Auteur Topic: Stijlfiguur van overdrijving bij Paulus? *(afgesplitst)  (gelezen 9796 keer)

Els

• Bekijk profiel
Stijlfiguur van overdrijving bij Paulus? *(afgesplitst)
« Reactie #30 Gepost op: mei 05, 2004, 11:50:17 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 mei 2004 om 11:05:
Maar het ging eigenlijk om het feit of tongentaal zoals in Hd en in 1 Kor 12, 14 engelentaal is, ja of nee. Deze tekst is daar geen bewijs voor, vind ik.
Vind ik ook. Maar de titel van dit topic heeft het over overdrijving. Maar niet alles wat wij niet met ons verstand kunnen doorgronden, is overdreven. We moeten niet vergeten dat Paulus niet zomaar een gelovige was. Jezus Zelf is aan hem verschenen en heeft hem dingen geopenbaard. Niet voor niets zijn veel van zijn brieven in de bijbel terechtgekomen, waarvan we toch zeggen, dat het het Woord van God is. Ik haal uit 1Kor.13 dat wat wij ook doen 0,0 voorstelt als we de liefde niet hebben. Jezus Zelf heeft de liefde volledig laten zien in Zijn leven, sterven en opstanding. Dat is ook het ontmoetingspunt voor ons als kinderen van God, een ontmoeting met elkaar door Jezus. In de Geest zijn we één. Niet omdat we in alle dingen hetzelfde denken, maar omdat we in Hem zijn.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 05, 2004, 12:23:56 pm »
Ik baseerde dat het wel eens engelentaal zou kunnen zijn, op het feit dat als je 1Cor. 12 en 13 aan elkaar plakt, het een vervolg is over het spreken in tongen in 1 Cor 12 : 30.
Want de indelers van de bijbel hebben die scheiding tussen die hoofdstukken gemaakt.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2004, 02:26:21 pm »

quote:

els schreef op 05 mei 2004 om 11:50:
[...]
Vind ik ook. Maar de titel van dit topic heeft het over overdrijving. Maar niet alles wat wij niet met ons verstand kunnen doorgronden, is overdreven.
Dat werd extra benadrukt doordat Mezza dit afslitste van het topic waar het oorspronkelijk instond.
Zo leek het een beetje of wij het alleen over de stijl van zeggen wilden hebben om te bewijzen of het echt zou bestaan of niet.
Wat mij betreft had het gewoon in het andere topic mogen blijven want het hoorde gewoon in die discussie: Is tonegntaal evt. een engelentaal en bestaat die taal, ja/nee....
Dus gewoon in de discussie over in tongen speken.....

Geen echte kritiek Mezza :) maar je was wel erg actief als nieuwe mod.... :)
Mischien kun je aan de deelnemers in de discussie vragen in hoeverre zijzelf het betreffende onderwerpje off-topic vinden..... Soms heeft het er meer mee te maken dan dat je op het eerste gezicht zou denken....

Maar ja, zelfs hier is is soms extra uitlegging vereist! ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2004, 02:31:08 pm »
Ik bn het hier volledig met P&A eens. Ik snap de link die Mientje legt, maar dat kan op zich ook uitgelegd worden als: al sprak ik alle tongen en de taal der engelen. Het enige wat ik hier uit op kan maken is dat engelentaal bestaat. Wat de relatie is met tongentaal kan ik niet uit de stijlfiguren van Paulus opmaken. Maar aangezien dit de enige tekst is waarin engelentaal voorkomt, vindt ik een koppeling naar tongentaal niet heel logisch.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 05, 2004, 02:44:16 pm »
hallo mensen, is het niet zo dat in de stukken in de bijbel waar wordt gesproken over de engelen, zij steeds te verstaand zijn door de mensen? De engel sprak tot Maria, en het is zeer aannemelijk dat hij dat in haar eigen taal deed, net zoals bij haar nicht.
En er staat ook zo'n stuk over dat ze tijdens Jezus geboorte de engelen hoorden zingen, en ze konden verstaan wat ze zongen.

Dus dat de engelen onze taal kunnen aannemen, en misschien geen taal van zichzelf hebben.

misschien overdrijft hij hier door te zeggen"de engelen zijn in staat tot het spreken van zoveel talen, dat kunnen wij niet.'
of 'hadden engelen een eigen taal gehad en wij konden er in spreken maar hadden de liefde niet.'

Of hij bedoeld dat al konden wij mensen in de talen (meerder) van engelen spreken maar hadden de liefde niet.

Of er wordt hier geen talen/maar tongen (lichaam) bedoeld  dus al konden we volmaakt onze tong gebruiken, zoals engelen dit kunnen, maar hadden de liefde niet
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2004, 02:49:20 pm door tikvah »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 05, 2004, 02:50:40 pm »

quote:

tikvah schreef op 05 mei 2004 om 14:44:
hallo mensen, is het niet zo dat in de stukken in de bijbel waar wordt gesproken over de engelen, zij steeds te verstaand zijn door de mensen? De engel sprak tot Maria, en het is zeer aannemelijk dat hij dat in haar eigen taal deed, net zoals bij haar nicht.
En er staat ook zo'n stuk over dat ze tijdens Jezus geboorte de engelen hoorden zingen, en ze konden verstaan wat ze zongen.

Dus dat de engelen onze taal kunnen aannemen, en misschien geen taal van zichzelf hebben.

Deze conclusie lijkt me wat te kort door de bocht. Omdat ik engels praat omdat een engelsman mij anders niet verstaat wil niet zeggen dat ik normaliter nederlands spreek.
Maar wat mij betreft zijn we klaar met de stelling.
Ik kom niet anders dan tot de conclusie dat deze tekst geen (voldoende) ondersteuning biedt om te veronderstellen dat tongentaal engelentaal is.
Ik ben benieuwd naar de reacties op 'bidden in de geest'. Dit is een andere pijler bij de voorstanders van het spreken in tongen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 05, 2004, 04:06:09 pm »
Kortom, conclusie van deze stelling:

- Engelentaal bestaat (1 Kor 13:1).
- Er is geen bijbels bewijs dat het vorm van tongentaal is.
- Er is geen bijbels bewijs dat het geen vorm van tongentaal is.
- Voor het laatste zijn de meeste argumenten te verzinnen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 05, 2004, 04:46:36 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 05 mei 2004 om 16:06:

Kan ik  mij in vinden. Voorlopig ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 05, 2004, 05:04:17 pm »
OK, we laten dit topic lekker wegzakken dan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 05, 2004, 06:38:18 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 05 mei 2004 om 16:06:

Alleen de laatste stelling zie ik anders. Voor stelling 2 is meer te zeggen dan voor de stelling 3. Probleem is ook dat stelling 3 een dubbele ontkenning heeft en dus onduidelijk is of iedereen dat door heeft en dus daarop adequaat reageert.

-1 Engelentaal bestaat (1 Kor 13:1).
-2 Je kunt niet hard maken dat tongentaal, die niemand verstaat, een vorm van  engelentaal is.
-3 Je kunt zeggen dat tongentaal soms engelentaal kan zijn

Ik onderschrijf 1 en 2. stelling 3 keur ik af.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2004, 07:50:51 pm door Priscilla en Aquila »

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 05, 2004, 06:50:47 pm »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 05 mei 2004 om 18:38:
[...]

Alleen de laatste stelling zie ik anders. Voor stelling 2 is meer te zeggen dan voor de stelling 3. Probleem is ook dat stelling 3 een dubbele ontkenning heeft en dus onduidelijk is of iedereen dat door heeft en dus daarop adequaat reageert.

-2 Je kunt niet hard maken dat tongentaal, die niemand verstaat, een vorm van tongentaal is.

Na edit, snap ik het. ;)
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2004, 11:13:44 pm door Wilhelmina »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 05, 2004, 07:48:49 pm »
er stond een foutje in, is reeds geedit. Sorry.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 06, 2004, 09:58:35 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 mei 2004 om 18:38:
[...]

-2 Je kunt niet hard maken dat tongentaal, die niemand verstaat, een vorm van  engelentaal is.

Ik onderschrijf 1 en 2. stelling 3 keur ik af.

Mijn excuses. Lekkerscherp P&A. Ik heb het idd niet correct geformuleerd. Ik ga het ook niet correct formuleren, omdat ik met die dubbele ontkenning blijven zitten. Jouw stelling 2 moet je ook omdraaien, aangezien we al hadden gezegd dat tongentaal ook een bestaande vreemde taal kan zijn. Het is dus niet dat tongentaal een vorm van engelentaal kan zijn, maar dat engelentaal een vorm van tongentaal kan zijn.

Om toch nog eens een poging te doen.
1) Engelentaal bestaat (1 Kor 13:1)
2) De bijbel zegt niet dat engelentaal geen vorm van tongentaal kan zijn. (engelentaal kan een vorm van tongentaal zijn)
3) Je kunt niet hard maken dat engelentaal een vorm van tongentaal is. (engelentaal kan geen vorm van tongentaal zijn)
4) Voor het laatste zijn de meeste argumenten te verzinnen.

NB: Stelling 2 moet in dubbele ontkenning. Ik bedoel er slechts mee dat er geen bijbels bewijs is dat zegt 'engelentaal is geen vorm van tongentaal'. Het is echter niet aannemelijk dat engelentaal een vorm van tongentaal is (stelling 4). Op grond van de bijbel lijkt het erop dat engelentaal geen vorm van tongentaal is (stelling 3&4). Er is echter ook voor stelling 3 geen bewijs.

Is het nu helder? En klopt het nu ook nog steeds? Ik ben enigzins verward door al die ontkenningen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 06, 2004, 03:36:59 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 06 mei 2004 om 09:58:
[...]

Mijn excuses. Lekkerscherp P&A. Ik heb het idd niet correct geformuleerd. Ik ga het ook niet correct formuleren, omdat ik met die dubbele ontkenning blijven zitten. Jouw stelling 2 moet je ook omdraaien, aangezien we al hadden gezegd dat tongentaal ook een bestaande vreemde taal kan zijn. Het is dus niet dat tongentaal een vorm van engelentaal kan zijn, maar dat engelentaal een vorm van tongentaal kan zijn.

Om toch nog eens een poging te doen.
1) Engelentaal bestaat (1 Kor 13:1)
2) De bijbel zegt niet dat engelentaal geen vorm van tongentaal kan zijn. (engelentaal kan een vorm van tongentaal zijn)
3) Je kunt niet hard maken dat engelentaal een vorm van tongentaal is. (engelentaal kan geen vorm van tongentaal zijn)
4) Voor het laatste zijn de meeste argumenten te verzinnen.

NB: Stelling 2 moet in dubbele ontkenning. Ik bedoel er slechts mee dat er geen bijbels bewijs is dat zegt 'engelentaal is geen vorm van tongentaal'. Het is echter niet aannemelijk dat engelentaal een vorm van tongentaal is (stelling 4). Op grond van de bijbel lijkt het erop dat engelentaal geen vorm van tongentaal is (stelling 3&4). Er is echter ook voor stelling 3 geen bewijs.

Is het nu helder? En klopt het nu ook nog steeds? Ik ben enigzins verward door al die ontkenningen.

Ik denk dat ik het snap. Zo zie je maar weer, je denkt wat uit te 'kramen', snapt de ander het wel. Was al eens vaker voorgekomen bij jou?  ;)
Ook wel passend bij het onderwerp. De apostelen hebben het wellicht ook niet gesnapt toen ze in tongen spraken.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2004, 03:37:48 pm door Priscilla en Aquila »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 06, 2004, 03:52:16 pm »
:)