Auteur Topic: Wet in aantocht: je mag kinderen niet slaan.  (gelezen 29017 keer)

Pater

• Bekijk profiel
Wet in aantocht: je mag kinderen niet slaan.
« Reactie #135 Gepost op: april 16, 2007, 02:51:01 pm »

quote:

JurjenWolter schreef op 16 april 2007 om 14:07:

Onder tikken versta ik dus een zachte klopje waar geen enkele pijn uit voort komen.
Maar wat vinden jullie een nog een tik: Een tik op de vingers, een pak voor de broek, een pak voor de blote billen een pets tegen het achterhoofd. Dat zijn allemaal dingen die je langs hoort komen als het gaat over de tik maar het zijn totaal verschillende dingen.

Ik heb het bij een corrigerende tik altijd over een pak voor de broek of een tik op de vingers (als iemand met zn handen in de pan zit ;) )

ik ben zoizo tegen een pets op t achterhoofd
Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: april 23, 2007, 12:09:00 am »
Geen kinderen meer slaan??
Zo zijn er ook geen godvrezende neigingen meer.
God mag de mensen niet slaan.
CDA mag de onderdanen niet slaan.
Ouders mogen hun kinderen niet slaan.

Zeg wie bepaalt hier nou de regels op aarde, is dat Donner of is dat de Bijbel?

Als het niet in lijn is met de bijbel dan kies ik toch echt niet voor het CDA hoor.
Dezelfde CDA die een VN mensenrechtenraad resolutie op 30 maart heeft tegengestemd, die een mooi gebaar tegen godslastering had kunnen zijn.

Groetjes Wouter

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: april 23, 2007, 08:21:45 am »
Wat moeten wij dan nog met deze tekst:Spr. 13:  24 Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon;
maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg.

Of; Hebr. 12: 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen.

Tuchrigen hoort bij het zoonschap. Bij ouders die hun kinderen lief hebben.
Laten we nu inderdaad de regering bepalen in hoeverre wij onze kinderen mogen lief hebben?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: april 23, 2007, 04:00:23 pm »
Voorbeeld:
Ik ken mensen die hun kinderen met een korte zweep slaan, pollepels gebruiken en een bepaald soort riet.
Zij slaan hun kinderen omdat daarmee het kwaad bestraft wordt, ze hebben er zelfs artikelen over in huis dat het zo hoort volgens de Bijbel.
De kinderen worden echter geslagen op, zoals de ouders zeggen, "plekken die een ander niet kan zien" (de billen, onderrug etc.)
Ik heb de kinderen horen gillen van de pijn als ze slaag kregen.
Is dat een christelijke opvoeding?

Dergelijke praktijken distantieer ik mij van, om meerdere reden en niet om de minste omdat ik weet hoe het voelt om fors lichamelijk afgerost te worden omdat je een snoepje had gepikt.

Een pak slaag is wat anders dan een corrigerende tik.
Daar zijn best grenzen in te stellen.
En dus: ik sla mijn kinderen niet. Uit overtuiging niet en uit ervaring niet.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: april 23, 2007, 04:24:19 pm »
Volgens mij heeft een goede opvoeding an sich weinig te maken met wel of niet slaan, wel of geen corrigerende tikken. Er zijn ook genoeg kinderen die een helse jeugd hebben zonder dat ze geslagen worden/werden. Manipulatieve, onberekenbare ouders zijn funest, of ze nu slaan of niet.

Dat Prediker ouders oproept om de roede niet te sparen, lijkt me iets dat niet 1-2-3 doorgetrokken kan worden naar onze hedendaagse maatschappij.
Het conflicteerd om te beginnen met het NT-gebod om 'geen aanstoot' te geven. 'Laat uw liefde aan alle mensen bekend zijn' en het slaan van je kinderen met een roede gaan nu eenmaal niet meer samen.
Daarnaast is het OT in Christus vervuld. OT geboden en -richtlijnen komen in Christus daarom in een ander daglicht te staan. De noodzaak tot het strikt naleven van OT-bepalingen is komen te vervallen. Het is daarom imho onjuist om een opvoeding-zonder-roede per definitie als onchristelijk te zien.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: april 23, 2007, 07:30:34 pm »

quote:

elle schreef op 23 april 2007 om 16:24:
'Laat uw liefde aan alle mensen bekend zijn' en het slaan van je kinderen met een roede gaan nu eenmaal niet meer samen.
_/-\o_

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: april 23, 2007, 09:20:35 pm »
'tuchtigen' staat gewoon voor ' instructie/correctie/discipline' en dat kan ook anders dan met een rietje :cheer:
[Prediker 7:29]

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: april 23, 2007, 10:22:08 pm »
Ik denk toch dat er wel degelijk de roede of de slag met de hand bedoeld wordt.
En ik haalde niet alleen het O.T. aan maar ook het nieuwe.

Hebr.12: 7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven? 10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid. 11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: april 23, 2007, 10:26:05 pm »

quote:

joepie schreef op 23 april 2007 om 22:22:
Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven?
Het gaat daar niet om de tuchtiging naar het vlees maar om onze vleselijke vaders.

quote:

11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.
Een minuut op de trap is effectiever dan een klap.
Tuchtigen HOEFT niet lichamelijk te zijn maar kan ook zijn: tijdelijk uit de groep, inhouden van rechten, tijdelijk beperken van mogelijkheden en vrijheden.
Ook die tucht brengt geen vreugde namelijk....
« Laatst bewerkt op: april 23, 2007, 10:28:16 pm door Riemer Lap »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: april 24, 2007, 01:49:42 pm »
Ik denk dat we beide gelijk hebben
Het hoefd niet met een tik, maar soms kan een pak op de billen een hoop goed doen.
Ik kreeg vroeger liever een tik van mijn moeder dan dat zij mij negeerde of in de kast zette. Een tik duurde maar kort en was zo weer over en vergeten. Negeren kon soms erg lang duren en trapte mij wel degelijk op mijn ziel. Deed mij meer kwaad dan goed.

En dat heb ik nog steeds. Ik corrigeer liever met een tik, dan is het klaar over en uit.
Dan dat ik een kind uit mijn gezichtsveld in de gang of op de trap moet zetten.
Dat vind ik dus vreselijk.

Maar gelukkig heb ik een duidelijke stem die ik nooit hoef te verheffen, alleen met mijn ogen en stem kan ik kinderen corrigeren.
Bij hoge uitzondering moet ik weleens een tik uitdelen, maar dat is dan eigenlijk alleen als er gevaar is.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2007, 01:51:44 pm door joepie »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: april 24, 2007, 05:04:22 pm »
Dat herken ik wel. Ik heb idd meer geleden onder de tikken die ik uiteindelijk niet heb gekregen, dan die die ik wel kreeg.

Joepie, soms ben ik toch bang dat je dan maar een spaans riet oid aanschafte omdat nu eenmaal in de bijbel staat dat je kinderen daarmee moet slaan. Da's wel een eng idee hoor.

Voor de duidelijkheid: tikken vind ik ook prima, mits het maar helder en op een consequente manier wordt toegepast. (Dus niet: de ene dag een tik over de vingers als er een snoepje gejat wordt, en de volgende dag geen tik als er een plak cake gejat wordt.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: april 24, 2007, 05:55:33 pm »
Die spaanse riet had onze bovenmeester van de lagere school. :(
Daar sloeg hij mee op je handen, moest je je hand ophouden en dan kreeg je daar een tik mee. Maar ik liet me daar nooit mee slaan, trok gewoon mijn hand terug, of ik begon al vreselijk te gillen voor hij ook maar sloeg ;)

Maar er staat ook in de Bijbel een tekst over kastijden.
Dat is toch echt niet gewoon met je kind praten of wat er maar van gemaakt wordt.
Kinderen hebben af en toe een duidelijke hand nodig, zoals wij dat als volwassenen ook hebben. God roept ons ook regelmatig hardhandig weer tot de orde.

Innuendo

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: mei 19, 2007, 09:44:17 pm »
Ik vind slaan van kinderen niet kunnen, maar je hebt natuurlijk slaan en slaan.
Een wet maken tegen slaan gaat me gewoon te ver, slaat nergens op.
Wat gaat er dan gebeuren?
Momenteel kunnen ze de uitwassen niet eens voorkomen, vaders die hun gezin uitmoorden bijvoorbeeld.
Of ouders die hun kind mishandelen tot de dood erop volgt, om het vervolgens aan stukken te snijden.
Maar ze gaan straks wel optreden tegen ouders die hun kind een keer een corrigerende tik hebben gegeven?
Volgens mij stellen ze daar in Den Haag heel verkeerde prioriteiten.