quote:
motor schreef op 26 april 2004 om 13:04:1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.
In den beginne schiep Gode de hemel en de aarde.(punt) De aarde nu was, en hier gaat mij het eigenlijk om, WAS. Houd dit in dat er al een aarde was??? en in de bijbel wordt wel gesproken over leeuwen, paarden, etc. maar nooit over dinosaures etc. Deze dieren zie je toch niet zo gauw over het hoofd.
Als ik hier over nadenk kan het zo zijn dat de aarde en de dinosauressen er waren en dat God de satan naar de aarde heeft gestuurd om de aarde als een woestenij achter te laten.
Tis maar een gedacht, mijn vraag is wat is jullie antwoordt/reactie hierop...
Transcriptie van Genesis 1...
1 In een begintoestand - had God (of Goden) geschapen - de hemelruimte - en de aarde
2 Die aarde is geweest - H
ehaARETS HAJ
etah - ontzettend [en] chaotisch - TOHOE WAVOHOE - ook (was er) duisternis - boven - het oppervlak van een watermassa; - maar adem van God (was) zwevend - boven het watervlak -
HAJ
etah = H J H = geschieden; blijken, zijn....
De persoonsvorm 'was', kan in het Hebreeuws dus evengoed met 'werd' vertaald worden....
Dit is qua vertaling netzo correct als: was (woest en ledig)..
Die weergave zou inhouden dat Genesis 1: 1 inderdaad niet een soort opschrift boven de zes dagen is, maar een 'aparte' scheppingsdaad, waardoor hemel en aarde zijn voortgebracht.
Daar is wat voor te zeggen.
Ten eerste:
In Jesaja 45: 18 staat ook:
Want zo zegt de HERE, die de hemelen geschapen heeft – Hij is God – die de aarde geformeerd en haar gemaakt heeft, Hij heeft haar gegrondvest; niet tot een baaierd heeft Hij haar geschapen, maar ter bewoning heeft Hij haar geformeerd: Ik ben de HERE en er is geen ander.niet tot een baaierd geschapen = niet geschapen, dat ze ledig zou zijn.
Hier staat hetzelfde Hebreeuwse woord als in Genesis 2: 1: TOHOE WAVOHOE
Ten tweede:
Wat God schept, is altijd goed... Dit is niet zo met het
woest en ledig en
in duisternis.
Als wateren de aarde bedekken geeft dat iets aan van oordeel, zoals de zondvloed bij Noach ook een oordeel was. In de Psalmen worden 'vele wateren' ook als bedreigend beschreven...
Ten derde:
Er is een analogie met de 'herschepping' of
wedergeboorte va een zondaar.
Een zondaar verkeert in de macht der duisternis. Maar als het Woord (Christus) in zijn leven komt, wordt het licht. Hij is dan
uit de duisternis geroepen tot Zijn (Gods) wonderbaar licht. (1 Petr. 2: 9)
Maar de mens is niet
als zondaar geschapen. Ook van de schepping van de mens kon de Heere zeggen dat
het goed was.
Maar door de verleiding van satan is de mens in zondegevallen.
Het is te verdedigen, dat zo ook de aarde
aanvankelijk niet 'ledig' en 'in duisternis' noch bedekt door water geschapen is, maar door invloed of werk van de boze, in die staat is gekomen.
Er wordt vaak verondersteld dat de val van de duivel daarmee te maken gehad heeft, en dat roept de vraag op hoe de aarde dan
oorspronkelijlk geweest zal zijn.
Maar Gods woord zwijgt over die dingen, dus is het beter dat wij ook niet van alles gaan speculeren....maar er over zwijgen als er niets verteld wordt.