Auteur Topic: Tineke Huizenga laat zich gebruiken door CU achterban  (gelezen 3308 keer)

pjotter

• Bekijk profiel
Tineke Huizenga laat zich gebruiken door CU achterban
« Reactie #15 Gepost op: januari 25, 2003, 02:11:07 am »

quote: Picardijn

Mijn stem is op het CDA geweest.
Hierbij was ik mijn handen.
Waarom trouwens deze discussie opstarten terwijl je de rug er al naar toe hebt gekeerd?
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2003, 02:28:06 am door pjotter »
Ze maken mij de pis niet lauw!

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 25, 2003, 02:27:31 am »
:)
Ze maken mij de pis niet lauw!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 25, 2003, 02:11:07 pm »
Citaat
op 25 Jan 2003 02:11:07 schreef pjotter:

quote: Picardijn

Mijn stem is op het CDA geweest.
Hierbij was ik mijn handen.

Waarom trouwens deze discussie opstarten terwijl je de rug er al naar toe hebt gekeerd?
Omdat iemand misschien wel graag ChristenUnie zou willen stemmen, maar doordat er binnen die partij dingen zijn die niet goed zijn, dat niet doet? Als je er nooit over praat dan blijven zulke dingen onbesproken en dus ook niet uit gesproken met de betreffende mensen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 26, 2003, 10:28:40 am »
Zie ook deze link Orkaan Huizinga
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 26, 2003, 11:40:00 pm »

quote:

op 24 Jan 2003 19:44:42 schreef Maarten:
op 24 Jan 2003 16:04:06 schreef izzewizze:
Ook ik heb Tineke Huizinga gestemd. Ik heb niet het idee gehad dat ik daarmee Tineke gebruikte. Persoonlijk had ik rekening gehouden met het feit dat de CU slechts drie zetels zou overhouden. Dan had ik liever Tineke in de kamer dan Leen. Dus mijn stem is een strategische geweest en ik heb daarbij gebruikt gemaakt van de democratische rechten die de kieswet mij biedt. Als Tineke niet in de kamer gaat zitten dan stem ik de volgende keer waarschijnlijk geen CU meer en met mij nog een kleine 15.000 leden niet. ;)

Deze gevolgtrekking maak ik niet mee - misschien kun je die verder uitleggen?
Heb je (en die 15.000 leden) dan gekozen voor een partij met uitgangspunten die je steunt, of voor iemand (in dit geval Tineke) die in jouw veel kwaliteiten heeft en neem je de partij waar die persoon lid van is op de koop toe? Dat laatste impliceer je een beetje met je uitspraak, maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd begrepen hebben (overkomt mij niet zo vaak :) )

Beide. In het stemhokje heb ik zitten twijfelen tussen een stem op nummer 2 of een stem op nummer 4. Daarbij heb ik rekening gehouden met het feit dat de CU mogelijk maar drie zetels zou halen. Aangezien ik niets heb met Leen van Dijke en meer heb met Tineke heb ik op haar gestemd. Als nu de CU, Tineke zou dwingen om haar zetel af te staan, zou ze indirect laten zien een ondemocratische partij te zijn. Andere redenen om op Tineke te stemmen zijn dat ik denk dat het goed is voor een natuurlijk evenwicht in de fractie om er mannen en vrouwen in te hebben.  Vrouwen hebben nu eenmaal andere kwaliteiten. Daarnaast denk ik dat Tineke juist als vrouw in de politiek kan laten zien wat christenvrouwen beweegt en dat is volgens mij iets meer als het aanrecht.

Overigens ken ik ook heel veel mensen die bewust op Arie hebben gestemd om strategische redenen, onder het motto liever Arie dan Leen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 27, 2003, 12:28:05 am »
Heb nog van een aantal CGK broeders en zustersn reacties gehad op dit bericht. In het algemeen was hun reactie van je broeders en zusters moet je het maar hebben. Sommigen noemden het vuilspuiterij...
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 27, 2003, 01:33:14 am »
Geweldig als een vrouw als Tineke een zetel kan regelen, fantastisch zelfs.
Kan ze een eigen partij oprichten, hoeft ze de CU daarvoor niet te misbruiken.
De volgende verkiezing lukt dat aardig met de reacties die vanuit de CU te horen zijn. Alleen heet Tinneke's partij dan CU en is het een eenmansfractie.

Heel frapant is het om te lezen dat je er eigenlijk maar niet over moet praten, mensen die op haar hebben gestemd die hebben een punt gemaakt.
Nou dat punt is bij de achterban de vorige verkiezing aangekomen, die stemmen dus geen CU meer. Haal de draagkracht maar onder partij vandaan dan kom je er wel.
De gang van zaken die het geval Tineke wandelt is de vorige verkiezing wel duidelijk geworden, ze heeft Middelkoop opgeruimd. Mensen die op van Middelkoop wouden stemmen die hebben op Kars Veling gestemd om de EENHEID van de partij.
Men ging vol vertrouwen in de opgestelde kieslijst stemmen op HUN partij.

Heel fijn dat er een kiesstelsel is waarin mensen een vrijheid hebben om op een persoon te stemmen, prachtig om dat dan ook te doen. Geeft echt een EENHEID weer, vooral als zo'n persoon dan ook daadwerkelijk de zetel opeist.

Dat ik niet op de CU heb gestemd heb en hier wel een commentaar op geef.
De GPV daar had ik geen problemen mee, een partij die het geweten van de politiek hete, die moesten zonodig onveilig vrijen met de RPF. .....het beleid van de afgelopen periode me zwaar tegen gevallen.

Hopenlijk gaan de kiezers bij zichzelf te rade. Hopenlijk zien ze dat het.. schip gestrand is voor ze een nieuwe koers uit gaan zetten.

Ben blij voor de mensen die dit vuilspuiterij noemen, die willen eerst 3 slagen in het gezicht krijgen voordat de ogen geopend worden.

Dit bericht is bewerkt door de webredactie forum.gkv.nl
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 27, 2003, 11:25:41 am »
Hoe kom je toch bij woorden als 'onveilig vrijen' en 'nestvervreemding'? Ik snap dat nooit zo goed... Alsof alleen het GPV DE juiste goede christelijke partij was (terwijl het exclusief 'vrijgemaakt' was). Vind je het gek dat orthodoxe christenen uit andere kerkgenootschappen een andere partij hebben opgericht? Vind je het raar dat die qua standpunten nauwelijks afweek van het GPV? Vind je het raar dat beide partijen innig samenwerkten? Vind je het raar dat beide partijen op den duur zijn samengegaan? Ik zou het alleen maar raar hebben gevonden als beide partijen naast elkaar waren blijven bestaan, terwijl ze nauwelijks verschilden. Waarom was het 'GPV-nest' wel goed en het 'RPF-nest' niet? 'Onveilig vrijen' vind ik wel een hele rare term in dit verband. Totaal ongepast.

Bert Knoop

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 27, 2003, 05:45:01 pm »
Picardijn,

Ik moet me toch wat zorgen om je maken, vrees ik. Je terminologie laat ernstig te wensen over. Natuurlijk is het jammer dat we weer een zetel kwijt zijn. Dat kun je moeilijk aan mevrouw Huizinga verwijten, lijkt me. Eerder aan jezelf. Jij had niet op de CU gestemd, toch?

Maar ik moet aannemen dat noch de heer Van Middelkoop, noch de heer Van Dijke prijs stellen op steunbetuigingen in deze vorm.

Dit bericht is bewerkt door de webredactie gkv forum

zwitser

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 27, 2003, 06:04:51 pm »
de cu heeft een zetel verloren. en wat doen we nu: we vallen over de voorkeurstemmen voor mevr. Huizinga. dat lijkt mij de ideale therapie om weer op meer zetels te komen. het probleem is blijkbaar niet mevr. Huizinga, want zij redt het wel in de tweede kamer, maar blijkbaar ontbreekt bij de rest van de kandidaten de achterban. en zonder achterban kun je niet lang in de politiek overleven.

klaas jansen

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 27, 2003, 06:57:23 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 18:04:51 schreef zwitser:
de cu heeft een zetel verloren. en wat doen we nu: we vallen over de voorkeurstemmen voor mevr. Huizinga. dat lijkt mij de ideale therapie om weer op meer zetels te komen. het probleem is blijkbaar niet mevr. Huizinga, want zij redt het wel in de tweede kamer, maar blijkbaar ontbreekt bij de rest van de kandidaten de achterban. en zonder achterban kun je niet lang in de politiek overleven.

klaas jansen

Vooralsnog is mevrouw Huizinga wel door een voorkeursstemmenactie ten tijde van mei 2002 de kamer ingekomen voor de CU. Daardoor is de CU een persoon kwijt geraakt in de Tweede Kamer die het goed deed en die ook goed was. Dat ís jammer. Maar waarom moet er ten koste van die persoon per se een vrouw in de Tweede Kamer, want dat is wel wat aangegeven wordt met deze stemmenactie. Is zij nu werkelijk zoveel beter dan meneer Van Middelkoop dat hij de kamer uitmoet voor haar? Zelfde vraag voor meneer Van Dijke?

Wat is het probleem dan wel? Ik denk dat het enerzijds komt doordat men graag een vrouw in de Tweede Kamer wil voor de CU (waarom weet ik ook niet, zal wel stoer zijn ofzo ;)), aan de andere kant is er een nog niet vreselijk duidelijk uitgekristalliseerde lijn binnen de CU (de lijn die er nu is wordt door een aantal rechtse christenen als te links ervaren) en verder is er nog een zuigende werking van een sterk CDA onder leiding van een gereformeerde man (want macht is toch wel lekker, ook als je christen bent; dan geldt een duidelijke harde bijbelse lijn ineens niet meer). Er zullen nog wel meer redenen zijn, dit zijn in ieder geval mijn punten die een verlies hebben veroorzaakt. (Niet in volgorde van belangrijkheid trouwens.)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2003, 08:25:15 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 17:45:01 schreef Bert Knoop:
Picardijn,

Ik moet me toch wat zorgen om je maken, vrees ik. Je terminologie laat ernstig te wensen over. Natuurlijk is het jammer dat we weer een zetel kwijt zijn. Dat kun je moeilijk aan mevrouw Huizinga verwijten, lijkt me. Eerder aan jezelf. Jij had niet op de CU gestemd, toch?

Maar ik moet aannemen dat noch de heer Van Middelkoop, noch de heer Van Dijke prijs stellen op steunbetuigingen in deze vorm.

Beste Bert

Wat ik van jou lees is dat je de CU een warm hart toedraagt en dat je geen verbanden kunt leggen.
Mensen die normaal op de CU stemmen die gaan echt niet ineens CDA stemmen die stemmen of PvdA of PPR opgegaan in Groenlinks.
Daarnaast ben je ontzettend pro Tineke je vergelijkt haar gezinssituatie graag met die van Rouvoet en denkt dat daar de schoen wringt.
Bij de vorige verkiezing ben je absoluut er niet rouwig om dat de heer van Middelkoop "Met mij verdwijnt de GPV-traditie uit de Tweede Kamer" dat was ook de eerste opzet van de RPF stemmers geweest.

Tineke frustreerde door het inderdaad bezetten van de zetel de gang van zaken rond de CU, men wil graag met een stem aangeven dat een vrouw in de kamer moet komen. Ze had ook pas op de plaats kunnen maken door te zeggen dat ze de zetel niet innam, maar dat er onder de kiezers wel een vraag is naar meer invloed van een vrouw in de partij. Door het innemen van deze zetel maakte ze de partij tot een schande door op competitie te spelen, Middelkoop was een GPV’er die moest weg.

Het CU wil daarmee geen christelijke partij zijn, maar hooguit een partij met religieus besef (waarbinnen ook plaats is voor andersgelovigen en andersdenkenden). Het is dus absoluut geen steunbetuiging aan de heer Van Middelkoop of de heer Van Dijke, het is eerder een cynische grafrede over de CU.

Aangezien er binnenkort 1ste kamer verkiezingen zijn via de Provinciale Staten kan men er nog verstandig aan doen door te stellen dat Tineke geen 63000 zetels heeft opgeleverd eerder 63000 zetels heeft gekost. Maar als men dat de prijs vind voor een vrouw in de politiek dan vind ik dat prima voor de CU, en moeten ze haar maar de volgende keer als lijsttrekker naar voren schuiven.

Dit bericht is bewerkt door de webredactie van GKV forum
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2003, 08:31:32 pm »
Ik heb deze discussie vanaf het begin gevolgd en had al snel door dat dit een gevoelig onderwerp zou worden.
Vanaf nu wordt er NIET meer op de man gereageerd maar gaat er met argumenten gediscussieerd worden. Alles waarin dit niet gebeurt zal verwijderd worden en de poster zal een Officiële Waarschuwing krijgen. (Teveel Officiële Waarschuwingen is een ban.) Ik zeg dit nu als moderator en niet als meediscussierende medeforumer. :)

Als je toch per se op de persoon die een bericht post wil reageren, doe dat dan per mail/ICQ. Mij kun je bereiken op ICQ.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2003, 08:37:45 pm door Harm »

zwitser

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 28, 2003, 08:02:17 am »
Wat picardijn schrijft komt dichtbij smaad.
heeft iemand niet de moed deze heksenjacht-discussie te stoppen?
dit heeft in ieder geval niks te zoeken op een gkv-site!

klaas jansen

Bert Knoop

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 28, 2003, 10:50:04 am »
Goed, dan reageer ik niet "op de man" maar vertel ik iets willekeurigs over mezelf (dit is immers een van mijn eerste bijdragen op dit forum, dus zie het als voorstellen) en maak ik wat opmerkingen in het algemeen, die gerelateerd zijn aan het topic.
:)

Ik draag inderdaad de CU in het algemeen en mw. Huizinga in het bijzonder een warm hart toe. Het is mij overigens gebleken dat ik daarin niet alleen sta. Naar mijn stellige overtuiging (gestaafd door uitspraken van enkele politicologen), heeft met name Balkenende, mede door zijn christelijke c.q. gereformeerde uitstraling een groot aantal CU-stemmers over weten te halen nu CDA te stemmen. Dit is bijzonder spijtig, omdat ik erg graag o.a. de heren Van Dijke en Stellingwerf in de Kamer teruggezien had.
In het theoretische geval dat iemand zou zeggen dat mw Huizinga haar kamerzetel op moet geven vanwege het feit dat zij vrouw is en kinderen heeft en haar plaats derhalve in het gezin ligt, in dat geval zou ik me inderdaad afvragen waarom of dat wel voor een vrouw met kinderen van boven de 12 jaar, en niet voor een man zoals de heer Rouvoet met veel kleinere kinderen geldt. Vanuit de Bijbel gezien heeft de vader immers ook een rol in het gezin; hij is daar zelfs het hoofd van. Terzijde zij opgemerkt dat een dergelijke situatie zich inderdaad wel eens heeft voorgedaan. Gelet op mijn warme hart voor de ChristenUnie ben ik tegen bloedgroependiscussies.
Ik vind het merkwaardig om een politicus die op voorkeurstemmen gekozen is te verwijten dat hij of zij daar gebruik van maakt, vooral omdat hem of haar anders kiezersbedrog verweten zou kunnen worden.

Als iemand zich vuilbekkend over personen meent te moeten uitdrukken om zijn frustaties te uiten, vind ik dat enerzijds verdrietig voor die persoon, maar uiterst grievend voor de persoon die het voorwerp hiervan is. Met name acht ik het met zoveel woorden vergelijken van het met voorkeurstemmen gekozen worden met prostitutie getuigen van bijzonder slechte smaak, beneden elk denkbaar peil en zonder meer verwerpelijk.
Een betoog wat op grond van het feit dat een kandidaat die door de kiezers wordt geroepen tot werk in de TK leidt tot de conclusie dat de CU geen christelijke partij is mist m.i. elke redelijke grond. Het is mij bekend dat de SGP de democratie als regeringsvorm afwijst. CU en CDA zijn m.i. niet van oordeel dat democratie (waaronder de mogelijkheid van voorkeurstemmen) in strijd met de Schrift is.  
De veronderstelling dat een vrouwelijke kandidaat stemmen gekost zou hebben, kan ik niet volgen. Bij de SGP zou dat ongetwijfeld het geval zijn. Stemmers die op grond van de kandidatuur van een vrouw niet op de CU stemmen zijn bij de SGP waarschijnlijk ook meer op hun plaats.