quote:
els schreef op 30 april 2004 om 17:29:[...]
Maar dan blijft je verstand toch niet onvruchtbaar? En dan kan iemand anders daarop toch amen zeggen? En dan zou Paulus toch niet zeggen dat je moet zwijgen als er geen uitlegger is? In 1 Kor.14 staan "in de geest" bidden en "in een tong" bidden gelijk.
Ik snap eindelijk de spraakverwarring!

" class="smiley" />
Els, jij ziet
ik zal bidden met mijn geest als
hetzelfde als
bidden en smeken in de Geest.
Je zegt dus dat het alletwee
spreken of bidden in tongen is....
1 Kor 14
14 Want indien ik
bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. 15 Hoe staat het dan?
Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand.
Hier heeft Paulus het over bidden
met zijn eigen geest.... Dat is bidden in een tong (=taal) dat is een gave van een taal die je zelf niet kent, je weet dus niet
wat je aan het bidden bent. Dat betekent: 'Mijn verstand blijft onvruchtbaar...'
Dus zegt Paulus zal ik bidden met mijn geest, maar ook met mijn verstand...... Dat betekent dat je
ook kan bidden met een tong/taal terwijl je verstand het
wel snapt.....
Paulus vindt dus dat je beiden, geest
en verstand moet gebruiken.....
Conclusie:
1.bidden in de tong/taal die je
wel verstaat met je verstand. Dus Grieks....hier in Corinthe....
2.Of het moet zo zijn dat je in bidt in een tong/taal, die je niet snapt, en daarbij van God de uitleg ontvangt....
Zo kan in deze beide gevallen, de gemeente er amen op zeggen.
Efeze 6
18 En bidt daarbij met aanhoudend
bidden en smeken bij elke gelegenheid
in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; 19 ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te maken,
Bidden
in de Heilige Geest.......is dacht ik wat anders dan 'bidden met mijn
eigen geest'.
Verder is hier
wel duidelijk wat je aan het bidden bent... In 'tongen' bidden zou niet begrepen kunnen worden zonder uitlegger.
Dit is, zoals ik al hiervoor uitlegde, voor mijn idee gewoon
bidden in de kracht of d.m.v. de Heilige Geest.
Geen bidden in tongen dus, zover ik kan zien....