Auteur Topic: Hij/Zij of het?  (gelezen 2138 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2003, 08:00:51 pm »

quote:

op 11 Feb 2003 19:16:38 schreef priemjohannes:
Het schijnt ene gelijkenis, genomen van de vogels, die de eieren broeden om de jongskens daaruit te doen voortkomen, en daarna met hare vleugels over dezelve zweven, om die te koesteren en op te kweken.

Op het gevaar af ongeloofwaardig te worden: Pappavogels broeden toch ook?

Ik vind eigenlijk die gelijkenissen die ik noemde interessanter. Kun je zover gaan met de uitleg?

Marloes

• Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #16 Gepost op: februari 11, 2003, 08:40:17 pm »

quote:

op 11 Feb 2003 20:00:51 schreef Pulpeet:
Klopt, ik heb het even nagekeken en citeer:

quote:

Nadat een wijfjesarend haar eieren heeft gelegt, moet ze vaak lang broeden voordat ze uitkomen. De steenarend moet ongeveer 50 dagen broeden. Af en toe lost het mannetje het wijfje af.
[Prediker 7:29]

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #17 Gepost op: februari 11, 2003, 09:24:06 pm »

quote:

op 11 Feb 2003 20:00:51 schreef Pulpeet:

Ik vind eigenlijk die gelijkenissen die ik noemde interessanter. Kun je zover gaan met de uitleg?
Ik kan daar, zover als nu is aangehaald, niets uit destileren.
de liefde kwetst niemands gevoel

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #18 Gepost op: februari 12, 2003, 03:31:40 pm »
Het leuke is, dat de Geest (ruach) in het OT Hebreeuws zowel mannelijk als vrouwelijk is, taalkundig gezien; en in het NT Grieks is Hij (Zij/Het?) (pneuma) zelfs onzijdig. Dat zegt dus niets.

Bovendien zijn God en de Geest wel onderscheiden hypostasen of personen of hoe je het ook maar noemen wilt; we hadden het toch over God, niet over zijn Geest?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Michael

• Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #19 Gepost op: februari 15, 2003, 12:35:46 am »
Interessant.
Tsja, ik zou willen dat er een persoonlijke aanspreekvorm was die niet mannelijk of vrouwelijk is. Ik ken mensen die God aanspreken als "Het", ondermeer vanwege de vele misstanden die de "mannelijkheid" van God in het verleden en heden heeft veroorzaakt. Ondermeer de positie van de vrouw en dergelijke.

Op is God geen man, want als hij (ja, ik gebruik hij :)) ) uniek is, en er is zeg maar geen vrouwelijke tegenhanger, dan heeft het weinig zin om mannelijk te zijn. God is God, met zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen.

"Het" is voor sommige mensen dus een oplossing, maar ik vind het te afstandelijk klinken. Dus houd ik het bij "hij" en "hem".
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #20 Gepost op: februari 16, 2003, 10:48:57 pm »
Ik heb altijd gedacht dat ik geleerd heb dat God geen lichaam heeft. Dat Hij een Geest is. Dus ben ik driftig op zoek gegaan naar Bijbelteksten die dat ondersteunen.
Maar ik kan ze niet vinden. (En waarschijnlijk zou Qohelet ze voor ons dan ook al eerder geciteerd hebben ;))
Wel vind ik allerlei aanwijzingen dat er wel zoiets als een lichaam zou zijn: de gebruikelijke voorbeelden als oog, hand en oor e.d. maar ook woorden als: aangezicht, en zelfs gedaante!
Dus heb ik er maar een 'kenner' bijgepakt... 'Wat is een christen nodig te geloven?' van Ds. F.F. Venema.
En die blijft ook verrassend stil over een lichaam. Wel zegt hij een aantal interessante dingen:
p.10: Om Zich aan ons te openbaren geeft God gebruik gemaakt van onze menselijke taal en begrippen. Dat kon God doen, omdat Hij Zelf die menselijke taal en begrippen heeft geschapen en die heeft aangelegd op het verstaan van Zijn openbaring. In die [...] deelt Hij ons de waarheid mee.
p.11: Ook wanneer de Schrift spreekt van Gods ogen en oren en handen en dergelijke, dan moeten wij goed bedenken dat God geen menselijke, maar goddelijke ogen, oren en handen heeft.
En dan houdt hij op...
Alleen volgt nog de toewijzing naar het slechts 'ten dele' kennen uit 1 Corinthe 13.

Dus... nog geen duidelijkheid.

Wel vind ik de aangehaalde teksten aansluiten bij mijn eerdere stelling dat God Zich vooral van Hij bedient, omdat dat het beste aansluit bij ons begripsvermogen.
Daarom ben ik geen voorstander van het door elkaar gebruiken, of vervangen door 'zij' of 'het'. Daar geeft Gods openbaring IMHO geen aanleiding toe!
Altijd in voor verbeteringen!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #21 Gepost op: februari 16, 2003, 11:18:38 pm »
De Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van Van Genderen en Velema over de niet-lichamelijkheid van God (13.3.2, p 170) :

Wanneer God een geestelijk wezen genoemd wordt (NGB art 1), kan het woord 'geestelijk' vanuit de traditie geïnterpreteerd worden als onlicahmelijk of onstoffelijk. Geen stoffelijke beelden of lichamelijke voorstellingen van God! Als de Schrift zegt, dat God oren en ogen of handen en voeten heeft, zijn dat de antropomorfismen, waarvan God gebruik maakt, omdat Hij ons tegemoet wil komen in zijn wijze van spreken. Het is een aanpassing aan onze zwakheid (vgl. Calvijn, Inst., I, 13.1).

(In een voetnoot wordt vermeld dat H.M. Kuitert een heel andere weg inslaat in zijn proefschrift over dit onderwerp: "Dat brengt hem ertoe God theomorf of mensvoermig te noemen, wat 'de lichamelijkheid van God niet uitsluit'. Zijn mensvormigheid zou niets anders uitdrukken dan zijn 'Bondsgenootsgestalte'(H.M. Kuitert, De mensvormigheid Gods, 1962)." )

In de belijdenis dat God geestelijk is, ligt opgesloten, dat Hij geheel anders is dan al het aardse en menselijke. Hij is niet lichamelijk en afhankelijk zoals wij. Hij is de Schenker van het leven. 'De geestelijkheid van God wijst op het wezenlijk onderscheid dat bestaat tussen God, de SChepper en Herschepper, en de mens, zijn schepsel' (Gootjes, 1983, 228).

(Hier mis ik wel het gegeven dat Gods schepping een heleboel geestelijke schepselen bevat. Lijken die dan meer op Hem dan wij?)

Er is ook een andere benadering. Geestelijk wordt dan als een verwijzing naar zelfbewustzijn en persoonlijkheid beschouwd. Soms wordt gedacht aan Gods volstrekte vrijheid om te handelen en te oordelen.
Er is een tendens om een bijzondere plaats te geven aan de geestelijkheid van God en daarin een wezensaanduiding te zien. Maar de woorden: God is Geest (Joh 4,24) zeggen niet, dat God een Geest is. Dan zou aan het woord 'pneuma' (geest) een categoriale betekenis worden toegekend en zou het een soorbegrip zijn, waaronder meer wezens zouden kunnen vallen. De woorden van Jezus zijn echter kwalificerend en niet klassificerend. Er staat eigenlijk: Geest is God. Wij hebben daarbij vooral te denken aan de bijbelse gedachte, dat het de Geest is die leven geeft (vgl Joh 6,63).

Ik moet zeggen, het bijbels bewijsmateriaal is schaars. De omschrijving van God als Geest in een meer absolute zin past misschien wel veel beter bij de Grieks-filosofische traditie dan bij de Joods-christelijke. Sinds Parmenides rond 525 v.C. God omschreef, definieerde als het ware Zijn is het moeilijk die insteek op afstand te beoordelen: is het de waarheid of ballast? Interessant hierover is trouwens het boekje van A.P. Bos, Geboeid door Plato.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #22 Gepost op: februari 17, 2003, 03:41:29 pm »
Als je even tijd hebt, lees dit eens. Is erg verhelderend

http://www.apologeticspress.org/faq/r&r0003r.htm
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Hij/Zij of het?
« Reactie #23 Gepost op: februari 17, 2003, 09:56:47 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 15:41:29 schreef Martin:
Als je even tijd hebt, lees dit eens. Is erg verhelderend

http://www.apologeticspress.org/faq/r&r0003r.htm
Amen!
Altijd in voor verbeteringen!