Auteur Topic: Tongentaal: bestaande of niet-bestaande taal? *(afgesplitst)  (gelezen 17273 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Tongentaal: bestaande of niet-bestaande taal? *(afgesplitst)
« Reactie #210 Gepost op: mei 06, 2004, 02:12:03 pm »

quote:

dingo schreef op 06 mei 2004 om 12:26:
Mooi betoog Wilhelmina, maar de bijbelse onderbouwing voor een niet-bestaande  taal is steeds flinterdun.

Ik tel zo toch gauw even 20 bijbelgedeeltes die genoemd worden. Ik heb altijd het idee, dat als de boodschap niet zo populair is die er gebracht wordt. de bewijsvoering, hoewel geheel uit de bijbel, toch graag "flinterdun" wordt genoemd.

Daarmee ontkracht je gewild of ongewild, dat weet ik niet, toch weer zo'n stuk.

Ik vind iets pas flinterdun, als je een item nergens in de bijbel tegenkomt, en een ieder mag hier het onderwep invullen wat het eerst bij hem opkomt, en je doet het omdat je algemeen mag aannemen dat dat toen in die tijd vast wel gebeurd zal zijn.
En daar worden dan hele theologieen op gebouwd.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: mei 06, 2004, 02:46:46 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 06 mei 2004 om 14:12:
[...]

Ik tel zo toch gauw even 20 bijbelgedeeltes die genoemd worden. Ik heb altijd het idee, dat als de boodschap niet zo populair is die er gebracht wordt. de bewijsvoering, hoewel geheel uit de bijbel, toch graag "flinterdun" wordt genoemd.

Daarmee ontkracht je gewild of ongewild, dat weet ik niet, toch weer zo'n stuk.

Ik vind iets pas flinterdun, als je een item nergens in de bijbel tegenkomt, en een ieder mag hier het onderwep invullen wat het eerst bij hem opkomt, en je doet het omdat je algemeen mag aannemen dat dat toen in die tijd vast wel gebeurd zal zijn.
En daar worden dan hele theologieen op gebouwd.
Die 20 bijbelgedeeltes gaan niet over tongentaal in de betekenis van niet verstaanbare/begrijpelijke taal. Het 2e deel van je post is off-topic dus daar ga ik maar niet op in.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: mei 06, 2004, 02:49:00 pm »
Ik vind tongentaal maar gevaarlijk en volgens mij wordt er in de bijbel ook niet zo positief over gesproken wat betreft de eindtijd... Onze tijd dus.
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: mei 06, 2004, 03:26:14 pm »

quote:

dingo schreef op 06 mei 2004 om 14:46:
[...]

. Het 2e deel van je post is off-topic dus daar ga ik maar niet op in.
Waarmee je er toch op in bent gegaan.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: mei 06, 2004, 05:21:28 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 06 mei 2004 om 10:47:
Interessant om te lezen, voor wie vandaag vrij is. :)

Een erg lang stuk dat niet twee keer op 1 pagina hoeft te staan... :)

Het laatste stuk vond ik wel kloppen, maar het grootste stuk vind ik echt nergens op slaan. Hoe kijk jij er tegen aan Wilhelmina? Ik meen me toch te herinneren van jou ook wel andere geluiden gehoord te hebben. Ik vind het iig een slap stuk.

PS: Maar ik had wel even de tijd ervoor vanmiddag :)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2004, 05:25:53 pm door Mezzamorpheus »
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: mei 06, 2004, 05:27:53 pm »
Misschien is het voor de discussie goed Wilhelmina, als je zelf ook even je mening over het stuk vertelt. Het is voor de discussie niet bevorderlijk om (lange lappen) artikelen te quoten zonder erbij te vermelden wat jouw mening over het gequote stuk is.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2004, 05:28:18 pm door Mezzamorpheus »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: mei 06, 2004, 05:36:48 pm »
was aan het editten, maar ging weer eens fout sorry voor de onleesbaarheid zo.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: mei 06, 2004, 09:31:34 pm »

quote:

Door Wilhelmina - Thursday 06 May 2004 10:47
Interessant om te lezen, voor wie vandaag vrij is.

Ook goed werkt: Uitprinten en er lekker buiten mee gaan zitten.... :)

........
Ik vind het wel leuk om een artikel wat jij post te lezen; ik ga er dan vanuit dat jij het ook zo ziet en kan dan duidelijk lezen hoe jij erover denkt :)

Niet dat ik er dan geen vragen over heb, maar ik weet niet hoe je dat dan opvat..... :)
Dingo geeft ook z'n mening en dan ga je er niet op in zoals ik verwacht: "Ik vind tongentaal ook zus en zo, anders dan bestaande taal daarom en daarom.  Kijk dat schrijft hij hier in dat artilkel....."
Dan blijf je zuiver over het onderwerp tongentaal praten....

Het kan toch gewoon gaan over wat de schrijver zegt in het artikel en wat jouw mening is, maar dan wordt het niet persoonlijk bedoelt of opgevat.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2004, 09:39:40 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: mei 06, 2004, 09:55:14 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 05 mei 2004 om 15:50:
[...]

Een deel zal inderdaad wel weer verdwijnen, maar ik denk dat een deeltje ook achterblijft. Mijn vader leert nu ook nog Japans. Wordt dan elke verbinding opnieuw gemaakt en de nieuwe klanken, hoe kan hij die leren?
Ik dacht dat na een bepaalde leeftijd je niet alle talen meer kon leren spreken. Wel benaderen, maar blijkbaar zijn bep. verloren verbindingen niet meer aan te maken?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: mei 06, 2004, 10:08:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 mei 2004 om 21:31:
[...]

Ook goed werkt: Uitprinten en er lekker buiten mee gaan zitten.... :)

.

Precies wat ik vanmorgen deed, en lekker op mijn gemak lezen, want dat is wel nodig, het komt een beetje als " wartaal "over. Maar ja daar zijn we ook mee bezig. O-)

Ik zocht trouwens bij de kanttekeningen van de statenvertaling naar 1 Cor. 13 : 1
en die verklaarde :

3) engelen sprak en de
 De engelen, die geesten zijn, Hebr. 1:14, hebben eigenlijk geen tongen, gelijk wij, maar dit moet verstaan worden van de voortreffelijkheid en menigte der talen, die ook de engelen zouden mogen spreken, wanneer zij bij de mensen zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2004, 10:12:35 pm door Mientje »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !