Auteur Topic: Landelijke verkiezingen  (gelezen 5542 keer)

Mack Raven

  • Berichten: 202
  • Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #50 Gepost op: januari 17, 2003, 12:25:01 am »

quote:

op 16 Jan 2003 23:31:31 schreef Eelco:

 Ik denk aan euthanasie. SP moedigt euthanasie niet aan, zoals D'66.

.


Ik geloof dat D66 euthanasie niet aan moedigt maar uit het boek van stafrecht wil krijgen.
heel veel mensen willen nu wel euthanasie kunnen aanvragen die onmenslijk lijden.
dat is wat anders dan annmoedigen.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #51 Gepost op: januari 17, 2003, 12:35:26 am »
Wat dacht je hiervan?

1. SGP
2. CU
3. PvdA
...
10. CDA

Ik heb blijkbaar die stellingen zo beoordeeld dat het verschil tussen SGP/CU en CDA er uitrolt.
Toch blijf ik lekker bij CU. Daar voel ik mij qua achtergrond het beste bij thuis. Bovendien zit daar m'n grote inspirator, prof. Schuurman

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #52 Gepost op: januari 17, 2003, 10:00:58 am »

quote:

op 16 Jan 2003 23:31:31 schreef Eelco:
[...] De SP staat vrij dicht bij de ChristenUnie. Haar politieke standpunten zijn gescheiden van de kerk, het is aan de kerk om daar aanvullingen op te geven. Ik denk aan euthanasie. [...] Ze laat veel christelijke dingen gewoon open, omdat een politieke partij zich met dat soort dingen niet behoort te bemoeien. Scheiding van kerk en staat, dat vind ik erg belangrijk.
Daarom stem ik niet op een christelijke politieke partij.

Beste Eelco,
Scheiding van kerk en staat, OK, maar scheiding van overtuiging en politiek, dat kan toch niet?
Als iemand ervan overtuigd is dat God het beëindigen van levens verbiedt (om het euthanasie voorbeeld aan te houden), dan moet hij dat toch naar een politiek standpunt vertalen? Dat heeft volgens mij niet zoveel met die scheiding van kerk en staat te maken.
En als er dan dus twee partijen zijn die dicht bij elkaar staan op allerlei terreinen, maar de ene partij wil euthanasie aan de mensen overlaten, en de andere partij wil daar stelling over nemen die met je overtuiging strookt, dan ik het toch niet moeilijk meer om te kiezen voor die tweede partij?
Altijd in voor verbeteringen!

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #53 Gepost op: januari 17, 2003, 09:55:39 pm »
Helaas vervalt Eelco in dezelfde fout, als veel politici van niet-christelijke huize. Er is een levensgroot verschil tussen scheiding van kerk en staat en scheiding van geloofsovertuiging en staat. Bij de scheiding van kerk en staat gaat het erom dat het instituut kerk geen invloed mag/kan hebben op wat er in de politiek gebeurt en dat de politiek geen invloed mag hebben op wat er in de kerk gebeurt of wat de kerk leert, behalve natuurlijk als dit tegen de wet in gaat. Niet meer en niet minder. Het gaat er bij de scheiding van kerk en staat dus NIET om, dat christenen hun geloofsovertuiging zoveel mogelijk moeten wegmoffelen. We zijn als christenen toch altijd fel gekant geweest tegen kerkmensen die keurig wisten te vertellen wat de kerk leerde en dus hun 'geloof' was. Dat is toch geen echt geloof!? Echt geloof is een innerlijke overtuiging en de kerk is een 'instituut' waarin mensen met dezelfde innerlijke overtuiging bij elkaar komen. Dat 'instituut' moet zich dus buiten de politiek houden, maar die innerlijke overtuiging mag gehoord worden. Dat is ook precies de reden waarom de ChristenUnie bijv. de scheiding van kerk en staat juist hoog in het vaandel heeft staan. Andre Rouvout (lijsttr. CU) zei laatst dit (ongeveer) over de SP: wil je af van het koningshuis, de staat Israel, de vrijheid van onderwijs, de Eerste Kamer etc. stem dan SP. Maar is dat je allemaal dierbaar, stem dan CU (die heel goed functioneert in het systeem scheiding kerk/staat)!

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #54 Gepost op: januari 18, 2003, 04:11:40 pm »
Als je kijkt naar uitstraling dan zou ik nu kiezen voor iemand als Wouter Bos, Femke Halsema of Agnes Kant. Het zijn mensen die aansprekend overkomen.
Iemand waar ik nooit op zou stemmen zijn mensen als Gerrit Zalm en Thom de Graaf zij roepen bij mij persoonlijk altijd irritatie op.

André Rouvoet heeft wel een bepaalde uitstraling, maar je moet hem wel een keer meegemaakt hebben, want anders komt ie nogal saai over. Bas van der Vlies is voor mij vooral de 'huisvader'.

Maar ik ga niet alleen voor uitstraling en kijk ook naar de inhoud

Kijk ik naar de partijprogramma's dan worden de verschillen in de media nogal behoorlijk opgeklopt. Van de ChristenUnie verwacht ik eigenlijk meer dan dat men alleen maar teruggrijpt op haar uitgangspunten. Maar goed die uitgangpunten doen het kennelijk wel goed bij de achterban. Wellicht dat we als christenen eens moeten leren om meer te 'acteren' in deze wereld. ;)
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

zidane

  • Berichten: 1177
  • Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #55 Gepost op: januari 19, 2003, 08:47:24 pm »
Je hebt het over uitstraling en Wouter Bos.
Bwaah een engnek en gladjakker 1e klas.
Ik vrees dat die dankzij de media nog de grootste wordt.:'(

De kortzichtigheid van veel mensen daar wordt ik af en toe niet goed van.
De vorige keer was Fortuyn de hype, nu de PVDA.
Terwijl Bos niet eens zo veel anders doet dan Melkert de vorige keer.
Hij zegt het alleen op een andere manier.
Bos zou met niet-paarse bewindslieden komen, de eerste die hij aankondigt is Cohen, notabene een lid van het paarse kabinet.
Niet dat ik fan ben van VVD ben of zo, maar ik heb het idee dat de PVDA door de media veel en veel te veel wordt opgeklopt.

Ik zal zelf zeker CU stemmen woensdag (ik hoop de lijsttrekker dinsdagavond nog te horen) en roep bij deze alle christenen op om ook op die partij te stemmen!!
Nogmaals de oproep aan mensen die nog aanhikken tegen de fusie van RPF/GPV, tereugdraaien gaat niet meer, kijk over de muur heen!
*Geen CDA die er zelf nog niet eens uit is waar de C voor staat, of de SGP een goede partij maar die m.i. veel te weinig in de maatschappij staat.
Gewoon CU.

Overigens hoop ik niet dat de CU zich laat verleiden tot een regeringsdeelname.
In een coalitie moet je een deel van je principes over boord zetten, en dat kan de CU zich niet veroorloven.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Eelco

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 361
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #56 Gepost op: januari 20, 2003, 12:19:14 am »

quote:

op 17 Jan 2003 00:25:01 schreef Mack Raven:Ik geloof dat D66 euthanasie niet aan moedigt maar uit het boek van stafrecht wil krijgen.
heel veel mensen willen nu wel euthanasie kunnen aanvragen die onmenslijk lijden.
dat is wat anders dan annmoedigen.[/i]


Dat is het officiële standpunt. Voor deelname aan het tweede paarse kabinet stelde D'66 als voorwaarde dat euthanasie uit het wetboek van strafrecht werd gehaald. Dit is werkelijk één van de kernpunten van D'66. Waarom is het zo belangrijk? Waarom de discussie over de pil van Drion?
Maar je hebt gelijk, het belemmeren van ontmoedigen is iets anders dan aanmoedigen.

Eelco

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 361
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #57 Gepost op: januari 20, 2003, 12:40:13 am »

quote:

op 17 Jan 2003 10:00:58 schreef DoubleUP:Scheiding van kerk en staat, OK, maar scheiding van overtuiging en politiek, dat kan toch niet?

Dat kan wel, maar dat is geen punt van discussie.
Ik ben het oneens met het hele principe van de democratie. Nu we er echter mee opgescheept zitten, moeten we het zo goed mogelijk vormgeven. Dat kan volgens mij alleen wanneer elke partij een belangenpartij is. Helaas is Nederland ver van dat ideaal. Het christelijk belang is niet zozeer dat euthanasie strafbaar is. Het christeljik belang is dat het nooit zover komt dat euthanasie wordt aangemoedigd of verplicht. Wanneer we als overtuiging hebben dat euthanasie verboden moet zijn voor iedereen, menen we dat ons christelijk belang voor iedereen het beste is. Op die manier dringen we onze overtuiging op.
De term 'vrijheid van godsdienst' is misleidend, dit zou moeten zijn 'vrijheid van levensovertuiging'. Wanneer we de waarde van de vrijheid van levensovertuiging onderschrijven (en dat doen we, gezien de wijziging in 1905 van art. 36 NGB), moeten we niet de pretentie hebben onze christelijke overtuigingen aan anderen op te dringen. In die zin ben ik dus ook voor een scheiding van 'politiek en overtuiging'. Overtuiging okay, maar daarmee alleen opkomen voor het eigen belang en niet dat van anderen bepalen.

quote:

Als iemand ervan overtuigd is dat God het beëindigen van levens verbiedt (om het euthanasie voorbeeld aan te houden), dan moet hij dat toch naar een politiek standpunt vertalen? Dat heeft volgens mij niet zoveel met die scheiding van kerk en staat te maken.
Daarin verschillen wij dus van mening. Politiek gezien kan dit opengelaten worden.

quote:

En als er dan dus twee partijen zijn die dicht bij elkaar staan op allerlei terreinen, maar de ene partij wil euthanasie aan de mensen overlaten, en de andere partij wil daar stelling over nemen die met je overtuiging strookt, dan ik het toch niet moeilijk meer om te kiezen voor die tweede partij?

Er zijn wel meer punten van verschil. Waarin beide partijen behoorlijk op één lijn zitten is de moraal. De achterliggende gedachte is dat de mens van nature geneigd is tot alle kwaad en de overheid hierin het beste maar wat leiding kan geven. De SP heeft enkele specifieke punten die volgens mij meer met landspolitiek te maken hebben en dus voor mij zwaarder wegen dan de specifieke CU-punten: Winkels op zondag gesloten, euthanasie weer volledig strafbaar, etc. In de stemwijzer vul ik dergeijke 'opdringerige levensovertuigingspuntjes' consequent in met 'geen mening, zodat ze niet meewegen in mijn advies.
Op die manier wordt dus een advies verstrekt op 'neutrale' politieke standpunten. Ik denk duidelijk links (is de CU ook). Mijn stemadvies is dan ook als volgt:
SP
CU
GL
en onderaan:
CDA
LPF
VVD

Naast mijn bedenkingen bij vermenging van christelijke levensovertuiging en politiek heb ik andere, meer concrete bezwaren: ik ben bv. van mening dat de zondag niet de rustdag is.

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #58 Gepost op: januari 21, 2003, 10:30:53 pm »

quote:

op 20 Jan 2003 00:40:13 schreef Eelco:Dat kan wel, maar dat is geen punt van discussie.

Nou, Eelco: petje af, dat vind ik oprecht knap van je. Ik kan het niet, ik zou niet weten waarop ik anders moet baseren of een besluit goed of slecht is voor de samenleving waarvan ik lid ben, en dus ook verantwoording voor draag (al is het maar 1/16.000.000ste deel of zo). Door te stemmen neem ik die verantwoording, en kan/mag ik dus ook meediscussiëren over maatschappelijke issues.
Daarom stem ik een christelijke partij.

quote:

Ik ben het oneens met het hele principe van de democratie. Nu we er echter mee opgescheept zitten, moeten we het zo goed mogelijk vormgeven.

Ik denk dat juist dat nu weer geen punt van discussie is (hier in dit topic dan).

quote:

Dat kan volgens mij alleen wanneer elke partij een belangenpartij is. Helaas is Nederland ver van dat ideaal. Het christelijk belang is niet zozeer dat euthanasie strafbaar is. Het christeljik belang is dat het nooit zover komt dat euthanasie wordt aangemoedigd of verplicht. Wanneer we als overtuiging hebben dat euthanasie verboden moet zijn voor iedereen, menen we dat ons christelijk belang voor iedereen het beste is. Op die manier dringen we onze overtuiging op.

Opdringen: niet meer of niet minder dan diegene die vindt dat niemand daar iets over te zeggen heeft.

P.S.: Toch ben ik nieuwsgierig: waar zou jij de democratie dan door willen vervangen?
Altijd in voor verbeteringen!

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Landelijke verkiezingen
« Reactie #59 Gepost op: januari 29, 2003, 10:18:45 pm »
Deze topic gaat op slot. De landelijke verkiezingen zijn geweest. Wil je doorgaan met discussiëren over de landelijke verkiezingenen, dat kan op het topic. http://www.forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=291
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle