Auteur Topic: wanneer wordt/is de duivel uitgeworpen?  (gelezen 9919 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
wanneer wordt/is de duivel uitgeworpen?
« Gepost op: mei 16, 2004, 04:05:36 pm »
Openb 12:7 En er kwam oorlog in de hemel; Michaƫl en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, 8 maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. 9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. 10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:
Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen. 11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood. 12 Daarom, verheugt u, gij hemelen en wie daarin wonen. Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende, dat hij weinig tijd heeft.

Sommigen menen dat dit nog niet heeft plaatsgevonden en dus is de duivel nog in de hemelen.

Anderen menen dat hij al is uitgeworpen.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 05:23:40 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2004, 04:46:48 pm »
En weer anderen menen dat de Duivel reeds in het dodenrijk geworpen en gebonden is.
Openbaringen 20:1-3. Maar ik weet verder niet precies hoe dat zit, er is wel een naam voor.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2004, 06:14:50 pm »
Ik heb eens gehoord dat deze oorlog tussen hemelvaart en pinksteren  plaatsvond, vandaar dat er 10 dagen tussen zaten. de HGeest kon daarom niet meteen uitgestord worden.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2004, 06:39:51 pm »
wel gek, er is in de hemel toch geen tijd?
of blijkt hieruit dat er in de hemel wel tijd is?

mirjam natasja

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2004, 06:55:38 pm »
Er zijn toch meerdere hemelen (zoals het woord al zegt)
De satan is niet meer in de hemel bij God maar nog wel in een hemel denk ik.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2004, 07:27:15 pm »
volgens Job komt de satan geregeld nog in de hemel voor Gods troon..
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 07:27:38 pm door Mart »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2004, 08:39:43 pm »
Bij h 11 begint er (evt.) een nieuw stuk waar Johannes over schrijft: de 7e engel blaast de bazuin.
Ik zou niet durven beweren dat het koningschap over de wereld is gekomen. Volgens mij is de satan nog de overste van deze wereld, kijk maar naar de actualiteiten.
Is het al de tijd om de doden te oordelen? (vs 18)?
Is de ark al zichtbaar (geweest)?
In h12 gaat het over een periode van 'tijd, tijden en een halve tijd'. Dit is een periode van 42 maanden, wat de grote verdrukking wordt genoemd, en deze moet nog komen.

M.a.w. m.i. is de satan nog in de hemel, samen met de engelen, (niet in het Vaderhuis).

In de Godfashionuitzending was er een spreker die wel beweerde dat de satan al verdreven was, vandaar deze stelling.

Openb. 11:15 En de zevende engel blies de bazuin en luide stemmen klonken in de hemel, zeggende:
Het koningschap over de wereld is gekomen aan onze Here en aan zijn Gezalfde, en Hij zal als koning heersen tot in alle eeuwigheden.
16 En de vierentwintig oudsten, die voor God op hun tronen gezeten waren, wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God, 17 zeggende:
Wij danken U, Here God, Almachtige, die is en die was, dat Gij uw grote macht hebt opgenomen en het koningschap hebt aanvaard; 18 en de volkeren waren toornig geworden, maar uw toorn is gekomen en de tijd voor de doden om geoordeeld te worden en om het loon te geven aan uw knechten, profeten, en aan de heiligen en aan hen, die uw naam vrezen, aan de kleinen en de groten en om te verderven wie de aarde verderven.
19 En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel, en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donderslagen en aardbeving en zware hagel.

Openb 12:13 En toen de draak zag, dat hij op de aarde was geworpen, vervolgde hij de vrouw, die het mannelijke kind gebaard had. 14 En aan de vrouw werden de twee vleugels van de grote arend gegeven om naar de woestijn te vliegen, naar haar plaats, waar zij onderhouden wordt buiten het gezicht van de slang, een tijd en tijden en een halve tijd. 15 En de slang wierp uit haar bek water achter de vrouw als een stroom, om haar door de stroom te laten medesleuren. 16 En de aarde kwam de vrouw te hulp en de aarde opende haar mond en verzwolg de stroom, die de draak uit zijn bek had geworpen. 17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben; 18 en hij bleef staan op het zand der zee.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2004, 08:44:41 pm »

quote:

porcupine schreef op 16 mei 2004 om 16:46:
En weer anderen menen dat de Duivel reeds in het dodenrijk geworpen en gebonden is.
Openbaringen 20:1-3. Maar ik weet verder niet precies hoe dat zit, er is wel een naam voor.

Is dit niet tegenstrijdig met Efeze 6?
Wij moeten de wapenrusting aandoen om stand te kunnen houden tegen de verleidingen van de duivel.
Ef. 6: 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2004, 08:50:18 pm »

quote:

Mart schreef op 16 mei 2004 om 19:27:
volgens Job komt de satan geregeld nog in de hemel voor Gods troon..
Job leefde ergens in het oude testament, wat heeft zijn uitspraak te maken met het heden?

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 16, 2004, 08:54:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 mei 2004 om 20:44:
[...]
Is dit niet tegenstrijdig met Efeze 6?

Ik zeg niet dat het mijn mening is, of dat ik weet waar die gedachte vandaan komt.
Maar ik probeer duidelijk te maken dat je formulering in de openingpost: "Sommigen ....... . Anderen menen ........... ." wel verdacht veel lijkt op die van Paulus, wanneer hij spreekt over het van of paulus of silas zijn, terwijl dat er nu juist niet toe deed. Belangrijk is wat de bijbel zegt, en niet welke geruchten de ronde doen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2004, 09:02:11 pm »

quote:

porcupine schreef op 16 mei 2004 om 20:54:
[...]

Ik zeg niet dat het mijn mening is, of dat ik weet waar die gedachte vandaan komt.
Maar ik probeer duidelijk te maken dat je formulering in de openingpost: "Sommigen ....... . Anderen menen ........... ." wel verdacht veel lijkt op die van Paulus, wanneer hij spreekt over het van of paulus of silas zijn, terwijl dat er nu juist niet toe deed. Belangrijk is wat de bijbel zegt, en niet welke geruchten de ronde doen.

Dat had ik al wel door dat het niet je eigen mening was :)
Aquila heeft in zijn post hierboven van 20.39 uur al zijn eigen mening (wat wij vinden dat de bijbel zegt :) ) duidelijk gemaakt.
Het is volgens ons nog niet zover..........

Wat vind jij dan wat de bijbel ervan zegt?

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2004, 10:22:38 pm »
'Aquila' is een andere user, jullie posten onder 'Pricilla en Aquila' dus dat is jullie nick, het is niet handig om opeens jullie user-eigenschappen te gaan splitsen.

Ik weet nog niet precies hoe ik de Openbaringen moet duiden. Het lijkt mij ook dat de Duivel geen toegang meer heeft tot de hemel/ God. Ook dat hij nog wel macht heeft over de mensen. Maar ook dat de mensen van zichzelf genoeg kwaad in zich hebben om een hoop ellende te veroorzaken op de wereld. Dat de wereld er ellendig aan toe is, is voor mij geen argument om Satan's fysieke aanwezigheid in de wereld aan op te hangen. Wel de bijbeltekst door jullie aangehaald.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2004, 10:48:27 pm »

quote:

porcupine schreef op 16 mei 2004 om 22:22:
'Aquila' is een andere user, jullie posten onder 'Pricilla en Aquila' dus dat is jullie nick, het is niet handig om opeens jullie user-eigenschappen te gaan splitsen.

Ik weet nog niet precies hoe ik de Openbaringen moet duiden. Het lijkt mij ook dat de Duivel geen toegang meer heeft tot de hemel/ God. Ook dat hij nog wel macht heeft over de mensen. Maar ook dat de mensen van zichzelf genoeg kwaad in zich hebben om een hoop ellende te veroorzaken op de wereld. Dat de wereld er ellendig aan toe is, is voor mij geen argument om Satan's fysieke aanwezigheid in de wereld aan op te hangen. Wel de bijbeltekst door jullie aangehaald.
Ik heb al vaker duidelijk gemaakt dat wij alleen onder Priscilla en Aquila posten......
Dus als ik Aquila noem, bedoel ik uiteraard de Aquila van Priscilla en Aquila....ook had ik er de tijd bijgezet, zodat dat geen verwarring kon geven. Men vroeg ons wel eens: vertel er bij wie nu post: p. of a..... dus vandaar dat ik het nu noemde....

De 'alleenstaande' Aquila, qua nick-name hadden we pas later in de gaten, hij post heel weinig.... Verder hebben we daar nog nooit commentaar op gehad..... Het lijkt me dat het wel duidelijk was dat de Aquila van P&A werd bedoeld

En bedankt voor je uitleg van wat je zelf vindt van de duivel en zijn positie op het moment :)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2004, 11:00:05 pm »
Hmm nou ik ken satan heel erg goed al 13 jaar ongeveer, krijg je als je moeder aan hekserij doet, wat mij betreft is satan op aarde geworpen.
net nog was er een meid aan wie ik veel hierover vertel;bid ze voor me, krijgt ze direct een massale demonattack zo schijnen me zeer graag te willen hebben...

http://www.ebate.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1747&start=0

voor meer informatie, zie de post die begint met  DE REGEL IN HOOFDLETTERS
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 11:03:03 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 17, 2004, 12:07:59 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 mei 2004 om 16:05:
9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. .
M.i is deze vraag niet zo relevant. Ik begrijp ook niet zo goed met welke intentie je hem stelt? Uit bovenstaande kun je opmaken dat de satan de gehele wereld verleidt. Er staat niet dat de satan daar eerst voor op aarde geworpen moet worden. Hij zou dus ook vanuit de hemelse gewesten de aarde/wereld kunnen verleiden. Nou, dat is toch al erg genoeg?