Auteur Topic: Fantasyboeken  (gelezen 14044 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #45 Gepost op: november 10, 2004, 06:07:56 pm »
coming soon....
http://hitchhikers.movies.go.com/hitchblog/images/hg_logo.jpg

Tha movie! :)
eindelijk weer eens wat leuks in de bios.
trouwens, ik ben tijden tevergeefs op zoek geweest naar de boeken van Douglas Adams... nu ligt er opeens een herdruk bij Donner. vreemd...
...

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #46 Gepost op: november 10, 2004, 08:05:46 pm »
Ik weet niet of dit ook onder dit kopje mag, maar ik ben bezig in deel 1 van de Narniakronieken van C.S. Lewis, m'n pa heeft ze alle 7 gekocht en ik krijg er af en toe eentje (als ik jarig ben ofzo). Ik vind het echt supermooie verhalen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Johan V.

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #47 Gepost op: november 10, 2004, 10:20:47 pm »
Ik ben over het algemeen niet echt te spreken over de fantasy-smaak van de Nederlandse markt,
Feist en Eddings zijn ronduit slecht geschreven. De vertaling van Robert Jordan is ook belabberd.

Als je echte kwaliteit Fantasy wilt lezen, dan zou ik in de eerste plaats beginnen met Michael Scott Rohan, "The Winter of the World" trilogy. Daarnaast zijn David Farland en Jennifer Roberson erg goed.

Wat meer mainstream, George RR Martin is ook best te lezen, en Robert Jordan is geweldig, als je de symboliek en de bijbelse parallellen er uit weet te vissen -maar zoals eerder gezegd, na deel 5 wordt ie een beetje langdradig.

In het onderstaande stuk quote ik een stukje uit mijn afstudeerscriptie over de definitie van Fantasy literatuur, misschien helpt het om een wat beter zicht op het genre te krijgen.

quote:

§5.1   Meaning and origin of Fantasy
Fantasy is derived from the Greek "phantasia" which refers to the faculty of imagination. In a broad sense all fiction is fantasy in that it is drawn from the imagination. But in the genre the word is given a special meaning. It is not the plot that makes a writing fantasy, however imaginative that plot might be. It is the background against which the plot is set.

"If the nonexistent background is one that might conceivably exist someday, given appropriate changes in the level of science and technology, or given certain  assumptions that do not conflict with science and technology as we know it today, then we have science fiction.
   If the nonexistent background cannot ever exist no matter what reasonable changes or assumptions we postulate, then it is fantasy."

"The Epic of Gilgamesh, written by nameless Sumerians about 2700 B.C., is, I believe, the oldest surviving work of fiction, and it contains elements of fantasy gods, monsters, plants that confer immortality, and so on. The Iliad and the Odyssey, are to some extent fantasies, especially the latter. The tales of Polyphemus the Cyclops and of Circe the Witch remain, to this day, among the most popular fantasies in existence."

§5.2   Varieties of Fantasy
But then again, there are all kinds of fantasy. There is Heroic Fantasy, in which characters have become larger than life. In that case the outsize nature of the characters may be so enormous as to the verge on the grotesque (e.g., Superman), or it may be so human in many ways that we find ourselves accepting them as real (e.g., the Elves in Tolkien).

A sub division of Heroic Fantasy is the Sword and Sorcery tale, of which Robert E. Howard's Conan saga is the progenitor.

Then there is Legendary Fantasy, which deliberately mimics the myth-making activities of an earlier age. We can have either modern retellings of the Trojan War, or the voyage of the Argonouts, or one of the many retellings of King Arthur and the Knights of the Round Table

There is Children's Fantasy, of which the well-known 'Fairy Tales' are the best example though these were definitely adult folk tales to begin with. Modern examples are, for instance, Lewis Caroll's Alice in Wonderland.
There is Horror Fantasy, in which tales of ghosts and malign beings such as devils, ghouls and monsters are used to thrill and frighten us (e.g., King Kong, Godzilla, Frankenstein). And there is Satirical Fantasy, such as John Collier's The Devil, George, and Rosie.

There may well be many other types, subdivisions and overlaps, and in fact, a totally different system of classification altogether can be constructed. The salient fact however is that Fantasy is a very broad and heterogeneous field of literature

§5.3   Summary
Fantasy literature in its narrowest sense is writing that is set against a background that logically could never exist in our own world.  The many subdivisions closely connect to the varieties in Folk Tales (i.e. Myth, Legend and Fairy Tales).  For instance the talking dragons from Tolkien and the Minotaurs from Weiss and Hickman could well fit the description of Animal Tales. Many fantasy novels are dealing with a form of Heroic fantasy, set against the background of Legendary fantasy.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Johan V.

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #48 Gepost op: november 10, 2004, 10:21:43 pm »
Overigens, voor de geinteresseerden; mijn afstudeerscriptie was een literatuurstudie naar de correlatie tussen Bijbel, Mythologie en Fantasy Literatuur.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Ulysses

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #49 Gepost op: november 10, 2004, 10:31:18 pm »
Kent iemand de serie 'De Donkere Toren' van Stephen King? En kan diegene daar wat over vertellen? Ik ben groot liefhebber van King namelijk, maar durf niet aan die serie te beginnen, uit angst dat hij tegenvalt..

Mm, best rare reden eigenlijk..  :?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

porcupine

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #50 Gepost op: november 10, 2004, 10:46:21 pm »

quote:

Johan V. schreef op 10 november 2004 om 22:21:
Overigens, voor de geinteresseerden; mijn afstudeerscriptie was een literatuurstudie naar de correlatie tussen Bijbel, Mythologie en Fantasy Literatuur.
Vertel verder! Dat klinkt erg interessant.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #51 Gepost op: november 10, 2004, 10:54:33 pm »

quote:

Johan V. schreef op 10 november 2004 om 22:21:
lekker nuttig...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

porcupine

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #52 Gepost op: november 10, 2004, 11:39:39 pm »
ik ben wel benieuwd wat voor wereldschokkende conclusies daaruit tevoorschijn zijn gekomen

Johan V.

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #53 Gepost op: november 10, 2004, 11:55:10 pm »

quote:

porcupine schreef op 10 november 2004 om 23:39:
ik ben wel benieuwd wat voor wereldschokkende conclusies daaruit tevoorschijn zijn gekomen

't is een pagina-tje of 80 in 't engels, maar ik zal em als PDF-je even online zetten:

download hier

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #54 Gepost op: november 11, 2004, 09:00:41 am »

quote:

Lekker aardig...

Eerlijk gezegd lijkt het mij dus echt een erg interessant onderwerp!
Bombus terrestris Reginae

Zacharov

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #55 Gepost op: november 11, 2004, 12:07:41 pm »
Valt Frank Herbert ook onder Fantasy met de Dune-reeks?
Schijfwereld van Terry Pratchet lijkt ook leuk (heb em nog niet uit)

Johan V.

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #56 Gepost op: november 11, 2004, 09:50:18 pm »
Frank Herbert valt mijns inziens niet meer in de categorie leesbaar, deel 1 is goed, maar verder heb je "Heretics of Dune", "Dune Messiah" etc...
Prattchet is lekker leesbaar, humoristisch en origineel. De Schijfwereld serie is meer een serie van een een stuk of 20 losse verhalen -persoonlijk vindt ik die over Rinzewind het leukst.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #57 Gepost op: november 11, 2004, 10:09:41 pm »
Vind zowel Jordan als Eddings mooi. Ben nu bezig met viersprong in de schemer. Het nadeel van Jordan is dat hij kennelijk van je verwacht dat je alle aes sedais gaat onthouden. (ik maar naar de appendix bladeren :s) Heeft iemand de boeken van Garth Nixx ook gelezen?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Johan V.

• Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #58 Gepost op: november 12, 2004, 01:11:24 am »

quote:

Pinkeltje schreef op 11 november 2004 om 22:09:
Vind zowel Jordan als Eddings mooi. Ben nu bezig met viersprong in de schemer. Het nadeel van Jordan is dat hij kennelijk van je verwacht dat je alle aes sedais gaat onthouden. (ik maar naar de appendix bladeren :s) ...
Ach, ik heb de serie ondertussen een keer of 10 gelezen (tot en met deel 10), ik kom een heel eind

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Fantasyboeken
« Reactie #59 Gepost op: november 12, 2004, 10:47:56 am »
nou, ik niet. er zat een jaartje tussen het lezen van deel 9 en deel 10, en ik moest me echt héél erg afvragen wat er in voorgaande delen was gebeurt, en wie wie nou eigenlijk was. Die appendix is waardeloos: het lijkt erop dat de samensteller volledig willekeurig een aantal gegevens op alfabetische volgorde heeft geplaatst.  de ene naam staat er wel in, de andere niet. daar wordt je op den duur een beetje   :?   8)7  van...
...