Auteur Topic: Openbaringen 4  (gelezen 1218 keer)

Sarah

  • Berichten: 1749
    • Bekijk profiel
Openbaringen 4
« Gepost op: juni 10, 2004, 04:24:22 pm »
"12 En schrijf aan de engel der gemeente te Pergamum:
Dit zegt Hij, die het tweesnijdende scherpe zwaard heeft: 13 Ik weet, waar gij woont, dáár waar de troon des satans is; en gij houdt vast aan mijn naam en hebt het geloof in Mij niet verloochend, ook niet in de dagen van Antipas, mijn getuige, mijn getrouwe, die gedood werd bij u, waar de satan woont. 14 Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat gij daar sommigen hebt, die vasthouden aan de leer van Bileam, die Balak leerde de kinderen Israëls een strik te spannen, dat zij afgodenoffers zouden eten en hoereren. 15 Zo hebt ook gij sommigen, die op gelijke wijze aan de leer der Nikolaïeten vasthouden. 16 Bekeer u dan; maar zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard mijns monds.
17 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Wie overwint, hem zal Ik geven van het verborgen manna, en Ik zal hem een witte steen geven en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt."

Waar lag Pergamum?
Welke troon was dat die troon des satans?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

wannano

  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
Openbaringen 4
« Reactie #1 Gepost op: juni 10, 2004, 04:43:19 pm »
Pergamum was de officiele hoofdstad van de Romeinse provincie Sia, hoewel Efeze en Smyrna van veel groter commercieel belang waren. Het wordt de troon van Satan genoemd, omdat het een groot aantal altaren en tempels had voor allerlei goden. Het was een heidens centrum, met onder andere een Altaar in de vorm van een troon voor Zeus, en een Tempel voor Asklepios, gesymboliseerd met een slang en een groot aantal tempels ter verering van de Romeinse keizers.

Van aale zeven gemeenten is van deze het meeste archeologisch materiaal bewaard gebleven en is de stad zelfs gedeeltelijk gereconstrueerd. Het maakt tegenwoordig deel uit van de Turkse gemeente Bergama.

wannano
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 04:44:30 pm door wannano »
Kom eens langs in m'n huisje

-bart-

  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
Openbaringen 4
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2004, 11:32:53 pm »
quote:
Sarah schreef op 10 juni 2004 om 16:24:Waar lag Pergamum?
Welke troon was dat die troon des satans?

            


quote:
wannano schreef op 10 juni 2004 om 16:43:
Pergamum was de officiele hoofdstad van de Romeinse provincie Sia [...]
wannano

            


Plaatjes etc.:
http://www.bibleplaces.com/pergamum.htm
http://www.holylandphotos.org/browse.asp?s=1,3,7,20,111