Auteur Topic: Bijbellezen... hoe?  (gelezen 3431 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Bijbellezen... hoe?
« Reactie #30 Gepost op: mei 12, 2004, 07:57:52 pm »
yup... dat is precies wat ik bedoel :)
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 07:58:18 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bijbellezen... hoe?
« Reactie #31 Gepost op: mei 13, 2004, 09:41:17 am »

quote:

Pulpeet schreef op 12 mei 2004 om 17:29:
Christus is de Waarheid! Niet een bijbeltekst of één of andere redenering met bijbelteksten. Elk theoretisch bouwwerk schiet tekort als gepoogd wordt de waarheid/werkelijkheid te beschrijven. Ook als dat bouwwerk opgebouwd is uit bijbelteksten. De werkelijkheid is altijd groter dan onze theorieën. De bijbel zelf is trouwens ook geen systematische uiteenzetting van de waarheid, en dat verbaast me dus niets.

Dus ik zou zeggen dat Christus, die de Waarheid is, zich bedient van de bijbel om zichzelf aan ons te openbaren. Maar de waarheid zit dus niet zozeer in de bijbel zelf.

Goed punt Pulpeet!   d:)b

Waar we het denk ik over eens zijn, is dat je de Waarheid die Christus aan óns wil overbrengen, slechts kunt ontvangen wanneer je de Bijbel, waarvan Hij zich bedient om Zich aan ons te openbaren, leest in geloof en met behulp van Hem (door de Heilige Geest) en niet met wetenschappelijke blik en met behulp van een woordenboek Grieks.

Als je (alleen) dat laatste doet kom je onherroepelijk uit op een Kuitertiaans geloof.

Vanmorgen onder de douche had ik iets bedacht over die "timeframes" waar iedere gelovige aan onderworpen is bij het lezen van de Bijbel, omdat je altijd door de bril van je eigen tijdsgeest de Bijbel leest, maar ik ben het nu even weer kwijt...   ;(   wie weet volgt dat nog.
Bombus terrestris Reginae

Peter

• Bekijk profiel
Bijbellezen... hoe?
« Reactie #32 Gepost op: mei 13, 2004, 10:35:15 am »

quote:

Bumblebee schreef op 13 mei 2004 om 09:41:
Waar we het denk ik over eens zijn, is dat je de Waarheid die Christus aan óns wil overbrengen, slechts kunt ontvangen wanneer je de Bijbel, waarvan Hij zich bedient om Zich aan ons te openbaren, leest in geloof en met behulp van Hem (door de Heilige Geest) en niet met wetenschappelijke blik en met behulp van een woordenboek Grieks.
Hmm wie zegt dat de Heilige Geest niet werkt bij (intensieve) bijbelstudie?

quote:

Als je (alleen) dat laatste doet kom je onherroepelijk uit op een Kuitertiaans geloof.
Is dat zo? Door de Bijbel alleen maar 'letterlijk' te nemen zou je ook dingen kunnen missen! Misschien wel juist de boodschap!

Ergens tussen biblicisme en schriftkritiek ligt m.i. een gulden middenweg.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bijbellezen... hoe?
« Reactie #33 Gepost op: mei 13, 2004, 11:52:23 am »

quote:

Peter schreef op 13 mei 2004 om 10:35:
Hmm wie zegt dat de Heilige Geest niet werkt bij (intensieve) bijbelstudie?

Ik niet in elk geval  :)

quote:

Is dat zo? Door de Bijbel alleen maar 'letterlijk' te nemen zou je ook dingen kunnen missen! Misschien wel juist de boodschap!
Ergens tussen biblicisme en schriftkritiek ligt m.i. een gulden middenweg.

Eens.

Momentje voor uitgebreidere reactie, ik ben ff druk nu  :)
Bombus terrestris Reginae

Peter

• Bekijk profiel
Bijbellezen... hoe?
« Reactie #34 Gepost op: mei 13, 2004, 01:18:57 pm »

quote:

OK. Het leek er even op, dat je suggereerde dat wetenschappers met Griekse woordenboeken onder de arm gespeend zijn van de HG.