Auteur Topic: vreugde?  (gelezen 2944 keer)

Mart

• Bekijk profiel
vreugde?
« Gepost op: mei 08, 2004, 11:40:53 am »
ps 37

34 Wacht op de HERE
en bewaar zijn weg,
dan zal Hij u verhogen om het land te beërven,
de uitroeiing van goddelozen zult gij met vreugde zien.

34 Zie uit naar de Heer,
blijf hem volgen,
dan zal hij je eren,
je het land in bezit geven;
met vreugde zul je zien
hoe het mensen zonder God vergaat.

hmm ik wordt er toch niet vrolijk van als ik mensen een weg zie nemen die 'tot verderf leidt'...

ondanks dat ik psalm 37 een prachtpsalm vind snap ik dit vers niet helemaal..

Mart

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2004, 04:28:00 pm »
hmm niemand een idee? worden jullie er wel blij van dan als de goddelozen worden uitgeroeid?

Marloes

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2004, 04:33:23 pm »
Nee, want dat zijn niet mijn persoonlijke vijanden.. Maar ik kan me wel voorstellen dat bijv. Sabine en Laetitia blij zijn als Dutroux veroordeeld is.. en dat ze iets als de doodstraf ook wel kunnen waarderen.
Blij zijn als er gerechtigheid geschiedt, volgens mij is dat wat bedoeld wordt.

Lees eens vanaf vers 12:
12 De goddeloze smeedt boze plannen tegen de rechtvaardige
en knarst de tanden tegen hem;
13 de Here belacht hem,
want Hij ziet, dat zijn dag komt.
14 De goddelozen ontbloten het zwaard
en spannen hun boog,
om ellendigen en armen neer te vellen,
om de oprechten van wandel te slachten;
15 hun zwaard zal in hun eigen hart dringen,
en hun bogen zullen verbroken worden.
16 Beter is het weinige van de rechtvaardige
dan de rijkdom van vele goddelozen;
17 want de armen der goddelozen worden verbroken,
maar de HERE schraagt de rechtvaardigen.
[Prediker 7:29]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2004, 05:00:47 pm »
Je kunt het (psalm 37) hier misschien mee vergelijken:

Openb. 19
 1 Hierna hoorde ik als een luide stem ener grote schare in de hemel zeggen:
Halleluja! Het heil en de heerlijkheid en de macht zijn van onze God, 2 want waarachtig en rechtvaardig zijn zijn oordelen, want Hij heeft de grote hoer geoordeeld, die de aarde met haar hoererij verdierf, en Hij heeft het bloed zijner knechten van haar hand geëist.
3 En zij zeiden ten tweeden male: Halleluja! En haar rook stijgt op tot in alle eeuwigheden. 4 en de vierentwintig oudsten en de vier dieren wierpen zich neder en aanbaden God, die op de troon gezeten is, en zij zeiden: Amen, halleluja! 5 En een stem ging uit van de troon, zeggende:
Looft onze God, al zijn knechten, die Hem vreest, gij kleinen en gij groten!
....
11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.

Als het moment gekomen is dat God door de Here Jezus de aarde gaat oordelen, staat er bij dat de reden is dat de grote hoer (Babel) de aarde verdierf door de hoererij... en Hij eist het bloed van Zijn knechten op.
Dan zeggen de oudsten en de vier dieren: Halleluja.... Omdat God rechtvaardig is en er nu ook naar handelt....
Het zou ook tegenstrijdig zijn als er van de mensen gevraagd wordt zich met God te verzoenen, het verder niet zou uitmaken of je dat inderdaad doet of niet doet.
God zou Zichzelf ongeloofwaardig maken....
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 07:36:26 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2004, 08:00:14 am »
Sabine? Sabine is zelf niet beter dan dutroux. ze ontkende god op het moment dat ze zei 'ik hoef uw excuses niet' toen de vrouw van Dutroux spijt betuigde.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2004, 08:10:05 am »
Hiermee wil ik in het geheel niet zeggen dat ik beter ben dan Sabine.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2004, 11:52:28 pm »
quote:
Joeri schreef op 09 mei 2004 om 08:00:
Sabine? Sabine is zelf niet beter dan dutroux. ze ontkende god op het moment dat ze zei 'ik hoef uw excuses niet' toen de vrouw van Dutroux spijt betuigde.

Als iemand spijt betuigt is het wel de vraag waarom/wanneer?

Saul had ook spijt toen hij betrapt was, maar hij gaf het volk de schuld.

1 Sam 15:24 Saul zeide tot Samuël: Ik heb gezondigd, want ik heb het bevel des HEREN, uw opdracht, overtreden; maar ik vreesde het volk en ik heb naar hen geluisterd. 25 Nu dan, vergeef toch mijn zonde; keer met mij terug, dan zal ik mij voor de HERE neerbuigen. 26 Maar Samuël zeide tot Saul: Ik zal met u niet terugkeren, want gij hebt het woord des HEREN verworpen; daarom heeft de HERE u verworpen, dat gij geen koning meer over Israël zult zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peter

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2004, 11:44:08 am »
quote:
Marloes schreef op 08 mei 2004 om 16:33:

Mee eens. De kern/strekking van wraakpsalmen i.h.a. is het verlangen naar gerechtigheid. Gods gerechtigheid wel te verstaan.

ter vergelijking de Willibrord vertaling
Vertrouw op de HEER en houd zijn weg aan,
Hij zal je verheffen tot bezitter van het land,
je zult de verdelging van de bozen beleven.

lonneke

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2004, 10:29:20 am »
quote:
Mart schreef op 08 mei 2004 om 11:40:
ps 37

34 Wacht op de HERE
en bewaar zijn weg,
dan zal Hij u verhogen om het land te beërven,
de uitroeiing van goddelozen zult gij met vreugde zien.

.

Stel je nou eens voor dat die amerikaan die onthoofd is in Irak niet gelovig is? Hoe kun je dit met vreugde zien?

Peter

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2004, 01:27:14 pm »
quote:
lonneke schreef op 13 mei 2004 om 10:29:
Stel je nou eens voor dat die amerikaan die onthoofd is in Irak niet gelovig is? Hoe kun je dit met vreugde zien?

Volgens mij vat je het wat te letterlijk op.

Ik bedenk ineens dat het bijbelboek Psalmen wel één van de lastigste is om te vertalen. Hoe zo goed mogelijk vertalen en toch 'dichterlijk' blijven?

lonneke

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2004, 01:36:30 pm »
quote:
Peter schreef op 13 mei 2004 om 13:27:
[...]
Volgens mij vat je het wat te letterlijk op.

Ik bedenk ineens dat het bijbelboek Psalmen wel één van de lastigste is om te vertalen. Hoe zo goed mogelijk vertalen en toch 'dichterlijk' blijven?

Dan moet er maar een theoloog bijkomen

Michael

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2004, 12:22:02 am »
quote:
Marloes schreef op 08 mei 2004 om 16:33:
Nee, want dat zijn niet mijn persoonlijke vijanden.. Maar ik kan me wel voorstellen dat bijv. Sabine en Laetitia blij zijn als Dutroux veroordeeld is.. en dat ze iets als de doodstraf ook wel kunnen waarderen.

Sorry, maar ik vind deze reactie wat te kort door de bocht.
De meeste vrijgemaakten zijn het met elkaar eens dat mensen die Jezus niet aannemen, eerder wel verloren zullen gaan, dan niet. Dan moet niet gelijk in extremen getrokken worden met Dutroux, of met andere moordenaars.
Doot het zo in extremen te trekken ga je aan de realiteit voorbij, dat jouw geloofsbelijdenis in principe zegt dat er 5 miljard mensen ofzo verloren gaan. Hele gewone mensen. Veelal zelfs mensen die oprecht God dienen, maar ja, niet op onze manier. Daar mag je niet aan voorbij gaan in de zin van "God heeft daar wel een betere oplossing voor die wij niet weten."
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 12:23:43 am door Michael »
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Michael

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2004, 05:15:22 pm »
Ik denk dat je niet zozeer verbaasd moet staan over deze tekst, maar meer over het feit dat je er geen raad mee weet.
Het probleem is namelijk dat velen het hele OT als onfeilbaar Woord van God willen zien. Het is een oud geschrift van een oud volk, en daar horen dit soort dingen bij. Veldslagen worden gezien als opdracht van God, overwinning als zegen en nederlaag als straf. Je moet het dus meer in die context zien.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #13 Gepost op: mei 19, 2004, 11:34:32 am »
Enkele offtopic posts zijn verwijderd. Vanaf hier kan weer verder gediscussierd worden over de vraag van Mart:
quote:
worden jullie er wel blij van dan als de goddelozen worden uitgeroeid?

discussies over het gebruik van de naam van God kunnen in een ander topic, mits de inhoud strookt met het derde gebod: Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 11:56:29 am door arend »
...

Marloes

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #14 Gepost op: mei 19, 2004, 05:15:30 pm »
Enkele berichten verplaatst naar het nieuwe topic Jezus' wederkomst.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 05:17:18 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]