Auteur Topic: Handelingen 15:19  (gelezen 2020 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Handelingen 15:19
« Gepost op: april 19, 2004, 02:26:10 pm »
19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. Hand. 15

Hier lees ik over heidenen die bekeerd zijn tot God gevolgd door een opmerking hen verder niet lastig te vallen. Mijn vraag is waarmee niet lastig vallen?
Wat wordt er verder bedoeld wat door afgoden bezoedeld is, het verstikte en het bloed?

Wie kan hier uitleg over geven?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2004, 03:24:37 pm »
Misschien helpt een stukje context:

12 De hele vergadering zweeg, en men luisterde naar wat Barnabas en Paulus te vertellen hadden over de wonderen en grootse daden, die God door hen onder de niet-Joden had verricht. 13 Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord: ‘Mannen, broeders, luister naar mij. 14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God zich al van het begin af aan over de niet-Joden heeft ontfermd en tot eer van zijn naam uit hen een volk heeft willen vormen. 15 De uitspraken van de profeten stemmen daarmee overeen. Er staat immers geschreven:
16 Daarna zal ik terugkeren,
zegt de Heer,
en het vervallen huis van David weer opbouwen.
Ik zal het uit het puin laten herrijzen,
ik zal het weer opbouwen.
17 Dan zal ook het overige deel van de mensheid mij, de Heer, zoeken,
aan alle volken zal ik mijn naam geven.
18 Ja, wat ik sinds oude tijden heb bekendgemaakt,
ga ik doen.
19 Daarom ben ik van mening dat we de niet-Joden die zich tot God keren, geen moeilijkheden in de weg mogen leggen. 20 We moeten hun alleen schrijven dat ze zich te onthouden hebben van wat onrein maakt: van alles wat afgoden gewijd is, van verboden huwelijken, van vlees waaruit het bloed niet is weggelopen, en van bloed zelf. 21 Want sinds mensenheugenis heeft Mozes in elke stad zijn woordvoerders, die iedere sabbat in de synagoge zijn wet voorlezen.’

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2004, 03:39:53 pm »
19 Daarom ben ik van mening dat we de niet-Joden die zich tot God keren, geen moeilijkheden in de weg mogen leggen. 20 We moeten hun alleen schrijven dat ze zich te onthouden hebben van wat onrein maakt: van alles wat afgoden gewijd is, van verboden huwelijken, van vlees waaruit het bloed niet is weggelopen, en van bloed zelf. 21 Want sinds mensenheugenis heeft Mozes in elke stad zijn woordvoerders, die iedere sabbat in de synagoge zijn wet voorlezen.’

Ik neem aan dat bekeerde heidenen dus geen biefstuk mogen hebben? Wat is een verboden huwelijk? En geen bloedtransfusie's?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2004, 12:16:57 am »
De verboden huwelijken zijn wel ergens in de Torah terug te vinden in ieder geval.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 12:20:52 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2004, 12:27:52 am »
Ik snap eigenlijk niet goed waarom dit in de bijbel staat en wat wij er mee moeten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2004, 12:32:34 am »

quote:

Hand. 15
1 En sommigen, uit Judea gekomen, leerden de broeders: Indien gij u niet besnijden laat naar het gebruik van Mozes, kunt gij niet behouden worden. 2 En toen er van de zijde van Paulus en Barnabas geen gering verzet en tegenspraak tegen hen ontstond, droegen zij Paulus en Barnabas en nog enigen van hen op zich tot de apostelen en oudsten te Jeruzalem te begeven naar aanleiding van dit geschil.
...
 5Maar er stonden uit de partij der Farizee├źn enigen op, die gelovig geworden waren, en zeiden, dat men hen moest besnijden en gebieden de wet van Mozes te houden.
6 En de apostelen en de oudsten vergaderden om deze aangelegenheid te overwegen. 7 En toen daarover veel verschil van mening rees, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van de aanvang af mij onder u heeft verkoren, opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven. 8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de heilige Geest te geven evenals ook aan ons, 9 zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen, door het geloof hun hart reinigende. 10 Nu dan,wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? 11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.
...
19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. 21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.

Het ging dus om het probleem dat er joden waren uit de Farizeeen die gelovig waren geworden in Christus...maar zij vonden toch dat de heidenen zich moesten laten besnijden als zij tot geloof kwamen.....
Besnijdenis hoorde echter bij het Jodendom, en niet bij de christenen... Dat moesten velen nog leren, omdat in deze begin tijd natuurlijk veel joden tot geloof kwamen....
Die moesten nog het een en ander afleren wat typisch Joods was.....

Petrus die zegt dan: Waar zijn jullie nu mee bezig ?? Ga je de heidenen nu verplichten om de wet te houden (dat is nl. de consequentie van de besnijdenis)... Dat hebben jullie zelf al nooit gekund! Het was een juk dat niemand heeft kunnnen dragen van de joden.....

Besnijdenis was een teken van het verbond voor Israel... Maar deze heidenen hadden dit niet nodig... ZONDER de besnijdenis had God al laten zien dat Hij hen had aanvaard: Hij had hun de Heilige Geest gegeven....

Conclusie: Geen besnijdenis of wet.... Maar alleen de zgn. Noachitische geboden.....
Je onthouden van het verstikte en van bloed en van afgodenoffers.... Dat laatste lijkt me wel duidelijk.. De eerste twee betekenen dat je geen bloed mag eten want het leven/de ziel is in het bloed...staat er in de bijbel....
Dit moest de heiden-christenen speciaal verteld worden door Paulus en Barnabas...
Want aangezien er in alle synagogen elke sabbath nog de wet van Mozes werd gelezen, zouden de heidenen -christenen kunnnen denken dat deze wet nu ook voor hen gold

Wij eten dan ook geen bloedworst... :)
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 12:38:25 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2004, 12:38:34 am »
Ok, dat is duidelijk. Weer wat geleerd ;) Mijn dank is groot!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2004, 08:51:26 am »

quote:

lonneke schreef op 19 april 2004 om 14:26:
19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. Hand. 15

Hier lees ik over heidenen die bekeerd zijn tot God gevolgd door een opmerking hen verder niet lastig te vallen. Mijn vraag is waarmee niet lastig vallen?
Wat wordt er verder bedoeld wat door afgoden bezoedeld is, het verstikte en het bloed?

Wie kan hier uitleg over geven?
Wat ik er uit lees moet je die bekeerde niet lastig vallen door te zeggen wat ze niet mogen door ze oder druk te zetten enzo maar juist met liefde moet helpen om van die problemen af te komen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.