Auteur Topic: Kon Jezus zondigen ?  (gelezen 7804 keer)

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 11, 2003, 04:02:51 am »

quote:

op 10 Oct 2003 15:01:30 schreef Alfredt:
[...]
Ik geloof absoluut niet dat Jezus ooit gezondigd heeft, verre van dat. Maar ik denk dat het bij zijn mens zijn hoorde dat hij het wel kon. Zijn Godheid voorkwam het echter.

Zie de mens... zei Pilatus. Is er dan sprake van Godheid? Nee!
Doordat Hij de 2e Adam was, was Hij niet uit Adam maar uit de Heilige Geest.
Dit wordt misschien wat moeilijk, maar jullie weten dat de zonde wordt overgedragen door erfenis. Doordat Eva indertijd dat sappige vijgje niet kon laten hangen en daar haar vrijer ook van gaf, zijn ze blaadjes gaan rijgen om er schortjes van te maken..

http://kauai.net/mokihana/image/kenui.jpg

Affijn... de Here Jezus is geboren uit de Geest, dus Zijn vlees (dat is Zijn lichaam) is niet bezoedeld door de erfenis die wij allen wel krijgen. De Here Jezus was een weinig onder de engelen gesteld, Hij was God, maar had Zich verlaagd als Zijn schepsel. Daarom dat Hij zoveel liefde voor ons heeft, de Agape!
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Marloes

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 11, 2003, 11:16:05 am »
Anders gezegd: jij bedoelt, fruitbatje, dat Jezus vrij kon kiezen terwijl wij dat niet kunnen?
[Prediker 7:29]

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #52 Gepost op: oktober 11, 2003, 02:12:17 pm »

quote:

op 11 Oct 2003 11:16:05 schreef Marloes:
Anders gezegd: jij bedoelt, fruitbatje, dat Jezus vrij kon kiezen terwijl wij dat niet kunnen?

Ja en nee. Wij zijn ook vrij te kiezen... Hij streef er immers naar dat wij net zo'n geloof zouden hebben, als dat van een mosterdzaadje.
Als oude mens, dus afstammende van Adam ben je in de zonden.

Om je zonden af te laten wassen, zoals in het Oude Testament wordt gesproken kon je jouw zonden leggen op die van respectievelijk een kalf, een geit of als je het niet al te breed had twee duiven. Op die van een kalf of een geit, leunde de zondaar met zijn gewicht op het beest, alsof op 't beest echt de zonden werden gelegd, en dan sneed de priester hem de keel door.

Gruwelijk eigelijk he? Maar Mozes had het nog zo gezegd tegen als het volk wat een wet bliefde: "Willen jullie je aan alle inzettingen houden? En toen hebben ze ingestemd. Het was Gods plan helemaal niet.

Het dier werd dan in het vuur op het altaar verbrand. En 1 keer per jaar mocht de hogepriester in het Heilige der Heilige komen. Daar waar de gouden Menorah stond en de ark des verbonds. Hij mocht daar alleen naar binnen als hij een schaal bloed bij zich had, en hij besprengde (dat met je vingers in het bloed dopen en dan weg schietende, zoals ze dat wel eens wil doen in een cafe door hun hand in de spoelbak te steken en je gezicht er nat mee maken, het water van je hand doen schieten... hoe zeg je dat?) Zo maakte de hogepriester een pad van bloed naar het Heilige der Heiligen... en daar zit een type aanvast. Een type is een gelijkwaardig verhaal met dewzelfde betekenis... ik hoop dat ik het goed uitleg, en anders moet je het boekje van Peter Slagter maar eens lezen over Typologie.

Als de hogepriester op een andere dag dan de Grote Verzoendag het Heilige der Heilige zou betreden, dan zou hij terplekke doodvallen. Een ieder ander uiteraard ook.

Toen de Here Jezus zei: Het is volbracht, en de Geest gaf... toen scheurde het kleed tussen het Heilige en het Heilige der Heilige, hetgeen betekent dat daardoor de weg is vrijgemaakt waardoor iedereen zich tot het Heilige der Heilige kan begeven. Het spoor van het bloed was gelegd, onze Hogepriester, de Here Jezus heeft Zichzelf geofferd voor ons, en heeft de weg bereid voor ons. Als wij in het Heilige der Heilige toetreden, dan sterven wij met Hem, waardoor we met Hem gelijk worden. Dan is het niet langer een lichaam met de erfenis van de eerste Adam, maar hij wij nieuw leven ontvangen van de 2e Adam dat is Christus!

Zo zit het dus  ;)
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #53 Gepost op: februari 28, 2004, 09:25:44 pm »
ik denk dat ik uit de eerste hand kan weten en zeggen dat Jezus een zondaar is.

maar jullie willen natuurlijk bijbelquotes, ik heb er 1: waarom zei hij 'Vader.Vader, waarom heeft u mij verlaten?

Weet jezus niet dat god hem nooit verlaat dan? is dit geen twijfel, die zondig is?

en waarom zei jezus 'waarom noemt u mij goed? wie is goed , dan god?'

en als laatste, misschien vergezocht, hij zei 'hij die zonder zonde is werpe de eerste steen'. hij veroordeelde later zelf niet. dus misschien wilde hij wel zeggen:ik ben ook niet volmaakt.

groetjes J.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #54 Gepost op: februari 28, 2004, 09:54:16 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 21:25:44 schreef Joeri:

maar jullie willen natuurlijk bijbelquotes, ik heb er 1: waarom zei hij 'Vader.Vader, waarom heeft u mij verlaten?

Weet jezus niet dat god hem nooit verlaat dan? is dit geen twijfel, die zondig is?
neuj, God verliet hem daadwerkelijk. Hij droeg de straf op de zonde van de mensheid, dus niet zijn eigen zonde, en die straf is Godverlatenheid. Dus hij twijfelt niet... hij werd verlaten.

quote:

en waarom zei jezus 'waarom noemt u mij goed? wie is goed , dan god?'
hij stelt een vraag, hij doet verder geen uitspraak. Stel dat iemand in het publiek op zo'n moment gezegd had "maar U bent God" dan had hij dus gewoon ja gezegd... (zie voor de onderbouwing maar naar de brieven van Paulus)

quote:

en als laatste, misschien vergezocht, hij zei 'hij die zonder zonde is werpe de eerste steen'. hij veroordeelde later zelf niet. dus misschien wilde hij wel zeggen:ik ben ook niet volmaakt.

groetjes J.
Nee dat is een interpretatie die niet hoeft. Als iemand die goed is zegt dat alleen een goede iets mag, dan zegt hij nog niet dat die goede ook moet....
Pinkeltjefan

Joeri

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #55 Gepost op: februari 28, 2004, 10:20:48 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 21:54:16 schreef Alfredt:
[...]

neuj, God verliet hem daadwerkelijk. Hij droeg de straf op de zonde van de mensheid, dus niet zijn eigen zonde, en die straf is Godverlatenheid. Dus hij twijfelt niet... hij werd verlaten.

dus als ik het goed begrijp geloof jij dat de kruisiging niet alles is wat gebeurde?
dat er in het onzichtbare meer gebeurde dan slechts een aantal spijkers die door hem heen werden geslagen? wat ik niet begrijp aan jezus zondeoffer is, waarom moest het gedaan worden door schriftgeleerden? de lammeren in het OT die als zondeoffer dienden werden geleid door de gelovigen. jezus werd vermoord door de ongelovigen. en nu vertel jij mij dat god daar eigenlijk in meedeed?

quote:

hij stelt een vraag, hij doet verder geen uitspraak. Stel dat iemand in het publiek op zo'n moment gezegd had "maar U bent God" dan had hij dus gewoon ja gezegd... (zie voor de onderbouwing maar naar de brieven van Paulus)

dat betwijfel ik, want jezus is niet god. sinds wanneer bid god tot zichzelf?
[...]
:?
ik denk dat ook dat hij geen ja had gezegd, maar de vraag was of hij zonder zonde was, niet of hij god was, en dit kan je interpreteren als een 'ik ben ook niet zonder zonde want/dus ik ben ook niet goed...

quote:

Nee dat is een interpretatie die niet hoeft. Als iemand die goed is zegt dat alleen een goede iets mag, dan zegt hij nog niet dat die goede ook moet....
ik weet het het is een vergezochte interpretatie maar als hij niet zondeloos is dan is het wel logisch dat hij zozo die vrouw niet stenigt.

groetjes J.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #56 Gepost op: februari 28, 2004, 10:46:42 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 22:20:48 schreef Joeri:
[...]

ik weet het het is een vergezochte interpretatie maar als hij niet zondeloos is dan is het wel logisch dat hij zozo die vrouw niet stenigt.

groetjes J.

Iedereen die zondigde was weggelopen, maar Jezus zelf liep niet weg. Hij concludeerde dat iedereen die de beschuldiging in had gebracht was weggelopen. Toen zei Hij, dan veroordeel ik u ook niet. Hij had daar wel het recht toe, maar maakte er geen gebruik van.
De aanklagers moeten wel zelf aangeklaagd zijn door het feit dat Jezus in de grond schreef:
Jer 17:13 hope Israëls, HERE, allen die U verlaten, zullen beschaamd worden; wie afwijken, zullen in de aarde geschreven worden, omdat zij de bron van levend water, de HERE, verlieten.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joeri

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #57 Gepost op: februari 29, 2004, 01:32:01 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 22:46:42 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Iedereen die zondigde was weggelopen, maar Jezus zelf liep niet weg. Hij concludeerde dat iedereen die de beschuldiging in had gebracht was weggelopen. Toen zei Hij, dan veroordeel ik u ook niet. Hij had daar wel het recht toe, maar maakte er geen gebruik van.

zo zou je het ook kunnen interpreteren, maar in het geval dat jezus zoals ik denk inderdaad niet zondeloos was zou hij naar eigen zeggen niet eens mogen gooien.
en volgens mij zei hij niet 'dan' veroordeel ik u ook niet. maar gewoon ik veroordeel u ook niet'. waarschijnlijk wist hij tenslotte dondersgoed dat die wijze omstanders die eromheen stonden niet veel onschuldiger waren dan die vrouw... en dat steniging geen zin had, dat zijn liefde genoeg was om die vrouw niet meer te laten zondigen.

quote:

De aanklagers moeten wel zelf aangeklaagd zijn door het feit dat Jezus in de grond schreef:
Jer 17:13 hope Israëls, HERE, allen die U verlaten, zullen beschaamd worden; wie afwijken, zullen in de aarde geschreven worden, omdat zij de bron van levend water, de HERE, verlieten.

schreef hij dat? waar staat dat? ik weet dat hij in de grond schreef, maar er staat volgens mij nergens wat hij schreef... ik kan het me niet herrineren...
ik denk dat hij geen van allen wilde aanklagen...

Groetjes J

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #58 Gepost op: februari 29, 2004, 05:14:18 pm »

quote:

op 29 Feb 2004 13:32:01 schreef Joeri:
[...]

schreef hij dat? waar staat dat? ik weet dat hij in de grond schreef, maar er staat volgens mij nergens wat hij schreef... ik kan het me niet herrineren...
ik denk dat hij geen van allen wilde aanklagen...

Groetjes J

Er staat idd niet wat hij schreef, maar omdat in Jeremia alleen ook zo'n zinsnede voorkomt ligt het voor mij voor de hand die koppeling te maken. Zeker aangezien de tekst de koppeling toestaat en het juist verduidelijkt.

ook groeten.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #59 Gepost op: februari 29, 2004, 05:34:34 pm »
ik kom er pas laat in,
maar heeft iemand al gezegd dat Jezus is beproefd in de woestijn en dat hij de test heeft doorstaan?
Hij kon zondigen, hij zondigde niet en wilde dat natuurlijk ook niet.
Juist doordat hij NEE gezegd heeft tegen de slang bleek hij sterker dan de slang: zijn overwinning is hier behaald.
gideon

Joeri

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #60 Gepost op: februari 29, 2004, 08:18:45 pm »

quote:

op 29 Feb 2004 17:34:34 schreef gideon:
ik kom er pas laat in,
maar heeft iemand al gezegd dat Jezus is beproefd in de woestijn en dat hij de test heeft doorstaan?
Hij kon zondigen, hij zondigde niet en wilde dat natuurlijk ook niet.
Juist doordat hij NEE gezegd heeft tegen de slang bleek hij sterker dan de slang: zijn overwinning is hier behaald.

je hebt ook kleinere zondes.... misschien zelf een klein gevoel van twijfel of begeerte in het hart. twijfel zoals vader waarom heeft u mij verlaten.

priscilla ik snap je redenering niet helemaal eerlijk gezegd  :?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #61 Gepost op: maart 01, 2004, 10:34:10 am »
46   Om ongeveer drie uur riep Jezus: "Eli, Eli, lama sabachtani?" Dat betekent: "Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?"

Hiermee werd vastgesteld dat Jezus, als een volmaakt mens leed, geleden had en dus exact mens was als wij! Jezus is dus als een volmaakt mens ten Hemel gevaren en niet -meer- zoals HIj als een Goddelijke vertegenwoordiging, naar de aarde kwam. Als mens voelde Hij zich verlaten! Wie niet! Of het nu door een aardse of een Hemelse Vader is. Wie nooit twijfelt is blijkbaar al volmaakt! Het is wel een beetje te voorbarig.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #62 Gepost op: maart 01, 2004, 11:29:43 pm »

quote:

op 29 Feb 2004 20:18:45 schreef Joeri:
[...]

priscilla ik snap je redenering niet helemaal eerlijk gezegd  :?

Jer 17:9 Arglistig is het hart boven alles, ja, verderfelijk is het; wie kan het kennen? 10 Ik, de HERE, doorgrond het hart en toets de nieren, en dat, om aan een ieder te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner daden. 11 Een veldhoen, dat eieren uitbroedt, die het niet gelegd heeft, zó is wie zich rijkdom verwerft, maar op onrechtmatige wijze; op de helft zijner dagen zal hij die moeten achterlaten, en bij zijn einde zal hij een dwaas zijn.
12 Troon der heerlijkheid, van ouds verheven, plaats van ons heiligdom, 13 hope Israëls, HERE, allen die U verlaten, zullen beschaamd worden; wie afwijken, zullen in de aarde geschreven worden, omdat zij de bron van levend water, de HERE, verlieten. 14 Genees mij, HERE, dan zal ik genezen zijn; help mij, dan zal ik geholpen zijn, want Gij zijt mijn lof. 15 Zie, zij zeggen tot mij: Waar blijft het woord des HEREN? Laat het toch komen! 16 Ik echter heb bij U niet op rampspoed aangedrongen, de onheilsdag heb ik niet begeerd, Gij weet het, wat van mijn lippen uitging, was U bekend. 17 Word mij niet tot verschrikking, Gij zijt mijn toevlucht ten dage van rampspoed. 18 Laten mijn vervolgers beschaamd worden, maar laat ik niet beschaamd worden; laten zij verschrikt worden, maar laat ik niet verschrikt worden. Breng over hen de dag van rampspoed, verbreek hen met een dubbele verbreking!

Joh 8:3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw, op overspel betrapt, en zij stelden haar in het midden en zeiden tot Hem: 4 Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel; 5 en in de wet heeft Mozes ons bevolen zulken te stenigen; Gij dan, wat zegt Gij? 6 En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond. 7 Doch toen zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op en zeide tot hen: Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar. 8 En weer bukte Hij neder en schreef op de grond. 9 Maar toen zij dit hoorden, gingen zij één voor één weg, te beginnen bij de oudsten, en zij lieten Jezus alleen en de vrouw in het midden. 10 En Jezus richtte Zich op en zeide tot haar: Vrouw, waar zijn zij? Heeft niemand u veroordeeld? 11 En zij zeide: Niemand, Here. En Jezus zeide: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!]

De tekst in Jeremia stelt hen voor die arglistig zijn. God toetst hen en doorziet hen. In Joh doet Jezus dit, Hij toetst de schriftgeleerden die met een arglistige vraag komen en Hij zet hen te kijk.
De twee teksten zijn dus qua inhoud wel te combineren. Als je dan leest dat Hij in de grond schreef wil je natuurlijk weten wat Hij dan zoal schreef. In Jeremia komt die zinsnede ook voor, verder nergens. Dan is het toch niet onlogisch om deze twee met elkaar te verbinden en bovenstaande uitleg daaraan te geven?
Jezus zegt ergens anders sat Hij gekomen is om te redden niet om te oordelen. Dat doet Hij in Joh 8 dus ook niet. De vrouw kan bij Hem schuilen in de dag van de rampspoed, Hij draait zelfs de zaak om: Hij laat de vervolgers beschaamd worden.

Els

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #63 Gepost op: maart 02, 2004, 05:58:40 am »
In Hebr. 4 staat: "Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden.  Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd".

Jezus is dus verzocht geworden, maar Hij heeft niet gezondigd. Het mooie is dat wij, als we verzocht worden, tot Hem mogen en kunnen komen met dat wat ons wil doen zondigen en dat Hij ons dan helpt om er niet aan toe te geven. Hij helpt echt!
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2004, 02:34:58 pm door Els »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #64 Gepost op: maart 02, 2004, 11:38:54 am »
Iemand die over inzicht en Bijbelkennis beschikt,  zal deze alinea:

@@Hij had daar wel het recht toe, maar maakte er geen gebruik van.@@

nooit plaatsen, want het (onderzoekend-) oordeel gaat nu over de wereld, zoals we al vanuit de Bijbel kunnen weten:

Mattheüs 7
21   Niet alle mensen die 'Here' tegen Mij zeggen, komen in het hemelse Koninkrijk. Want daar komt u alleen als u doet wat mijn hemelse Vader wil.
22   Op de dag van het grote oordeel zullen velen tegen Mij zeggen: 'Here, wij hebben in Uw naam gesproken. Here, wij hebben Uw naam gebruikt om duivelse geesten te verjagen en wonderen te doen.'
23   Maar Ik zal hun antwoorden: 'U hebt nooit bij Mij gehoord. Ga weg! U bent slecht en hebt alleen maar uw eigen zin gedaan.'

22. Op de dag......van het oordeel: Geen reden dus om de vrouw of anderen te oordelen dus.

Veel interessanter is, wat Jezus hier zegt:

Johannes 5
30   Ik kan niets uit Mijzelf doen. Ik oordeel zoals God het Mij zegt. Mijn oordeel is eerlijk en rechtvaardig. Het gaat Mij niet om wat Ik wil maar om wat God wil, want Hij heeft Mij gestuurd.
31   Als Ik iets over Mijzelf zeg, is dat niet geloofwaardig.

Dus beste P & A, niet suggereren dat Jezus iets kan wat Hij niet kan! Geen angst aanjagen, zo van:

Pas op! Hij hàd het kunnen doen hoor! Dus maak van Jezus geen ongeloofwaardige Messias. Zoals we in Joh 5 kunnen lezen, is de Almachtige Vader, de God van Jezus, onze God diegene die het oordeel delegeerd naar Zijn Zoon!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #65 Gepost op: maart 02, 2004, 01:19:28 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 21:25:44 schreef Joeri:

Correctie: Er staat: 'Mijn God, Mijn God, waarom hebt u mij verlaten......"
Jezus als de Mensenzoon werd door God verlaten omdat Hij het zondoffer werd...God zag Hem aan het kruis als de oorzaak van al het kwaad.......
Daarom verliet Hij Hem.
Je kunt in het midden laten of Hij als de Vader, Zijn Zoon  verliet.......
Zij waren namelijk altijd een.....
Maar er staat niet voor niets: "Mijn God". Toen het werk volbracht was zei Hij wel 'Vader, in Uw handen beveel Ik mijn geest'

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #66 Gepost op: maart 02, 2004, 01:25:33 pm »
Schopje. Gereformeerd leven -> Levensbeschouwing
Topic was nog blijven hangen vanuit de oude forumindeling. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #67 Gepost op: maart 02, 2004, 01:45:44 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 11:38:54 schreef Baldur:

nooit plaatsen, want het (onderzoekend-) oordeel gaat nu over de wereld, zoals we al vanuit de Bijbel kunnen weten:

Dus beste P & A, niet suggereren dat Jezus iets kan wat Hij niet kan! Geen angst aanjagen, zo van:

Pas op! Hij hàd het kunnen doen hoor! Dus maak van Jezus geen ongeloofwaardige Messias. Zoals we in Joh 5 kunnen lezen, is de Almachtige Vader, de God van Jezus, onze God diegene die het oordeel delegeerd naar Zijn Zoon!

Sorry Baldur, maar iemand die de schrift kent, kent ook deze tekst:
En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden.

Dit gold toen Hij rondliep voor de kruisiging. Hoe kom je bij angstaanjagen? Pas je eigen verzinsels niet toe op anderen.
Hoe kom je er bij dat ik geen bijbelkennis zou hebben? Alleen omdat ik anders redeneer dan jij? Houd toch op, dit slaat nergens op.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kon Jezus zondigen ?
« Reactie #68 Gepost op: maart 02, 2004, 02:05:48 pm »
Hier de reactie van Priscilla; Aquila en ik waren toevallig op dezelfde post aan het reageren....ik dacht dat we het ook wel aardig eens waren :)

quote:

op 02 Mar 2004 11:38:54 schreef Baldur:

Mattheüs 7
21   Niet alle mensen die 'Here' tegen Mij zeggen, komen in het hemelse Koninkrijk. Want daar komt u alleen als u doet wat mijn hemelse Vader wil.
22   Op de dag van het grote oordeel zullen velen tegen Mij zeggen: 'Here, wij hebben in Uw naam gesproken. Here, wij hebben Uw naam gebruikt om duivelse geesten te verjagen en wonderen te doen.'
23   Maar Ik zal hun antwoorden: 'U hebt nooit bij Mij gehoord. Ga weg! U bent slecht en hebt alleen maar uw eigen zin gedaan.'

22. Op de dag......van het oordeel: Geen reden dus om de vrouw of anderen te oordelen dus.

Je bent zelf inderdaad al bezig met je 'oordeel' in je eerste zin....... Als je iemand voor je standpunt wil winnen, kun je het beter wat anders formuleren..... maar dat terzijde.

Het is maar net hoe je deze tekst:
"22  Op de dag van het grote oordeel zullen velen tegen Mij zeggen: 'Here, wij hebben in Uw naam gesproken. Here, wij hebben Uw naam gebruikt om duivelse geesten te verjagen en wonderen te doen.'
uit Matteus 7, interpreteert.
Wij vinden dus niet dat de dag van het grote oordeel al bezig is..... En het getuigt van liefde dat de Heer deze vrouw niet veroordeelt...
Zoals staat in

quote:

Joh 12,47
En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden.
Joh 12,48
Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.
Tegenwoordig is het nog steeds de genadetijd en wordt het heil aangeboden aan ieder. Als je wel gaat geloven in de Here Jezus wordt je sowieso niet geoordeeld, omdat Jezus het oordeel over jouw zonden al heeft gedragen. Dan zou het dubbelop worden.
Als je niet gaat geloven, wordt je geoordeeld op de jonste dag- de dag van het oordeel

quote:

Baldur schreef:
Veel interessanter is, wat Jezus hier zegt:

Johannes 5
30   Ik kan niets uit Mijzelf doen. Ik oordeel zoals God het Mij zegt. Mijn oordeel is eerlijk en rechtvaardig. Het gaat Mij niet om wat Ik wil maar om wat God wil, want Hij heeft Mij gestuurd.
31   Als Ik iets over Mijzelf zeg, is dat niet geloofwaardig.

Mientje zou zeggen: wat voor vertaling gebruik je toch Baldur? En daar sluit ik me bij aan. Ik houd meer van de NBG. Die zegt het zo:

quote:

Johannes 5
28 Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven,wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.
30 Ik kan van Mijzelf niets doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet mijn wil, doch de wil van Hem, die Mij gezonden heeft. 31 Indien Ik getuig van Mijzelf, is mijn getuigenis niet waar; 32 een ander is het, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat het getuigenis, dat Hij van Mij aflegt, waar is.
Ik weet niet hoe jij tot de conclusie komt dat ik deze teksten geen recht doe. Ik geloof precies wat er staat: Jezus' getuigenis is waar omdat de Vader van Hem zegt dat Hij waar is.......Zij zijn volkomen samen een. De wil van de Vader = de wil van de Zoon.... Hij is dus geheel geloofwaardig
God de Vader heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, maar dit voltrekt zich pas op het moment dat de graven opengaan en de doden opstaan......
Dit heb ik nog niet meegemaakt in de tegenwoordige tijd... Jij wel?
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2004, 02:16:43 pm door Priscilla en Aquila »