Auteur Topic: god is goed ?  (gelezen 2536 keer)

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Gepost op: maart 06, 2004, 12:47:26 am »
Als aan de oorsprong van het leven een wezen staat dan is het goedaardig ?


Of god nu bestaat of niet is een aartsmoeilijke vraag, want als je het woord god gebruikt, over wie wat waar hoe heb je het dan.

Ik overdrijf wanneer ik zeg dat vrijwel iedereen zijn eigen godsbeeld heeft, maar toch zijn er zoveel godsvisies en godsbeelden dat het onmogelijk is om een zinnig antwoord te geven op de vraag of god nu al dan niet bestaat.

Toch bestaat het woord god.

Op een bepaald moment in de evolutie zou dus het woord god moeten ontstaan zijn. En wat bedoelden de scheppers van het begrip god met het begrip god ?

Bijvoorbeeld "hetgeen aan de oorsprong van het bestaan ligt".
Bijvoorbeeld "hetgeen van alle krachten en machten het dominants is"
Bijvoorbeeld "hetgeen bij uitstek (omdat het de dominante macht/kracht is) de richting van de voortgang bepaald".


Er zijn diverse visies over "de oorsprong van het bestaan".
De "schepper" is reeds een vage visie op "de oorsprong van het bestaan". Ik noem het vaag omdat het nog altijd geen concreet antwoord is behalve dat het een min of meer persoonlijke eventueel zelfs mensachtig wezen is. Mensachtig in de zin van denkend of bewustzijn hebbend of een doelbewustzijn hebbend.

Zijn er concrete aanwijzingen dat een (vage) "schepper" visie een terechte visie is over "de oorsprong van het bestaan" ?

Voor mij alleszins niet, buiten geruchten, diverse opinies en diverse denkbeelden (fantasiebeelden) ben ik (noch vele anderen) concrete aanwijzingen tegengekomen. Het bestaan van die diverse opinies en diverse denkbeelden bewijst zelfs voor een stuk dat we vooralsnog geen tastbare, onweerlegbare aanwijzingen hebben.

Ondanks die afwezigheid van tastbare bewijzen put een zeer grote groep kracht uit hun godsbeeld.

Toch lijkt het me niet het feit te zijn of "een wezen" (opperwezen)  aan de oorsprong ligt van het bestaan het belangrijkste is om er kracht uit te putten.  Maar wel dat het vooral de visie is dat dit wezen goedaardig is van aard.

In theorie kan het best zijn dat god inderdaad bestaat maar  niet goedaardig is van aard.

Toch lijkt het mij ook logisch dat wanneer een wezen aan de oorsprong ligt van het bestaan inderdaad dit wezen goedaardig is.
Dit enkel en alleen op grond van de constatie dat wij mensen liefde, warmte, geluk, geborgenheid en tevredenheid kunnen ervaren en dat er grote groepen mensen zijn die hun leven als zinvol ervaren.

Een kwaadaardige schepper zou niet toestaan dat wij levensvreugde zouden ervaren.

Inderdaad er is lijden, dood, verdriet. Toch is iedere geboorte een overwinning op de dood, is iedere glimlach een overwinning op lijden en verdriet.

Men kan zeggen, het is een goede geest die heerst. Want zou een kwade geest heersen dan zou het leven enkel een kwelling zijn.


De evolutie bewijst voor een stuk dat het heersende streven, het dominante streven "heilsgericht" is.
Er zijn inderdaad obstakels, maar toch is er een innerlijke kracht die blijkbaar er toe in staat is om die obstakels te overwinnen.

En dit gegeven is in tegenspraak met kwaadaardigheid.

Een kwaadaardig wezen dat de dominante factor zou zijn of aan de oorsprong zou liggen zou niet toestaan dat er een sterkerwordende evolutie zou plaatsvinden.
Kwaadaardigheid is gericht op vernietiging en niet op schepping.

Een heilsgerichte scheppingskracht is de dominante factor in het leven.
Die factor is groeigericht en niet vernietigingsgericht.

Er is inderdaad een vernietigingsgericht aspekt aanwezig (dood, lijden, verdriet, teleurstelling enz. ) maar om obstakels te overwinnen om te kunnen groeien moet men inderdaad ook voor een stuk vernietigen, namelijk alles dat een obstakel vormt voor de groei.
Maar het doel is groei en niet vernietiging en dan is een wezenlijk verschil tussen kwaadaardigheid en goedaardigheid.

Het hoofddoel bij kwaadaardigheid is vernietiging, lijden, dood.
Het hoofddoel bij goedaardigheid is groei, vreugde, voortdurendheid.

franciscus

  • Berichten: 100
  • Peace with you
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2004, 01:00:16 am »
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus.

Dus je begrijpt dat ik hier niet in mee kan gaan.

Het lezen is alleen al vermoeiend.

Groet Frans
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

pola

  • Berichten: 1028
  • Geboeid
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2004, 01:13:51 am »
God is goed!
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2004, 04:01:08 am »
Ik wil het wel proberen, maar je stelt heel veel dingen tegelijkertijd. Is het niet een idee om punten één voor één te behandelen?

Is God goed? is een vraag die simpel lijkt maar het niet is: Wat bedoel je met 'goed'. Wat houdt 'goed' voor jou in? Waaraan moet God voldoen om door jou als 'goed' aangeduid te worden?

Je begint het topic met de vraag of God goed is, maar twee zinnen later stel je een hele andere vraag, namelijk of God überhaupt wel bestaat. Waar wil je nou over discussiëren: over de vraag of God bestaat of over de vraag of God goed is?
Je kunt niet wetenschappelijk bewijzen dat God bestaat, omdat we ervanuit gaan dat God bovennatuurlijk is. (Mee eens?).
De wetenschap doet geen uitspraken over bovennatuurlijke fenomenen. (wetenschapsfilosofie). Dus de wetenschap doet geen uitspraken over het al dan niet bestaan van God. Dus als je wilt weten of God bestaat, is de wetenschap niet het middel om een antwoord te krijgen op die vraag. We moeten het dus over een andere boeg gooien, maar dan is het misschien handiger om daar een apart topic over te starten.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2004, 08:42:43 am »
De discussie tussen verschillende levensbeschouwingen lijkt zich toe te spitsen op de vraag of god nu al dan niet bestaat.
Maar volgens mij is dit onbelangrijk.

Want er zijn zoveel visies over god dat de vraag stellen : bestaat ie nou ? eigenlijk een onbegonnen zaak is wegens een gebrek aan een definitie wat nu eigenlijk de inhoud is van het woord god.

Tevens denk ik dat voor gelovigen de vraag of god nu bestaat of niet in feite bijkomstig zou moeten zijn, veel belangrijker is de vraag of ie nu goed is of niet.

Stel dat ie inderdaad bestaat maar alleen het slechte met je voor heeft, dan bestaat ie wel maar wat is het nut van god te gaan aanbidden als ie slecht is ?

Mijn conclusie is, als ie bestaat, dan is ie goed.

Want er is sprake van evolutie.
Want mensen kunnen vreugde liefde warmte scheppen.

Zou god een kwaadaardige geest zijn dan zou ie dat niet toestaan.
Want het boze, slechte, kwaadaardige is gericht op het scheppen van pijn lijden.


En blijkbaar is dit toch niet van toepassing op onze werkelijkheid. Waar er naast pijn, lijden, verdriet ook liefde warmte en vreugde bestaat.

Dus vandaar mijn conclusie.
Of god nu bestaat of niet is in feite irrelevant, belangrijker is wat voor een geest dat ie heeft.  (geest, karakter, mentaliteit.)

pola

  • Berichten: 1028
  • Geboeid
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2004, 10:41:46 am »
Dus, waar wil je nu over spreken?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #6 Gepost op: maart 06, 2004, 11:16:51 am »

quote:

op 06 Mar 2004 10:41:46 schreef pola:
Dus, waar wil je nu over spreken?


mijn stelling is dus, ongeacht of god nu bestaat of niet.
Maar wanneer ie bestaat dan is ie goed.

Want waarom moet ie goed zijn ?

Omdat we allemaal kunnen zien dat er sprake is van evolutie (in de zin van sterker worden, in de zin van zelfoverwinning)
Omdat we (vrijwel allemaal) ook  levensgeluk ervaren, ook warmte ervaren, ook liefde ervaren.
En deze positieve zaken zou een god die slecht is niet toestaan. Want een slechte geest, een kwaadaardige geest is gericht op het pijn doen van anderen, het proberen te vernietigen, het kwellen.

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #7 Gepost op: maart 06, 2004, 11:25:55 am »

quote:

op 06 Mar 2004 10:41:46 schreef pola:
Dus, waar wil je nu over spreken?


Een achterliggend idee dat ik heb is dat veel gelovigen en ongelovigen zich blindstaren.

Op wat staren ze zich blind ?

Ze staren zich blind op het woord geloof.

Wanneer ze zeggen "ik geloof in god", bedoelen ze, "ik ben overtuigd dat god bestaat".

Maar het woord "geloof" heeft ook nog een andere betekenis namelijk "vertrouwen hebben in".

Wanneer ik zeg : "ik geloof in god" bedoel ik "ik heb vertrouwen in ... ".
In wat heb ik vertrouwen ?

Ik heb er geen idee van in wat ik vertrouwen moet hebben.

Het maakt mij niet uit of de oorsprong van het bestaan een wezen is of een mechaniek (in de zin van toevallige speling van het lot).

Een concrete invulling geven aan het woord god is bij voorbaat slechts een onvolledige invulling.

Ik redeneer eerder, wat het ook is, het verdient mijn vertrouwen want er is sprake van evolutie, liefde, warmte, vreugde.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #8 Gepost op: maart 06, 2004, 11:26:04 am »
zouden we hem kunnen leren kennen, denk je?

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #9 Gepost op: maart 06, 2004, 11:55:12 am »

quote:

op 06 Mar 2004 11:26:04 schreef Pulpeet:
zouden we hem kunnen leren kennen, denk je?


Een mooie gedacht vind ik de gedachte dat "god" (wie god ook is)
"de weg" is.

Geloven in god, in de zin van vertrouwen schenken aan krijgt dan de betekenis dat ik "de weg" mijn vertrouwen dien te schenken.
Wat de weg ook is, het zal naar heil voeren, het dient tot heil.

Het zou dus best kunnen dat de weg gericht is op "hem leren kennen". Maar is voor mij een stuk een te concrete invulling van de weg.
Ik beperk me tot: de weg voert tot heil.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #10 Gepost op: maart 06, 2004, 12:07:54 pm »
Waarom is dat voor jou te concreet?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2004, 12:28:01 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 08:42:43 schreef deboer:
[...]
Mijn conclusie is, als ie bestaat, dan is ie goed.

Want er is sprake van evolutie.
Want mensen kunnen vreugde liefde warmte scheppen.

Zou god een kwaadaardige geest zijn dan zou ie dat niet toestaan.
Want het boze, slechte, kwaadaardige is gericht op het scheppen van pijn lijden.


En blijkbaar is dit toch niet van toepassing op onze werkelijkheid. Waar er naast pijn, lijden, verdriet ook liefde warmte en vreugde bestaat.

Dus vandaar mijn conclusie.
Of god nu bestaat of niet is in feite irrelevant, belangrijker is wat voor een geest dat ie heeft.  (geest, karakter, mentaliteit.)
Dat is een discutabele conclusie want er zijn genoeg boze krachten die plezier beleven aan het laten pijn en verdriet hebben en het haten van mensen. Ondere andere mensen doen dat, kijk maar naar het menselijke gedrag wanneer de orde niet gehandhaafd wordt, dus tijdens opstanden, oorlogen en natuurrampen.

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2004, 12:38:10 pm »
Dag deboer,

een goed stuk, en kan er een heel eind in meegaan.
Waar imk echter een probleem mee heb, is jouw polarisatie tussen wat goed is en wat kwaad is.

In Jesaja staat een mysterieuze tekst: 45:5
Ik ben de HERE en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de HERE, en er is geen ander, 7 die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.

Voor God lijkt er geen wezenlijk verschil; te zijn tussen 'goed' en 'kwaad'.
En dat is er ook niet.
Lezende de 10 Worden zou je kunnen stellen dat datgene wat ons (lees: Hem) dienstig is, de kwalificatie 'goed' heeft, en datgene wat ons (lees: Hem) niet dienstig is het 'kwaad' is.
En als het duister niet-dienstig zou zijn.....waarom zou de Heilige het dan geschapen hebben?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #13 Gepost op: maart 06, 2004, 12:50:30 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 12:07:54 schreef Roodkapje:
Waarom is dat voor jou te concreet?


Een andere mooie gedachte vind ik dat "god" (ongeacht de invulling van het woord) de "waarheid" is.

Vertrouwen schenken aan ..., krijgt dan de betekenis
Vertrouwen schenken aan "de waarheid".

Hoe graag ik ook zou willen, ik geraak niet verder dan mijn eigen inzicht.
In het licht van "de waarheid" is mijn inzicht steeds verkeerd.

Dit besef, namelijk dat ik de waarheid niet ken, noopt mij tot voorzichtigheid.

Wanneer het de toetssteen der kritiek niet doorstaat laat ik het los, maar laat ik het niet zodanig los dat ik het verwerp.

Ik probeer me vast te houden aan de waarheid, hoewel dit slechts in zeer beperkte mate mogelijk is gelet op mijn beperktheden.

Het zou best kunnen zijn dat "hem kunnen leren kennen" een juist inzicht is maar ik ken het plan niet. Dus hou ik de mogelijkheid open dat het een verkeerd inzicht is.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #14 Gepost op: maart 06, 2004, 01:04:54 pm »
Denk je dat je als mens (als onderdeel van het grote geheel) ooit alles kunt overzien? Ikzelf denk van niet, dus dan komt het eropaan dat je moet vertrouwen dat bepaalde dingen waar zijn.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #15 Gepost op: maart 06, 2004, 01:52:47 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 12:38:10 schreef Carl:
Dag deboer,

een goed stuk, en kan er een heel eind in meegaan.
Waar imk echter een probleem mee heb, is jouw polarisatie tussen wat goed is en wat kwaad is.

In Jesaja staat een mysterieuze tekst: 45:5
Ik ben de HERE en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de HERE, en er is geen ander, 7 die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.

Voor God lijkt er geen wezenlijk verschil; te zijn tussen 'goed' en 'kwaad'.
En dat is er ook niet.
Lezende de 10 Worden zou je kunnen stellen dat datgene wat ons (lees: Hem) dienstig is, de kwalificatie 'goed' heeft, en datgene wat ons (lees: Hem) niet dienstig is het 'kwaad' is.
En als het duister niet-dienstig zou zijn.....waarom zou de Heilige het dan geschapen hebben?

je
Carl


Ik denk dat je moet opletten met citaten uit de bijbel.

Stel dat ik een dokter ben, en voor mij zit een man die veel en veel te zwaar is.

Tegen zo'n man zeggen dat ie er op moet letten dat ie niet teveel eet is een goede raad.

Die man komt nu thuis en zegt tegen zijn vrouw die ziekelijk mager is, de dokter heeft gezegd dat ik moet opletten dat ik niet teveel eet.
Maar voor deze vrouw zou dat echter een slechte raad zijn want zij eet juist te weinig.
--------------

De wetenschap heeft bewezen dat er sprake is van groei, evolutie.
We kunnen allemaal ervaren dat warmte, vreugde, liefde, vriendschap ook deel uitmaken van ons bestaan.

Inderdaad, vernietiging, pijn, lijden maken ook deel uit van het bestaan.

Maar ondanks dit is er wel groei, evolutie.

leven is blijkbaar sterker.

Wie of wat aan de oorsprong ligt van het bestaan is voor mij onbekend.

Maar als het een wezen is, dan is het goedaardig omdat het leven er uit voortgekomen is.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #16 Gepost op: maart 06, 2004, 01:55:51 pm »
Ik weet niet in hoeverre je je bezighoudt met wetenschap, maar in de wetenschap is nog nooit iets bewezen. Onder wetenschappers begint de steun voor evolutie (en vooral wanneer het als metafoor gebuikt wordt) af te brokkelen.
Evolutie kun je niet zonder meer vertalen met 'groei'. Ik groei ook, maar ik kan groeien zonder te evolueren.

Waarop baseer je je uitspraak dat het wezen goedaardig is omdat er leven uit is voortgekomen? Is het voortkomen van leven een essentieel kenmerk om goed te zijn? Waarom?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #17 Gepost op: maart 06, 2004, 02:42:14 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 13:55:51 schreef Roodkapje:
Ik weet niet in hoeverre je je bezighoudt met wetenschap, maar in de wetenschap is nog nooit iets bewezen. Onder wetenschappers begint de steun voor evolutie (en vooral wanneer het als metafoor gebuikt wordt) af te brokkelen.
Evolutie kun je niet zonder meer vertalen met 'groei'. Ik groei ook, maar ik kan groeien zonder te evolueren.

Waarop baseer je je uitspraak dat het wezen goedaardig is omdat er leven uit is voortgekomen? Is het voortkomen van leven een essentieel kenmerk om goed te zijn? Waarom?


Wat doet het leven ?

- zich voortplanten.
- het levensloze overmeesteren (materie) en gebruiken voor haar doelstelling, in leven blijven.

en wat blijkt, ze is succesvol.

Indien een wezen aan de oorsprong ligt van het leven, dan is het een wezen dat het leven toestaat om zich voort te planten en het levensloze te overmeesteren en gebruiken voor haar doelstelling (in leven te blijven).


Dit strookt naar mijn inziens niet met de handelswijze van een kwaadaardige geest, want een kwaadaardige geest zou niet toestaan dat het leven haar doelstellingen zou kunnen realiseren.

Een kwaadaardige geest zou zich richten op de vernietiging van het leven. Ze zou zich enkel en alleen inzetten voor haar eigen doelstellingen namelijk kwaad toebrengen.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #18 Gepost op: maart 06, 2004, 03:09:25 pm »
Die kenmerken die jij noemt, doet het leven dat? Kan het leven dat doen uit zichzelf? Wat is jouw definitie van 'leven'?
Planten dingen zich uit zichzelf voort? Hoe kan het 'leven' (als abstract begrip) dode materie overwinnen en voor haar doel gebruiken? Hoe werkt dat in jouw ogen dan?

Waarom zouden er twee verschillende geesten zijn, een goedaardige en een kwaadaardige?
Is het niet mogelijk dat het leven voortkomt uit een geest die zowel goed als kwaad herbergt?
Wie is de mens om op sommige dingen 'goed' te plakken en op andere dingen 'kwaad'? Sommige dingen lijken op het eerste gezicht kwaad te zijn, maar er komt toch iets goeds uit voort. Ik denk niet dat het zo makkelijk is om goed en kwaad te zien als twee aan elkaar tegengestelde dingen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #19 Gepost op: maart 06, 2004, 04:17:47 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 14:42:14 schreef deboer:
Een kwaadaardige geest zou zich richten op de vernietiging van het leven. Ze zou zich enkel en alleen inzetten voor haar eigen doelstellingen namelijk kwaad toebrengen.
Dan zou het kwaad zichzelf dus uiteindelijk uitroeien?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

HenkG

  • Berichten: 803
  • De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #20 Gepost op: maart 06, 2004, 09:48:46 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 16:17:47 schreef Zijnkind:
[...]

 Dan zou het kwaad zichzelf dus uiteindelijk uitroeien?
Wat een troostvolle gedachte die geheel past in de lijn van Genesis 3 volgens mij.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #21 Gepost op: maart 06, 2004, 11:46:31 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 15:09:25 schreef Roodkapje:
Die kenmerken die jij noemt, doet het leven dat? Kan het leven dat doen uit zichzelf? Wat is jouw definitie van 'leven'?
Planten dingen zich uit zichzelf voort? Hoe kan het 'leven' (als abstract begrip) dode materie overwinnen en voor haar doel gebruiken? Hoe werkt dat in jouw ogen dan?


Ik wil me niet verliezen in een technisch puntzuigerij.

Ik grijp eventjes terug naar het standpunt dat ik inneem.

Standpunt :

ALS god een wezen is DAN is het goed.

of anders gezegd

ALS de schepper van het leven een wezen is DAN is het goed.

of nog anders gezegd

ALS de oorsprong van het bestaan een wezen is DAN is het goed.

Waaruit concludeer ik dit ?

1. omdat het leven evolueert
2. omdat de levende wezens ook vreugde, warmte, liefde ervaren.

Dit wezen (in de veronderstelling dat het een wezen .) staat toe dat ik leef en staat toe dat ik sterker kan worden, staat toe dat ik positieve zaken zoals vreugde, warmte, liefde ervaar.

Een kwaadaardig wezen zou dit niet toestaan want kwaadaardigheid is juist gericht op vernietiging, op het toebrengen van lijden, verdriet, pijn.

Maar ik leef, ik kan groeien als mens, ik kan vreugde, warmte, liefde ervaren.
Een kwaadaardig wezen zou dit niet kunnen verdragen.

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #22 Gepost op: maart 07, 2004, 12:39:16 am »

quote:

op 06 Mar 2004 12:28:01 schreef dingo:
Dat is een discutabele conclusie want er zijn genoeg boze krachten die plezier beleven aan het laten pijn en verdriet hebben en het haten van mensen. Ondere andere mensen doen dat, kijk maar naar het menselijke gedrag wanneer de orde niet gehandhaafd wordt, dus tijdens opstanden, oorlogen en natuurrampen.


Je hoeft zelfs niet naar opstanden, oorlogen en natuurrampen te kijken.
Ik denk dat ieder van ons wel al haat heeft kunnen ervaren, dat ieder van ons wel al met plezier een ander pijn en verdriet heeft toegebracht. (bv. uit wraak of jaloezie)

Je zou  kunnen concluderen dat god (gezien als wezen) kwaadaardig is omdat het toestaat dat er boze krachten bestaan.

Die redenering wil wel zeggen dat er naast (de goede) god geen enkel ander wezen zou kunnen/mogen bestaan.
Dit zou ook betekenen dat er geen wezens kunnen/mogen bestaan die weliswaar min of meer boosaardig zijn maar wel in staat zouden zijn om levensvreugde te ervaren.

Verdient god het predikaat goed wanneer god die min of meer boze wezens het bestaansrecht zou ontzeggen ?

Natuurlijk kun je redeneren dat god de schuldige is van het kwaad als ie toestaat dat naast hem ook nog andere wezens bestaan die niet in staat zijn tot goed.

Wanneer ik kwaad doe dan ben ik het die kwaad doet en niet god die toestaat dat ik besta. Zijn daad is mij tot leven wekken en niet mij vernietigen.

Heeft god dan geen verantwoordelijkheid door mij tot leven te wekken ?
En als god een goede god is hoe zou die verantwoordelijkheid er dan uitzien ?
En als god een kwaadaardige god is hoe zou die verantwoordelijkheid er dan uitzien ?

Een kwaadaardige god zou geen verantwoordelijkheid opnemen.  Een kwaadaardige god zou enkel ikgericht zijn, vernietigingsgericht zijn.

Een goedaardige god zou echter niet de vernietiging van het wezen beogen maar zijn heil.

En wat kan ik zelf zien ?
Ik ben een min of meer boosaardig wezen in een omgeving met andere min of meer boosaardige wezens.
Maar die omgeving stimuleert mij en anderen om het kwade in mij en anderen te vernietigen. Want het kwaad van de anderen bezorgt me afkeer van het kwaad en doet mij en anderen inzien dat het kwaad in mij een obstakel is voor mijn levensvreugde, warmte, liefde, heil.
Ik zit in een omgeving die me stimuleert tot zelfoverwinning. Niet ter vernietiging van mij maar ter vernietiging van het kwaad in mij.
En de vernietiging van het kwaad in mij strekt mij tot heil.


Blijkbaar neemt god toch zijn verantwoordelijkheid op.

(dit alles natuurlijk in de veronderstelling dat god een wezen is)

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #23 Gepost op: maart 07, 2004, 08:36:11 pm »
Tja, ik kan een heel lang verhaal typen, maar ik zal maar gewoon vertellen wat ik geloof.

God wil de mens niet vernietigen, Hij schiep de mens goed.
De mens wilde God zijn, en tekende zijn eigen oordeel, vernietiging.
God wilde mens zijn, Hij gaf zijn Zoon en Hij nam ons oordeel op zich en stierf zodat wij gered kunnen worden.

Wat had Hij nog meer kunnen doen?

Inderdaad. God is goed! Meer dan goed zelfs, want ondanks zijn goedheid had Hij alle reden om on naar de vernieting te laten gaan. Het was niet kwaad geweest als Hij ons onszelf had laten vernietigen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #24 Gepost op: maart 07, 2004, 09:30:20 pm »
deboer,

ik kan je redenering voor mijn gevoel behoorlijk volgen. Maar ik mis een element dat volgens mij essentieel is als het gaat over God. Namelijk God als persoon. God is voor mij niet een 'hogere macht' of een 'opperwezen', maar in de eerste plaats een persoon. Als je de bijbel leest kom je meer dan eens karaktereigenschappen van God tegen. God kan boos zijn, verdrietig zijn, maar ook blij en vooral ook 'houden van'.

In Gen. 1:26 staat: 'En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis...' Dat betekend dus dat wij op God lijken en omgekeerd, dat God op ons lijkt. Als je praat over het bestaan van 'levensvreugde, warmte, liefde, heil' als zaken die de goedheid van God aantonen dan praat je over dingen die bij God al bestonden voordat de mens bestond. Dat neemt niet weg dat God 'bovennatuurlijk' is en groter dan wij kunnen bevatten of begrijpen. God heeft ons gemaakt en niet andersom. (Dat betekend trouwens ook dat God ons wel een stuk beter zou kunnen begrijpen/kennen dan wijzelf dat kunnen...)

Omdat God een persoon is kun je Hem dus ook leren kennen. En hij zegt in de bijbel ook van zichzelf dat hij zich wil laten kennen. Daarmee komt het denken en praten over God, voor mij in elk geval, op een heel ander niveau dan in abstracte termen als God is 'de weg' of 'de waarheid', want hoe waar dat allemaal is, God is in de eerste plaats een persoon die ons wil kennen en contact met ons wil hebben. En blijkt dan niet juist daaruit dat God goed is?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

deboer

  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #25 Gepost op: maart 07, 2004, 11:36:50 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 21:30:20 schreef AVee:
deboer,

ik kan je redenering voor mijn gevoel behoorlijk volgen. Maar ik mis een element dat volgens mij essentieel is als het gaat over God. Namelijk God als persoon. God is voor mij niet een 'hogere macht' of een 'opperwezen', maar in de eerste plaats een persoon. Als je de bijbel leest kom je meer dan eens karaktereigenschappen van God tegen. God kan boos zijn, verdrietig zijn, maar ook blij en vooral ook 'houden van'.

In Gen. 1:26 staat: 'En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis...' Dat betekend dus dat wij op God lijken en omgekeerd, dat God op ons lijkt. Als je praat over het bestaan van 'levensvreugde, warmte, liefde, heil' als zaken die de goedheid van God aantonen dan praat je over dingen die bij God al bestonden voordat de mens bestond. Dat neemt niet weg dat God 'bovennatuurlijk' is en groter dan wij kunnen bevatten of begrijpen. God heeft ons gemaakt en niet andersom. (Dat betekend trouwens ook dat God ons wel een stuk beter zou kunnen begrijpen/kennen dan wijzelf dat kunnen...)

Omdat God een persoon is kun je Hem dus ook leren kennen. En hij zegt in de bijbel ook van zichzelf dat hij zich wil laten kennen. Daarmee komt het denken en praten over God, voor mij in elk geval, op een heel ander niveau dan in abstracte termen als God is 'de weg' of 'de waarheid', want hoe waar dat allemaal is, God is in de eerste plaats een persoon die ons wil kennen en contact met ons wil hebben. En blijkt dan niet juist daaruit dat God goed is?


Ik wil absoluut niet uitsluiten dat God als persoon dient gezien te worden.

Er zijn ontelbare godsdiensten met evenveel godsvisies.
In de loop der geschiedenis zijn er ook veel Heilige boeken verschenen die soms aansluitend maar soms ook  tegenstijdig zijn.

Ik probeer me vast te houden aan de "waarheid", jammer genoeg ben ik als persoon te beperkt en ken ik "de waarheid" niet en  ik slaag ik er niet in om verder te geraken dan "mijn waarheid", "mijn inzicht".

Als ik in de spiegel kijk zie ik dat ik bruine ogen heb, dit is een gegeven dat ik zie en dat anderen mij bevestigen. De kleur van mijn ogen is bruin.

Of god een persoon is of niet zijn eigenlijk te weinig gegevens beschikbaar om dit te concluderen.
Het feit dat er zoveel godsvisies zijn bewijst eigenlijk dat er te weinig gegevens beschikbaar zijn om onomstotelijk te zeggen : "god is een persoon".

Er zijn zullen heel weinig mensen zijn die zullen zeggen dat mijn ogen blauw zijn.

Maar of god een persoon is, lijkt meer een overtuiging dan een gegeven.
Jij kunt uiteraard een vaste overtuiging hebben op grond van bepaalde   voor jou aanvaardbare feitelijkheden.
Maar het is een feit dat god zich niet op dezelfde directe wijze manifesteert als persoon zoals andere personen.
Hij manifesteert zich bijvoorbeeld niet als tastbare, zichtbare persoon zoals jij je manifesteert.

Nogmaals ik sluit niet uit dat god een persoon is die bijvoorbeeld op grond van bepaalde bedoelingen of noodzakelijkheden zich niet wenst op een onomstotelijke wijze te manifesteren.

Ik probeer me vast te houden aan "de waarheid" op grond van feitelijkheden. Uiteraard is dit ook onjuist.

Toch ben ik er van overtuigd dat "de waarheid" zich altijd op een onomstotelijke wijze zal manifesteren.
Wanneer god inderdaad een persoon is dan zal dit gegeven zich op een bepaald moment onomstotelijk manifesteren.

Maar zolang dit niet het geval is probeer ik het godsbeeld niet te concretiseren.
Toch ongeacht wie wat waar hoe god is concludeer ik op grond van bepaalde feitelijkheden dat god goed moet zijn. (welke feitelijkheden heb ik reeds vroeger aangegeven.)

reindertje

  • Berichten: 156
  • Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
god is goed ?
« Reactie #26 Gepost op: maart 11, 2004, 06:37:59 pm »
Als God de oorsprong van het leven is en ons gemaakt heeft, dan vind ik dat hij het recht heeft om te bepalen wat Goed en Slecht is.

Als sony je een MD-speler maakt, dan zijn zij toch gerechtigd om te zeggen hoe je het beste met dat ding om moet gaan en hoe niet, wil je m lang kunnen gebruiken.

Het is door de eeuwen wel gebleken dat God de beste handleiding heeft voor natuur en mens en dat de mensen dit zelf niet hebben/kunnen verzinnen....

Dus denk ik dat je wel mag concluderen dat GOd uiteindelijk het beste kan bepalen wat het beste is, wat goed en slecht is; aangezien hij ons geschapen heeft en de oorsprong van het leven is en daarbij het meeste macht, de grootste liefde en de meeste wijsheid heeft.
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...