Auteur Topic: Fantasyboeken  (gelezen 13625 keer)

Twix

• Bland leading the bland...
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #30 Gepost op: september 04, 2004, 07:59:31 am »

quote:

Kenmerkend voor fantasy,' zegt Jurgen Snoeren, `is dat de schrijver een eigen wereld bouwt, met een coherente taal, culturen en volkeren, naar voorbeeld van onze eigen wereld.
Is Jack Vance nu een fantasy- of een sci-fi schrijver? Boeken als Tschai, de waanzinnige planeet vallen helemaal onder deze beschrijving. Ik vind hem erg goed trouwens.  _/-\o_
It´s all in the mix.

Marnix

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #31 Gepost op: september 04, 2004, 01:43:05 pm »
Science Fiction heeft een link naar het verleden... bijvoorbeeld bij het gebruik van dezelfde jaartelling als wij hebben... Het is dus de toekomst van het heden... Fantasy is dat niet.

Nog een aanrader is de hele serie van Feist over de oorlog tussen de Tsurani en het koninkrijk... (beginnend bij De Magier)

Wie heeft overigens naast In de ban van de Ring de rest ook gelezen? Hoe goed Tolkien was, hoe uitgebreid het was, hoe gedetaileerd en vindingrijk... wordt pas echt duidelijk als je in ieder geval The Silmarillion en Unfinished Tales hebt gelezen. Dan zul je ook veel meer dingen in IdBvdR gaan snappen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #32 Gepost op: september 04, 2004, 07:24:57 pm »
Raymond E. Feist is geweldig! Een impresie van "Magician" staat hier in mijn blog :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #33 Gepost op: september 06, 2004, 09:52:52 am »

quote:

"Magician" is geweldig.
Silverthorn ging nog, maar daar na vond ik het al heel gauw niets meer.

Wat vind iedereen van de farseer trilogy van Robin Hobb?
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #34 Gepost op: september 06, 2004, 10:38:21 am »
niks nog... Die boeken van de levende schepen hebben met tot nu toe vér bij Robin Hobb vandaan gehouden... je kunt het ook té bont maken, zelfs in de fantasy. levende schepen, sorry hoor. Dan vind ik een platte wereld die gedragen wordt door vier olifanten -waarvan er 1 éénmaal per dag zijn poot moet optillen om de zon voorbij te laten gaan-  die vervolgens weer gedragen worden door een giga-schildpad nog geloofwaardiger. Bovendien is RObin Hobb een vrouw :X
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #35 Gepost op: september 06, 2004, 10:47:13 am »

quote:

arend schreef op 06 september 2004 om 10:38:
Dan vind ik een platte wereld die gedragen wordt door vier olifanten -waarvan er 1 éénmaal per dag zijn poot moet optillen om de zon voorbij te laten gaan-  die vervolgens weer gedragen worden door een giga-schildpad nog geloofwaardiger.

Moet je horen, laatst las ik een boek en die schrijver maakte het wel héél bont!

Het ging over drijvende bijlen, pratende slangen en ezels, stokjes in het water die gevlekte lammetjes maken, maagden die kinderen krijgen, rondlopende doden en het was nogal een open einde dat hij volgens mij onder invloed van LSD schreef....

porcupine

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #36 Gepost op: september 06, 2004, 11:11:22 am »
Wat wil dat zeggen? Dat ongeloofwaardige fantasy best mogelijk is? Maar dat boek waar jij het over hebt is toch geen fantasy? Misschien bedoeld hij dat de manier waarop die schepen levend in het verhaal voorkomen, nogal gemaakt en 'voor de fantasy-graad' is....

Als je dat bericht wilt bagatelliseren, kun je beter reageren op zijn

quote:

arend schreef op 06 september 2004 om 10:38:
Bovendien is RObin Hobb een vrouw :X
« Laatst bewerkt op: september 06, 2004, 11:14:18 am door porcupine »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #37 Gepost op: september 06, 2004, 11:14:38 am »

quote:

Bumblebee schreef op 06 september 2004 om 09:52:
[...]

"Magician" is geweldig.
Silverthorn ging nog, maar daar na vond ik het al heel gauw niets meer.

Wat vind iedereen van de farseer trilogy van Robin Hobb?

Ik heb alleen Magician en Silverthorn gelezen op aanraden van Repelsteeltje. Maar hij zei ook al dat het daarna snel minder wordt.

Wat vinden jullie van David (en Leigh) Eddings dan? Ik vond dat wel weer tof... (maar dat was in V5 dus da's alweer een poos geleden).

@ Bumblebee: Over die drijvende bijlen... d:)b, dát vond ik pas een geweldig verhaal ;)
« Laatst bewerkt op: september 06, 2004, 11:15:58 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #38 Gepost op: september 06, 2004, 11:36:52 am »

quote:

porcupine schreef op 06 september 2004 om 11:11:
Wat wil dat zeggen? Dat ongeloofwaardige fantasy best mogelijk is? Maar dat boek waar jij het over hebt is toch geen fantasy?
Nee joh, het was helemaal geen serieus bericht  ;)

porcupine

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #39 Gepost op: september 06, 2004, 11:43:05 am »
sorry hoor, ik snap zulke grapjes nooit zo goed...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #40 Gepost op: september 26, 2004, 07:45:17 pm »
Vraag: kent iemand de 'andere' boeken van Tolkien (Famer Giles of Ham enzo) en zo ja, zijn die leuk?

wannano

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #41 Gepost op: oktober 08, 2004, 10:13:00 am »
Ja die zijn leuk! (al is het wel een poos geleden dat ik ze gelezen heb)

Als het fantasy is, wil ik het lezen, Ik denk dat "de Talisman" van Peter Straub en Stephen King zeker onder dat genre thuishoort - een aanrader.

Verder vind ik Robin Hobb geweldig: de Levende Schepen was aardig, maar de Boeken van de Ziener zijn geweldig. Ik mis hier de serie: Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard van Tad Williams: die móét je gelezen hebben. Geweldig!

Robert Jordan vind ik goed, maar eigenlijk moet je beginnen als de serie klaar is. Het verhaal is (volgens RJ zelf) al helemaal uitgewerkt, en hij aimt op 15 tot 20 boeken (elk 1000+ pagina's, ga er maar aan staan) Alhoewel het inderdaad een slepen verhaal wordt: ik vind het ook mee-slepend, en ben het nog niet beu. NU maar hopen dat het klaar is voordat-ie het loodje legt (NB: JOrdan is een mormoon)

David Eddings heeft mi maar één goeie trilogie geschreven: de kronieken van Belgarion. De rest is alleen maar meer van hetzelfde, niet echt boeiend...

Meer de volgende keer..
Kom eens langs in m'n huisje

Marloes

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #42 Gepost op: oktober 08, 2004, 10:40:24 am »
Over David Eddings en Robin Hobb ben ik het helemaal met je eens. :) De andere schrijvers ken ik niet. http://images.fok.nl/s/bloos.gif
De boeken die Robin Hobb als Megan Lindholm schreef vind ik wel minder dan de Boeken van de Zieners.
[Prediker 7:29]

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #43 Gepost op: oktober 08, 2004, 10:42:25 am »
http://www.dromen-demonen.nl/luitingh_htdocs/boeken/9024548713.jpg
deel 10 is uit... net gekocht. Wel erg lastig als je er een jaar uit geweest bent, je moet steeds weer nadenken: wie was dat nou ook alweer.
...

Marnix

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #44 Gepost op: oktober 10, 2004, 03:57:00 pm »
Hm ik vind Jordan te langdradig... het begon goed maar op een gegeven moment zijn het zoveel verhalen door elkaar dat je per boek ongeveer nog 1 hoofdstuk per hoofdpersoon overhoudt :)

Roodkapje, ik heb naast de Middle Earth-boeken alleen sprookjes gelezen... Dat zijn 3 sprookjes van Tolkien en die zijn inderdaad wel erg leuk en lezen makkelijk.

De rest moet ik (als echte Tolkien-freak) maar es gaan lezen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien