Auteur Topic: Fantasyboeken  (gelezen 13744 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Gepost op: april 19, 2004, 11:35:16 am »
http://caminantes.metropoliglobal.com/web/biografias/imatges/jrr.gif

Hallo!
Bumblebee en ikzelf leek het hoog tijd om eens te komen met een fantasy-topic. meningen, ervaringen en recensies uitwisselen over gelezen boeken. Iedereen heeft natuurlijk In de Ban van de Ring wel gelezen, maar daarna is er ook heel veel verschenen. De kwaliteit is zeer wisselend, maar sommige auteurs komen bijna een beetje in de buurt van het ongelooflijke genie J.R.R. Tolkien. Laat maar horen!

Even een paar regels:
* Het gaat hier alleen over fantasy! SF-liefhebbers openen maar een ander topic  :P
* Discussies als 'fantasy is van de duivel' mogen tevens in een ander topic
* Neuzelen over de LotR-films kan in een van de 1000 andere topics daarover.

Noem altijd even de titel en auteur van het boek waar je het over hebt.

Even een paar favorieten van mijzelf:
Terry Pratchett in de vertaling van Venugopalan Ittekot
Raymond E. Feist
...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2004, 11:36:42 am »
Past Toon Tellegen hier ook?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2004, 11:45:44 am »
nee, dat vind ik niet. een redelijke definitie van Fantasy vind je hier

Kenmerkend voor fantasy,' zegt Jurgen Snoeren, `is dat de schrijver een eigen wereld bouwt, met een coherente taal, culturen en volkeren, naar voorbeeld van onze eigen wereld.'

en:
Maar met een verzonnen wereld alleen ben je er niet, vindt Richard Heufkens, oprichter van het fantasy-vertalersgenootschap Melenkurion en zelf vertaler van auteurs als Raymond E. Feist en Juliet E. McKenna: `Magie is een wezenlijk onderdeel van fantasy. En dan niet zo maar magie: ze moet geput worden uit een bron, en ze moet accepteerbaar zijn. Magie is een kracht. Je kunt niet onbeperkt blijven toveren. En juist dat maakt manifest wat er in onze eigen wereld leeft, maar op een verborgen niveau van de geest.' Als voorbeeld noemt Heufkens de Coldfire Trilogy van C.S. Friedman: `In dat boek geeft de magische kracht gevoelens en gedachten letterlijk handen en voeten. Angst kan zich bijvoorbeeld manifesteren als een monster. Zo bevat het verhaal, net als de oude sprookjes, een diepere wijsheid: zo werkt de wereld.'
Om diezelfde reden is de Middeleeuwse atmosfeer in Heufkens' ogen een wezenlijk bestanddeel van de fantasy: `Als de techniek een grote rol speelt wordt het science-fiction. Het buskruit mag niet uitgevonden zijn. Voor ontploffingen hebben we magiërs.'
...

Does

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2004, 11:49:13 am »
De smurfen? (dit is een serieuze reactie)
Live vanuit de luie stoel

Sarah

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2004, 11:56:18 am »
"Daarom is het goed ons voor ogen te houden dat het begrip fantasie van oorsprong helemaal niet zo onschuldig is als het lijkt. Het Griekse woord phantazomai betekent niet anders dan schouwen in de onzienlijke wereld en een phantasma staat voor een gematerialiseerde geestverschijning, een spook. In die zin wordt het ook gebruikt in Matt. 14:26, waar de discipelen Jezus, die loopt op het meer, aanzien voor een phantasma."

Etc: http://www.fairbijbel.nl/...ieensprookjes&lang=nl

Ik houd niet zo van fantasy, ik vind het moeilijk me te concentreren op de wereld van die schrijver.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2004, 11:59:08 am »
offtopic (zie boven. als iedereen ou even de openingspost leest, scheelt dat een boel gezeik)
...

lonneke

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2004, 11:59:52 am »
http://www.boekenzoeker.be/images/boekcovers/ende.jpg

Bastiaan Balthazar Boeckx is een jongen die zijn moeder heeft verloren. Hij is een stille knaap en wordt nogal eens gepest door de straatjongens uit zijn buurt. Hij trekt zich meer en meer terug in zijn eigen wereldje en begint verwoed te lezen. Uitgerekend op de dag van de begrafenis van zijn moeder wordt hij achtervolgd door een paar pestkoppen. Om aan hen te ontsnappen, duikelt hij halsoverkop de boekenwinkel van meneer Koriander binnen.

Tussen honderdduizend andere boeken ontdekt Bastiaan Het Oneindige Verhaal. Van dat ogenblik af zal Bastiaans leven danig veranderen. Hij neemt stiekem het boek mee, verstopt zich en begint te lezen, en te lezen, en te lezen...

Hij leest over het rijk Fantásië, dat bedreigd wordt door het grote Niets. Hij leest over hoe Caíron de krijger Atréjoe er op uitstuurt om een geneesmiddel te zoeken voor de Kleine Keizerin. Hij leest over Oergl, het kruidenvrouwtje, en over haar echtgenoot, de zeergeleerde professor Engywoeck, die het raadsel van het orakel Oeyoelàla wil oplossen. Over Morla, de oeroude moerasschildpad. Over kobolden. Over nachtalven. Over geluksdraken.

Meer en meer raakt Bastiaan in de ban van de vreemde wezens die dit verhaal bevolken. Als blijkt dat alleen een kind uit de Mensenwereld Fantásië kan redden, zal Bastiaan zijn angsten moeten overwinnen om zelf niet opgeslokt te worden door het grote Niets.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2004, 12:01:28 pm »
jajajaja! dus dát was mijn eerste fantasyboek! ik was het alweer vergeten. geweldig...
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2004, 03:24:16 pm »

quote:

arend schreef op 19 april 2004 om 12:01:
jajajaja! dus dát was mijn eerste fantasyboek! ik was het alweer vergeten. geweldig...

Durf het haast niet op te schrijven maar mijne ook! Dat wil zeggen: zelf gelezen.
M'n vader las me Tolkien voor toen ik nog op de basisschool zat  :)

Ik heb ooit "De zwarte spiegel" gelezen, en "Milo in het land van de letters en de cijfers" en nog een trilogie waarvan het middelste boek "de macht van de roos" heette maar hoe de andere boeken heetten weet ik niet meer.

Robert Jordan ben ik tot en met boek zes gekomen toen kwam ik d'r echt niet meer doorheen, wat oersaai is dat!
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2004, 03:27:55 pm »
Jordan saai? hij kon me altijd wel erg boeien. Niet zozeer om de grote verhaallijn, die geloof je op een gegeven moment wel. Maar hij weet altijd wel heel slim allerlei intriges enzo in elkaar te verweven, en het klopt meestal nog ook.
Alleen, na 9 boeken krijg je een beetje het gevoel dat 'ie toewerkt aan een geweldige slotscene, maar dat 'ie geen idee heeft hoe dat in te vullen. beetje jammer. Is Jordan nou geniaal of schrijft ie maar raak?
...

Sarah

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #10 Gepost op: april 20, 2004, 03:35:23 pm »
Haha Mijn pa las ook Tolkien voor vroeger, ze waren helemaal fan. (sixties he)

Ik weet ook nog toen ik 's nachts weer wakker was wegens astmaaanvallen, hij the neverending story opzette, en ik vond het zo spannend dat ik me steeds beter voelde!!!

Ik ben nooit vergeten hoe die film ging, maar toen ik 'm een jaar geleden terugzag vond ik er weinig spannends aan haha.

K las ook altijd alles van Paul van Loon. (griezelbus 1,2,3 oa)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #11 Gepost op: april 20, 2004, 03:42:37 pm »
leest er ook nog iemand Terry Pratchett? of ben ik de enige met deze zieke humor (zie avatar e.a.)...
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2004, 07:10:46 pm »

quote:

arend schreef op 20 april 2004 om 15:42:
leest er ook nog iemand Terry Pratchett? of ben ik de enige met deze zieke humor (zie avatar e.a.)...
Ik ben tot halverwege "the colour of magic" gekomen ooit maar dat is al weer even geleden dus wie weet vind ik het nu wel leuk. Ga het nog eens proberen  :)
Bombus terrestris Reginae

princess

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #13 Gepost op: april 20, 2004, 08:23:25 pm »
sjakie en de chocoladefabriek, geldt die ook?
Geweldig boek en geweldige film! Kreeg zelf al zin in chocola :9

Ulysses

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #14 Gepost op: april 20, 2004, 08:28:21 pm »

quote:

lonneke schreef op 19 april 2004 om 11:59:

Bastiaan Balthazar Boeckx is een jongen die zijn moeder heeft verloren.
.............
Als blijkt dat alleen een kind uit de Mensenwereld Fantásië kan redden, zal Bastiaan zijn angsten moeten overwinnen om zelf niet opgeslokt te worden door het grote Niets.
Is dit dat boek waar de verschillende verhaallijnen ook in verschillende kleuren inkt geschreven zijn? Dat vond ik een geweldig boek, het zat al die jaren in m'n achterhoofd, was de titel vergeten en nu vind ik het weer! Bedankt Lonneke!!! _/-\o_
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.