Auteur Topic: Tineke Huizenga laat zich gebruiken door CU achterban  (gelezen 3306 keer)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Tineke Huizenga laat zich gebruiken door CU achterban
« Gepost op: januari 24, 2003, 01:18:56 pm »
Tineke Huizinga-Heringa is wederom in de kamer gestemd door de RPF achterban, dit keer ten koste van Leen van Dijke.
Deze competitiedrang van de oud RPF aanhang heeft de vorige verkiezingen aardig wat kiezers weg doen gaan van de partij. Met deze verkiezing zal ze na het onderuitschoppen nu een nekslag geven aan het draagvlak voor de CU.

Ze laat zich nemen door de RPF aanhang, en ze vind het nog lekker ook.
Respect voor de achterban zou betekenen dat ook al is ze met een meerderheid in de kamer gekozen ze zich afhoud van het bekleden van de positie.

[onderbouwing]
Mvr. Tineke Huizinga-Heringa zal ongetwijfeld capaciteiten hebben, anders zou men haar niet op de kieslijst neer hebben gezet. De vorige keer stond ze op de 7de plaats van de kieslijst, die opgesteld is door de achterban van de CU.

Men vond dat er voldoende draagvlak aanwezig was vooreen unie van de RPF/GPV alleen vind een groot gedeelte van de RPF (13.500 mensen) aanhang dat dus niet.

Mensen die stemmen niet op een persoon maar op nr 1 omdat ze de partij willen steunen, als er inderdaad op deze manier competitie gevoerd moet worden dan had de CU dat aan moeten geven.
De CU heeft daarvoor niet gekozen, anders hadden ze hiervoor wel een oproep gedaan of iedereen zijn meest geschikte kandidaat naar voren wou schuiven.

Of zou de partij een vrouw in de kamer moeten hebben, als dat zo is dan begrijp ik absoluut niet waarom de mensen op de CU hebben gestemd dan was GL een optie geweest.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2003, 02:47:26 pm door Picardijn »
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2003, 02:49:23 pm »
Ik vraag me af of Tineke alleen door RPFers zoveel voorkeursstemmen heeft gekregen. Ik heb ook wel oud-GPVers gehoord die van plan waren om op haar te stemmen. Is het niet meer een roep om een vrouw in de politiek (en terecht natuurlijk :|)? Want de RPFers hebben nu wel hun grote Leen van Dijke eruitgestemd.
Maar de CU is zeker nog niet wat het van plan was te gaan worden. Ik ben wel blij met Rouvoet, dus ga vast nog wel es met hem in de clinch liggen over hoe ik over de CU denk :)

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2003, 02:50:59 pm »
ps. van mij mag je dat h-woord in de titel wel veranderen in een iets netter woord.
a) geeft minder aanstoot
b) krijg je meer reacties (wat toch best een van de leuke doelen is van een forum)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2003, 03:04:09 pm »
Ik vind de toonzetting van je bericht erg kwetsend, maar ik zal daar maar even doorheen lezen.

De vorige keer werd Huizinga verkozen boven van Middelkoop en nu boven van Dijke. Dat hiermee 2 zeer ervaren krachten wegvallen vind ik erg jammer. Zeker bij het GPV ging het altijd om kwalliteit boven personen. Maar sinds de 'fusie' lijkt de partij op drift geraakt te zijn.

Je zag dat aan de aanvallen op het CDA om zich maar te kunnen profileren.
Je zag dat aan de beschamende taferelen rondom de afzetting van Veling.
Je zag dat aan het verlangen naar regeringspluche.

En nu is het te zien aan de personen die op huizinga stemmen omdat het een vrouw is. Ik geloof niet dat het hoofdzakelijk RPF'ers zijn geweest die op haar gestemd hebben. Het is volgens mij meer een soort van misplaatste emancipatie.
Je ziet het in de hele politiek tegenwoordig (met uitzondering van de SGP) dat het niet meer gaat om waar iemand voor staat, maar wie er staat.

Of ze haar plaats moet afstaan? Daar heb ik een beetje dubbele gevoelens over. Aan de ene kant denk ik dat iemand met voorkeurstemmen gekozen moet kunnen worden. Ze heeft geen campagne hiervoor gevoerd of zo. Aan de andere kant denk ik dat het voor de CU beter zou zijn als ze haar plaats zou afstaan aan van Dijke.
Pinkeltjefan

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2003, 04:04:06 pm »
Ook ik heb Tineke Huizinga gestemd. Ik heb niet het idee gehad dat ik daarmee Tineke gebruikte. Persoonlijk had ik rekening gehouden met het feit dat de CU slechts drie zetels zou overhouden. Dan had ik liever Tineke in de kamer dan Leen. Dus mijn stem is een strategische geweest en ik heb daarbij gebruikt gemaakt van de democratische rechten die de kieswet mij biedt. Als Tineke niet in de kamer gaat zitten dan stem ik de volgende keer waarschijnlijk geen CU meer en met mij nog een kleine 15.000 leden niet. ;)
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2003, 04:11:16 pm »
Ik begrijp werkelijk niet waar iemand het idee vandaan haalt dat èn vorig jaar èn dit jaar de een of andere RPF-achterban massaal op Tineke Huizinga gestemd heeft.
En ik begrijp al helemaal niet dat e.e.a. dan zo verwoord moet worden -:( : niet alleen zonder merkbaar respect voor Tineke Huizinga, maar net zo goed zonder enig respect voor stemmers m/v.
Wat mij betreft: sluiten en afvoeren deze hele discussie.
shoot me again, I ain't dead yet

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2003, 04:38:30 pm »

quote:

op 24 Jan 2003 16:11:16 schreef dsWim:
Ik begrijp werkelijk niet waar iemand het idee vandaan haalt dat èn vorig jaar èn dit jaar de een of andere RPF-achterban massaal op Tineke Huizinga gestemd heeft.
En ik begrijp al helemaal niet dat e.e.a. dan zo verwoord moet worden -:( : niet alleen zonder merkbaar respect voor Tineke Huizinga, maar net zo goed zonder enig respect voor stemmers m/v.
Wat mij betreft: sluiten en afvoeren deze hele discussie.

Goed. Laten we het dan niet hebben over het feit dat er RPF'ers zijn die op Tineke hebben gestemt, laten we het dan gaan hebben over het feit dat er mensen zijn die liever hebben dat er een vrouw in de kamer is dan dat er een goede kracht in de kamer zit die de nodige ervaring heeft. Want het is wel duidelijk dat dat de afgelopen verkiezingen en die daarvoor is gebeurt. Waarom gebeurt dat?
Een ander punt. Er is een kieslijst opgesteld. Die is opgesteld op basis van bepaalde gedachten: kwaliteit van werken van de mensen die op de lijst staan bijvoorbeeld. Als er dan door voorkeursstemmen iemand anders inkomt dan je van de lijst zou verwachten dan is er dus iets misgegaan tijdens het opstellen van de kieslijst. Waarom is dat dan niet eerder ontdekt en er wat mee gedaan?

Respect voor stemmers? Het is dus nog maar de vraag in hoeverre die mensen nadenken over wat ze willen. Er is zo vaak gezegd de afgelopen tijd dat het om de inhoud gaat en niet om de poppetjes, maar waarom is het dan voor sommige ChristenUnie leden zo dat ze liever een vrouw hebben (die op plekje 4 staat en de vorige keer nog lager) dan een man? Als het in beide gevallen om de inhoud zou moeten gaan?
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2003, 04:46:00 pm door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2003, 07:44:42 pm »

quote:

op 24 Jan 2003 16:04:06 schreef izzewizze:
Ook ik heb Tineke Huizinga gestemd. Ik heb niet het idee gehad dat ik daarmee Tineke gebruikte. Persoonlijk had ik rekening gehouden met het feit dat de CU slechts drie zetels zou overhouden. Dan had ik liever Tineke in de kamer dan Leen. Dus mijn stem is een strategische geweest en ik heb daarbij gebruikt gemaakt van de democratische rechten die de kieswet mij biedt. Als Tineke niet in de kamer gaat zitten dan stem ik de volgende keer waarschijnlijk geen CU meer en met mij nog een kleine 15.000 leden niet. ;)

Deze gevolgtrekking maak ik niet mee - misschien kun je die verder uitleggen?
Heb je (en die 15.000 leden) dan gekozen voor een partij met uitgangspunten die je steunt, of voor iemand (in dit geval Tineke) die in jouw veel kwaliteiten heeft en neem je de partij waar die persoon lid van is op de koop toe? Dat laatste impliceer je een beetje met je uitspraak, maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd begrepen hebben (overkomt mij niet zo vaak :) )
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2003, 07:54:11 pm door Maarten »
Maarten van Loon

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2003, 07:52:42 pm »

quote:

op 24 Jan 2003 16:38:30 schreef ramH:
Een ander punt. Er is een kieslijst opgesteld. Die is opgesteld op basis van bepaalde gedachten: kwaliteit van werken van de mensen die op de lijst staan bijvoorbeeld. Als er dan door voorkeursstemmen iemand anders inkomt dan je van de lijst zou verwachten dan is er dus iets misgegaan tijdens het opstellen van de kieslijst. Waarom is dat dan niet eerder ontdekt en er wat mee gedaan?

Zoals elders opgemerkt, is het het democratisch recht van de kiezer een kandidaat een voorkeurstem te geven. Als je wilt kun je zeggen dat zo de leden (of meer algemeen: de kiezer) de partij kan corrigeren in het opstellen van de kieslijst. Dat kan dus ook hier het geval zijn.

Toch heb ik in het geval "Tineke" mijn twijfels. In ieder geval zou ik op 15 mei een voorkeurstem aan Eimert hebben gegeven als ik maar het geringste vermoeden had gehad dat de CU een zetel zou gaan inleveren. Dan doe je dus eigenlijk het omgekeerde: iemand op een verkiesbaar geachte plek een extra zetje geven. Maar graag wel op basis van kwaliteit. Als Tineke aantoonbaar betere kwaliteiten heeft (kan ik nog niet zo beoordelen eigenlijk) dan komt ze vanzelf bovendrijven. Als eerstde CU maar eens doet wat ze moet dan, wie weet komen die 6 a 7 zetels er ooit nog eens. Dan is er plek voor iedereen :)
Maarten van Loon

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2003, 09:54:20 pm »
Tja, Tineke, de killer babe van de christenunie, zoals ik laatst op radio 1 hoorde.:)

Zouden al die 15.000 stemmers Tineke persoonlijk kennen? Wie weet. Maar het kan natuurlijk ook zijn, dat we het als CU-ers machtig interessant vinden dat wij een vrouw in de kamer hebben en de SGP lekker niet. Kijk ons eens vooruitstrevend zijn!
Over een paar jaar is dit effect waarschijnlijk wel weggeëbd, dus laten we niet te moeilijk doen. Geef Tineke een kans!
Ons kiessysteem is nu eenmaal zo, dat we op personen stemmen en niet op ideeën. Dus zijn voorkeursstemmen legitiem.

Nico B.

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 24, 2003, 09:55:44 pm »
Ik heb "gewoon" op dhr Rouvoet gestemd, deze keer. Maar waarom zou iemand niet meer mogen stemmen op de persoon van zijn of haar voorkeur? Wie zegt dat Tineke Huizinga alleen maar voorkeurstemmen heeft gekregen om het enkele feit dat ze een vrouw is??
Overigens mag je je best afvragen of een voorkeurstem op een vrouw op de CU-lijst wel zo heel erg misplaatste emancipatie is... Hoeveel jaar zitten er al vrouwen voor de CU (of eerder voor GPV en RPF) in de Tweede Kamer?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 25, 2003, 12:06:16 am »

quote:

op 24 Jan 2003 19:52:42 schreef Maarten:
Zoals elders opgemerkt, is het het democratisch recht van de kiezer een kandidaat een voorkeurstem te geven. Als je wilt kun je zeggen dat zo de leden (of meer algemeen: de kiezer) de partij kan corrigeren in het opstellen van de kieslijst. Dat kan dus ook hier het geval zijn.

Dan is IMO ons kiessysteem verkeerd. :7 Een democratie is een regeringsvorm waar het volk kiest (alsof het volk verstand zou hebben van de zaken die besproken worden in het parlement, maar dat terzijde) wat zij het beste achten voor het land. Ik geloof er niets van dat iemand Huizinga nu al zo goed kent dat ze haar er per se met voorkeursstemmen in wilden hebben. Niets.
Ik vind het trouwens ook een vreemde streek van ChristenUnie kiezers dat ze Huizinga eerst op een lagere plek zetten op de lijst (vanwege een aantal zwaarwegende redenen verdiende ze dus geen hogere) en haar dan toch kiezen. Wees dan eerlijk en zet haar direct hoger op de kieslijst.

quote:

op 24 Jan 2003 19:52:42 schreef Maarten:
Als eerstde CU maar eens doet wat ze moet dan, wie weet komen die 6 a 7 zetels er ooit nog eens. Dan is er plek voor iedereen :)
De ChristenUnie gaat niet zoveel zetels halen. Ten eerste is de 'markt' daarvoor in Nederland te klein, er zijn gewoon te weinig bijbelgetrouwe christenen in Nederland om 360.000 stemmen te rechtvaardigen. Ten tweede, de ChristenUnie is op dit moment een partij met te linkse denkbeelden; en dat stoot christen liberalen af. En wat afstoot kost zetels. ;)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2003, 12:40:47 am »

quote:

op 25 Jan 2003 00:06:16 schreef ramH:

Ik vind het trouwens ook een vreemde streek van ChristenUnie kiezers dat ze Huizinga eerst op een lagere plek zetten op de lijst (vanwege een aantal zwaarwegende redenen verdiende ze dus geen hogere) en haar dan toch kiezen. Wees dan eerlijk en zet haar direct hoger op de kieslijst.

Toevallig ben ik geen lid van de CU. Mag ik kiezen wie ik wil of niet? Of moet ik per se lid zijn van een christelijke partij om op een christelijke partij te mogen stemmen. En dat ik dan gebruik maak van mijn democratisch recht om op een vrouw te stemmen? Daar komt bij dat ik persoonlijk niets heb met Leen van Dijke. Nee dan heb ik liever Tineke en daarom heb ik ook strategisch gestemd.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2003, 01:03:29 am »

quote:

op 25 Jan 2003 00:40:47 schreef izzewizze:
[...]

Toevallig ben ik geen lid van de CU. Mag ik kiezen wie ik wil of niet? Of moet ik per se lid zijn van een christelijke partij om op een christelijke partij te mogen stemmen. En dat ik dan gebruik maak van mijn democratisch recht om op een vrouw te stemmen? Daar komt bij dat ik persoonlijk niets heb met Leen van Dijke. Nee dan heb ik liever Tineke en daarom heb ik ook strategisch gestemd.
Tuurlijk! :) Maar het gaat er om dat zij er in is gekomen (in ieder geval tijdens de verkiezingen vorig jaar) door een actie om haar met voorkeursstemmen in de Tweede Kamer te krijgen. En dát is wel zwak IMHO omdat die actie is opgezet door mensen die wel een vinger in de pap hadden kunnen hebben en dát dus niet gedaan hebben.

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 25, 2003, 01:51:22 am »

quote:

op 24 Jan 2003 13:18:56 schreef Picardijn:
Tineke Huizinga-Heringa is wederom in de kamer gestemd door de RPF achterban, dit keer ten koste van Leen van Dijke.
Deze competitiedrang van de oud RPF aanhang heeft de vorige verkiezingen aardig wat kiezers weg doen gaan van de partij. Met deze verkiezing zal ze na het onderuitschoppen nu een nekslag geven aan het draagvlak voor de CU.

Ze laat zich nemen door de RPF aanhang, en ze vind het nog lekker ook.
Respect voor de achterban zou betekenen dat ook al is ze met een meerderheid in de kamer gekozen ze zich afhoud van het bekleden van de positie.

Hoeveel stemmen zal zo'n stukje kosten?
Op het ogenblik niets want er zijn net verkiezingen geweest maar dit soort slap geouwehoer komt de CU natuurlijk niet ten goede.
RPF dit en GPV dat, ga maar lekker stoken in een goed huwelijk. Wordt de CU niet door de buitenwacht belachelijk gemaakt dan doen we het zelf wel.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2003, 02:01:12 am door pjotter »
Ze maken mij de pis niet lauw!