Auteur Topic: Fantasyboeken  (gelezen 13331 keer)

Sarah

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #15 Gepost op: april 20, 2004, 08:35:44 pm »
Klopt
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

aegron

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #16 Gepost op: april 21, 2004, 12:57:17 am »
(even tellen ) euhm 15 delen oid van Terry Pratchet in mijn boekenkast. Ja ik ben geloof ik redelijk fan van TP.

Ik was sowieso verslaafd aan fantasy een aantal jaren terug. Voornamelijk David Eddings en Terry Goodkind. Dit is inmiddels een stuk minder.

Robbert Jordan. Sorry hoor maar ik vind dit wel zo slecht. Ik heb echt het gevoel dat hij na deel drie of zo doorkreeg dat hij grof geld per boek krijgt en sindsdien alleen nog maar delen produceert om de serie te rekken

Terry Goodkind. De eerste drie delen waren wel aardig, maar vind ik (nu) te grof. Verder heeft TG last van een cliffhanger-God syndroom. Elk deel eindigt met de wereld die dreigt ten onder te gaan aan het Kwaad. Vervolgens komt de held van het verhaal (richard) die dan in 600 blz de wereld redt (en inmiddels alles kan alla neo uit de matrix ;) ). Eind goed al goed? oh nee, op blz 601 gebeurt er iets waardoor de wereld opnieuw ten onder dreigt te gaan. Verder wordt er in elk boek iemand verkracht/versm't oid.

david eddings volgens een goede vriend van mij: "de nijntje onder de fantasy" enough said

Katherine Kerr: hmm wel goed, maar ik krijg er hoe langer hoe meer de kriebels bij, omdat het toch wel erg New Age is.

Goh toch best veel fantasy gelezen :P

Even een vraag voor diegenen die hem gelezen hebben. Good Omens. Kan ie wel of kan ie niet? (deze is van Terry Pratchet.) Ik sta nog in dubio.

en nog een vraagje: is pooh fantasy of niet. Ik vind het zelf een randgeval. Maar ben benieuwd naar jullie mening

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #17 Gepost op: april 21, 2004, 03:20:41 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 april 2004 om 15:24:
[...]
Robert Jordan ben ik tot en met boek zes gekomen toen kwam ik d'r echt niet meer doorheen, wat oersaai is dat!
De wetten van de magie Oersaai??? ik wacht op al heel lang op het volgende deel dus lees ik maar in de tussen tijd "Rad des Tijds" of "De Verheven Steen" of een andere serie in de tussen tijd  B)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #18 Gepost op: april 21, 2004, 03:23:16 pm »
Ik had het over Wheel of Time (lees ze in het engels maar neem aan dat dat hetzelfde is als Rad des Tijds) en die vind ik idd oersaai ja....

als die gozer in dit tempo doorschrijft gaat het voor hem gewoon nog moeilijk worden om in elf boeken zijn punt te maken!!
Bombus terrestris Reginae

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #19 Gepost op: april 21, 2004, 03:32:30 pm »
sorry van mij kant

ik was even in de war 8)7

maar goed
ik ben met de Rad des tijds nu met de heer van chaos bezig maar Saai, nee niet nog een klein beetje als vind ik wel dat pepijn een eigen boeken reeks mag krijgen
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #20 Gepost op: april 21, 2004, 03:33:26 pm »
Pooh is filosofie ;) daar is de meerderheid het wel over eens.

Aan Robert Jordan heb ik me niet zo geergerd als jij; ik vond het eigenlijk stuk voor stuk wel aardige boeken, al gebeurde er in het ene deel meer dan in het andere. Hij laat de wereld in elk geval niet in elk boek bijna vergaan, zoals Terry Goodkind. Zijn boeken had ik na drie stuks dus echt wel gezien. In derdaad sadistisch, sadomachogistisch (moeilijk woord), en écht ongeloofwaardig (ja, je hebt ook ongeloofwaardige fantasy) Ik vind het een zwaktebod als een schrijver alleen maar kan boeien door elke keer verschrikkelijke dingen te laten gebeuren. Dan doe je iets verkeerd. In fantasy gaat het niet alleen om de grote verhaallijn: het gaat ook om de inventiviteit en de fantasie (!) van een auteur. Je moet de gave hebben om een complexe, 'kloppende' wereld te creeëren. Dat lukt Jordan, Feist en zeker ook Pratchett. De wereld van Goodkind 'klopt' niet. Er gebeuren ontzettend veel dingen die in flagrante tegenspraak zijn met episodes die hij een paar hoofdstukken ervoor heeft neergepend.

Terry Pratchett
Die heeft pas fantasie! en humor.... zijn boeken zijn zo gruwelijk leuk... Helaas kan ik me nooit voldoende inleven in engelstalige boeken, dus ik heb ze allemaal gelezen in de vertaling van Venugopalan Ittekot (is dat zijn echte naam? ;) ) Volgens mij heeft die man dezelfde zieke humor, want hij weet de grappen werkelijk meesterlijk in de Nederlandse taal getrouwelijk over te zetten.

Good Omens heb ik volgens mij niet gelezen... is het boek ook in het nederlands vertaald? Wat ik wel over Pratchett kan zeggen: Hij neemt werkelijk iedereen op de hak, op een absurde manier. Boeddhisten, agnosten, atheisten, wetenschappers, United Airlines (zelfs), IBM (ook) en natuurlijk de groten der aarde. Ja, en het christendom op zijn tijd ook, al valt dat over de hele linie nog wel mee. De opzet van zijn verhalen is absurd, maar zet je wel aan het denken. Hij wil nog wel eens een hartgrondige tik uitdelen in de richting van allerlei 'vaststaande feiten'. Dat zet je aan het denken, en dat is volgens mij alleen maar goed. Maar het belangrijkste: hij is vooral ontzettend grappig...

Uit Mirakelse Maurits en zijn bestudeerde knaagdieren
Meneer Knijnsje keek, op een dag dat hij stout was, over de heg van het land van boer Teun en dat stond vol met verse kropjes sla. Meneer Knijnsje zat echter niet vol met kropjes sla. Dat leek toch niet eerlijk.”
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 03:35:44 pm door arend »
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #21 Gepost op: april 21, 2004, 06:04:08 pm »
Ik heb het filter voor dit forum maar eens uitgezet... tof! Een fantasytopic!

Natuurlijk heb ik Michael Ende gelezen toen ik kind was (in het Duits), maar ook Tonke Dragt (randgeval) en de Thule reeks van Thea Beckman.
Later op de middelbare school Tolkien, Terry Pratchet, David Eddings, Terry Brooks (slecht!),  Julian May, Roger Zelazny en Terry Goodkind.

Heeft iemand van jullie Psyche en Fidessa van Louis Couperus ook gelezen? En is dat dan ook fantasy? In hoeverre zijn sprookjes fantasy?
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 06:07:14 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #22 Gepost op: april 21, 2004, 06:07:56 pm »
ik vind niet dat sprookjes ook fantasy zijn. ze zijn nl teveel geent op deze wereld. Voor mij is het creeren van een eigen wereld, met eigen wetmatigheden, een voorwaade voor fantasy. Sprookjes, ook volwassensprookjes, vallen echt in een andere categorie. Een prachtig voorbeeld van een modern volwassenensprookje is 'de oproep der kabouters'. geweldige platen ook, van Rien Poortvliet.
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #23 Gepost op: april 21, 2004, 06:12:19 pm »
En Psyche dan? Dat is namelijk mijn all-time favorite in het Nederlands:

quote:

Reusachtig massief, met driehonderd torens, op den hoogsten top van een rotsgebergte, rees het koningsslot in de wolken.
Maar de top was breed vlak als een hoogland, en het slot breidde zich mijlen er uit, met wallen, met muren van tinnen, mijlen, mijlen ver uit...
En overal rezen de torens op, verloren in de wolken, en het slot was als een stad, hoog op de rots van bazalt.
Rondom het slot cirkelden lager en verder, lager en verder, de valleien van het rijk, verschietende met horizonnen, de een achter den ander en altijd, altijd door.
Achter de kimmen daagden weêr kimmen; achter de rozige zilveren; achter de blauwende goudene; achter de grauwende bleekende nevelende, wemelende weg, en nooit was de laatste te zien: bij helder weêr doemde achter den einder altijd een einder weêr.
Ze cirkelden eindeloos achter elkaâr, ze verloren zich in wegtrillende misten, en plotseling teekende scherper zich af de silhouet van hun kim.
Over de hooge torens streek soms een waas van wolkfloers heen, maar onder bruiste een vloed, die zich stortte wanhopig als waterval in een afgrond van peillooze duizeling.
Zoo scheen het of het kasteel oprees tot de hoogste starren, en daalde tot in de diepste middenpuntnaven der aarde.
Langs de meer dan mannehoogen kanteelen dwaalde Psyche veel rond, rondom het slot, dwaalde ze van toren naar toren, van tinne naar tin, met een glimlach van gedroom. Dan keek ze naar boven en strekte de hand als naar de starren, of keek naar beneden in het regenbogende watergeklots, tot het duizelde in haar hoofdje, en zij ijlings zich trok terug en de handjes sloeg voor de oogen. En heel lang kon zij dan zitten in den hoek van een kanteel, de oogen ver, een lachje om hare lippen, de knieën opgetrokken en met de armen omvangen, en hare kleine vleugels lagen uitgespreid aan tegen het mossige steen, als een kapelletje, dat zat onbewegelijk.
Een echte tip! Hij is zooo tof!! :*)
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 06:12:58 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #24 Gepost op: april 23, 2004, 01:44:02 pm »
The Wheel of Time vond ik ook wel goed beginnen maar gaat inderdaad wel vervelen op een gegeven moment... is allemaal iets te langdradig en uitgebreid, teveel hoofdpersonen in 1 verhaal.

De Forgotten Realms-boeken vind ik wel gaaf (Dark Elf Trilogy over Drizzt Do'Urden en de boeken over Elminster bijvoorbeeld) maar misschien moet je dan Baldur's Gate / D&D hebben gespeeld om dat echt goed te vinden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #25 Gepost op: april 23, 2004, 01:53:18 pm »

quote:

arend schreef op 21 april 2004 om 18:07:
Een prachtig voorbeeld van een modern volwassenensprookje is 'de oproep der kabouters'. geweldige platen ook, van Rien Poortvliet.

Jaaaaaa geweldig boek!  :)   d:)b

Dan wil ik hier toch ook "The Cosmic Trilogy" van C.S. Lewis noemen, briljant, vooral het derde deel "That hideous strength". Niet echt een sprookje maar ook weer wel en niet echt fantasy want geënt op deze wereld en een beetje SF misschien maar zo gaaf dat het een vermelding verdient ook al is die dan lichtelijk offtopic.

En het schitterende volwassensprookje "Till we have faces" van dezelfde schrijver, overigens geinspireerd door de mythe van Amor en Psyche.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #26 Gepost op: augustus 20, 2004, 01:13:46 pm »
Een poging om dit topic nieuw leven in te blazen: Ik ben fan van Terry Pratchett's Diskworld. Op mijn verjaardag kreeg ik 'maskerade' in het Nederlands, wat ik erg vond tegenvallen.
Wat vinden jullie, kun je Terry Pratchett in het Nederlands lezen of mis je dan een hoop en kun je beter het origineel (Engels) lezen?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #27 Gepost op: augustus 20, 2004, 01:21:36 pm »
Nederlands is prima te doen, erg leuk. Maar let op: er is maar één echte vertaler van het werk van Terry Pratchett, en dat is Venugopalan Ittekot. Hij (of zij, of een vertaalbureau) heeft alle titels vertaald, op twee na:

quote:

INTERESSANTE TIJDEN
Deel 17 in de Schijfwereld-romanserie
1998, Utrecht: Het Spectrum,367pag., 20cm, ISBN 90-274-6146-5, 1e druk november 1998
vert.van: Interesting Times (London: Gollacz, 1995), vert.uit het Engels: Joke de Vries, omslag: Josh Kirby

MASKERADE
Deel 18 in de Schijfwereld-romanserie
1999, Utrecht: Het Spectrum,334pag., 20cm, ISBN 90-274-6176-7, 1e druk november 1999
vert.van: Masquerade (London: Gollancz, 1996), vert.uit het Engels: Kiki Zondervan, omslag: Josh Kirby
die zijn dan ook een enorm stuk minder leuk.
...

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #28 Gepost op: augustus 20, 2004, 04:34:51 pm »
Erik of het klein insectenboek dan?? Ik heb het niet gelezen, maar ik las dat het verfilmd is, en daar stond de inhoud van het verhaal, lijkt me wel grappig...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Trollenkoning

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #29 Gepost op: augustus 20, 2004, 09:05:33 pm »
De verfilming van Erik-etc. komt vanaf 16 december dit jaar in de bios.

Overigens valt denk ik Erik-etc. niet onder fantasy maar onder sprookjes (als de eerder in dit topic genoemde definities nog gelden tenminste ;) )
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2004, 09:06:03 pm door Trollenkoning »
SQUEAK -- Death of Rats