quote:
Peter schreef op 09 mei 2004 om 16:55:De bijbel met kanttekeningen (dr. S.P. Dee) schrijft hierover:
[
Dit alles is ongetwijfeld niet als werkelijk gebeurd door de schrijver bedoeld. Wel ligt er historische werkelijkheid aan zijn verhaal ten grondslag. Daarop wijzen niet alleen de plaatselijke gegevens in het boek, maar het wordt ook bevestigd door het getuigenis van Ezechiël en Jacobus, die van Job als van een historische persoonlijkheid spreken, Ez. 14:14; Jac. 5:11.]
Dus volgens deze bron is Job een dichterlijke bewerking (wijsheidsliteratuur) op een waar gebeurd verhaal. Het stuk 'toneel' in het midden is er in geschreven door de auteur om belangrijke levensvragen te belichten.
Waarom is het voor veel mensen zo moeilijk te geloven dat Job
echt zou hebben bestaan?
Hoe komt dr. S.P.Dee aan deze uitspraak (door mij vetgedrukt), die klinkt alsof hij er 'tig bewijzen voor heeft....
Dit alles is ongetwijfeld niet als werkelijk gebeurd door de schrijver bedoeldVergl. bv. Job 32:2 ..."Elihu, de zoon van Barakel, de Buziet, uit het geslacht van Ram, .. "
En verder vind ik dat het enkele keren in hetOT en NT wordt aangehaald, en dan niet als het
verhaal Job....
Ez 14,14
en er zouden daar deze drie mannen zijn:
Noach, Daniël en Job, dan zouden dezen door hun gerechtigheid slechts zichzelf redden, luidt het woord van de Here HERE.
Ez 14,20
en
Noach, Daniël en Job waren daar – zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here HERE, zij zouden zoon noch dochter redden. Zij zouden door hun gerechtigheid alleen zichzelf redden.
Jak 5,11
Zie, wij prijzen hen zalig, die volhard hebben;
gij hebt van de volharding van Job gehoord en gij hebt uit
het einde, dat de Here deed volgen, gezien, dat de Here rijk is aan barmhartigheid en ontferming.
Job wordt genoemd in het rijtje Noach, Daniel en Job.......in Ezechiel.
Is er een reden om Job als een persoon uit een verhaal te zien en Noach en Daniel niet....
Dat zou ik vreemd vinden....
ZEKER als er in Jacobus staat:
het einde dat de Here deed volgen gezien, dat de Here rijk is aan barmhartigheid en ontfermingEn de volharding van Job zegt mij toch niet zoveel meer als het een verhaal is met
een historische achtergrondDat vind ik persoonlijk altijd een nette manier om te zeggen dat je er
eigenlijk niet in gelooft....