Auteur Topic: Genesis 9 vers 3  (gelezen 3470 keer)

motor

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Gepost op: mei 11, 2004, 10:32:44 am »
3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.

Wat wordt hiermee bedoelt, alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten?? de mens??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2004, 10:57:26 am »
quote:
motor schreef op 11 mei 2004 om 10:32:
3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.

Wat wordt hiermee bedoelt, alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten?? de mens??

Vers 3: Het was nieuw dat de mens vlees mocht eten en het groene kruid, bij de schepping was dat alleen  het zaaddragend gewas en de vruchten....

Elke maaltijd met vlees was voortaan een herinnering dat de mens leeft en onderhouden wordt door de dood van een ander.
Zo is eeuwig leven slecht mogelijk door de dood van een Ander....

En het groene kruid was oorspronkelijk aan de dieren gegeven om te eten.Nu is het ook voor de mens en laat zien dat de mens in zijn zonde diep gezonken is, nu mag hij eten wat voor de dieren was.

Vers 4; Het enige bloed wat voor ons nuttig is is het bloed van Jezus. Hij vergoot zijn leven....
God wil ons het unieke van Jezus' bloed laten uitkomen....

.......en het leven is in het bloed, ofte wel de ziel is in het bloed.
Hier mogen we niet aankomen, om het zo maar te zeggen.

Dit gebod was voor de hele schepping bedoelt...
Het wordt ook weer afzonderlijk aan Israel gegeven...
Aan de christenen wordt het als gebod gegeven in Hand. 15. Het blijft dus geldig.

Hand. 15
 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.
 28 Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

Dus ik eet bijvoorbeeld geen bloedworst of lever....kan het ook in zitten.
Het verstikte, dan kan het zijn dat ook niet al het bloed eruit is gelopen....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2004, 11:26:05 am »
Ik heb het uitgelegd gekregen dat er een verbod was op het eten van vlees, God geeft aan de mensen pas toestemming vlees te eten na de zondvloed, wanneer Hij een verbond sluit met Noach.

edit:Deze link kan ook best handig zijn: http://www.bible.org/docs/ot/books/gen/deffin/gen-10.htm
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 11:30:16 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2004, 12:00:30 pm »
Deze tekst laat dus ook weer zien dat met ziel dus niet 'geest' ofzo bedoeld wordt, maar bloed, levenskracht van het menselijk/dierlijk lichaam...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Pugna

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2004, 07:09:30 pm »
quote:
reindertje schreef op 11 mei 2004 om 12:00:
Deze tekst laat dus ook weer zien dat met ziel dus niet 'geest' ofzo bedoeld wordt, maar bloed, levenskracht van het menselijk/dierlijk lichaam...

Werkelijk? Leg dan de volgende bijbeltekst eens uit?

quote:
Mattheus 10:28
En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven  in de hel.

Mij is geleerd dat het woord ziel zowel voor levende wezens (meestal in OT) als voor 'innerlijk' van de mens wordt gebruikt. B.v.

quote:
Genesis 2:19
Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.

quote:
uit de Hebreeuws - Nederlands Lexicon
1) ziel, leven, schepsel, persoon, honger, leven wezen, verlangen, emotie, hartstocht
1a) wat ademhaalt, het ademhalende wezen, ziel, innerlijk
1b) levend wezen
1c) levend wezen (met het leven in het bloed)
1d) de mens, persoon, individu
1e) zetel van begeerte
1f) zetel van emoties en hartstochten
1g) geestesactiviteit (twijfelachtig)
1h) wilsactiviteit (twijfelachtig)
1i) karakteractiviteit (twijfelachtig)

De 'vette' optie lijkt mij hier van toepassing.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Pugna

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2004, 07:10:55 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 11:26:
Ik heb het uitgelegd gekregen dat er een verbod was op het eten van vlees, God geeft aan de mensen pas toestemming vlees te eten na de zondvloed, wanneer Hij een verbond sluit met Noach.

edit:Deze link kan ook best handig zijn: http://www.bible.org/docs/ot/books/gen/deffin/gen-10.htm

Verbond met Noach, dat is dit hoofdstuk (Gen. 9).

Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2004, 07:57:15 pm »
Dat weet ik, maar dat vers zou dus in verband staan met Gen 1:28-30:
quote:
Gen 1:28-30 DSV (28 )  En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!  (29)  En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!  (30)  Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.

vergelijk:

quote:
Gen 9:1-7 DSV (1) En God zegende Noach en zijn zonen, en Hij zeide tot hen: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde!  (2)  En uw vrees, en uw verschrikking zij over al het gedierte der aarde, en over al het gevogelte des hemels; in al wat zich op den aardbodem roert, en in alle vissen der zee; zij zijn in uw hand overgegeven.  (3)  Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.  (4)  Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.  (5)  En voorwaar, Ik zal uw bloed, het bloed uwer zielen eisen; van de hand van alle gedierte zal Ik het eisen; ook van de hand des mensen, van de hand eens iegelijken zijns broeders zal Ik de ziel des mensen eisen.  (6)  Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt.  (7)  Maar gijlieden, weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt; teelt overvloediglijk voort op de aarde, en vermenigvuldigt op dezelve.

Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2004, 09:02:02 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 19:57:

[...]

vergelijk:

[...]

Zoals ik ook in mijn bovenstaande post schreef....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pugna

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2004, 09:19:50 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 19:57:

[...]

vergelijk:

[...]

Dan had ik jou verkeerd begrepen.

Als God pas vanaf Noach toestemming gaf vlees te eten, wat deed Abel dan met zijn kudde schapen?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2004, 09:25:00 pm »
Scheren?

Pugna

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2004, 09:28:53 pm »
Scheer je weg, met die rot-geintjes.  
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 09:29:25 pm door Pugna »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2004, 09:31:21 pm »
Hij slachtte de eerstgeborenen als een brandoffer voor de Here, hij at ze niet.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2004, 09:33:43 pm »
quote:
Pugna schreef op 11 mei 2004 om 21:28:
Scheer je weg, met die rot-geintjes.

Jij vraagt wat Abel met een kudde schapen  moest, dus zeg ik scheren. IK weet niet waarom je dat een rot geintje vindt maar dieren werden  en worden niet alleen voor  vleesconsumptie gehouden, of hebben ze in Friesland alleen soya melk?

Pugna

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #13 Gepost op: mei 11, 2004, 09:36:08 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 21:31:
Hij slachtte de eerstgeborenen als een brandoffer voor de Here, hij at ze niet.

En de rest, de niet-eerstgeboren schapen,  bleef hij weiden zodat hij de eerste lammeren die ze kregen kon offeren.  Zou kunnen, ik vind het alleen niet overtuigend.

edit: Roodkapjes post geqouted.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2004, 07:40:04 pm door Pugna »

Pugna

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2004, 09:37:54 pm »
quote:
Doarsie schreef op 11 mei 2004 om 21:33:
[...]

Jij vraagt wat Abel met een kudde schapen  moest, dus zeg ik scheren. IK weet niet waarom je dat een rot geintje vindt maar dieren werden  en worden niet alleen voor  vleesconsumptie gehouden, of hebben ze in Friesland alleen soya melk?

Dacht dat je een grapje maakte.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #15 Gepost op: mei 11, 2004, 09:39:50 pm »
quote:
Pugna schreef op 11 mei 2004 om 21:37:
[...]

Dacht dat je een grapje maakte.

OK...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #16 Gepost op: mei 11, 2004, 09:40:09 pm »
quote:
Gen 4:1-4 DSV (1)  En Adam bekende Heva, zijn huisvrouw, en zij werd zwanger, en baarde Kain, en zeide: Ik heb een man van den HEERE verkregen!  (2)  En zij voer voort te baren zijn broeder Habel; en Habel werd een schaapherder, en Kain werd een landbouwer.  (3)  En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kain van de vrucht des lands den HEERE offer bracht.  (4)  En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen, en van hun vet. En de HEERE zag Habel en zijn offer aan;

Helemaal niet vergezocht, het staat er gewoon...

Pugna

• Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #17 Gepost op: mei 11, 2004, 09:46:13 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 21:40:
[...]

Helemaal niet vergezocht, het staat er gewoon...

Dus Abel hoede overdag zijn schapen. Hij at ze niet.
Abel moet toch eten, dus eet hij van wat Kaïn (of zijn ouders) verbouwden.

Het kan, maar het wil er bij mij niet in dat Abel als het ware is vrijgesteld van werken om op de offerdieren te passen.

En dat hij zijn eerstgeboren schapen offerde sluit niet uit dat hij die beesten ook opat.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #18 Gepost op: mei 11, 2004, 09:50:18 pm »
quote:
Pugna schreef op 11 mei 2004 om 21:46:
[...]

Het kan, maar het wil er bij mij niet in dat Abel als het ware is vrijgesteld van werken om op de offerdieren te passen.

Het is maar wat je vrijgesteld van werken noemt... Ik neem aan dat Abel niet de beschiking had over schrikdraad en net zo veel last van roofdieren had als David.Maar nogmaals, Misschien hielden ze die schaapjes wel voor de wol.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Genesis 9 vers 3
« Reactie #19 Gepost op: mei 22, 2004, 07:36:44 pm »
quote:
Doarsie schreef op 11 mei 2004 om 21:50:
[...]
Het is maar wat je vrijgesteld van werken noemt... Ik neem aan dat Abel niet de beschiking had over schrikdraad en net zo veel last van roofdieren had als David.Maar nogmaals, Misschien hielden ze die schaapjes wel voor de wol.

Je kunt ook nog schapenmelk drinken......of niet?