noujazeg...
Er staat hier nog helemaal geen snertrecept!
250 gr spliterwten
250 gr groene erwten
500 gr knolselderij
500 gr prei
ui
bosje peterselie
1 mergpijp of bouillonblokjes
spek/krabbetjes/varkenspoten
hamschijf
rookworst
naar smaak: laurier, kruidnagel, tijm, peper ea
De erwten 1 nacht laten wellen in 2l water, of 1 uur eerder op het vuur zetten.
De erwten met het soepbot, laurier, kruidnagel en ui laten koken, tot de erwten puree zijn (duurt ongeveer 1 uur)
Knolselderij in blokjes toevoegen
Vlees toevoegen
Prei snijden en toevoegen
Het geheel een half uur laten koken
Peterselie en rookworst toevoegen, nog een kwartier laten pruttelen, vaak roeren
Dan heb je erwtensoep. Opeten wat je nodig hebt, rest laten afkoelen onder regelmatig roeren. Volgende dag opwarmen (dan krijg je snert), of in de diepvries stoppen. Het schijnt bij -20 graden celcius 3 maand houdbaar te zijn.
Ik gooi er altijd groene erwten doorheen, dan blijft de soep wat ruwer en wordt het niet een gladde lichtgroene soep. Verder kun je varieren met ingredienten, zat tips op het internet. Meestal gebruik ik vlees dat op dat moment voor handen is, al vind ik de varkenspoten niet zo'n succes (vooral vet, weinig vlees). Vaak snijd ik het vlees van de botjes af nadat het gegaard is. Dus ik gooi het wat eerder in de pan, wacht tot het gaar is, vis het eruit, snijd het in stukjes, en gooi het weer terug in de pan.
Als je soep te nat blijft, kun je geraspte aardappel een half uur lang mee koken, dan dikt het in.