Auteur Topic: Voorwerpen occult belast?  (gelezen 6558 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Voorwerpen occult belast?
« Gepost op: mei 04, 2004, 02:02:39 pm »
Gisteren hadden wij Bijbelstudie, en vanwege een GEBREK AAN EEN BIJBELSTUDIESUBFORUM  ( ;) ) stel ik mijn vraag hier.

Wie heeft onderbouwing met Bijbelteksten van de volgende uitgangspunten en praktijken die aangehangen worden in de gemeente waar wij deze kring volgen:

1. Occulte belasting van onbezielde voorwerpen
(dus bv. een Afrikaanse dromenvanger die je op en rommelmarkt koopt kan pech veroorzaken in je huis omdat het occult belast is). Kan een demon in een voorwerp gaan zitten?

2. Vrij bidden van huizen en gebouwen waar occulte dingen hebben plaatsgevonden, omdat demonen anders kunnen overspringen op nieuwe aanwezigen, zelfs wanneer dit bijvoorbeeld een kerk is.

3. Overspringen en besmetten van aanwezigen, familieleden en huwelijkspartners van bezetenheid, demonen en vloeken.

4. Het geloof dat een demon of boze geest altijd een lichaam nodig heeft om te functioneren, mens, dier, plant of voorwerp.

Wie heeft hier Bijbelteksten bij?
Bombus terrestris Reginae

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2004, 02:38:59 pm »
Ik heb nu even geen bijbelteksten, zit namelijk op mijn werk :)

Maar over punt 4: Demonen zijn afvallige engelen en engelen hebben toch ook geen lichaam nodig om te functioneren, dus waarom demonen wel? Ik was juist in de veronderstelling dat demomen zichzelf juist niet meer een lichaam aan konden nemen, maar dit ga ik ook ff odnerzoeken..

grtz
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2004, 03:28:35 pm »
ik vraag me af in hoeverre ze echt in voorwerpen kunnen wonen

maar een vloek dat op iets rust is wel degelijk gevaarlijk
de praktijk heeft dit wel aangetoond met voodo en andere magie

gelukkig hoeven wij als christenen hier niet bang voor te zijn

misschien vind je deze tekst intressant om door te lezen:
http://www.faq-online.nl/...me/occultisme_geloof1.htm
al zijn de bijbelteksten die er genoemd worden als waarschuwend bedoeld en niet als uitleg hoe dat werkt hoor :)
en misschien dat je ook nog wat aan deze verzameling studies hebt:
http://www.studiebijbel.nl/daniel.htm
http://www.jongenvrij.nl/...telijkewereld_content.htm
http://users.skynet.be/fa390968/Duivel&demonen.htm
[JESUS]Life[/JESUS]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2004, 04:23:04 pm »
Bumblebee,
Interessante vraag, want ik weet dat het waar is, maar om zo gauw een bijbels voorbeeld te noemen, daar moet ik nog even naar zoeken.

Het enige wat me te binnen schiet is , dat bij de kruisiging de joden zelf het gerchtsgebouw niet binnen gingen, om zich niet te verontreinigen, anders konden zei het Pascha niet eten.

Waarom werden ze in dat gerechtsgebouw verontreinigd ?

Ik weet ook dat als je een beeld of pop uit een ander land meeneemt, dat het "besmet"kan zijn door rituelen. Zij boren soms een heel klein gaatje er in, en stoppen daar een opgerold briefje met een mantra in.

Laatst hoorde ik een waar gebeurd verhaal van een klein meisje dat plots elke nacht wakker werd en gillend naar haar ouders ging.
De ouders snapten er niets van en gingen op onderzoek in de kamer en zagen niets vreemds, tot hun oog op een ansichtkaart viel, die nog maar een paar dagen aan de muur hing. Zij verwijderden hem en de angsten waren over.
Bij navraag was de kaart afkomstig van een persoon die met verschillende occulte praktijken bezig was.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2004, 07:00:36 pm »
Lijkt mij meer bijgeloof dan bijbels te onderbouwen. Maar ik denk dat voorstanders van die visie de volgende twee bijbelteksten zullen gebruiken:

Handelingen 19
19 En enigen van degenen, die toverkunsten hadden uitgeoefend, brachten hun boeken bijeen en verbrandden ze ten aanschouwen van allen. En men berekende de waarde ervan en stelde die vast op vijftigduizend zilverstukken.

Mattheus 8
 28 Nadat Hij aan de overkant in het land der Gadarenen was gekomen, kwamen Hem twee bezetenen uit de grafsteden tegemoet, zeer gevaarlijke, zodat niemand langs die weg kon voorbijgaan. 29 En zie, zij schreeuwden, zeggende: Wat hebt Gij met ons te maken, Zoon van God? Zijt Gij hier gekomen om ons vóór de tijd te pijnigen?
30 Nu werd er ver van hen een grote kudde zwijnen gehoed. 31 De boze geesten smeekten Hem en zeiden: Indien Gij ons uitdrijft, laat ons dan in de kudde zwijnen varen. 32 En Hij zeide tot hen: Gaat heen! Zij voeren uit en gingen in de zwijnen; en zie, de gehele kudde stormde langs de helling de zee in en zij kwamen om in het water. 33 En de hoeders namen de vlucht en kwamen in de stad en berichtten alles, ook van de bezetenen.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 07:00:59 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2004, 07:05:14 pm »

quote:

Mientje schreef op 04 mei 2004 om 16:23:
Bumblebee,
Interessante vraag, want ik weet dat het waar is, maar om zo gauw een bijbels voorbeeld te noemen, daar moet ik nog even naar zoeken.

Het enige wat me te binnen schiet is , dat bij de kruisiging de joden zelf het gerchtsgebouw niet binnen gingen, om zich niet te verontreinigen, anders konden zei het Pascha niet eten.

Waarom werden ze in dat gerechtsgebouw verontreinigd ?

Ik weet ook dat als je een beeld of pop uit een ander land meeneemt, dat het "besmet"kan zijn door rituelen. Zij boren soms een heel klein gaatje er in, en stoppen daar een opgerold briefje met een mantra in.

Laatst hoorde ik een waar gebeurd verhaal van een klein meisje dat plots elke nacht wakker werd en gillend naar haar ouders ging.
De ouders snapten er niets van en gingen op onderzoek in de kamer en zagen niets vreemds, tot hun oog op een ansichtkaart viel, die nog maar een paar dagen aan de muur hing. Zij verwijderden hem en de angsten waren over.
Bij navraag was de kaart afkomstig van een persoon die met verschillende occulte praktijken bezig was.
De joden hadden wetten van wat rein en onrein was. Daarom wou de voorbijkomende priester en de leviet de gewonde man uit de gelijkenis van de barmhartige samaritaan niet helpen: ze dachten dat hij al dood was en dus onrein.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2004, 07:23:12 pm »

quote:

Mientje schreef op 04 mei 2004 om 16:23:
Bumblebee,

Enigzins offtopic, maar hoe kun je zo stellig beweren dat je weet dat iets waar is en aan de andere kant de vraag hoe je het moet onderbouwen interesant vinden. Dat geeft mij de
indruk dat je bij een bepaald standpunt begint en vervolgens het bewijs erbij gaat zoeken...

edit:Is niet als een persoonlijk aanval bedoelt, al klinkt het wel een beetje zo nu ik het zelf lees. :)
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 07:30:22 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2004, 07:29:05 pm »
1 Kor 10:
25 Al wat in de vleeshal te koop is, moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar, 26 want de aarde en haar volheid is des Heren. 27 Indien een der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar. 28 Doch indien iemand tot u zegt: Dat is gewijd vlees, eet het dan niet, om hem, die u dat te kennen gaf, èn om het geweten.

Paulus zegt hier dus dat het niet nodig is om je druk te maken over de vraag of het vlees, wat je notabene eet, aan afgoden gewijd is. Blijkbaar is er geen reden voor een Christen om daar bang voor te zijn. Ik denk dat hetzelfde opgaat voor voorwerpen/huizen e.d. die besmet zouden zijn met demonen. Maar tegelijkertijd zal ik er uit de buurt blijven als ik anderen daarmee in verleiding breng.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2004, 07:48:14 pm »

quote:

AVee schreef op 04 mei 2004 om 19:23:
[...]

Enigzins offtopic, maar hoe kun je zo stellig beweren dat je weet dat iets waar is en aan de andere kant de vraag hoe je het moet onderbouwen interesant vinden. Dat geeft mij de
indruk dat je bij een bepaald standpunt begint en vervolgens het bewijs erbij gaat zoeken...

edit:Is niet als een persoonlijk aanval bedoelt, al klinkt het wel een beetje zo nu ik het zelf lees. :)
Omdat ik genoeg bewijzen uit de praktijk heb, maar ik wilde het bijbels onderbouwen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2004, 07:51:18 pm »

quote:

Mientje schreef op 04 mei 2004 om 19:48:
[...]

Omdat ik genoeg bewijzen uit de praktijk heb, maar ik wilde het bijbels onderbouwen.

De praktijk levert voorbeelden
De Bijbel bewijzen

(niet lullig bedoeld, maar voor mij (en vele anderen) zijn praktijkvoorbeelden geen bewijzen)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2004, 12:49:54 am »

quote:

AVee schreef op 04 mei 2004 om 19:29:
1 Kor 10:
25 Al wat in de vleeshal te koop is, moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar, 26 want de aarde en haar volheid is des Heren. 27 Indien een der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar. 28 Doch indien iemand tot u zegt: Dat is gewijd vlees, eet het dan niet, om hem, die u dat te kennen gaf, èn om het geweten.

Paulus zegt hier dus dat het niet nodig is om je druk te maken over de vraag of het vlees, wat je notabene eet, aan afgoden gewijd is. Blijkbaar is er geen reden voor een Christen om daar bang voor te zijn. Ik denk dat hetzelfde opgaat voor voorwerpen/huizen e.d. die besmet zouden zijn met demonen. Maar tegelijkertijd zal ik er uit de buurt blijven als ik anderen daarmee in verleiding breng.

Dit staat in 1 Kor. 10
19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten.

Dit gaat over het Avondmaal. Het offervleesvan een afgoden offer (en de afgod die daarbij hoorde), was een offeren aan boze geesten en Paulus wilde niet dat zij daarmee in gemeenschap kwamen

Dus het kan nog wel gevaarlijk zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2004, 01:21:54 am »
1 kor 10,20 hoeft niet te betekenen dat het vlees zelf occult belast is. Je kunt ook gemeenschap hebben door de bewuste handeling van het eten van dat offervlees. Als je het zo opvat is het ook begrijpelijk dat het geen kwaad kan als je niet weet dat het offervlees is.

In 1 kor 8, waar het over het offervlees gaat, is geen sprake van boze geesten. Als aan de afgoden geofferd vlees inderdaad een voertuig van demonen zou zijn, zou Paulus dat op die plaatsen zeker genoemd hebben denk ik. Hij vindt het blijkbaar belangrijker dat we elkaar er geen aanstoot mee geven.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 05, 2004, 02:21:30 am »

quote:

Bumblebee schreef op 04 mei 2004 om 14:02:
1. Occulte belasting van onbezielde voorwerpen
(dus bv. een Afrikaanse dromenvanger die je op en rommelmarkt koopt kan pech veroorzaken in je huis omdat het occult belast is). Kan een demon in een voorwerp gaan zitten?
Hoewel er geen demonen worden vermeld kun je de boze achter de geschiedenis in 2-koningen-4:38-41 (de dood in de pot) vermoeden. Zelf zie ik daar geen aanleiding toe.

quote:

2. Vrij bidden van huizen en gebouwen waar occulte dingen hebben plaatsgevonden, omdat demonen anders kunnen overspringen op nieuwe aanwezigen, zelfs wanneer dit bijvoorbeeld een kerk is.
Ik zie wel reinigingen in (met name) het OT, maar dat is ter ere van God en ons bewust dienen van Hem. Het tonen van liefde, respect en het volgen van zijn inzettingen. Niet tegen demonen.

quote:

3. Overspringen en besmetten van aanwezigen, familieleden en huwelijkspartners van bezetenheid, demonen en vloeken.
Geen idee waar je dat uit de bijbel zou moeten halen. Ik geloof niet dat demonen zo werken. Wel gebruiken ze in hun misleiding ook je medemens als ze kunnen.

quote:

4. Het geloof dat een demon of boze geest altijd een lichaam nodig heeft om te functioneren, mens, dier, plant of voorwerp.
Ongetwijfeld gebasserd op de mensen die bezeten zijn in de bijbel (en de varkens). Maar het is slechts 1 van de manieren. Zoals al eerder opgemerkt zijn het ex-engelen die elke gestalte kunnen aannemen. Bij voorkeur die van een engel of dienaar van God.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 05, 2004, 10:08:16 am »

quote:

Zijnkind schreef op 05 mei 2004 om 02:21:
 Ongetwijfeld gebasserd op de mensen die bezeten zijn in de bijbel (en de varkens). Maar het is slechts 1 van de manieren. Zoals al eerder opgemerkt zijn het ex-engelen die elke gestalte kunnen aannemen. Bij voorkeur die van een engel of dienaar van God.

Het gaat hier niet om de gestalte van een demon, maar het gaat om de vraag waar een demon wel of niet bezit van kan nemen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 05, 2004, 12:23:57 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 mei 2004 om 10:08:
Het gaat hier niet om de gestalte van een demon, maar het gaat om de vraag waar een demon wel of niet bezit van kan nemen.
In principe van alles dus. Als het zijn doel dient. Maar om bang te zijn dat een demon alleen via een voorwerp naar je komt lijkt me onzin. De demon heeft zo'n omweg niet nodig. Hij kan ook rechtstreeks in je komen als je er open voor staat of niet je hart aan God hebt gegeven. Bij dit alles geldt: Zolang God het toelaat want dat is de beperkende factor voor demonen. Voor alle schepselen trouwens.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.