quote:
op 08 Feb 2003 23:34:37 schreef cheese:
tja, alles is mogelijk, maar ik wil je nog maar een vraagje meegeven, wat is de taak van al die legioenen van engelen, die in de bijbel genoemd zijn en van aartsengel Michael wiens daden in de openbaring van Johannes zo duidelijk beschreven worden, werkloos in een uithoekje van de hemel zitten?
mijn opinie is, dat veel Christenen, daar waar in de bijbel toch zeer veelvuldig van engelen gesproken wordt, ze deze helemaal niet serieus nemen, wel abstract als naam, maar niet existent als wezens en wezenlijk,
in mijn stelling heb ik ook genoeg bijbelpassages genoemd, waar terug te vinden is wat deze wezens zoal allemaal doen, een kleine studie kan dat bevestigen,
voor degene die deze moeite wil doen.
Maar het probleem zal wel zijn dat ze niet in een materieel lichaam leven, maar in een geestelijk en dat dat niet waargenomen kan worden door het gros der mensen. En wat niet zichtbaar is, bestaat voor velen ook niet.
Ik weet niet welke christenen je precies bedoelt. Ik weet wel dat de gereformeerde theologie de leer over de engelen (angelologie) altijd een plaats, zij het bescheiden gegeven heeft. De beknopte dogmatiek van Van Genderen en Velema wijdt er bijvoorbeeld een paragraaf (19) van ruim 4 pagina's aan, dat is een half procent. Te weinig?
* In de NGB art 12 wordt uitvoerig over engelen gesproken.
* Kuyper klaagde dat de hemel 'ontvolkt' werd sinds de Verlichting (
De engelen Gods, p. 7)
* Karl Barth beschreef (
KD III, 3, 426-623) engelen uitvoerig, bijna zonder ontologisch contouren (Berkhof,
Christelijk Geloof, 178) Berkhof zelf meent dat een leer van engelen op grond van Bijbel onmogelijk is, wegens gebrek aan informatie.
* "We zien de engelen niet als we ze niet in bijbels licht zien."
De overige drie pagina's kun je zelf wel lezen.
De woorden voor Engel -
mal'ach en
angelos - betekenen allebei "boodschapper". Ook in de bekende tekst in Mal 3 (
Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen) staat dit woord; zo zegt God dus letterlijk, "zie ik zend
mal'achi", mijn Engel ofwel mijn boodschapper ofwel Maleachi. Voor je te enthousiast overal in je bijbel boodschapper door engel vervangt, kun je beter even naar Mal 2, 7 kijken:
Want de lippen van de priester bewaren kennis en uit zijn mond zoekt men onderricht in de wet, want een bode van de HERE der heerscharen is hij.Tja, en wat die engelen dan te doen hebben al die tijd?
De Allerhoogste hebt gij tot uw schutse gesteld; geen onheil zal u treffen, en geen plaag zal uw tent naderen; want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen; op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot. Op leeuw en adder zult gij treden, jonge leeuw en slang zult gij vertrappen. (Psalm 91, 9-13)