Auteur Topic: Het bijbelboek Job  (gelezen 7959 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Gepost op: april 29, 2004, 05:13:01 pm »
Auteur en ontstaan

Over dit onderwerp bestaat een grote verscheidenheid aan meningen. Een oude Joodse traditie in de Talmoed stelt dat Mozes het boek geschreven kan hebben. Anderen (wie?) voeren argumenten aan dat het door Job (persoon) zelf geschreven is, of door Elihu of Jesaja. Argumenten als overeenkomst in stijl en taal met die van de Psalmen en de Spreuken(zie ook psalm 88 en 89), de nadruk op 'wijsheid', en de opzet en het karakter van compositie, wijzen op een oorsprong in de tijd van koning David en koning Salomo.

Veel theologen zijn van mening dat de inleiding en het slot door een andere auteur zijn geschreven dan de hoofdmoot van het boek.

Stijl

Het boek is een historisch gedicht, een van de grootste en subliemste in de literatuur - een didactisch verhaal in een dramatische vorm.

Was Job een historisch persoon?

De meeste Joden nemen aan dat Job geen historisch persoon geweest is. Zo schreef bijvoorbeeld Rabbijn Simeon ben Laquish dat Job nooit bestaan heeft (Midrash Genesis Rabbah LXVII, Talmoed Bavli, Bava Batra 15a.) In deze opvatting is Job een literaire creatie door een profeet die deze schrijfvorm gebruikte om een goddelijke boodschap over te brengen. Het boek is dan geschreven onder goddelijke inspiratie om een theologische waarheid over te brengen, maar niet bedoeld om in de historische zin als letterlijk waar te worden beschouwd.

Veel fundamentalistische christenen echter geloven dat Job een historisch persoon was. In deze opvatting worden de uitspraken van het boek waarin over Job gesproken wordt, geaccepteerd. Dit geloof is ook gebaseerd op de verwijzingen naar Job in het boek Ezechiël en in de brief van Jakobus. Volgens sommige creationisten beschrijft het boek Job het klimaat van het Midden-Oosten tijdens de ijstijd zoals sneeuw, ijs, orkanen en zware regenval. Ook worden er plaatsnamen en culturele gebruiken genoemd die zelfs in de tijd van Mozes niet meer in gebruik waren. Dit zou dan toch pleiten voor een zeer oude oorsprong. Onafhankelijke bevestiging van Jobs bestaan ontbreekt, wat niet verwonderlijk is, omdat van vrijwel geen enkele burger uit die tijd enig spoor is overgebleven.

Dit boek was blijkbaar in de dagen van Ezechiël, B.C. 600 bekend, zie (Ezechiël 14:14). Het boek Job wordt ook aangehaald in de Hebreeën 12:5, en in de I Korinthiërs 3:19.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Job

edit:ps. waarom is er nou nog steeds geen bijbelstudie subforum? is al door verscheidene mensen om gevraagd, en ik zou niet weten in welk subforum dit topic thuishoort.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 05:14:39 pm door Mart »

Mart

• Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2004, 05:13:52 pm »
Heeft Job echt bestaan? Of is het een verhaal?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2004, 06:16:52 pm »

quote:

Mart schreef op 29 april 2004 om 17:13:
Heeft Job echt bestaan? Of is het een verhaal?

Hmm denk je dat wij dat antwoord weten? Ik weet het in elk geval niet. Maar persoonlijk weet ik ook niet of het echt verschil zou uitmaken.
Pinkeltjefan

Mart

• Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #3 Gepost op: april 29, 2004, 07:32:12 pm »

quote:

Alfredt schreef op 29 april 2004 om 18:16:

[...]

Hmm denk je dat wij dat antwoord weten? Ik weet het in elk geval niet. Maar persoonlijk weet ik ook niet of het echt verschil zou uitmaken.

gaat er ook niet om of je het antwoord weet, maar gewoon wat iedereen hier denkt, ik bedoel, je hebt hier toch wel ideeën over, een keer over nagedacht?

ikzelf denk dat het gewoon een verhaal is, misschien ten dele gebaseerd op een bestaand persoon. het hele boek ademt de sfeer van een verhaal, als je kijkt naar opbouw, vorm, stijl etc.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #4 Gepost op: april 29, 2004, 09:11:21 pm »

quote:

Mart schreef op 29 april 2004 om 19:32:
[...]

gaat er ook niet om of je het antwoord weet, maar gewoon wat iedereen hier denkt, ik bedoel, je hebt hier toch wel ideeën over, een keer over nagedacht?

ikzelf denk dat het gewoon een verhaal is, misschien ten dele gebaseerd op een bestaand persoon. het hele boek ademt de sfeer van een verhaal, als je kijkt naar opbouw, vorm, stijl etc.

Natuurlijk! :)
Er staat toch nergens dat het een gelijkenis was of zo...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2004, 11:23:38 pm »
Veel volken zonder geschiedschrijving hebben een traditie in het uit het hoofd leren van teksten. 1 van de manieren om het aanleren wat makkelijker te maken is het ritmisch reciteren (oid) van het verhaal. Ik kan me zo voorstellen dat dit zo'n verhaal uit de grijze oudheid is van nog ver voor Abrahams tijd dat door Mozes of een latere schrijver uiteindelijk opgeschreven is. Waarschijnlijk dus een historisch figuur maar of iedereen letterlijk alles zo gezegd heeft is imo twijfelachtig.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2004, 12:36:53 am »
Uit de openingspost:

quote:

Dit boek was blijkbaar in de dagen van Ezechiël, B.C. 600 bekend, zie (Ezechiël 14:14). Het boek Job wordt ook aangehaald in de Hebreeën 12:5, en in de I Korinthiërs 3:19.

Deze aanhalingen in ook het NT geven toch wel aan dat het boek Job een betrouwbaar geschrift is....
Ik ben van mening dat alle schrift door God is ingegeven en dat 'Job' evenveel zeggingskracht heeft als boodschap van God, als de rest van de bijbel...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2004, 11:53:55 am »
Het gaat hier niet in eerste instantie om de vraag of het boek Job wel of niet betrouwbaar is, maar of het een waar gebeurd (een echt historisch) verhaal is of niet...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2004, 01:28:23 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 april 2004 om 11:53:
Het gaat hier niet in eerste instantie om de vraag of het boek Job wel of niet betrouwbaar is, maar of het een waar gebeurd (een echt historisch) verhaal is of niet...

Daar had ik al op geantwoord: Of Job echt had bestaan?

Natuurlijk! :)
Er staat toch nergens dat het een gelijkenis is of zo?...........................

Guido

• Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2004, 03:29:23 pm »
Jakobus 5: 11 Zie, wij prijzen hen zalig, die volhard hebben; gij hebt van de volharding van Job gehoord en gij hebt uit het einde, dat de Here deed volgen, gezien, dat de Here rijk is aan barmhartigheid en ontferming.

Opvallend dat hier Job wordt aangehaald. Een aanwijzing dat Job echt heeft bestaan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2004, 04:23:55 pm »

quote:

Guido schreef op 30 april 2004 om 15:29:
Jakobus 5: 11 Zie, wij prijzen hen zalig, die volhard hebben; gij hebt van de volharding van Job gehoord en gij hebt uit het einde, dat de Here deed volgen, gezien, dat de Here rijk is aan barmhartigheid en ontferming.

Opvallend dat hier Job wordt aangehaald. Een aanwijzing dat Job echt heeft bestaan?

Lijkt me wel anders is zo'n voorbeeld inhoudsloos.
Het is niet gebeurd, maar toch kun je dit als lichtend voorbeeld zien? Dat kan er bij mij niet in.

Joshua

• Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2004, 10:14:36 pm »
Heeft Jezus echt bestaan...of is het een verhaal?
Heeft Mozes echt bestaan...of is het een verhaal?
Heeft Abraham echt bestaan...of is het een verhaal?
Heeft Adam echt bestaan...of is het een verhaal?
Bestaat God eigenlijk wel echt?

Misschien is de Bijbel gewoonweg wel een science fiction boek van een volk met veel pretenties en fantasie?  Of toch niet?
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 10:15:38 pm door Joshua »
Josh

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2004, 10:27:53 pm »
Een van de leuke dingen aan het boek Job is dat het een "alwetende" schrijver kent.

De schrijver weet namelijk precies te vertellen wat er in de hemel gebeurde, en wat er omging in Job en zijn vrienden. Het wordt dus niet geschreven vanuit één persoon of iets dergelijks. Het werpt dus als het ware een hemelse blik op onze aardse leven, best bijzonder eigenlijk.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Joshua

• Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2004, 10:49:08 pm »
Zwever, now you are talking! :) (mooi gezegd)
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 10:49:24 pm door Joshua »
Josh

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Het bijbelboek Job
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2004, 09:35:52 am »
kickje van GL -> BF
Pinkeltjefan