdaad niet', toch weer in werking gesteld (alleen met een andere intentie), terwijl de wet er volgens mij alleen was om de zonde te doen kennen......de tuchtmeester tot Christus....

quote:

op 20 Feb 2004 15:45:41 schreef Priscilla en Aquila:
De wet is dus een bijkomend iets van voorbijgaande aard.....voor degene die in Christus gelooft als zijn gerechtigheid.
Zo op het eerte gezicht ben ik het helemaal eens met je bijdrage op de vorige pagina. Ik denk ook, dat je de door jou gekozen bijbelgedeelten goed uitlegt. Maar ... die bijbelgedeelten zeggen mij, dat we afzijn van de vloek, de schuld van de wet, niet van die wet zelf!
De vloek, de schuld is van voorbijgaande aard, want de wet is voldaan/vervuld door Christus, maar de wet zelf staat nog als een huis.

quote:

Matth. 5:1-19
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

quote:

Matth. 19:16-19
16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Iemand die Christus heeft aangenomen als zijn Verlosser, is niet ontslagen van de plicht hem na te volgen en te streven naar volmaaktheid:

quote:

Filip. 3:12-14
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.

En denk ook aan de wedloop van I Kor. 9:24

De wet was er dus niet alleen om de zonde te doen kennen, nee de wet is er nog steeds en geldt nog steeds. Door Christus zijn we gelukkig onder de vloek van de wet uit, maar we kunnen die wet ook gebruiken als een soort richtingwijzer om Christus na te volgen.

quote:

Matth. 22:34-40
34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

God is rechtvaardig en daarom moet rechtvaardigheid onze verhouding ten opzichte van de naaste kenmerken. Rechtvaardigheid verhoogt een volk; zie Spreuken 14:34; de Bergrede: Mattheüs 5:20; Johannes in 1 Joh. 3:7-10. Calvijn schreef: "De wet is een volmaakt patroon voor rechtvaardigheid."

En nou geef ik meteen toe, dat de 'wet als regel voor de dankbaarheid' al snel kan leiden tot wetticisme en activisme, maar in de gereformeerde leer is die zo niet bedoeld!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: februari 22, 2004, 10:23:29 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 20:01:40 schreef dingo:

op 22 Feb 2004 18:37:06 schreef Priscilla en Aquila:
[...]
Als niet GKVer zie ik meer met interesse waar Marnix z'n bijdragen over gaan
[...]

dingo:
En voor alle duidelijkheid ik heb (nog) niets tegen Godfashion maar als een kerkenraad zijn vraagtekens en of bezwaren heeft dan is dat hun goed recht en is het aan Godfashion om aan die bezwaren tegemoet te komen. En dat doe je niet door af te geven op de kerkenraad of de gkv in zijn algemeenheid.
Je moet wel even goed lezen: Ik zeg: ‘Als niet GKVer zie ik meer met interesse waar Marnix z'n bijdragen over gaan’. (Dus niet met meer interesse omdat hij minder GKV-achtig zou zijn dan anderen…..)
Dit in tegenstelling tot jouw uitspraak: ‘…. het maakt je bijdragen voorspelbaar en vervelend.’
Het lijkt me stug dat Marnix zo reageert, zoals jij het zegt: ‘alleen omdat niet iedereen alleen maar enthousiast is over jouw geliefde Godfashion,’…..
Z’n inzichten zijn blijkbaar veranderd bij vroeger door veel contacten met evangelischen bijvoorbeeld…als ik z’n berichten doorlees……
En dan ontstaat dat spanningsveld wat inderdaad moeilijk is…… Het is ook misschien meer constatering van overtuigingen die uit elkaar groeien. Dat zal hij zelf ook niet makkelijk vinden….
Over de feiten die jij noemt kan ik niet oordelen; ik reageerde meer op de manier waarop jij je grieven onder woorden bracht. Volgens mij kun je niet de conclusie trekken dat hij minder GKV is omdat niet iedereen Godfashion ziet zitten….. Dat lijkt me te kort door de bocht…
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2004, 10:34:37 pm door Priscilla en Aquila »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: februari 23, 2004, 03:14:48 am »

quote:

Kijk... nu gaan we dus wel off topic. Maar ik ga er toch even op in. Mocht het zo zijn dat een kerkraad, van welke kerk dan ook, interkerkelijke activiteiten benadeeld vanwege het feit dat ze interkerkelijk zijn, dan heb ik daar problemen mee. Niet omdat het niet in mijn straatje zou passen maar omdat ik het bijbels onjuist vindt. Als het een andere kerk betreft is dat net zo goed mijn standpunt.

Het gaat me hier niet specifiek om GODfashion maar in het algemeen om interkerkelijke activiteiten waarbij ik GODfashion als voorbeeld aanhaalde om aan te geven hoe ik kan genieten van interkerkelijkheid. Tuurlijk mag een kerkraad vraagtekens of bezwaren hebben, maar ga daarover dan eerst eens als kerkraad met de organisatie van zo'n bidstond in dit geval praten. En boycot niet zonder dat te doen een dergelijke activiteit... De brief is overigens heel duidelijk, het probleem zit hem gewoon in interkerkelijkheid... meer uitleg is niet nodig en waarschijnlijk ook niet aanwezig als ik de brief zo lees.

Verder mag je van me vinden wat je wil... als jij bezwaren en vraagtekens hebt op mijn reakties en daarom vindt dat ik alleen nog in naam een gkv-er ben is dat jou goed recht. Je kent me echter dan niet goed, hebt je niet goed in me verdiept, daarom kan ik helaas niet aan je bezwaren tegemoet komen. Ik denk eerder dat je je visie op mijn wat zou moeten bijstellen :)

Overigens vind ik jou reacties ook wat voorspelbaar .. Dit is inmiddels de 3e keer dat je me probeert uit de gkv te praten... het begint een beetje vervelend te worden. Gelukkig gaat het spreekwoord "3x is scheepsrecht" niet op... als je het niet erg vindt blijf ik (met plezier) in de gkv.

Gods zegen,

Marnix

p.s. Prisc, bedankt voor je steun... ik zie interkerkelijkheid, samenwerken, bidden en zingen als christenen, als iets heel moois. In de hemel gaan we ook niet allemaal meer naar een aparte kerk hoor :D Daar zijn we weer een eenheid, dus denk ik dat het goed is dat we hier alvast een beetje samen oefenen.. en proberen iets daarvan te bereiken.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2004, 03:28:36 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: februari 23, 2004, 07:14:48 am »

quote:

op 23 Feb 2004 03:14:48 schreef Marnix:
[...]

Kijk... nu gaan we dus wel off topic.

Marnix, je bent af en toe een luis in de pels, en die hebben we nodig in kerkelijk Nederland.
Ik mag dat wel ;)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: februari 23, 2004, 02:45:27 pm »
Gereformeerden hebben een dikke pels.
Evangelischen zijn luizen.

... of zo.

:?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: februari 23, 2004, 02:56:35 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 14:45:27 schreef Peter:
Gereformeerden hebben een dikke pels.
Evangelischen zijn luizen.

... of zo.

:?
En luizen zíjn hardnekkig, ze zijn niet uit te roeien.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: februari 23, 2004, 03:15:12 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 14:56:35 schreef Mientje:
[...]

En luizen zíjn hardnekkig, ze zijn niet uit te roeien.
En ze leggen konstant eieren. Dus zo vruchtbaar als wat. :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: februari 23, 2004, 04:48:23 pm »
Ja jij bent daar wel het levende voorbeeld van he.... ik ben overigens nog niet zo vruchtbaar... :)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: februari 23, 2004, 09:49:06 pm »
Zijn we niet allen christen in navolging van Christus?
Als we nu eens meer samen kijken naar die gezamenlijke basis, zou de wereld er dan niet al een stuk beter uitzien, omdat we dan de Geest van God meer ruimte geven om tot uitwerking te komen?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: februari 23, 2004, 11:05:13 pm »
ZUCHT...  |:(

Twee opmerkingen:
-zie de openingspost van deze draad
-zie mijn post van 18 Feb 2004 14:15  op pag. 5.

In het kort: Blijbaar zijn verschillen tussen evangelisch en gereformeerd, anders bestonden beide stromingen niet. En ik denk dat het gewoon stomweg niet goed is als je voortdurend dingen zegt zoals jij net, terwijl je jezelf nooit meer realiseert dat er toch echt wel degelijk verschil zit tussen beide. Dat verschil zit er niet voor niets. En dat moet benoemd mogen worden en mijns insziens, is het vrij noodzakelijk dat je je daarvan bewust bent als je met elkaar samenwerkt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: februari 23, 2004, 11:46:28 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 23:05:13 schreef Mezzamorpheus:
ZUCHT...  |:(

Twee opmerkingen:
-zie de openingspost van deze draad
-zie mijn post van 18 Feb 2004 14:15  op pag. 5.

In het kort: Blijbaar zijn verschillen tussen evangelisch en gereformeerd, anders bestonden beide stromingen niet. En ik denk dat het gewoon stomweg niet goed is als je voortdurend dingen zegt zoals jij net, terwijl je jezelf nooit meer realiseert dat er toch echt wel degelijk verschil zit tussen beide. Dat verschil zit er niet voor niets. En dat moet benoemd mogen worden en mijns insziens, is het vrij noodzakelijk dat je je daarvan bewust bent als je met elkaar samenwerkt.

De verschillen zijn er, de vraag is of die verschillen mogen resulteren in een gescheiden optrekken. Op zichzelf is natuurlijk iedereen wel ergens verschillend in en dat blijkt soms niet tot scheiding, de andere keer wel. Kunnen we hier misschien een uitspraak over doen: wat legitimeert een gescheiden optrekken? De Heer wilde naar Joh 17 toch graag een getuigenis van ons als christenen, ...opdat de wereld weet.
Aan de andere kant roepen de 2 tim-brief en de 3e Joh-brief ons op om niet om te gaan met sommigen. Wat zijn de criteria?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: februari 24, 2004, 12:38:05 am »

quote:

op 23 Feb 2004 23:46:28 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

De verschillen zijn er, de vraag is of die verschillen mogen resulteren in een gescheiden optrekken.
De Heere Jezus bidt wel „opdat zij allen één zijn.” Maar Hij beloofde nooit dat alle kerken ooit daadwerkelijk één zullen zijn in hun zichtbare gestalte op aarde.

quote:

Op zichzelf is natuurlijk iedereen wel ergens verschillend in en dat blijkt soms niet tot scheiding, de andere keer wel. Kunnen we hier misschien een uitspraak over doen: wat legitimeert een gescheiden optrekken? De Heer wilde naar Joh 17 toch graag een getuigenis van ons als christenen, ...opdat de wereld weet.
Aan de andere kant roepen de 2 tim-brief en de 3e Joh-brief ons op om niet om te gaan met sommigen. Wat zijn de criteria?

Volgens mij is toch de evangelische gemeente geen afscheiding van een gereformeerde kerk.

En de verschillen zijn er wel degelijk, die onder het vloerkleed vegen,
geeft ruzie op termijn, lijkt mij niet handig, dus.

Ook de evangelische wereld kent ook zijn scheuringen in hun korte bestaan.

En verder leven wij na Genesis 3, en dat is een realiteit die vaak niet benoemd word, helaas.
In de tijd van de koningen van Juda verliet het volk God. Denk aan Rehabeam en de 7000 van Elia. dus er is geen nieuws onder de zon.
God voegt toe, opdat wij in de Here Jezus Christus blijven, en dat is de ware eenheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: februari 24, 2004, 10:32:13 am »

quote:

op 23 Feb 2004 23:46:28 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

De verschillen zijn er, de vraag is of die verschillen mogen resulteren in een gescheiden optrekken. Op zichzelf is natuurlijk iedereen wel ergens verschillend in en dat blijkt soms niet tot scheiding, de andere keer wel. Kunnen we hier misschien een uitspraak over doen: wat legitimeert een gescheiden optrekken? De Heer wilde naar Joh 17 toch graag een getuigenis van ons als christenen, ...opdat de wereld weet.
In feite is dit een 'nieuwe' discussie en hoort dus in een nieuw topic thuis. In dit topic gaat het om de vraag 'wat is precies 't verschil?' en dus 'moeten' hier de verschillen uiteengezet gaan worden. Dit is dan de onge-eigende plek om een discussie te beginnen over de vraag of het zo is dat we niet moeten zeuren over de verschillen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: februari 24, 2004, 10:52:49 am »

quote:

op 24 Feb 2004 10:32:13 schreef Mezzamorpheus:
[...]

In feite is dit een 'nieuwe' discussie en hoort dus in een nieuw topic thuis. In dit topic gaat het om de vraag 'wat is precies 't verschil?' en dus 'moeten' hier de verschillen uiteengezet gaan worden. Dit is dan de onge-eigende plek om een discussie te beginnen over de vraag of het zo is dat we niet moeten zeuren over de verschillen.

Wij bedoelen in ieder geval niet dat je 'er niet over moet zeuren', als de verschillen er zijn want daar zijn wij het in ieder geval wel over eens....{ironisch genoeg)
De vraag was even wat je vervolgens moet doen daarmee: "Wanneer kun/moet je verschillen (nog) overbruggen? (Joh.17) Wanneer kan/mag dat niet meer (2 Tim)..."
Maar je hebt er gelijk in dat dat misschien wel een ander topic zou worden.......
(Sommige onderwerpen zijn blijkbaar met elkaar zo verweven dat je vanzelf op een ander aspect komt wat dan off-topic is....)

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: februari 24, 2004, 05:29:52 pm »
Wat precies de verschillen zijn tussen evangelischen en gereformeerden? Ik zal een eerste aanzet proberen te doen:
Daarbij maak ik onderscheid op twee niveaus:
- kerkelijk niveau
- persoonlijk niveau (door mijn ervaring met anderskerkelijken)

Ik zeg alvast (mede door heftige reacties op Marnix). Ik ben blij GKV-er in de kerk van Amsterdam- West en zal dat voorlopig ook blijven.

Kerkelijk niveau:

1. Gereformeerd Vrijgemaakten hebben een verleden en hebben daardoor een sterkere traditie opgebouwd. Dit zowel in de leer als in de vormen in de kerk. Evangelischen hebben dit niet, dan wel minder.
2. Gereformeerd Vrijgemaakten hebben een synode, evangelischen hebben dat niet. De synode neemt besluiten voor de hele kerk. Weliswaar heeft dit volgens mij officieel een bottom-up structuur maar in de praktijk komt het er op neer dat de synode besluiten neemt en niet kerken (vb welk lied wel, welk lied niet..)
3. Gereformeerd Vrijgemaakten hebben een sterk sociaal netwerk evangelischen hebben dat minder.

Persoonlijk niveau:
1. Vrijgemaakten denken snel in organisatiestructuren. Kort door de bocht: men roept vaak: bid en werk en begint dan vaak te werken. Evangelischen zijn in hun gebedsleven vaak afhankelijker en bidden eerst of ze wel aan de slag moeten.
2. God is reeel aanwezig in mijn leven hier en nu. Een stelling die waar is, maar waar in de evangelische gemeente meer nadruk op gelegd wordt. In de GKV ben ik als jongere meer opgevoed met de Bijbel.
3. Evangelischen beschouwen emotie als een wezenlijk onderdeel van het geloof. In de GKV wordt het verstand toch vaak hoger geacht.

Dit soort verschillen zullen vast herkenbaar zijn maar de grote vraag is: wat kunnen we van elkaar leren. Dat gaat volgens mij vooraf aan de vraag of we eenheid moeten zoeken.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: februari 24, 2004, 05:53:01 pm »
Vanmiddag op de sportschool een leuk gesprek gehad met een voor mij onbekende vrouw uit de Ned. gereformeerde kerk.
Zij kerkte om en om.
De ene zondag in de eigen kerk, omdat ze het zo heerlijk vond om naar een goede uitgebalanceerde preek te luisteren.
En de andere zondag naar de evangelische kerk, omdat ze zo'n behoefte had aan de lofprijzing en aanbidding en de hele geloofsbeleving van die gemeente.
De verzuchtte dat het toch zo jammer was, dat het niet beiden in één gemeente kon.
Dus waar blijven die goede geleerde, keurig in het pak zittende gereformeerde dominees, die ook wel kunnen verlangen naar aanbidding in Geest en in waarheid maar vooral naar "hartelust" ?
We nodigden eens een ouderling uit de Ned. Ger kerk uit om bij ons te preken. Hij vertelde te hebben genoten van de vrijheid en de duidelijke aanwezigheid van de Heilige Geest. Ook had hij het heerlijk gevonden eens zelf een preek te mogen maken, en er niet eentje van een ander had moeten "lezen"Wij konden zeggen dat ook wij van hem hadden genoten, hij had echt wat te vertellen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: februari 24, 2004, 05:57:55 pm »
Die keurig gereformeerde dominee's die ook verlangen naar de Heilige Geest ea zitten in Amsterdam (zoveelste keer dat ik dat je zeg).
Kom anders een keer langs voor je weer zoiets verzucht.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: februari 24, 2004, 06:02:25 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 17:57:55 schreef elle:
Die keurig gereformeerde dominee's die ook verlangen naar de Heilige Geest ea zitten in Amsterdam (zoveelste keer dat ik dat je zeg).

Ik zou niets liever willen, dus er komt echt een moment dat ik daar kom kijken. Ik geloof dat ik het daar heel fijn zal vinden.
Ben je als GKVer in Amsterdam wél bevoorrecht boven alle andere gereformeerden,en dát is dan weer jammer.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: februari 24, 2004, 07:42:32 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 17:53:01 schreef Wilhelmina:
De ene zondag in de eigen kerk, omdat ze het zo heerlijk vond om naar een goede uitgebalanceerde preek te luisteren.
Impliceer je hiermee dat een ander verschil tussen gereformeerd en evangelisch is dat gereformeerden wel goede uitgebalanceerde preken hebben en evangelischen niet?   :9

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: februari 24, 2004, 09:00:28 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 19:42:32 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Impliceer je hiermee dat een ander verschil tussen gereformeerd en evangelisch is dat gereformeerden wel goede uitgebalanceerde preken hebben en evangelischen niet?   :9

Dat hoor ik gereformeerden altijd zeggen. Zij dus ook weer.
( ik mag trouwens graag eens een preek van internet halen uit ide hoek hoor)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: februari 24, 2004, 09:49:35 pm »
Klinkt allemaal wel lekker bevooroordeeld.....Komt dan niet juist de nadruk eigenlijk op de verschillen te liggen? Ik zou zo graag eens met elkaar willen kijken waar we raakvlakken hebben om zo met elkaar als lichtende lichten in de wereld te schijnen.

In het Vaderhuis zijn vele woningen....Er is dus een thuis voor iedereen! En dat thuis kunnen we binnengaan in Jezus, de Zoon van God, die mens geworden is om voor onze zonden te sterven. Maar Hij is opgestaan tot een nieuw leven, een leven vanuit Zijn Geest Die Hij met ons wil delen, opdat wij in HARMONIE met elkaar leven en God de lof toebrengen die Hem toekomt.

Dit klinkt toch veel mooier dan de benadrukking van verschillen?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: februari 24, 2004, 09:54:22 pm »
* Offtopic bericht verwijderd. Zoals al meerdere keren is aangegeven gaat dit topic over de verschillen. Een discussie over de overeenkomsten kan in een nieuw topic worden opgezet.
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: februari 24, 2004, 10:59:46 pm »
Heej Wilhelmina, wat vind je van de post van Paolo... kun je je daar een beetje in vinden?

quote:

Vanmiddag op de sportschool een leuk gesprek gehad met een voor mij onbekende vrouw uit de Ned. gereformeerde kerk.
Zij kerkte om en om.
En de andere zondag naar de evangelische kerk, omdat ze zo'n behoefte had aan de lofprijzing en aanbidding en de hele geloofsbeleving van die gemeente.
De verzuchtte dat het toch zo jammer was, dat het niet beiden in één gemeente kon.

Zou een mooie combinatie zijn he :) Ik heb nu ook een mooie balans.... 6 keer in de maand de gkv, 1x Kingsize en 1x GODfashion (Dingo, sorry dat ik dat woord noem ;))

quote:

Andere vrijgemaakte dominees verlangen ook zeker naar de Geest. Het verschil zit hem denk ik niet in het verlangen maar in de vorm... wel krijgt de Geest denk ik meer aandacht in de evangelische kerken. Ik las trouwens laatst in het ND een stuk over de vrijgemaakte kerk in Franeker. Daar komen ook veel mensen uit de evangelische hoek en dat schijnt ook heel cool te zijn!

quote:

We nodigden eens een ouderling uit de Ned. Ger kerk uit om bij ons te preken. Hij vertelde te hebben genoten van de vrijheid en de duidelijke aanwezigheid van de Heilige Geest. Ook had hij het heerlijk gevonden eens zelf een preek te mogen maken, en er niet eentje van een ander had moeten "lezen"Wij konden zeggen dat ook wij van hem hadden genoten, hij had echt wat te vertellen.
We kunnen zoveel van elkaar leren. Paolo schreef dat we inde eerste plaats niet moeten samenwerken maar kijken wat we van elkaar kunnen leren... maar ik denk dat we pas echt veel van elkaar gaan leren als we eerst die samenwerking zoeken!
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2004, 11:11:55 pm door Marnix »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: februari 28, 2004, 11:23:18 pm »

quote:

door Peter op 22 Feb 2004 21:17
op 20 Feb 2004 15:45:41 schreef Priscilla en Aquila:
Gal. 3:26 en 27: Ieder die in Christus gedoopt is (medegestorven en medeopgewekt) hebben Christus (het nieuwe leven – Zijn gerechtigheid) aangedaan, zodat God hen ziet alsof het hun gerechtigheid is…..Hem in zich ontvangen……. (Godfashion :) )
De wet is dus een bijkomend iets van voorbijgaande aard.....voor degene die in Christus gelooft als zijn gerechtigheid.

Peter zegt:
Maar ... die bijbelgedeelten zeggen mij, dat we afzijn van de vloek, de schuldvan de wet, niet van die wet zelf!
De vloek, de schuld is van voorbijgaande aard, want de wet is voldaan/vervuld door Christus, maar de wet zelf staat nog als een huis

Allereerst bedankt dat je de moeite hebt genomen ook vanuit de bijbel aan te geven hoe je over de wet denkt :) Ik ben even een beetje later met m'n reactie dan de bedoeling was.....
Ik ben het met je eens dat de wet nog ‘staat als een huis’….
Ik heb ook niet gezegd dat de wet in de prullenbak kan…. Wij ontbinden de wet ook niet; alleen wij zijn niet tot vervulling (doch wie ze doet en leert …)in staat – Christus heeft voor ons de wet vervuld……(Ik ben niet gekomen om te ontbonden maar om te vervullen…)

In het stukje uit Romeinen 7 waar Paulus het beeld van wettig gehuwden aanhaalt om dit duidelijk te maken lezen we dat wij dood zijn voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is”.
In dit beeld is de vrouw de gelovige, de man is de wet en zij zijn met elkaar getrouwd…… Wanneer is de vrouw niet meer aan haar man(=de wet) gebonden? Als hij dood is…… maar de wet is goed en niet dood…….. Dan is er maar één andere oplossing: Als de vrouw dood is, is zij niet meer aan haar man(=de wet) gebonden…..
Door deze dood - waar de doop een beeld van is, zijn wij op een heel ander terrein gekomen. Wij zijn opnieuw getrouwd en het zou belachelijk zijn als we dan onze vorige echtgenoot nog laten bepalen hoe wij moeten leven bij onze nieuwe man.

Als je dit doortrekt, zou je heel ‘hard’ gezegd, geestelijk overspel plegen als je de wet niet geheel aan de kant schuift…. Je zou het zo kunnen zien: de wet zegt dat wij moeten sterven (want we zijn zondig), doordat wij gestrorven zijn (met Christus-die aan die eis heeft voldaan) zijn wij vrij van de wet geworden…. Zo staat het ook in:

quote:

Galaten 2
18 ‘Immers, indien ik hetgeen ik afgebroken heb, weder opbouw, bewijs ik daardoor, dat ik zelf een overtreder ben. 19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven 20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.’
De wet is gegeven voor zondaren en onrechtvaardigen;maar na onze wedergeboorte zijn wij in Christus rechtvaardig; daarom heeft de wet ons niets meer te vertellen.Zoals staat in:

quote:

1 Timoteus 1
8 Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast, 9 wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen
Efeze 2
15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen,
Wat hebben wij dan wél als richtlijn na onze acceptatie van de Here Jezus… Zijn Geest die in ons is komen wonen heeft ons het nieuwe leven gegeven……

quote:

Galaten 5
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. - 16 [This] I say then, Walk in the Spirit, and ye shall not fulfil the lust of the flesh.16 Maar ik zeg: wandelt in den Geest, zo zult gij de lusten des vleses niet volbrengen. - .....18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet …….22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.
Zoals in vers 16 staat is het wandelen door de Geest de basis van waardoor wij niet meer voldoen aan wat ons ‘vlees-de oude mens-de zondige mens’ wil.
Op het moment dat wij onszélf/ons eigen ‘ik’ niet dood houden, gaat het mis….
Laten we de Geest- in-ons het ‘werk’ doen, is het niet meer ons werk….. Daarom staat er ook: wandelt door de Geest (Gal.5) en onze nieuwe mens is ‘in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.’ (Efeze 2:10)
Wandelen is iets anders dan werken; de goede werken heeft God al klaar liggen, door in de Geest te ‘wandelen’ doen wij automatisch goed want onze nieuwe mens kán niet eens iets anders

quote:

Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest. 5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.….. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid….. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.
In dit gedeelte uit Romeinen 8, wordt de ‘oplossing’ gegeven voor het feit dat de gelovige medegestorven is met Christus, maar merkt dat als hij het goede wil doen, het kwade bij hem aanwezig is. Want ons lichaam is nog aan de zonde onderworpen zoals in het vorige hoofdstuk duidelijk werd.
Vers 4: Zoals wij in onzelf geen goed kunnen, kán de Geest in ons (onze nieuwe mens) niet anders dan goed doen, dat is zijn natuur……
De Bijbel noemt dat de wet(matigheid) van de Geest des levens… Onze oude mens is nl. onderworpen aan de wet(matigheid) van de zonde en de dood: Het is onze natuur om te zondigen waardoor wij dood zijn voor God; het gaat automatisch, we kunnen vanuit ons zelf niet anders…..

Christus was DE mens zonder zonde, die wél de wet (Gods eisen) heeft vervuld; zijn wij IN HEM door Gods Geest, dan is de eis der wet IN ons vervuld door de Geest.
Voltooide tijd: Het IS vervuld….wíj hoeven niets meer te vervullen door de Geest, dus ook niet meer ‘de wet houden door de Geest’.
De goede werken waarin wij moeten wandelen liggen al klaar: God heeft ze tevoren bereid, ook voltooide tijd…. Wij hoeven er alleen maar in te wandelen….
Het refrein van Romeinen 8 is:
« Laatst bewerkt op: februari 29, 2004, 10:15:50 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: februari 28, 2004, 11:55:43 pm »
Vervolg bericht (ik ben slecht in korte 'posts' als ik iets wil uitleggen)

quote:

Peter schreef:
Iemand die Christus heeft aangenomen als zijn Verlosser, is niet ontslagen van de plicht hem na te volgen en te streven naar volmaaktheid:

Filippenzen 3 (vers 10 en 11 door P&A erbij gezet)
10 (Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

En denk ook aan de wedloop van I Kor. 9:24
De wet was er dus niet alleen om de zonde te doen kennen, nee de wet is er nog steeds en geldt nog steeds. Door Christus zijn we gelukkig onder de vloek van de wet uit, maar we kunnen die wet ook gebruiken als een soort richtingwijzer om Christus na te volgen.
Deze gedeelten laten zien dat wij nog onderweg zijn; totdat wij daadwerkelijk bij de Heer zijn moeten wij de goede strijd strijden… Dit heeft echter niet te maken met het wel of niet gered zijn, dat is namelijk een feit zodra je tot geloof bent gekomen.
Maar hoe leven wij de rest van ons leven? Gods bedoeling is dat wij groeien in ons geloof met als resultaat dat wij steeds meer op Jezus gaan lijken. Dit kunnen wij alleen als wij ons nieuwe leven ‘voeden’, dan worden de vruchten van de Geest steeds meer zichtbaar. In de tijd dat wij nog op aarde zijn moeten wij door de Geest het goede spoor houden. In de praktijk moeten wij ons elke dag met Christus bekleden – ons met de Heilige Geest laten vullen. Dit is een daad van onze wil.

quote:

Efeze 4
20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.

Kolossenzen 3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. ….
5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe (mens) aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.
12Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. 14 En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid

2 Korintiërs 3
….2 Onze brief zijt gij, geschreven in onze harten, kenbaar en leesbaar voor alle mensen, 3 daar gij toont een brief van Christus te zijn, door onze dienst opgesteld, niet met inkt geschreven, maar met de Geest van de levende God niet op tafelen van steen, maar op tafelen van vlees in de harten. …..5 maar onze bekwaamheid is Gods werk, 6 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar [des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 Indien nu de bediening des doods, met letters op stenen gegrift, gepaard ging met zulk een heerlijkheid, dat de kinderen Israëls de blik niet op het aangezicht van Mozes konden vestigen om de heerlijkheid van zijn aangezicht, die toch verdwijnen moest, 8 hoe zal niet nog meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn? 9 Want indien de bediening, die veroordeling brengt, heerlijkheid was, veel meer is de bediening, die rechtvaardigheid brengt, overvloedig in heerlijkheid….. 11 Want als het verdwijnende met heerlijkheid gepaard ging, veel meer is dan het blijvende in heerlijkheid. ….17 De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. 18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

quote:

Peter schreef:
…we kunnen die wet ook gebruiken als een soort richtingwijzer om Christus na te volgen
En nou geef ik meteen toe, dat de 'wet als regel voor de dankbaarheid' al snel kan leiden tot wetticisme en activisme, maar in de gereformeerde leer is die zo niet bedoeld!
Het klinkt misschien eigenwijs, maar het gaat er niet om dat wij iets niet zo bedoelen, maar wat God er van zegt. En zijn wens is dat wij groeien in het geloof door de Heilige Geest, totdat Christus in ons gestalte verkregen heeft (Galaten 4: 19) Dit zal pas volmaakt zijn als wij onze loop (of wedloop, of de goede strijd) op aarde volbracht hebben en bij de Heer zullen zijn. Daar worden wij niet meer gehinderd door ons lichaam wat nog aan de zonde onderworpen is, maar zullen wij Hem gelijk zijn…