Auteur Topic: Genesis 1  (gelezen 4359 keer)

motor

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Gepost op: april 26, 2004, 01:04:22 pm »
1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.

In den beginne schiep Gode de hemel en de aarde.(punt) De aarde nu was, en hier gaat mij het eigenlijk om, WAS. Houd dit in dat er al een aarde was??? en in de bijbel wordt wel gesproken over leeuwen, paarden, etc. maar nooit over dinosaures etc. Deze dieren zie je toch niet zo gauw over het hoofd.

Als ik hier over nadenk kan het zo zijn dat de aarde en de dinosauressen er waren en dat God de satan naar de aarde heeft gestuurd om de aarde als een woestenij achter te laten.

Tis maar een gedacht, mijn vraag is wat is jullie antwoordt/reactie hierop...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2004, 02:04:32 pm »

quote:

motor schreef op 26 april 2004 om 13:04:
1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.

In den beginne schiep Gode de hemel en de aarde.(punt) De aarde nu was, en hier gaat mij het eigenlijk om, WAS. Houd dit in dat er al een aarde was??? en in de bijbel wordt wel gesproken over leeuwen, paarden, etc. maar nooit over dinosaures etc. Deze dieren zie je toch niet zo gauw over het hoofd.

Als ik hier over nadenk kan het zo zijn dat de aarde en de dinosauressen er waren en dat God de satan naar de aarde heeft gestuurd om de aarde als een woestenij achter te laten.

Tis maar een gedacht, mijn vraag is wat is jullie antwoordt/reactie hierop...

Transcriptie van Genesis 1...

1 In een begintoestand - had God (of Goden) geschapen - de hemelruimte - en de aarde

2 Die aarde is geweest - HehaARETS HAJetah - ontzettend [en] chaotisch - TOHOE WAVOHOE - ook (was er) duisternis - boven - het oppervlak van een watermassa; - maar adem van God (was) zwevend - boven het watervlak -

HAJetah  = H J H = geschieden; blijken, zijn....

De persoonsvorm 'was', kan in het Hebreeuws dus evengoed met 'werd' vertaald worden....
Dit is qua vertaling netzo correct als: was (woest en ledig)..
Die weergave zou inhouden dat Genesis 1: 1  inderdaad niet een soort opschrift boven de zes dagen is, maar een 'aparte' scheppingsdaad, waardoor hemel en aarde zijn voortgebracht.
Daar is wat voor te zeggen.

Ten eerste:
In Jesaja 45: 18 staat ook: Want zo zegt de HERE, die de hemelen geschapen heeft – Hij is God – die de aarde geformeerd en haar gemaakt heeft, Hij heeft haar gegrondvest; niet tot een baaierd heeft Hij haar geschapen, maar ter bewoning heeft Hij haar geformeerd: Ik ben de HERE en er is geen ander.

niet tot een baaierd geschapen = niet geschapen, dat ze ledig zou zijn.
Hier staat hetzelfde Hebreeuwse woord als in Genesis 2: 1: TOHOE WAVOHOE

Ten tweede:
Wat God schept, is altijd goed... Dit is niet zo met het woest en ledig en in duisternis.
Als wateren de aarde bedekken geeft dat iets aan van oordeel, zoals de zondvloed bij Noach ook een oordeel was. In de Psalmen worden 'vele wateren' ook als bedreigend beschreven...

Ten derde:
Er is een analogie met de 'herschepping' of wedergeboorte va een zondaar.
Een zondaar verkeert in de macht der duisternis. Maar als het Woord (Christus) in zijn leven komt, wordt het licht. Hij is dan uit de duisternis geroepen tot Zijn (Gods) wonderbaar licht. (1 Petr. 2: 9)
Maar de mens is niet als zondaar geschapen. Ook van de schepping van de mens kon de Heere zeggen dat het goed was.
Maar door de verleiding van satan is de mens in zondegevallen.

Het is te verdedigen, dat zo ook de aarde aanvankelijk niet 'ledig' en 'in duisternis' noch bedekt door water geschapen is, maar door invloed of werk van de boze, in die staat is gekomen.
Er wordt vaak verondersteld dat de val van de duivel daarmee te maken gehad heeft, en dat roept de vraag op hoe de aarde dan oorspronkelijlk geweest zal zijn.
Maar Gods woord zwijgt over die dingen, dus is het beter dat wij ook niet van alles gaan speculeren....maar er over zwijgen als er niets verteld wordt.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 10:06:37 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

motor

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2004, 03:19:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 april 2004 om 14:04:
[...]

Maar Gods woord zwijgt over die dingen, dus is het beter dat wij ook niet van alles gaan speculeren....maar er over zwijgen als er niets verteld wordt.
Ja daar heb je gelijk in. Maar je leest deze dingen en dan ga je erover nadenken en tja..dan komen zulke vragen

Hiedeen

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2004, 03:46:30 pm »

quote:

In den beginne schiep Gode de hemel en de aarde.(punt) De aarde nu was, en hier gaat mij het eigenlijk om, WAS. Houd dit in dat er al een aarde was???
In die eerste zinnen staat alles in de verleden tijd (schiep, was, lag, zweefde). Dus ook WAS. Ik weet niet of dat de vraag verheldert, maar het viel me gewoon op.

Marnix

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2004, 04:14:22 pm »
Blijkbaar schiep God eerst de hemel en de aarde, en is daarna een poos niks gebeurd. Er staat toch ook: En de Geest van God zweefde over de wateren? Als ik die zin zo lees zie ik niet als iets wat 1 dag gebeurde.... maar een langere tijd. En daarna krijg je de schepping van licht, wolken, plante dieren etc.

In mijn Holy Bible staat was: De aarde nu was ook een bijschrift: (Or became)

In elk geval staat deze zin gelijk nadat God de aarde heeft gemaakt... Dus toen Hij de aarde maakte was deze woest en leeg.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2004, 09:16:06 pm »

quote:

motor schreef op 26 april 2004 om 15:19:
[...]

Ja daar heb je gelijk in. Maar je leest deze dingen en dan ga je erover nadenken en tja..dan komen zulke vragen
Dat was algemeen bedoeld, dit woordje 'werd' ...uit Gen., 1, staat bij mij al jaren in de bijbel... :)
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 10:04:01 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2004, 10:23:34 pm »

quote:

.... en in de bijbel wordt wel gesproken over leeuwen, paarden, etc. maar nooit over dinosaures etc. Deze dieren zie je toch niet zo gauw over het hoofd.

..

In het boek Job ,h. 40, wordt waarschijnlijk gesproken over dino's, nl. de behemoth en de leviathan. Dit zijn misschien de brachiosaurus en de mosasaurus. In Jesaja komt de zeedraak nog voor:

Jes 51,9

Waak op, waak op, bekleed u met sterkte, gij arm des HEREN! Waak op als in de dagen van ouds, van de geslachten uit de voortijd! Zijt gij het niet, die Rahab neergehouwen, de zeedraak doorboord hebt?

Ook in Ex. bij Mozes en de tovenaars. Daar is vertaald met slangen, maar het gaat over draken/(zee)monsters.

Ik denk dat ze na de zondvloed nog door Job gezien zijn en het meerendeel zal ten tijde van de ijstijd uitgestorven zijn. Blijkbaar waren er in Mozes' tijd, zo'n 1500 v.C. nog enkele over.

Marnix

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2004, 01:58:39 am »
Wat die Dino's betreft... er wordt ook nergens in de bijbel over dodo's gesproken en die izjn ook uitgestorven :D Bovendien is het vermoeden dat de dinosaurussen als gevolg van de zondvloed en de klimaatsverandering die toen optrad uitgestorven zijn... Dan is de enige plek waar over dino's geschreven zou kunnen zijn dus de eerste 6 hoofdstukken van de bijbel en daar wordt weinig over dieren verteld. Er staat dan ook niet in de bijbel:

En God schiep alle landdieren inclusief de dinosaurus die hier maar even vermeld wordt, anders geloven ze me later niet :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2004, 02:00:24 am »
Wat die Dino's betreft... er wordt ook nergens in de bijbel over dodo's gesproken en die izjn ook uitgestorven :D Bovendien is het vermoeden dat de dinosaurussen als gevolg van de zondvloed en de klimaatsverandering die toen optrad uitgestorven zijn... Dan is de enige plek waar over dino's geschreven zou kunnen zijn dus de eerste 6 hoofdstukken van de bijbel en daar wordt weinig over dieren verteld. Er staat dan ook niet in de bijbel:

En God schiep alle landdieren inclusief de dinosaurus die hier maar even vermeld wordt, anders geloven ze me later niet :)

Verder kan ik me niet in je gedachtengang vinden dat dino's er al waren... De aarde was woest en leeg... er waren geen dieren op, er was geen licht, geen dampkring, geen voedsel.... En bij de schepping verandert dat pas.

motor

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2004, 11:54:27 am »
Weet je waar ik aan zit te denken,

De aarde was woest en ledig, Ik denk dat satan in de hemel was en zijn ongeloof en arogantie duidelijk maakte aan God en dat God hem uit de hemel heeft gegooid en naar de aarde heeft gestuurd. Daarom was de aarde woest en ledig, de satan heeft de aarde zo gemaakt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2004, 11:56:46 am »

quote:

motor schreef op 26 mei 2004 om 11:54:
Weet je waar ik aan zit te denken,

De aarde was woest en ledig, Ik denk dat satan in de hemel was en zijn ongeloof en arogantie duidelijk maakte aan God en dat God hem uit de hemel heeft gegooid en naar de aarde heeft gestuurd. Daarom was de aarde woest en ledig, de satan heeft de aarde zo gemaakt.

Sinds wanneer heeft een engel scheppende macht dan?
Pinkeltjefan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2004, 12:04:53 pm »
Oh, dat was de Big Impact die de dinosaurussen deed uitsterven: satan die op aarde werd gesmeten!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

motor

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2004, 12:08:23 pm »
nee nee geen scheppende macht, de aarde was er al, geschapen door God.

(even tussendoor dit is wat ik denk als een zwak en zondig mens)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2004, 12:15:34 pm »
Dan snap ik je post gewoon niet zo denk ik. Wat heeft de satan volgens jou met de aarde gedaan dan?
Pinkeltjefan

motor

• Bekijk profiel
Genesis 1
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2004, 01:43:19 pm »
het woest en ledig gemaakt.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 01:44:08 pm door motor »