Auteur Topic: Wat betekent de uitslag van de verkiezingen voor u?  (gelezen 1389 keer)

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
Wat betekent de uitslag van de verkiezingen voor u?
« Gepost op: januari 22, 2003, 11:35:01 pm »
De uitslag van de verkiezingen is nagenoeg bekend. Het CDA heeft een bescheiden winst. De SGP is gelijk gebleven, en de CU heeft één zetel verloren. Per saldo is het aandeel van de christelijke partijen niet veel gewijzigd. Maar ook andere partijen hebben ingeleverd, danwel de prognose is niet uitgekomen. Kijk naar SP, D66, Groen Links.

Maakt  Nederland zich op voor een driepartijenstelsel? Hoe is de uitslag van de verkiezing op u overgekomen? Bent u teleurgesteld? Waarom heeft u partij verloren? Of waarom heeft uw partij gewonnen? Welke coalitie is het beste voor dit land?
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2003, 09:57:17 am »
quote:
Waarom heeft uw partij verloren?

Komen hier geen CDA-stemmers? Lijkt me sterk.
[Prediker 7:29]

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2003, 10:01:08 am »
90% kans is dat de regering gaat bestaan uit: CDA,VVD,D66

Het kan een goede regering zijn omdat het een stabiele regering is.
Maar voor het zover is ben je weer een maand verder.
Al heb ik D66 gestemt ben ik niet zo blij dat D66 komt.
Ik vind D66 te klein om mee regeren.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2003, 10:42:43 am »
D66 voorman Tom de Graaf heeft al gezegd dat als ze kleiner zouden zijn dan 7 zeteld, hij in ieder geval niet in de regering zou willen.
Ik hoop verder dat CDA een iets Christelijker stempel op de samenleving zou kunnen drukken dan dat er nu stempels gedrukt worden.

Klaas

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2003, 03:21:35 pm »
Volgens mij komt er gewoon een regering CDA/Pvda
Het is logisch dat Jp en de zijnen door sterk op een mogelijke regering cda/vvd/d66 te wijzen hun onderhandelingspositie met Pvda alvast versterken want er zal heel wat onderhandeld moeten gaan worden. Maar het lijkt me sterk dat ze alsnog met vvd gaan regeren na de grote winst van de pvda. Balkenende heeft zelf ook verklaard voorstander te zijn van een 2 partijenkabinet. Pvda heeft wel veel beloofd maar met wat onderhandelen komen ze echtwel tot een akkoord. Ik vind het zelf wel goede partijen om samen te regeren, samenwerken met een ietwat linkse partij zal het ietwat rechtse cda goed doen. Ik vind het wel erg jammer dat ongeveer de helft van de Christenunie aanhangers (normaal gesproken) nu Cda heeft gestemd. Volgens mij meer een stem op een 'gereformeerde premier' dan op het programma van het Cda. Het gaat in de politiek steeds minder om programma's en steeds meer om personen, we gaan in dat opzicht echt op Amerika lijken en dat is een foute ontwikkeling. Van het 'christelijke stempel' van het Cda heb ik geen hoge verwachtingen maar ik denk wel dat ze het land goed kunnen regeren en met Pvda erbij is helemaal mooi.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2003, 04:06:34 pm »
Ik ben teleurgesteld dat de CU weer een zetel heeft verloren, maar wel goed dat JP weer premier wordt. Al moet hij wel leren antwoord te geven op vragen en er niet steeds omheen draaien.
Ook heel jammer dat mensen strategisch gaan stemmen... maar ik vraag me af of het alleen daaraan ligt bij de CU.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2003, 06:10:05 pm »
Jammer dat zowel CU als D66 een zetel verliezen.

Ik weet niet wat ik van die C in CDA moet verwachten...
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2003, 07:54:14 pm »
Christelijke politiek kan in de grond van de zaak niets anders zijn dan bevlogen linkse politiek.
De bergrede van Aantjes (in 1980) vind ik nog altijd van toepassing. "we zijn nu 2000 jaar verder, en de hongerigen worden niet gevoed, de dorstigen worden niet gelaaf, welnee, ze sterven als ratten!. DAT vind ik oprechte Christelijke politiek. Balkenende zou zich moeten schamen voor zijn rechtse machtspolitiek. Het gaat er niet om wat het land, de rijken in Laren en Wassenaar, maar om wat de Here ons vraagt. Het gaat niet om nu, maar om de wil des Heren. Dus dat de armen geholpen worden, dat zij die geen stem hebben gehoord worden, om des Heren wil. En niet om het zetelaantal. Go CU!
Ps. 111:10

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2003, 08:44:19 pm »
Ik ben teleurgesteld dat de CU geen 4e zetel heeft behouden. Ik denk dat de Cda dankzij die ztel de grootste is geworden.
Erg jammer voor de Cu die in mijn ogen een goede (En ook volgens mijn niet gelovige collega's) heldere lijsttrekker hebben in Rouvoet.
Ook de nummer 2 die ik dinsdag heb gehoord op een perspectiefavond was goed bezig.
Wat betreft de CDA, heb er niet zo'n hoge pet van op, de regering lijkt wederom belangerijker dan het geen waar ze voor staan: de C in de naam!
:((:((
Maar ja, aan de andere kant toch ook wel blij dat gladjakker Bos met zijn partij niet heeft gewonnen.Dus een beetje een dubbel gevoel!
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2003, 09:28:12 pm »
De meeste mensen stemmen niet meer met hun hart. Mensen stemmen strategisch: wie krijgt de macht, en wie moet die niet hebben.
Dankzij wat Thom de Graaf de 'mediacratie' noemt (wat ik zowaar voor het eerst met hem eens ben ) zijn het CDA en de PvdA groot geworden.
Als mensen met hun hart gestemd hadden, waren de SP, GroenLinks en de ChristenUnie groter geweest dan nu. De opdracht voor de komende kabinetsperiode: Duidelijk maken aan de mensen dat strategisch stemmen niet nodig is: kies voor de idealen!
| Ps. 8:5,6 |

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2003, 11:19:40 pm »
quote:
Waarom heeft uw partij verloren?

Mijn partij? Ik bezit geen partij.
Wel heb ik een stem uitgebracht op de CU.
Jammer dat ze weer een zetel moeten inleveren.
Oorzaak volgens mij:
a. mensen brengen een taktische stem uit op het CDA.
b. de hoge opkomst waardoor je meer stemmen nodig hebt om een zetel te halen.
c. de grote partijen zijn teveel in het nieuws geweest
d. ...........
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2003, 12:35:52 am door pjotter »
Ze maken mij de pis niet lauw!

Nico B.

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 24, 2003, 10:01:04 pm »
Jammer dat de ChristenUnie weer een zetel moet inleveren. Vooral ook jammer dat steeds meer christenen zich laten meeslepen door een machtsstrijd tussen de grote, grijze partijen. Want dhr Balkenende mag dan gereformeerd zijn, daarmee is het CDA natuurlijk (allesbehalve) een gereformeerde partij. Jammer, maar helaas!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 24, 2003, 11:09:14 pm »
De CU lijkt deelname aan de regering al bij voorbaat uit te sluiten. Vind ik ook vreemd. Moet een christen dan persé hooguit als kritisch toekijkend persoon deelnemen aan de samenleving?
Ik heb wel CU gestemd (deze keer, weet niet of ik het weer zou doen). Maar ik vind het wel belangrijk dat er geen Paars III komt, en dat bereik je niet door CU te stemmen. Is strategisch stemmen dan bij voorbaat fout (zoals velen hier lijken te beweren), of kan het ook een 'stemmethode' zijn waarvoor iemand op christelijke wijze heeft gekozen?
[Prediker 7:29]

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2003, 12:50:12 am »
quote:
op 24 Jan 2003 23:09:14 schreef Marloes:
De CU lijkt deelname aan de regering al bij voorbaat uit te sluiten. Vind ik ook vreemd. Moet een christen dan persé hooguit als kritisch toekijkend persoon deelnemen aan de samenleving?
Ik heb wel CU gestemd (deze keer, weet niet of ik het weer zou doen). Maar ik vind het wel belangrijk dat er geen Paars III komt, en dat bereik je niet door CU te stemmen. Is strategisch stemmen dan bij voorbaat fout (zoals velen hier lijken te beweren), of kan het ook een 'stemmethode' zijn waarvoor iemand op christelijke wijze heeft gekozen?

Christenen zijn in verwarring. Wij weten niet hoe we op de postmoderne samenleving moeten reageren. Ik denk dat iedere christen op zijn eigen plek moet laten zien wat het betekend om christen te zijn. Maar dat hoeft echt niet in een politieke partij met gelijkgestemden. Het ontbreekt de CU nog aan praktische invulling (tenminste dat straalt te weinig uit) en dat komt volgens mij omdat we de beginselen belangrijker vinden. Ik heb dit keer CU gestemd, weinig andere alternatieven. Hoewel ik mij ook in veel thema s van Groen Links kan vinden.

Discussies over het terugdraaien van allerlei paarse wetgeving vind ik weinig zinvol. Laten we maar aan het werk gaan en laten zien dat christenen ook goede alternatieven hebben. Misschien wordt die hele paarse wetgeving dan nog eens overbodig. Zoals het nu gaat ben ik in ieder geval niet gelukkig. Waren we maar wat praktischer in de uitvoering.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze