Auteur Topic: VRAAGJE over nieuwe vertaling van de wet!!!  (gelezen 723 keer)

nijntje

• Bekijk profiel
VRAAGJE over nieuwe vertaling van de wet!!!
« Gepost op: februari 09, 2003, 09:22:47 pm »
Ik weet echt niet waar ik het kan vinden, dus misschien dat een van jullie mij kan helpen..

Ik ben op zoek naar de moderne vertaling van de 10 geboden/de wet. Iemand hier die weet waar ik dat kan vinden?

b.v.d. Nijntje

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2003, 09:55:58 pm »
ik heb hier het boekje van Lambert Wierenga liggen: De heidelbergse catechismus in modern nederlands.
Zondag 34 staat er als volgt in:vraag: De norm is dus de wet van God. Wat staat daar dan in?

antwoord:
God legde de volgende gedragsbepalingen aan Israël op:
"Ik ben JAHWE, uw God; ik heb u bevrijd uit Egypte waar u als slaven gewoond het.
* U mag er geen andere god op na houden.
* U mag geen beelden maken: u mag wél afbeeldingen maken van iets aan de hemel daar boven,op de aarde hier beneden, of in het water waarop de aarde rust; maar u mag die niet gebruiken om er voor neer te knielen of er eer aan te bewijzen.
Want ik, JAHWE, uw God, eis u helemaal voor mij alleen op. Als de vaders van mij niet willen weten, roep ik hun zoons, kleinzoons en achterkleinzoons nog ter verantwoording, wanneer ook die mij ontrouw worden; maar ik blijf trouw aan al die duizend nakomelingen, als die zich houden aan de bepalingen van dit verdrag.
* U mag de naam van JAHWE, uw God niet misbruiken;
JAHWE laat in geen geval ongestraft wie dat wél doen.
* Denk er om dat u de rustdag een ereplaats geeft. Zes dagen zijn er, waarop u al uw werk mag doen, maar de zevende dag is een rustdag,
ingesteld ter ere van JAHWE, uw God. Dan mag u dus niet werken, u zelf niet, uw kinderen, uw personeel en uw dieren niet, en evenmin de buitenlander die zich bij u gevestigd heeft.
Want in zes dagen heeft JAHWE alles gemaakt: de hemel, de aarde, de zee en alles wat erbij hoort; maar de zevende dag heeft Hij uitgerust. Daarom heeft JAHWE de rustdag een speciale ereplaats gegeven.
* Heb eerbied voor uw ouders; dan zult u lang mogen leven in het gebied
dat JAHWE, uw God, u geven gaat.
* U mag geen moord plegen.
* U mag geen echtbreuk plegen.
* U mag geen diefstal plegen.
* Als u tegen iemand als getuige moet optreden, mag u niet liegen.
* U mag niet jaloers zijn op wat van een ander is, en het niet voor uzelf willen hebben, z'n huis niet, z'n vrouw, z'n personeel en z'n dieren niet, of wat dan ook."

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2003, 01:12:25 pm »
Bedankt!

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2003, 05:24:36 pm »

quote:

* Als u tegen iemand als getuige moet optreden, mag u niet liegen.

Is dat alles?
Mag je wel liegen als je er niemand kwaad mee doet dan?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2003, 11:58:55 pm »
Een goed voorbeeld waarin zeggen en doen op één lijn liggen:
Ps 119, 163: Ik haat en verafschuw leugen, maar uw wet heb ik lief.

Dat de tien geboden als groot voorbeeld de situatie van getuigen geven, wil nog niet zeggen dat leugen op kleinere schaal mag. Net zo goed als dat het gebod om te doden niet ophoudt bij het daadwerkelijk doorsnijden van iemands keel.

Mat 6: 21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan en dat hij die doodslaat zal veroordeeld worden door het gericht.
 22 Maar ik zeg u dat ieder die op zijn broeder toornig wordt een vonnis van het gericht heeft verdiend, en dat wie tot zijn broeder Leeghoofd! zegt voor den Groten Raad moet komen, en dat wie Dwaas! zegt het hellevuur verdient.
 23 Wanneer gij dan uw gave naar het altaar brengt en het u daar tebinnenschiet dat uw broeder iets tegen u heeft,
 24 laat dan uw gave daar liggen voor het altaar, ga u eerst met uw broeder verzoenen en kom dan uw gave brengen.
 25 Haast u welwillend te zijn voor uw tegenpartij, terwijl gij nog met hem onderweg zijt; anders levert uw tegenpartij u wellicht aan den rechter over, de rechter aan den gerechtsdienaar, en wordt gij in de gevangenis geworpen.
 26 Waarlijk, ik zeg u, gij komt er niet uit voordat gij den laatsten penning betaald hebt.
 27 Gij hebt gehoord dat gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
 28 Maar ik zeg u dat ieder die met begerige ogen een vrouw aanziet reeds in zijn hart overspel met haar bedreven heeft.
 29 Indien uw rechteroog u ten valstrik is, ruk het uit en werp het weg; beter dat een uwer leden teloorgaat dan dat uw gehele lichaam in de hel geworpen wordt.
 30 En als uw rechterhand u ten valstrik is, kap ze af en werp ze weg; beter dat een uwer leden teloorgaat dan dat uw gehele lichaam ter helle vaart.

Huiswerk: maak de alinea af.
Gij hebt gehoord dat gezegd is: Gij zult geen vals getuigenis afleggen. Maar ik zegt u dat ieder die ...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.