quote:
Optie 3: de persoon wilde niet exact jou beschrijven, maar een groep waartoe jij behoort. En dus zul je je al snel hierin niet erkennen. Als ik uitspraken doe over 'de Arnhemmers', dan zal zo'n beschrijving vast niet precies op jou van toepassing zijn.
Mee eens. Maar dan moet je wel voorzichtig zijn. Als ik zeg: Alle Friezen zijn eigenwijs, kan ik een heleboel niet eigenwijze Friezen voor het hoofd stoten. Als ik dat in de rest van het land ga vertellen kan ik daarmee een verkeerd beeld van die mensen aan anderen geven, daar moeten we altijd voor uitkijken.
quote:
En wie zegt jou, dat deze predikant niet uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar verschillen tussen geref. en evang.? Waarop baseer jij je beschuldiging dat deze man alleen maar op geruchten afgaat? Ik heb wel vaker dit soort uitspraken over evangelischen gehoord (en gelezen), zouden dat nou echt alleen maar vooroordelen zijn? Waar heb je die quote uitgehaald? Uit een preek? Waar is dan de rest van die preek?
Maak je je niet zelf schuldig aan datgene waarvan je een ander beschuldigt?
Ho, rustig aan Peter

Ik zeg niet dat deze predikant geen uitgebreid onderzoek heeft gedaan. Zoals je kunt lezen vroeg ik alleen af hoe hij aan dit beeld komt, is dat, zoals jij zegt, omdat er wel vaker gereformeerde mensen dit over evangelische christenen roepen, of is het aan de hand van gesprekken met evangelische mensen? Ik heb geen beschuldiging uitgesproken want ik zeg niet dat dominee Luiten alleen maar op geruchten afgaat.
Ik heb even via e-mail contact met hem gehad en hij geeft aan dat hij inderdaad een groep vrij algemeen heeft beschreven en geeft tegelijk aan dat er ook in de evangelische kerken veel diversiteit is, waardoor lang niet iedere evangelische christen past in die beschrijving, net zo min als dat elke fries koppig zou zijn

Of niet Riemer?

quote:
Het zegt mij hoogstens dat 'de evangelische mensen hier op het forum' meestal tot de 'gereformeerde evangelischen' behoren. Maar er zijn ook andere groepen/gemeenten. De reacties van een paar 'evangelischen' halen de 'algemene' beschrijving niet meteen onderuit.
Hm volgens mij valt dat ook nog wel mee. Ik ken meer evangelische mensen dan alleen die hier op het forum zitten dus ik baseer mijn mening niet alleen daarop.
Het valt me trouwens op Peter dat je gelijk heel erg in de verdediging gaat. Zou het ook kunnen dat een gereformeerde er een keer naast zit? Ik krijg een beetje de indruk dat je de gereformeerde kant van tevoren al gelijk geeft, alsof wij geen fouten kunnen maken.
quote:
Dan zou ik ze nog eens goed lezen!
Ok, dat formuleerde ik niet goed. Ik bedoel dat de 3 formulieren van enigheid (Die vaak ook 3 formulieren van onenigheid blijken te zijn) heel gedetailleerd op allerlei puntjes ingaan. Moet je het bij samenwerking dan tot op de puntjes met elkaar eens zijn? De regels van de EA zijn veel globaler, als dat de basis van samenwerking zou zijn zou dat betekenen dat je het met elkaar eens bent, hoewel je in bijzaken toch verschillend tegen dingen kan aankijken, maar dat vormt dan geen blokkade.
Als men dit eruit heeft gelaten omwille van de samenwerking, dan is er dus wel degelijk sprake van 'loslaten', een zekere 'evangelische vrijzinnigheid'. En ik hou staande, dat het bij de de kinderdoop niet om 'zomaar' een minuscuul verschil van inzicht gaat, maar in feite laat zien dat de verschillen dieper liggen en teruggaan op de verhouding tussen Gods verkiezende almacht en de al of niet vrije wilskeus van de mens.
quote:
En bovendien: wil je ooit tot een vorm van samenwerking komen, dan heeft het geen zin om de onderlinge verschillen te verdoezelen. De samensprekingen tussen GKV en CGK hebben geleerd, dat juist het eerlijk benoemen van de verschillen (naast allereerst het benoemen van de overeenkomsten) een noodzakelijk en heilzaam onderdeel van het proces is.
Je hoeft verschillen ook niet te verdoezelen, je kunt ze ook benoemen en accepteren.Voor samenwerking (ik heb het niet over samengaan van kerken) hoef je het toch niet tot in de puntjes met elkaar eens te zijn? Je preekt de zelfde Christus, dezelfde blijde boodschap. Dan staat het toch veel sterker naar de buitenwereld toe als wanneer iedere kerk dat voor zich doet?
quote:
De gereformeerde visie wordt zo summier neergezet, dat wij ons (in wat er wel genoemd wordt ) wel enigszins herkennen...
Ik denk dat daarnaast de kenmerken van de evangelische kerk iets te scherp wordt neergezet, het is een beetje een utierste, net als wanneer je zou zeggen: Kenmerk voor de gereformeerde kerk is dat ze zichzelf als de enige ware kerk zien. Je hebt inderdaad mensen die dat denken, maar dat is een uiterste, het overgrote deel is niet zo extreem