Auteur Topic: medescheppers  (gelezen 8807 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
medescheppers
« Gepost op: februari 06, 2003, 01:11:42 am »
stelling:
voordat de mens geschapen is door de Triniteit, zijn er vele andere wezens geschapen:
engelen
aartsengelen
archai
exousiai (elohim)
dynameis
kyriotetes
tronen
cherubim
serafim

al deze wezens spelen een rol in Gods schepping en veel van deze wezens zijn ook medescheppers,
er zijn ook gevallen engelen, bijv. lucifer is een gevallen engel en satan is een gevallen aartsengel,
Gabriel en Michael zijn aartsengelen
« Laatst bewerkt op: november 17, 2003, 04:19:52 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pulpeet

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2003, 01:25:37 am »

quote:

op 06 Feb 2003 01:11:42 schreef cheese:
stelling:
voordat de mens geschapen is door de Triniteit, zijn er vele andere wezens geschapen:
engelen
[etc]

:o Volgens mij loop jij vierhonderd jaar achter.
Heeft de harmonie der sferen ook nog een betekenis voor jouw stelling?

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2003, 08:11:42 am »

quote:

stelling:
engelen, aartsengelen, archai, exousiai (elohim), dynameis, kyriotetes, tronen, cherubim, serafim
al deze wezens spelen een rol in Gods schepping en veel van deze wezens zijn ook medescheppers, er zijn ook gevallen engelen, bijv. lucifer is een gevallen engel en satan is een gevallen aartsengel

Het is mij nooit ter ore gekomen dat zij medescheppers zijn... Waar haal je dat vandaan, en wat hebben zij dan (mede)geschapen?

Ik heb altijd geleerd, en begrepen uit Genesis en (1) Johannes dat God de Vader alles schiep met het Woord (=Christus).
Altijd in voor verbeteringen!

cheese

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2003, 10:01:25 am »

quote:

op 06 Feb 2003 01:25:37 schreef Pulpeet:
stelling:
engelen
[etc]

:o Volgens mij loop jij vierhonderd jaar achter.
Heeft de harmonie der sferen ook nog een betekenis voor jouw stelling?

waarom achter lopen? leg dat eens uit? ja, de harmonie der sferen, waarbij ik elke sfeer
zie als een werkbereik van deze wezens, oftewel de 3e hemel waar Paulus van spreekt is
 daar een van

cheese

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2003, 10:15:19 am »

quote:

op 06 Feb 2003 08:11:42 schreef DoubleUP:
stelling:
engelen, aartsengelen, archai, exousiai (elohim), dynameis, kyriotetes, tronen, cherubim, serafim
al deze wezens spelen een rol in Gods schepping en veel van deze wezens zijn ook medescheppers, er zijn ook gevallen engelen, bijv. lucifer is een gevallen engel en satan is een gevallen aartsengel
Het is mij nooit ter ore gekomen dat zij medescheppers zijn... Waar haal je dat vandaan, en wat hebben zij dan (mede)geschapen?

Ik heb altijd geleerd, en begrepen uit Genesis en (1) Johannes dat God de Vader alles schiep met het Woord (=Christus).

Vlgs Dionysius de Areopagiet leerling van Paulus. (Hand.17-34)
Zijn er 3x3 rangorden van engelen:

3e hierarchie
Engelen-   angeloi, leiders van mensen, beschermengelen
Aartsengelen-   archangeloi, leiders van volken
Archai-   overheden, vorstendommen, oerkrachten,

2e hierarchie
Exousiai-   openbaarders, machten, Elohim (mv.) Eloha (enkelvoud)
Dynameis-   krachten
Kyriotetes-   heerschappijen

1e hierarchie
Tronen      nabij Gods troon
Cherubijnen   volmaaktheid van kennis
Serafijnen.   Zij die branden

God de Vader zou natuurlijk alles in Zijn eentje kunnen scheppen, maar het feit dat
al die engelen geschapen zijn, duidt erop dat deze ook een taak en werksfeer
hebben en dus waarom niet als medescheppewr in de schepping?
De volmaakte God zou nooit zeggen  "ein ik zag dat het niet goed was", maar minder
hoge wezens als de engelen kunnen dat wel zeggen.
Hieronder wat bronnen.

Engelen (Goden?)
Goden?   Wat is de mens in verhouding tot de engelen?
Joh.10:34 Is er niet geschreven in uwe wet: Ik heb wel gezegd, gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten Ps.82:6   Gen.3,5
Matth.5:48 volmaakt..
Matth.5:45 kinderen
Joh.14:12 werken
Onder Christus 1 Petrus 3:22

Ontstaan      Job.38:4-7
      Taak         Hebr.1-13-14
      Macht         Ps.103:20
      Boodschapper      Gen.16:7-11, 22:11-13, 28:12, 32:25-26
               Ex.3:2   
      Bescherm      Matth.18:10,  Ex.23:20-23
               Ps.91:11-12

Boodschap Jozef 3x   Matth.1:20, 2:13, 2:19-22
      Dienaars      Matth.4:11, 13:41, 16:27
      Vorm, man-vrouw   Matth.22:30
      Legioenen 12      Matth.26:53
Graf         Matth.28:2-5

Man-vrouw      Mark.12:25
      Graf         Mark.16:5
      Bewustzijn      Mark.13:32

Altaar   Zacharias   Luk.1:11-13
      Oordeel      Luk.12:8-9
Blijdschap      Luk.15:10
      Na de dood      Luk.16:22
Boodschap Maria   Luk.1:28-30-35

Dienaren      Joh.1:52
      Water         Joh.5:4
      Spreken      Joh.12:29
      Graf         Joh.20:12

Openb.         Openb.1:1
      Gemeenten      Openb.2:1
      Sterk         Openb.5:2, 10:1
      Aantal         Openb.5:11 (7:11)
      Windhoeken      Openb.7:1
      Bazuinen      Openb.8:2
      Gevallen      Openb.12:7-8-9
      Oordeel      Openb.14:6
      Geketend      Openb.20:1

Aartsengelen-    archangeloi
Oriphiel
Anael
Zachariel
Raphael   Tobias 5,4   God geneest
Samael
Gabriel   Luk.1:11-13-19-26-28-30, Daniel 8:15-17   Mijn kracht is God.
Micha-el   Openb.12:7 (voorlexen)   St.George, Ex.3:2 Wie als God?
El betekend God

Archai.
Overheden NBG, Heerschappijen R.K.Willibrord
Romeinen 8:38
Kolossensen 1:16, 2:10, 2:15
Efeze1:21, 6:12
1Petrus 3:22

Exousiai.
Machten (NBG+RK), Openbaarders, Elohim
Rom.8:38
Jehovah, Jahweh, JHWH., Eloha.
Genesis 1:26 ONS, pluralis majestatis
Openb.4:5, de 7 geesten Gods, Openb.1:4

Dynameis.
Krachten (NBG+RK)

Kyriotetes.
Heerschappijen NBG
Hoogheden RK
1Kor.15:24

Tronen.
Apokriefe boeken Ofanim Raderen

Cherubijnen.
Genesis 3:23-24.

Serafijnen.

cheese

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2003, 10:24:47 am »

quote:

op 06 Feb 2003 08:11:42 schreef DoubleUP:
stelling:

Schepping, vervolg:
Nu hebben we ze alle 9 (rangordes der engelen) gehad.
Bij deze engelenleer hoort ook nog een scheppingsverhaal. Ik wil het hier volledigheidshalve noemen , weet ook dat het in de oren van velen controversieel zal klinken, maar als buitenkerkelijke durf ik het toch wel aan. Ik wil namelijk een aanzet geven tot hierover nadenken en discussie.
Kort samengevat.
Reeds voor de schepping van de mens heeft de Allerhoogste ook al rangorden van engelen geschapen.
Deze engelen mogen medescheppen in het scheppingsproces van aarde, mens en mensheid.
De Triniteit heeft het scheppingsplan.
De engelen zijn mede-uitvoerders daarvan, op hun beurt ook al Rentmeesters.
Wezens uit de rangorde der Exousiai (openbaarders) of anders geheten Elohim zeggen nu in Genesis 1:26:
Laat Ons menschen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis:...(Ons is meervoud....)
God de Allerhoogste zou zeggen IK  of  MIJ ipv ONS.
Een van deze wezens uit de rangorde der Elohim wordt Jehovah genoemd (een Eloha), door hem heen werkt de Allerhoogste net zo, als dat Christus door de mens Jezus heen werkte.
Want de mens kan de Allerhoogste (de Vader) niet kennen, behalve door de Christus. (Joh.16:25, 14:6)
Ook de eerste mensen (Adam,Eva) konden de Allerhoogste niet kennen, dan door een middelaar uit de rangorde der Elohim en dat was Jehovah.
In Gen.6:6:   Toen berouwde het den Heere, dat Hij den mensch op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
Zou de Allerhoogste iets kunnen scheppen, zeggen:1:31 ?En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. En daarna, dat het hem smart? Is de Triniteit feilbaar?
Waarom komt Christus later als 2e Adam om de zondeval teniet te doen?
Volgende vraag kan zijn, waarom de ?mens? direkt al gekonfronteertd wordt met een gevallen engel in de vorm van een slang. Deze zegt:
Gen.3:5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zoo zullen uwe oogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.
Christus zegt:
Joh.10:34 Is er niet geschreven in uwe wet: Ik heb wel gezegd, gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten Ps.82:6   Gen.3,5

Gen.3:22 Toen zeide de Heere God:Ziet, de mensch is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad!
In het kader van de schepping middels de Elohim wil ik nader beschouwen wat ONS beeld zou kunnen inhouden.
Er wordt vaak gesproken over de 7 geesten voor de troon van God. (Openb.4:5, 1:4).
Als tussenstap zou ik op het getal 7 willen ingaan.
7 dagen van de week, elk naar een planeet (of god) vernoemd, getalswetmatigheden, scheppingsmotief
Dit zijn de o.a.?(af)Goden? van de heidense volken.
Elke weekdag naar een ?god? (engel of aartsengel) genoemd.
Thor-Wodan- Donar ?Freia, germaanse goden bijv. wo-ensdag, do-nderdag, vrij-dag
Mars-Jupiter-Venus, Romeinse goden.
Zon-dag
Maan-dag
Dinsdag-   mardi      mars      
Woensdag-   mercredi   mercurius   Wodan
Donderdag-   jeudi      jupiter      Donar-Thor (Thursday)
Vrijdag-   vendredi   venus      Freia
Zaterdag-   Saturday   saturnus

7 kleuren regenboog
7 tonen oktaaf
7 elementen elementair systeem
7 armige kandelaar Menora
7 bazuinen
7 zegels
7 brieven
7 fiolen
7 kandelaren
7 sterren
7 gemeenten
7 plagen
7 geesten
7 aartsengelen

DoubleUP

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2003, 10:44:21 am »
pfffff... cewl! :o Dat moet ik even op me in laten werken hoor! ;)
Reactie volgt... 8|

lonneke

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2003, 11:25:44 am »
Niet alleen God is de Schepper maar ook de mens is mede-schepper en ook de engelen.
Waarom zou de Hoogste der Allerhoogsten alles alleen doen? Dat doe je als directeur van een bedrijf toch ook niet?:[]

DoubleUP

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2003, 11:40:14 am »
Nu ik wat langer over nadenk, even de verhalen hierboven latend voor wat het is, moeten eerst een definitie geven van wat scheppen is.
Als het is:

scheppen = iets tot stand brengen uit niets.

dan denk ik toch dat God de enige Schepper is.
Alle schepselen zullen dan van Hem een eigen taak gekregen hebben. Misschien moesten ze ook wel dingen maken. Maar niet 'uit niets', die kracht schrijf ik alleen aan God toe!

cheese

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2003, 12:15:33 pm »
ALLES of NIETS

quote:

op 06 Feb 2003 11:40:14 schreef DoubleUP:
Nu ik wat langer over nadenk, even de verhalen hierboven latend voor wat het is, moeten eerst een definitie geven van wat scheppen is.
Als het is:

scheppen = iets tot stand brengen uit niets.

dan denk ik toch dat God de enige Schepper is.
Alle schepselen zullen dan van Hem een eigen taak gekregen hebben.
Misschien moesten ze ook wel dingen maken. Maar niet 'uit niets', die kracht
schrijf ik alleen aan God toe!

Als God ALLES is, het AL , het HEELAL, dan kun je dat niet _niets_ noemen, maw God IS
en schept  vanuit Zijn eigen Zijn, er kan dan ook niets buiten God zijn, daar alles God is,
ook wij als mensen zijn in God, alleen ons ontbreekt het bewustzijn daarvan over
het algemeen. Maar dat heeft met een andere topic te maken, vrijheid.
De mens schept dus ook met Goddelijke substantie, daar deze ons als werkmateriaal
gegeven is, net zo als de engelen voor ons.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2003, 01:10:33 pm »
Jou redenatie komt veel voor, voor de leek is het lezen van een boek als Focaults Pendulum voldoende om een aardig beeld te krijgen van wat er allemaal in getallen te vinden is, ook andere schrijvers als bijv. Mulish kennen het.
Maar op het punt waar je speculeerd over het AL zijn van God en de substantiele waarde ervan, begeef je je waarschijnlijk op een terrein dat buiten de grenzen van het menselijk begrip valt.
En aangezien jij puur redeneerd op basis van menselijke wetenschappelijke theorieen denk ik dat je je best wel eens flink zou kunnen vergissen.

cheese

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #11 Gepost op: februari 06, 2003, 01:28:07 pm »

quote:

op 06 Feb 2003 13:10:33 schreef Laurens:
Jou redenatie komt veel voor, voor de leek is het lezen van een boek als Focaults
Pendulum voldoende om een aardig beeld te krijgen van wat er allemaal in getallen
 te vinden is, ook andere schrijvers als bijv. Mulish kennen het.
Maar op het punt waar je speculeerd over het AL zijn van God en de substantiele
 waarde ervan, begeef je je waarschijnlijk op een terrein dat buiten de grenzen
van het menselijk begrip valt.
En aangezien jij puur redeneerd op basis van menselijke wetenschappelijke
 theorieen denk ik dat je je best wel eens flink zou kunnen vergissen.

Prima, als jij grenzen stelt aan het menselijke kennis- of begripsvermogen. Maar ik
denk dat het kennen in principe onbegrensd is, zich alleen gefaseerd kan openbaren.
Zie maar eens hoe een kind redeneert en hoe een oude wijze met levenservaring dat
doet. Paulus beschrijft deze wijze van kennen ergens. Verder kan ik ook nog wel enige
bijbelteksten aangeven, waaruit een andere interpretatiemogelijkheid blijkt.
Wat is voor jou menselijke wetenschappelijke theorie? is er ook een onmenselijke
wetenschappelijke theorie of praktijk, die wij kunnen kennen?
Vanwaaruit redeneer jij? Waarom maak je onderscheid tussen leken en niet-leken?

DoubleUP

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #12 Gepost op: februari 06, 2003, 02:53:30 pm »

quote:

op 06 Feb 2003 12:15:33 schreef cheese:
ALLES of NIETS

Als God ALLES is, het AL , het HEELAL, dan kun je dat niet _niets_ noemen, maw God IS en schept  vanuit Zijn eigen Zijn, er kan dan ook niets buiten God zijn, daar alles God is, ook wij als mensen zijn in God, alleen ons ontbreekt het bewustzijn daarvan over het algemeen. Maar dat heeft met een andere topic te maken, vrijheid.
De mens schept dus ook met Goddelijke substantie, daar deze ons als werkmateriaal gegeven is, net zo als de engelen voor ons.

Tja, zo bezien moet ik wel een eind met je meegaan. Maar ik vind het nog wel moeilijk aanvaardbaar.
Ik moet dan nog eens wat studeren op de openbaring van Genesis 1. Ik heb daar nooit het werk van anderen dan het Woord in gelezen: 'En God sprak en het was er'.
Het Ons is voor mij vooral een verwijzing naar het één zijn van God en Zijn Zoon en Geest.
Voor dat God ging scheppen was er geen materie, waren er geen andere geesten dan de Zijne en was Hij de Enige.
Toen ging Hij Scheppen. De materie en de niet-materiële 'dingen' werden gemaakt.
Door Zijn scheppend Woord. Of anderen in het tot stand brengen van een rol speelden blijkt nog niet echt uit jouw verhandeling over ALLES of NIETS.
Kortom ik ben wel met je eens dat je _niets_ niet zomaar kunt laten staan.
Niets bestaat in jouw omschrijving niet... (het is niets, en dat klopt dan weer ;))
Maar dat anderen kunnen wat God deed met scheppen? Kweenie..., vooralsnog niet.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2003, 03:35:51 pm »
lonneke,

Lastige materie!

De tegenstelling die gemaakt wordt tussen de scheppende JHWH en de wereldverbeteraar Christus is in elk geval riskant. De bekende Marcion (begin 2e eeuw n.C.) wilde dit graag in de Bijbel inpassen. Hij moest het grootste deel van de Bijbel beschouwen als geen evangelie (want propaganda voor JHWH die een slechte schepping gemaakt had) of als vol fouten (want de meeste boeken in het NT verwijzen voortdurend naar het OT).

M.a.w. als je zover gaat en het consequent doorvoert, zaag je de poten onder je stoel weg: je gebruikt bijbelse termen voor je 'theogonie' en vervolgens ontken je de kern van de bijbel, nl. JHWH is goed en zijn trouw voor eeuwig.

Bovendien, al die woorden (elohim, dynateis, archai) staan in de Bijbel niet in een systematische opsomming zoals jij die voorsteld. Laat staan in verband met de schepping. Het zijn normale woorden in het Hebreeuws en het Grieks, zoals "god" en "macht" en "beginsel". Om die allemaal te personificeren en een eigen rol te geven in het scheppingsgebeuren, moet je toch meer argumenten geven. Waarom zou je anders niet ook "Erets" (aarde), "Sjamajim" (hemel), "Chosek" (duisternis) en "Tehom" (vloed) als scheppende machten opvoeren? Het uitvinden van tussenwezens (aionen) is heel populair geweest onder gnostici, joodse mystici, theosofen en New Agers. Maar in de bijbel zijn dergelijke rangorden niet terug te vinden.

Nog even concreet over je uitleg van Gen 1,26. In het Hebreeuws: "En-zei Elohim: (laten)-maken-wij mens in-beeld-ons als-gelijkenis-ons en-(laat)-regeren-hij ... En-schiep Elohim (obj)-de-mens in-beeld-hem; in-beeld Elohim schiep (obj)-hem ..."

Jij stelt dat hieruit de meervoudsvormen blijkt dat er verschillende wezens (Elohim) aan het scheppen zijn. Nu is dat meervoud helemaal niet gemakkelijk uit te leggen, maar ik geloof niet dat jou interpretatie sterke papieren heeft. Want:
1) de hoofdzin "Elohim zei" heeft het werkwoord in het enkelvoud;
2) het woord Elohim (let. "goden" ) wordt vriijwel altijd voor God gebruikt, zeker als het vooraf wordt gegaan door een werkwoordsvorm in het enkelvoud.
3) ook in vers 27 staat het werkwoord (scheppen) in het enkelvoud. Nu staat er ook achter het woord "beeld" een enkelvoudig suffix ("zijn beeld", niet "hun beeld" ).

Je kunt nog twisten over de constructie van vers 27. De naam Elohim zou bij "beeld" kunnen horen (in het beeld van de Elohim schiep hij hem) of het is het onderwerp bij "schiep" (in het beeld schiep Elhohim hem). Volgens mij zijn beide opties mogelijk in het Hebreeuws. Ik heb geen onderzoek gedaan naar handschriftvarianten, misschien dat die interessante opties bieden.

"Ons in vers 26 is geen majesteitsmeervoud," luidde een stelling bij het proefschrift van prof. Greydanus (1905). Maar om het uit te leggen als een plotseling doorschemeren van de drieeenheid vind ik ook wat gekunsteld. Misschien zijn die "ons" wel andere hemelwezens (engelen); dan zou de mens door God geschapen zijn naar het beeld van Hem en van andere bewoners. Maar ook dit is speculatie, de tekst geeft geen enkele aanleiding. Eerder nog zou je de dieren er in kunnen betrekken. Zij werden nog genoemd in vers 25.

Dan zou God tegen de dieren zeggen, "Zullen we nu eens een mens gaan maken die op ons (Hem en de dieren) lijkt?" Vervolgens schept Hij de mens zelf (want dieren kunnen dat niet). Ook dit is speculatie, maar interessant voer voor evolutie-denkers.

Maar in extra Elohim geloof ik niet. Evenmin als JHWH die ook maar ondergeschikt is aan een Allerhoogste. (Komt die in de Bijbel voor? Is het `Eljon, uit Gen 14, 18? Is het Sjaddai, uit Gen 17, 1? Of wordt Hij helemaal niet genoemt?)

Al was het alleen maar omdat Genesis 1 voortdurend spreekt over Elohim (mv?) die schept (ev), terwijl Genesis 2 en 3 spreken over JHWH Elohim en Genesis 4 over JHWH. Gaat dat over verschillende personen of over Dezelfde?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
medescheppers
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2003, 03:51:16 pm »
Citaat
op 06 Feb 2003 15:35:51 schreef Qohelet:
lonneke,

Lastige materie!

(;-) zo Lonneke, nu mag jij je verantwoorden voor iets wat Cheese geschreven heeft!(;-)