Auteur Topic: De Watersnoodramp uit 1953, wie herdenkt hem nog?  (gelezen 830 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
De Watersnoodramp uit 1953, wie herdenkt hem nog?
« Gepost op: januari 29, 2003, 11:54:58 pm »
Vandaag las ik in de Visie een stuk over de Watersnoodramp uit 1953. Wat me daarin vooral trof was de strakke relatie die gelegd werd tussen "De Ramp" en Gods oordeel. Zelf heb ik die uitleg altijd cru gevonden. Volgens mij kun en mag je die link nooit een twee drie zo leggen. Het waren volgens mij vooral de politici en de bestuurders die gefaald hadden. Nu zijn we 50 jaar verder. Denken we nog wel eens aan de watersnoodramp? Wat hebben we ervan geleerd? En heeft God wel of niet iets willen vertellen met deze Ramp? En tot slot, wie herdenkt hem nog komende zaterdag?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2003, 12:31:59 am »
Gedenken ik word er een beetje gek van.....overal borden langs de weg...overal herdenkingsprogramma's...de regionale krant PZC staat er vol van.
Of is de herdenking van de ramp alleen geldig voor zeeland? Rotterdam, gedeelten van Noord Brabant zijn ook zwaar getroffen die periode....maar in zeeland zijn de meeste mensen overleden.

Het is een ramp geweest, de deltawerken zijn opgetrokken, nu praten ze over de voor's en tegen's van deze periode.

Alleen is er in de periode nadien veel gebeurd, Zeeland werd op de kaart gezet. Nadien werd het allemaal veel beter voor de Zeeuwen en hun geisoleerde positie. Tot '53 waren het allemaal kleine eilandjes die veel in zichzelf waren gekeerd, mensen hebben na de ramp veel beter voorzieningen gekregen.
In de brand, uit de brand? De een vond het ervoor veel beter, die wist niet beter. De ander vond het allemaal veel beter, maar die wist alleen niet van beter.

De ramp heeft zijn zegeningen, de ramp was een ramp. Misschien is er werk in te zien dat niet word belicht.  

Het is goed dat er bij word stil gestaan. Veel mensen zijn er die hun leven hebben gelaten, veel dieren hebben het leven gelaten.

Is het voorspoed of is het rampspoed?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

jbird

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2003, 01:00:53 pm »
Relativeren mag ook wel eens ! Om een voorbeeld te noemen:
"In Bangladesh hebben ze niet een, maar vele watersnoodrampen meegemaakt. Vele jaren lang zwiepen tropische wervelstormen het zeewater ver het land op en raken mensen huis en haard kwijt door zware overstromingen. In 1991 spoelen golven van zes meter hoog over de kust en de eilanden, opgejaagd door windvlagen van 235 km per uur. Zo'n 138 duizend mensen komen om."
( http://www.cmo.nl/bangdesh/bangla2.html)

jbird

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2003, 01:09:38 pm »
Of kijk op http://www.cmo.nl/pe/pe7/pe-72.html en schrik niet.
Daar vind je een lijst met bekende watersnoden, te beginnen met de meest recente. "De oudste ramp die we hebben kunnen vinden heeft plaatsgevonden rond 1650 v.Chr. in de kustgebieden van Griekenland, Turkije en Egypte. In de lijst gaat het niet alleen om teveel water, maar ook om te weinig: grote droogten zijn even rampzalig."

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2003, 12:11:53 am »
Watersnoodramp1953
Bovenstaand is een website geweid aan de gebeurtenissen in 1953.

Wat mij verbaasd is dat er nu nog predikanten zijn die verkondigen dat het de toorn van God is geweest wat er in 1953 is gebeurd. Dit vind ik een gevaarlijke uitspraak van radicale geloofsgroepen in onze samenleving.

We gaan als mens in vruchtbare gebieden wonen die in normale omstandigheden onder water verdwijnen, we voorzien die van dijken en we onderhouden die niet.
Is dat niet hetzelfde als met een raket de lucht in worden geschoten, of consequent door rood licht blijven rijden?

Daarnaast vind ik dat men geen oordeel mag vellen over Gods bedoelingen in geval van rampen en oorlogen.
Door zo'n uitspraak kun je dus grote gedeelten op deze aarde als "getroffen door de toorn van God: weergeven, mensen die door AIDS of andere ziekten getroffen zijn dat is onderdeel van de "toorn van God".
We mogen vertrouwen hebben in het werk van God, maar dat betekend niet dat we met de handen over elkaar moeten gaan zitten en afwachten wat er gebeurd.
We mogen vragen of de predikanten die zulke uitspraken doen wijsheid mogen ontvangen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.