Auteur Topic: Stemrecht  (gelezen 885 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Stemrecht
« Gepost op: januari 28, 2003, 04:59:32 pm »
Tijdens de afgelopen verkiezingen viel mij iets op, namelijk dat veel mensen gaan stemmen omdat de lijsttrekker er zo leuk uit ziet of dat een bepaalde partij op één punt hen heel erg aanspreekt (omdat die partij de meeste financiele vooruitgang belooft [stemmen met de portemonee]). Mensen kijken dus nooit naar het totaal van een partij: mensen (niet hun uiterlijk, maar hun kwaliteiten) en het complete partijeprogramma.
Ik vind dit jammer en volgens mij levert dit zelfs een vertekend beeld op van de werkelijke voorkeuren van de Nederlandse samenleving. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de uitslag van de Tweede Kamer verkiezingen en de uitslag van de Stemwijzer, dan zie je onderstaand plaatje. Duidelijk een groot verschil met de werkelijkheid.

Mijn voorstel is dan ook om iedereen het stemrecht te ontnemen.
Dat is echter niet alles... Je kan het stemrecht -per verkiezing- weer terugkrijgen door een test te maken om daarmee je politieke kennis te testen. Deze test staat open voor alle leeftijden (dus meerderjarig zijn is niet meer nodig, als je zo'n test goed kunt maken ben je IMHO volwassen genoeg om ook te kunnen stemmen), als je hem haalt dan krijg je je oproepbewijs waarmee je dus kunt gaan stemmen.
(Ik heb hier liever geen discussie over de haalbaarheid van dit voorstel, ga maar in op wat ik schreef.)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

de dromer

• Bekijk profiel
Stemrecht
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2003, 05:17:57 pm »
Ja, ik ben het helemaal met je eens, Ik hoorde laatst een uispraak op tv zoiets in de geest van: Het kabinet van de week.

Ik vond dat wel treffend gezegd, waar was de PVDA een paar weken geleden ? Nergens toch ? Binnen een week tijd zitten ze (waarschijnlijk) in de regering, terwijl de standpunten van de PVDA niks veranderd is de afgelopen weken.
Het wordt alleen een beetje beter verkocht.

Degene met de meest vlotte babbel wint, het maakt niet zoveel uit wat er gezegd wordt, maar hoe.

Stel dat je over een paar weken weer verkiezingen zou houden, dan is de kans groot dat er een compleet andere uitslag is.

Simpel volkje die Nederlanders.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Stemrecht
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2003, 02:35:46 am »
De hoeveelheid adviezen opgevraagd via de stemwijzer zo'n 1,75 miljoen zijn niet representatief voor de meerderheid van de kiezers.
Aangezien het hier 30 vragen betreft en hier hoofdzakelijk mensen komen die omdat ze zwevend waren/zijn.
Het kan misschien wel voor een deel verklaren dat er een grote deel van de mensen op de LPF en PvdA hebben gestemd. Alleen dan zou LN ook meer zetels gehad moeten hebben.
Misschien kijkt de kiezer naast het lijstje ook naar de betrouwbaarheid van de partij en naar de persoon.

De partijen die kun je ook op inkomen en opleiding van de kiezer beoordelen.

Door de kiezer te gaan onderwerpen aan testen ga je mensen uitsluiten, je zou ze ook beter kunnen informeren. De nederlandse pers die is alleen behoorlijk gekleurd, daarnaast moet men peilingen niet zo zwaar laten wegen.
Wel zou je zo kunnen stellen dat mensen die werken stemrecbt hebben, dan heb je bij de eerst volgende verkiezing een partij als D66 in de regering zitten die dat weer terugdraait.

Zodra mensen in persoonlijke sfeer tekorten hebben gaan ze heel erg wispelturig stemmen. Dat was ook zo in de tijd dat Adolf Hitler aan de macht kwam, alleen liep het toen een beetje uit de hand.

Een groot voordeel je zoekt een paar charismatische personen met mediatraining die stop je in een partij zonder een program en gegarandeerd dat hier een groot gedeelte van de mensen op gaat stemmen.
De LPF heeft bijvoorbeeld een mooi program waarin staat vermeld wat de kiezer wil horen, wat er gevoelsmatig mis is in Nederland.
Alleen moet men er rekening mee houden dat we een europarlement, 2de en 1ste kamer, provinciale staten en gemeenteraad hebben. Het program verkondigd een beetje alsof ze het gehele land besturen, dat zien kiezers niet allemaal.

(De Provinciale staten mogen de 1ste kamer kiezen, dat is leuk met de splintergroepjes die stemmen dan weer lekker onverwacht.)

We zouden wel eens een kiesdrempel in kunnen voeren van 5% zoals in de ons omliggende landen. Dan zijn we wat sneller met het vormen van een kabinet.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Stemrecht
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2003, 08:29:53 pm »
quote:
op 29 Jan 2003 02:35:46 schreef Picardijn:
Door de kiezer te gaan onderwerpen aan testen ga je mensen uitsluiten, je zou ze ook beter kunnen informeren. De nederlandse pers die is alleen behoorlijk gekleurd, daarnaast moet men peilingen niet zo zwaar laten wegen.
Wel zou je zo kunnen stellen dat mensen die werken stemrecbt hebben, dan heb je bij de eerst volgende verkiezing een partij als D66 in de regering zitten die dat weer terugdraait.

Je noemt hier meerdere punten. Allereerst maar over de Nederlandse pers dan. Jij zegt dat die veranderd moet worden, maar ook voor de pers geldt helaas dat er brood op de plank moet komen en dat er dus alleen nieuws gebracht moet/kan worden waar de mensen op zitten te wachten. Beter informeren via de pers is dus IMHO een achterhaald idee (namelijk door de werkelijkheid).
Waarom zou je mensen uitsluiten als je ze gaat testen? Dan moet je de test zo maken dat iedereen die Nederlands spreekt/kan lezen dat ding kan maken. Het niveau zou nog wel een probleem zijn, maar ik zie toch werkelijk niet in waarom iemand met een laag IQ stemrecht zou moeten hebben als hij niet eens weet (inhoudelijk dan) waarop hij stemt. NOFI

quote:
op 29 Jan 2003 02:35:46 schreef Picardijn:
Zodra mensen in persoonlijke sfeer tekorten hebben gaan ze heel erg wispelturig stemmen. Dat was ook zo in de tijd dat Adolf Hitler aan de macht kwam, alleen liep het toen een beetje uit de hand.

Een groot voordeel je zoekt een paar charismatische personen met mediatraining die stop je in een partij zonder een program en gegarandeerd dat hier een groot gedeelte van de mensen op gaat stemmen.
De LPF heeft bijvoorbeeld een mooi program waarin staat vermeld wat de kiezer wil horen, wat er gevoelsmatig mis is in Nederland.
Alleen moet men er rekening mee houden dat we een europarlement, 2de en 1ste kamer, provinciale staten en gemeenteraad hebben. Het program verkondigd een beetje alsof ze het gehele land besturen, dat zien kiezers niet allemaal.

(De Provinciale staten mogen de 1ste kamer kiezen, dat is leuk met de splintergroepjes die stemmen dan weer lekker onverwacht.)

We zouden wel eens een kiesdrempel in kunnen voeren van 5% zoals in de ons omliggende landen. Dan zijn we wat sneller met het vormen van een kabinet.

Een kiesdrempel ben ik op zich ook wel voor. Aangezien je dan een veel daadkrachtiger kabinet krijgt, wat ook te maken heeft met een sterkere oppositie, dan nu het geval is. Weliswaar zul je dan zien dat kleine -christelijke- partijen verdwijnen, maar het buitenland heeft ook aangetoond dat christen zijn en een christelijke partij hebben niet echt bij elkaar zou moeten horen. (Als het kan, moet je het doen. Maar als het niet kan is het ook niet erg IMHO.)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger