Auteur Topic: profetiën naast de Bijbel?  (gelezen 2743 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
profetiën naast de Bijbel?
« Gepost op: mei 17, 2004, 02:31:16 pm »
Modbreak:
Deze discussie is afgesplitst van wanneer is/wordt de duivel uitgeworpen? centrale vraag in dit topic:
Zijn er na de laatste bijbelboekschrijvers geen mensen meer die boodschappen van God kunnen doorgeven?

quote:

cheese schreef op 17 mei 2004 om 10:18:
[...]

De gestigmatiseerde non Anna Katharina Emmerich (die ook middels haar visioenen in Mel Gibsons film betrokken werd) , die in visioenen de lijdensweg
van Christus vervolgen kon, beschrijft zo'n visioen in het boek "Das bittere
Leiden unsers Herrn Jesu Christi, Einiges von der Höllenfahrt":

Es geschah alles dieses nach
bestimmten Gesetzen, ich hörte, dass Luzifer, wo ich nicht irre, 50 oder 60 Jahre
vor dem Jahre 2000 nach Christus
wieder auf eine Zeitlang solle freigelassen werden.

Dit werd al in 1820 opgetekend!

dus in 1820 een vooruitblik op de periode 1940-1950

je kunt je dus afvragen of bepaalde kampbeulen in koncentratiekampoen zoals Auschwitz nog wel mensen waren of demonen in mensengedaante vlgs. openb.12
Wel interessant, maar wij doen uit principe alleen iets met uitspraken uit de bijbel die wij alleen als gezaghebbend woord zien. Zeker wat profetien betreft.

Wat de tijd betreft is ze anders niet supernauwkeurig....Hitler was aan de macht vanaf 1933-1945...
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 12:53:38 pm door arend »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2004, 10:27:09 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 mei 2004 om 14:31:
[...]

Wel interessant, maar wij doen uit principe alleen iets met uitspraken uit de bijbel die wij alleen als gezaghebbend woord zien. Zeker wat profetien betreft.

Wat de tijd betreft is ze anders niet supernauwkeurig....Hitler was aan de macht vanaf 1933-1945...

dus als ik het goed begrijp, zijn er na de laatste bijbelboekschrijvers geen mensen meer die boodschappen van God kunnen doorgeven?

wie ore heeft die hore?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2004, 01:03:22 pm »

quote:

cheese schreef op 18 mei 2004 om 10:27:
[...]

dus als ik het goed begrijp, zijn er na de laatste bijbelboekschrijvers geen mensen meer die boodschappen van God kunnen doorgeven?

wie ore heeft die hore?

Wie oren heeft die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt...staat er dan... Dat zal je dan moeten betrekken op de bijbelse boodschap die er bijv. staat in die 7 brieven in Openbaring.

En de Geest wil ons de bijbel, Gods woord verklaren. Hij leidt ons en verteld ons wat God van ons vraagt.
Maar ik zal geen boodschap ontvangen die zo in de bijbel geplaatst kan worden als de eerste brief aan Priscille en Aquila.... bij wijze van spreken. :)
Dan zou ten eerste iedereen die een gelovige is daar kennis van moeten nemen.... en hoe kun je nu controleren of het inderdaad een boodschap van God is?

Nee, sinds de voltooiing van de Bijbel is dit niet iets wat voor ons is bedoeld.
Wij mogen niet afdoen, maar ook niets toevoegen aan Gods woord.
De Heilige Geest heeft de bijbelschrijvers (zoals Jezus de discipelen belooft in Joh.  14 of 16)   belooft dat de Heilige Geest hen alles te binnen zal brengen en duidelijk maken
Hij zou hen de weg wijzen tot de volle waarheid, want die konden ze toen nog niet dragen.
Zo hebben ze het NT kunnen schrijven. En daar moeten we genoegen mee nemen.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 01:04:11 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2004, 01:16:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 mei 2004 om 13:03:
[...]

Wie oren heeft die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt...staat er dan... Dat zal je dan moeten betrekken op de bijbelse boodschap die er bijv. staat in die 7 brieven in Openbaring.

En de Geest wil ons de bijbel, Gods woord verklaren. Hij leidt ons en verteld ons wat God van ons vraagt.
Maar ik zal geen boodschap ontvangen die zo in de bijbel geplaatst kan worden als de eerste brief aan Priscille en Aquila.... bij wijze van spreken. :)
Dan zou ten eerste iedereen die een gelovige is daar kennis van moeten nemen.... en hoe kun je nu controleren of het inderdaad een boodschap van God is?

Nee, sinds de voltooiing van de Bijbel is dit niet iets wat voor ons is bedoeld.
Wij mogen niet afdoen, maar ook niets toevoegen aan Gods woord.
De Heilige Geest heeft de bijbelschrijvers (zoals Jezus de discipelen belooft in Joh.  14 of 16)   belooft dat de Heilige Geest hen alles te binnen zal brengen en duidelijk maken
Hij zou hen de weg wijzen tot de volle waarheid, want die konden ze toen nog niet dragen.
dus de Heilige Geest spreekt heden ten dage niet meer, begrijp ik daaruit?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2004, 01:39:52 pm »
niet als zondanig dat er een boek van geschreven moet worden dat aan de Bijbel toegevoegd gaat worden,

de Bijbel is al compleet

maar voorgangers en ook vele andere christenen mogen spreken uit de Heilige Geest
ik weet wel zeker dat veel reacties hier op dit forum en ook andere chirstelijke fora rechtsreeks van de Heilige Geest afkomstig zijn qua inspiratie
[JESUS]Life[/JESUS]

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2004, 03:08:00 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 mei 2004 om 13:03:

........

Maken jullie God dan niet monddood? Kan God volgens jullie alleen maar via de bijbel tot je spreken? Ik denk dat je dan toch wel iets mist.  De stromen van levend water die uit je binnenste zullen stromen, die Jezus belooft en dan bedoelt Hij de Heilige Geest, was dat alleen maar voor de bijbelschrijvers? Of begrijp ik jullie verkeerd. Ik hoop het.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2004, 03:17:05 pm »

quote:

els schreef op 18 mei 2004 om 15:08:
Maken jullie God dan niet monddood? Kan God volgens jullie alleen maar via de bijbel tot je spreken? Ik denk dat je dan toch wel iets mist.  De stromen van levend water die uit je binnenste zullen stromen, die Jezus belooft en dan bedoelt Hij de Heilige Geest, was dat alleen maar voor de bijbelschrijvers? Of begrijp ik jullie verkeerd. Ik hoop het.

Hm, misschien leg ik het wat sullig uit, maar dit is ongeveer wat ik erover denk. Ik geloof in ieder geval de volgende dingen:

1. De Bijbel is compleet.
2. God spreekt zichzelf niet tegen.

Ik geloof dus dat er nooit aanvullingen op de Bijbel nodig zijn. God heeft Zijn Woord aan ons gegeven en Hij levert geen half werk. Wij hebben dus geen Anna Emmerich (of wie dan ook) nodig om een extra bijdrage aan de Bijbel te leveren.

Ook geloof ik dat God zichzelf nooit tegenspreekt. Hij is immers onveranderlijk. Een "bijzondere openbaring van de Geest" zal dus altijd in lijn liggen met de Bijbel. In zekere zin spreekt God dus inderdaad altijd via de Bijbel tot ons, maar sommige woorden kunnen in een bepaald verband vast ineens heel betekenisvol zijn.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Geest in individuele gevallen geen hulp kan bieden, maar omdat ook de Geest (immers God) nooit de Bijbel tegen zou spreken is daartussen toch eigenlijk geen verschil. Als iemand van de Geest "op zijn hart" krijgt dat hij van zijn vrouw moet scheiden dan lijkt me dat flauwekul.
Bombus terrestris Reginae

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2004, 03:31:01 pm »
pcies BBB

maar de Geest spreekt nu nog wel degelijk door de mensen die bijvoorbeeld de Bijbel mogen uitleggen, en daarmee anderen dus weer vertellen wat God te zeggen heeft
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2004, 03:48:33 pm »

quote:

spacy schreef op 18 mei 2004 om 15:31:
pcies BBB

maar de Geest spreekt nu nog wel degelijk door de mensen die bijvoorbeeld de Bijbel mogen uitleggen, en daarmee anderen dus weer vertellen wat God te zeggen heeft

Yes, maar het is geen NIEUWE openbaring.
De bijbel heeft ons blijkbaar elk moment en op elke plek nog wat nieuws te vertellen. Door de Heilige Geest die ons leidt (en daarmee bedoel ik ook: met ons communiceert :) ) kunnen wij hier op aarde gesstelijk groeien......en anderen dienen met wat God ons te zeggen heeft.

En alles wat de Geest ons duidelijk maakt en/of vertelt, mag en kan NIET in tegenspraak zijn met wat er in de Bijbel staat.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2004, 05:13:58 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 18 mei 2004 om 15:17:

Hm, misschien leg ik het wat sullig uit, maar dit is ongeveer wat ik erover denk. Ik geloof in ieder geval de volgende dingen:

1. De Bijbel is compleet.
2. God spreekt zichzelf niet tegen.

Ik geloof dus dat er nooit aanvullingen op de Bijbel nodig zijn. God heeft Zijn Woord aan ons gegeven en Hij levert geen half werk. Wij hebben dus geen Anna Emmerich (of wie dan ook) nodig om een extra bijdrage aan de Bijbel te leveren.

Ook geloof ik dat God zichzelf nooit tegenspreekt. Hij is immers onveranderlijk. Een "bijzondere openbaring van de Geest" zal dus altijd in lijn liggen met de Bijbel. In zekere zin spreekt God dus inderdaad altijd via de Bijbel tot ons, maar sommige woorden kunnen in een bepaald verband vast ineens heel betekenisvol zijn.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Geest in individuele gevallen geen hulp kan bieden, maar omdat ook de Geest (immers God) nooit de Bijbel tegen zou spreken is daartussen toch eigenlijk geen verschil. Als iemand van de Geest "op zijn hart" krijgt dat hij van zijn vrouw moet scheiden dan lijkt me dat flauwekul.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Niets wat verkondigd wordt, mag in tegenspraak zijn met het onfeilbare Woord van God. Integendeel, we moeten alles er aan toetsen.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 mei 2004 om 15:48

Yes, maar het is geen NIEUWE openbaring.
De bijbel heeft ons blijkbaar elk moment en op elke plek nog wat nieuws te vertellen. Door de Heilige Geest die ons leidt (en daarmee bedoel ik ook: met ons communiceert  :)  ) kunnen wij hier op aarde gesstelijk groeien......en anderen dienen met wat God ons te zeggen heeft.

En alles wat de Geest ons duidelijk maakt en/of vertelt, mag en kan NIET in tegenspraak zijn met wat er in de Bijbel staat.
Oke sorry. Ik dacht dat jullie alleen de bijbel als "spreekbuis" van God aannamen. Maar inderdaad is een nieuwe openbaring, dus iets wat echt niet in overeenstemming is met de bijbel, niet afkomstig van de Geest van God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2004, 07:38:50 pm »

quote:

els schreef op 18 mei 2004 om 17:13:
[...]
 Hier ben ik het helemaal mee eens. Niets wat verkondigd wordt, mag in tegenspraak zijn met het onfeilbare Woord van God. Integendeel, we moeten alles er aan toetsen.
[...]
Oke sorry. Ik dacht dat jullie alleen de bijbel als "spreekbuis" van God aannamen. Maar inderdaad is een nieuwe openbaring, dus iets wat echt niet in overeenstemming is met de bijbel, niet afkomstig van de Geest van God.
Geeft niet hoor. Goed dat je onduidelijkheden navraagt... :)

Snoopy

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2004, 03:23:10 pm »
Profetie:

De gave der profetie blijft totdat de genadetijd is beëindigd;

Gods Overblijfsel heeft de Geest der Profetie  Openbaring 12:17 en 19:10

De gave der profetie zal BLIJVEN bestaan totdat de Reine Vrouw geheel gerijpt is en eenheid heeft bereikt, onder het Gezag en door de Gerechtigheid van Jezus. Gods (hemelse en eeuwige-) wetten zijn wederom basis voor Gods Volk (het Israël van het NT +) alle Overblijfselen van alle verbonden die God de Vader heeft gesloten met de mensen van alle eeuwen. (Efeziërs 4:11-13)

Vervulling is de toets dat profetieën ook uitkomen. We moeten ze niet alleen horen,(van mensen het Overblijfsel) maar ook zelf ervaren en zien. Nikodemus werd er op gewezen dat Hij een menselijke Leraar was en geen Rabbi in het licht van een Geestelijk Israël. Daarom kon hij (tot dat moment) Gods Koninkrijk niet zien; hij was nog niet wedergeboren (Joh 3).

Een ware profeet is niet in tegenspraak met Gods wetten en Openbaring door de profetie van Zijn Zoon, die Zelf de profetie is in de totaliteit van verlossing en voorbeeld.
Dus profeten die op basis van de 10 geboden menen profeten te zijn, en niet (voor-) houden wat de geboden ons leren, zijn leugenaars, immers zin zijn in geen enkele gebod (dan) het voorbeeld van Jezus!!!!!! nadenkertje!!

Ware profeten blijven tot aan de wederkomst gekend aan de goede vruchten die hun boodschap voortbrengen (profetie dus) Mattheus 7:15-20.

Profetie is datgene dat zich buiten de Bijbel afspeelt, maar de Bijbel bevestigd in de zichtbaarheid van Jezus daden en voorbeeld. Een of dé Zichtbare kerk is dus niet wat Rome nastreeft (en zal bereiken) maar de mensen die Jezus in Diens Gerechtigheid naleven en (daarmee en daarom) de profetie vervullen en mensen "trekken" alsmede de kennis met andere willen delen en maar één weg kennen. Niet die van de discussie maar van de Bijbelse argumenten! Zij lezen de Bijbel zo als Hij is en ervaren door de profetie, juist datgene wat de Bijbel hen verteld. Daardoor kunnen zij geleid worden door de Heilige Geest (De harmonie van de profetie en -dus- de Heilige Geest is ALTIJD  en ALLEEN in harmonie met de Heilige Schrift en het voorbeeld van Jezus: NIET dat van mensen die ons menselijek geboden en wetten leren, in de plaats -gesteld- van die welke de Heiland en de Bijbel ons voorhouden). Mensen die dat doen en die welke het Geloof niet willen aannemen zoals Jezus ons voorhoudt, worden "levende-doden" genoemd door de Heiland.
Ze geloven alleen maar in hun eigen gestelde regels en die van de Leraars (Predikanten en Priesters, Theologen en Waarzeggers)
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2004, 03:29:12 pm door Snoopy »

Snoopy

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2004, 03:36:03 pm »
Bumblebee schreef:

@@Ik geloof dus dat er nooit aanvullingen op de Bijbel nodig zijn. God heeft Zijn Woord aan ons gegeven en Hij levert geen half werk. Wij hebben dus geen Anna Emmerich (of wie dan ook) nodig om een extra bijdrage aan de Bijbel te leveren.@@

Er blijven profeten tot aan de wederkomst actie.

In Bijbelse tijden schreven NIET alle profeten boeken die in de Bijbel zijn opgenomen. Sommigen schreven boeken of gaven boodschappen door DIE GEEN DEEL van de BIJBEL zijn geworden.

2 Samuël 7:3-11
Lucas 2:35-38
1 Kronieken 29:29
2 Kronieken 9:29
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 02:18:28 pm door Snoopy »

wannano

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2004, 03:54:27 pm »
Wat in de Bijbel staat, bevat alles waarvan God wil dat we het weten, betreffende Hemzelf, en zijn Heilswerk. Johannes schreef in zijn evangelie, dat er niets aan toe of afgedaan mag worden. Het kan zijn dat hij daarbij doelde op zijn eigen evangelie, of , omdat chronologisch gezien, zijn Evangelie het laatste was wat geschreven werd, dat het sloeg op de gehele Bijbel, die ten tijde van Johannes schrijven al grotendeels vastlag.

Daarnaast zijn wij allen profeten, priesters en koningen, geheel in naspraak van de Cathechismus. Met profeteren wordt niet alleen bedoeld de toekomst voorspellen, maar veeleer het verkondigen van Gods woord.

Bij die Duitse profetie moet ik trouwens glimlachen, vanwege het gebruik van het woord 'Lucifer'. Dit latijnse woord hoort uiteraard niet in de Bijbel thuis, en de enige bijbelvertaling waar het in gebruik wordt is de King James Versie, en dan slechts één maal. Geleerden zijn het er over eens, dat dit een wat knullige vertaling is van Heyel, wat "morgenster" betekend, en de naam is van de toenmalige koning van Babel. In de meeste vertalingen is het ook vertaald met "morgenster". (Jes. 14:12)
Ik vind het moeilijk te geloven dat de Heilige Geest iemand een profetie laat doen, en daarbij de naam te laten gebruiken die berust op een vertaalfout...maar dit is geheel terzijde.

wannano
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2004, 03:54:52 pm door wannano »
Kom eens langs in m'n huisje

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2004, 11:42:56 pm »
wat was de functie van de bijbelse profeten?
-de toekomst voorspellen
maar waarom??
-omdat God boos was en zijn oordeel alvast daarmee liet zien!!

heel kort door de bocht ingevuld
is de functie van een profeet tegenwoordig
-mensen waarschuwen waar ze God mee verdriet doen, of God dus zelfs mee boos maken
-dit doen aan de hand van de Bijbel, uitleggen waar ze fout zitten
-en mochten ze niet luisteren, denk ik dat de echte profeten dan ook niet zullen zwijgen over het oordeel dat die personen te wachten staat

nee dit is niet enkel de broederlijke vermaning
dit is dwalingen aan de kaak stellen in wat zegt Gods gemeente te zijn (een duidelijk voorbeeld is de katholieke kerk en hun wel erg onbijbelse gebruiken)
maar ook daarheen durven gaan waar het goed fout is
(neem als voorbeeld profeet Jona en Nineve maar)

Zijn wij ook profeten? of is het bij ons ook van: Nee ik ga niet na die nare plaats, de mensen daar die kunnen me wat...
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2004, 11:45:01 pm door spacy »
[JESUS]Life[/JESUS]