Auteur Topic: vreugde?  (gelezen 2945 keer)

bart1984

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #15 Gepost op: mei 19, 2004, 11:02:03 pm »
quote:
Joeri schreef op 09 mei 2004 om 08:00:
Sabine? Sabine is zelf niet beter dan dutroux. ze ontkende god op het moment dat ze zei 'ik hoef uw excuses niet' toen de vrouw van Dutroux spijt betuigde.

Flikker toch op man. Hoe zou jij reageren als iemand je eerst lekker gaat verkrachten en dat een ander om vergeving vraagt. Ik zou ook hebben gezecht val dood ofzo

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #16 Gepost op: mei 20, 2004, 06:46:56 am »
Ik heb 1 minuut nadat ik verkracht werd al een hele hoop mensen vergeven die in het geheel geen berouw hadden.
ze wisten niet wat ze deden.

alles heeft zijn reden.
Als christus niet tegen de farizeeen, zoals de meesten denken, maar tegen ons allen, terwijl hij genageld is, kan zeggen 'vergeef het hen want zij weten niet wat zij deden'. wie ben ik dan om me druk te maken over domme futiliteiten als misbruik van mezelf?
stel je toch voor, jouw zondes, alle pijn die er veroorzaakt werd tegen iedereen in geheel jouw leven, dat die op 1 mens gegooid worden die aan een kruis hangt terwijl hij bespot en vernederd word. en voeg daaraan dan de zondes van ik weet niet hoeveel miljarden mensen ook toe, zoveel dat hij gaat zeggen 'waarom hebt u mij verlaten'. en dan nog zegt 'vader vergeef het hen allemaal'... wat bent ik dan voor een XXXX als ik ga zitten zeiken als een mietje over zoiets kleins?

Edit:
svp geen beledigingen of discriminatie op dit forum
mod
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2004, 09:39:46 am door arend »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #17 Gepost op: mei 20, 2004, 06:51:54 am »
trouwens, ik zou niet oordelen, ik weet immers dat bij ieder oordeel dat je uitspreekt over zaken waar je niks mee te maken hebt, god kan bewijzen en zal bewijzen dat jijzelf geen haar beter bent of zelfs slechter bent op wat voor manier die wij niet begrijpen dan ook en dan zal jij voor de troon van God staan, beschaamd als je beseft wie je veroordeeld hebt. jezelf.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2004, 06:52:02 am door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Enigma

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #18 Gepost op: mei 20, 2004, 09:20:06 pm »
Het lijkt me adfhangen van wat je is overkomen, de omstandigheden waaronder je leeft of je plezier, voldoening krijgt door te zien wat er met je "tegenpartijders" gebeurt. Als je het niet zelf bent die "straft" maar het is God die recht laat gelden dan.........

Het kan zeker weten een grote voldoening geven als je de goddelijke rechtvaardigheid aan het werk ziet. Ik denk dat ook Christenen nog altijd gewoon mensen zijn die moeite kunnen hebben om te vergeven of voor wie het vergeven makkelijker wordt als er een "straf" gegeven is.

Nogmaals het hangt zeker af van wat je hebt meegemaakt.

Groet Enigma
Ik wens je Vrede en alle goeds

Adinomis

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #19 Gepost op: mei 21, 2004, 12:22:15 am »
Het kost me ook moeite om de ondergang van de goddelozen met vreugde te bekijken. Maar zoals in dit forum al eerder werd gezegd, gaat het hier om een wraakpsalm. Deze psalm is opgenomen in Gods woord, maar geeft de wraakgevoelens van David weer. Maar dat betekent nog niet dat die wraakgevoelens goed waren. God zelf zegt in Ezechiël 18 : 23: “Zou ik een welgevallen hebben aan de dood van de goddelozen?” Als we onrechtvaardig behandeld zijn kunnen we onze gevoelens van wraak aan God overgeven. Hij zegt ook:  “Mij komt de wraak toe”.  Ik denk dan ook dat we wel met vreugde de ondergang zullen zien van de geestelijke machten, de duivel en zijn demonen, die aanzetten tot zoveel kwaad en leed in deze wereld. De machten die zich tegen God verheffen. En mensen die zich bewust hebben laten binden aan deze geestelijke machten, zullen in deze ondergang delen. Als ik dergelijke teksten lees in de psalmen betrek ik ze op de geestelijke machten in de lucht, waartegen we te strijden hebben. Ef.6:12: “Want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.” Je ziet dus, onze strijd is niet tegen mensen van vlees en bloed, maar tegen de Satanische geestelijke wereld. Als je deze worsteling kent, zul je blij zijn als ze ten onder gaan.
quote:
Enigma schreef op 20 mei 2004 om 21:20:
Het lijkt me adfhangen van wat je is overkomen, de omstandigheden waaronder je leeft of je plezier, voldoening krijgt door te zien wat er met je "tegenpartijders" gebeurt. Als je het niet zelf bent die "straft" maar het is God die recht laat gelden dan.........

Het kan zeker weten een grote voldoening geven als je de goddelijke rechtvaardigheid aan het werk ziet. Ik denk dat ook Christenen nog altijd gewoon mensen zijn die moeite kunnen hebben om te vergeven of voor wie het vergeven makkelijker wordt als er een "straf" gegeven is.

Nogmaals het hangt zeker af van wat je hebt meegemaakt.

Groet Enigma

Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #20 Gepost op: mei 21, 2004, 12:29:37 am »
Wat geweldig dat je dit kon. Het is trouwens geen domme futiliteit als je misbruikt wordt.
De gevoelens zouden best nog eens terug kunnen komen. Ik hoop dat je ze niet verdrongen hebt. Maar...... als je ze echt kon vergeven, dan is dat het werk van Christus in jou. Hem zij de eer!

quote:
Joeri schreef op 20 mei 2004 om 06:46:
Ik heb 1 minuut nadat ik verkracht werd al een hele hoop mensen vergeven die in het geheel geen berouw hadden.
ze wisten niet wat ze deden.

alles heeft zijn reden.
Als christus niet tegen de farizeeen, zoals de meesten denken, maar tegen ons allen, terwijl hij genageld is, kan zeggen 'vergeef het hen want zij weten niet wat zij deden'. wie ben ik dan om me druk te maken over domme futiliteiten als misbruik van mezelf?
stel je toch voor, jouw zondes, alle pijn die er veroorzaakt werd tegen iedereen in geheel jouw leven, dat die op 1 mens gegooid worden die aan een kruis hangt terwijl hij bespot en vernederd word. en voeg daaraan dan de zondes van ik weet niet hoeveel miljarden mensen ook toe, zoveel dat hij gaat zeggen 'waarom hebt u mij verlaten'. en dan nog zegt 'vader vergeef het hen allemaal'... wat bent ik dan voor een XXXX als ik ga zitten zeiken als een mietje over zoiets kleins?

« Laatst bewerkt op: juni 13, 2004, 10:17:27 pm door Wybo »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Joeri

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #21 Gepost op: mei 21, 2004, 12:35:59 am »
Alles is relatief adinomis
als er iemand is die al die zondes aan een kruis kan vergeven... ik wil niet klagen.

ben het trouwens half eens met de post erboven, de ondergang van demonische machten op zich lijken me niet zo goed als zien hoe het lijden van de wereld word weggehaald en de zondes...
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2004, 12:36:19 am door Joeri »

Michael

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #22 Gepost op: mei 21, 2004, 12:52:39 am »
Toch vind ik
quote:
Ze ontkende god op het moment dat ze zei 'ik hoef uw excuses niet' toen de vrouw van Dutroux spijt betuigde.

een veel te harde uitspraak. Het heeft niks met God ontkennen te maken namelijk. Bovendien neem ik aan dat je Sabine en haar levensovertuiging niet kent.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #23 Gepost op: juni 13, 2004, 09:52:57 pm »
Ik bekijk dit forum en ben ik erg kort door de bocht als ik constateer dat ik - als katholiek op wieltjes - die probeert in daad te leven zoals het gevraagd wordt - niet het Koninkrijk der Hemelen zal binnengaan volgens de veroordeling en de begrippen van het GKV omdat ik mijn geloof niet belijdt op een manier zoals "jullie" kerk vind dat het zou moeten?
Zoals "jullie " kerk vind dat ik de bijbel moet interpreteren?

Dit o.a. door de uitspraak van Michael
quote:
ga je aan de realiteit voorbij, dat jouw geloofsbelijdenis in principe zegt dat er 5 miljard mensen ofzo verloren gaan. Hele gewone mensen. Veelal zelfs mensen die oprecht God dienen, maar ja, niet op onze manier

Als dat echt zo zou zijn dat de vrijgemaakte kerk dat beleidt en denkt, wat dichten jullie God een ongoddelijke, menselijke karaktertrekken toe - te denken aan vooroordelen, kortzichtigheid, discriminatie, onwetendheid en nog wel meer - als dat werkelijk zo zou zijn. Wat onderschatten jullie zijn grootheid en barmartigheid, Zijn goedertierenheid en liefde.

Ik hoop oprecht dat ik dit allemaal verkeerd begrijp, maar er zullen inderdaad mensen zijn die zich verbeelden dat zij "betere " Christenen zijn omdat zij op zondag in "een bepaald kerkgebouw zitten"

Vanaf de dagen van Deuteromomist tot aan de tijd waarin wij leven en waar - helaas- het Joodse, christelijke en islamische fundamentalisme steeds verder om zich heen grijp, is de mythe van het uitverkoren volk en een goddelijke voorbestemming vaak de inspiratie van een kortzichtige, tribale theologie of te wel een stammengodsdienst!.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2004, 10:00:16 pm door Marjan Kroone »
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #24 Gepost op: juni 13, 2004, 10:06:00 pm »
Laat ik beginnen met dat ik inderdaad niet in alverzoening geloof. Ik geloof dat Jezus de enige weg naar het heil is. Waar ik verder niet in geloof is dat God kijkt bij welke kerk je precies zat en welke kerkelijke dogma's je aanhing.
Accepteerde je Jezus als redder en zaligmaker en probeerde je in dankbaarheid daarnaar te leven? Nou dan ben je aangenomen als kind van Hem. Moeilijker dan dat is het niet.... of je nu oosters orthodox, evangelisch, oud gereformeerd bent of wat. Jezus aannemen en daar je leven mee (proberen te) vullen is voldoende.

Verder herken ik ook niet veel van je stukje

/ps. Ik geloof best in dogma's en vind het ook heerlijk om die te bediscussieren. Maar meer om de mensen aan het denken te houden dan om daar oordelen aan te verbinden.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2004, 10:08:53 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #25 Gepost op: juni 13, 2004, 10:12:24 pm »
Gelukkig Alfredt, dank je.
Ik schrok al erg toen ik wat ik gequote heb las.
Ik dacht werkelijk even dat jullie dat zelf geloven en getuigen. Alhoewel ik enkele goede vrienden onder vrijgemaakten heb zitten die dat absoluut niet zo zien.

Maar op het moment dat een kerkgemeente zich toedicht dat alleen zij uitverkoren zijn, dan creëer je op hetzelfde moment dus een stammengod. Denken Jehova's niet dat alleen zij het juiste doen??? Dat zullen ze ook niet allemaal zijn dan, maar er zijn groepen die dat denken. Ik heb ook een keer een reportage over een kerk in Staphorst gezien waarvan de gemeenteleden geloofden dat er al voorbestemd is wie wel of niet naar de hemel gaat.
Dus dat ook van hun gemeente niet iedereen zal komen in Zijn koninkrijk, nou wat een angsten kweek je zo zeg!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #26 Gepost op: juni 13, 2004, 10:27:13 pm »
Mja er zijn dogma's rond de uitverkiezing die dat leren ja. Ik kan best geloven dat er een soort van voorbestemming is. Waarom niet?
Kijk God is almachtig dus hoef ik me wat dat betreft ook niet te beperken tot menselijk chronologisch denken. Dat God weet en bestemd heeft wil dan nog niet zeggen dat de mens fatalistisch naar het einde toe moet leven, Want er staat evenzo ook dat wie (echt) vraagt om de geest die ook gegeven zal worden.
Ik denk idd ook niet dat alle vrijgemaakten echt geloven en hun leven daarnaar willen inrichten. Kijk op zondag naar de kerkgaan maakt je nog geen christen. Je moet ook met Hem willen leven. Je moet dit niet als angstvisoen zien maar als opdracht om in de gemeente dat ook te stimuleren. (Uiteraard ook er buiten, maar erbinnen net zo goed.)
Hoe de uitverkiezing werkt weet ik niet precies. God regel dat barmhartig en Rechtvaardig. Maar een voorbestemde uitverkiezing hoeft niet onrechtvaardig te zijn.
Pinkeltjefan

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
vreugde?
« Reactie #27 Gepost op: juni 14, 2004, 10:21:32 am »
Haidi Alfredt,

Je schrijft
quote:
ps. Ik geloof best in dogma's en vind het ook heerlijk om die te bediscussieren. Maar meer om de mensen aan het denken te houden dan om daar oordelen aan te verbinden.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Sowieso is het heerlijk om te discussiëren en de ander en jezelf aan het denken te houden. Via een forum vind ik fijn omdat je ten eerste meer verschillende meningen tegenkomt en verders kunt lezen en antwoorden op momenten dat je er zin in hebt.

Soms werpen uitspraken echt vragen op, zoals dat wat ik gequote heb. Ben benieuwd naar de schrijver zijn antwoord.

Enne... God is rechtvaardig, daarom vind ik uitspraken van mensen die zeggen dat zij uitverkoren zijn of hun groep uitverkoren is heel verwerpelijk. Het is niet de mens die bepaald, het is God die bepaald.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 10:24:00 am door Marjan Kroone »