Auteur Topic: Behemoth?  (gelezen 3563 keer)

Sarah

  • Berichten: 1749
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Gepost op: juli 03, 2004, 12:28:40 am »
Job 40:10-19

10 Zie toch het Behemoth (Statenvertaling. Hebreeuws: Behemoth is als het ware de vergrotende trap is van ons woord "dier" volgens een leraar op EH) dat Ik heb gemaakt, evenals u.
Het eet gras zoals het rund.
11 Zie toch de kracht in zijn lendenen,
de sterkte in zijn buikspieren!
12 Hij spant zijn staart als een ceder,
de spieren zijner dijen zijn samengestrengeld.
13 Zijn beenderen zijn buizen van koper,
zijn knoken gelijk staven van ijzer.
14 Hij is de eerste van Gods werken,
het schepsel, waaraan Hij zijn zwaard gaf;

www.proclaim.nl

Om welk dier gaat het?
Zóu het om een dinosaurus gaan?
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2004, 12:29:37 am door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2004, 12:49:04 am »
NBG 51


10 Zie toch het nijlpaard, dat Ik heb gemaakt, evenals u.
Het eet gras zoals het rund.
11 Zie toch de kracht in zijn lendenen,
de sterkte in zijn buikspieren!
12 Hij spant zijn staart als een ceder,
de spieren zijner dijen zijn samengestrengeld.
13 Zijn beenderen zijn buizen van koper,
zijn knoken gelijk staven van ijzer.
14 Hij is de eerste van Gods werken,
het schepsel, waaraan Hij zijn zwaard gaf;

http://www.biblija.net/bi...=0&set=10&lang=nl

HenkG

  • Berichten: 803
  • De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2004, 10:40:39 am »
een nijlpaard die zijn staart spant als een ceder........

het moge duidelijk zijn dat deze vertaling niet geheel correct is
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2004, 10:48:45 am »
Een dino lijkt me daarintegen ook niet heel erg voor de hand te liggen. Deze tekst is toch wel maximaal een jaar of 10.000 oud. En er is geen enkele wetenschapper die serieus durft te beweren dat er toen nog dino's leefden :)

Welk dier het dan wel is? Geen idee.....
Pinkeltjefan

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #4 Gepost op: juli 03, 2004, 11:00:42 am »
Staart spannen als een ceder hoeft toch niet per se te betekenen dat die staart ook zo groot als een ceder is?

Misschien wordt er wel bedoeld: zo recht als een ceder of zo rechtop als een ceder of zoiets.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2004, 11:25:23 am »

quote:

Alfredt schreef op 03 juli 2004 om 10:48:
Een dino lijkt me daarintegen ook niet heel erg voor de hand te liggen. Deze tekst is toch wel maximaal een jaar of 10.000 oud. En er is geen enkele wetenschapper die serieus durft te beweren dat er toen nog dino's leefden :)

Welk dier het dan wel is? Geen idee.....



Volgens gen 1 zijn de dieren op de 5e en 6e dag geschapen, de mens op de 6e. De mens moet dus hebben samen geleefd met alle diersoorten (soorten niet opvatten als biol. soorten, maar eerder als geslachten, klassen o.i.d.). Na de zondvloed verandert het klimaat en daardoor(?) is  het ongunsiger geworden voor de dino's. Ook de ijstijden komen en verdijnen er diersoorten. In de tijd van de ijstijden woont de mens wellicht in de veilige grotten en in die tijd leefde wellicht ook Job.
Dus zo gezien kan de mens hier wel de brachiosaurus (=brontosaurus) hebben beschreven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2004, 12:41:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 11:25:
[...]


Dus zo gezien kan de mens hier wel de brachiosaurus (=brontosaurus) hebben beschreven.

 Het zou heel goed kunnen dat de dinosaurussen voor de zondeval hebben geleefd.
In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu WERD woest en ledig. Dat kan het gevolg zijn van het ter aarde storten van de satan en zijn trawanten.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2004, 12:41:30 pm door Wilhelmina »

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2004, 12:56:30 pm »
Zelf denk ik aan de nijlkrokodil.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #8 Gepost op: juli 03, 2004, 01:24:44 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 03 juli 2004 om 12:41:
[...]

  ...De aarde nu WERD woest en ledig...
Is dat evangelisch voor: "De aarde nu was woest en ledig" ?  ;)

Sarah

  • Berichten: 1749
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #9 Gepost op: juli 03, 2004, 01:28:42 pm »
haha.

quote:

Volgens gen 1 zijn de dieren op de 5e en 6e dag geschapen, de mens op de 6e. De mens moet dus hebben samen geleefd met alle diersoorten (soorten niet opvatten als biol. soorten, maar eerder als geslachten, klassen o.i.d.). Na de zondvloed verandert het klimaat en daardoor(?) is het ongunsiger geworden voor de dino's. Ook de ijstijden komen en verdijnen er diersoorten. In de tijd van de ijstijden woont de mens wellicht in de veilige grotten en in die tijd leefde wellicht ook Job.
Dus zo gezien kan de mens hier wel de brachiosaurus (=brontosaurus) hebben beschreven
Lijkt me een logische verklaring.
Waar ik dit las stond ook Brontosaurus ipv Nijlpaard.
"Ik hoorde laatst iemand zeggen, maar er gingen toch geen dino's mee de ark in?"
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2004, 01:29:35 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2004, 03:41:50 pm »

quote:

Picardijn schreef op 03 juli 2004 om 12:56:
Zelf denk ik aan de nijlkrokodil.
Dit wordt eerder voor de leviathan gebruikt, hoewel ik daar de mosasaurus in zie.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2004, 03:43:59 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 03 juli 2004 om 12:41:
[...]

 Het zou heel goed kunnen dat de dinosaurussen voor de zondeval hebben geleefd.
In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu WERD woest en ledig. Dat kan het gevolg zijn van het ter aarde storten van de satan en zijn trawanten.



Dit idee was geopperd door Cuvier, een beroemde geoloog uit de 19e eeuw. Maar dit wordt door de meeste christenwetenschappers niet (meer) serieus genomen. De dieren worden tenslotte pas de 5e dag geschapen.
Ook zou God expres dode dieren in de aarde hebben gestopt om de mensen op verkeerde ideeen te brengen?

En waar komen de drakenverhalen vandaan? Een redelijke veronderstelling is toch dat men ze vroeger gezien heeft.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #12 Gepost op: juli 03, 2004, 04:05:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 15:43:
[...]


Dit idee was geopperd door Cuvier, een beroemde geoloog uit de 19e eeuw. Maar dit wordt door de meeste christenwetenschappers niet (meer) serieus genomen. De dieren worden tenslotte pas de 5e dag geschapen.
Ook zou God expres dode dieren in de aarde hebben gestopt om de mensen op verkeerde ideeen te brengen?

En waar komen de drakenverhalen vandaan? Een redelijke veronderstelling is toch dat men ze vroeger gezien heeft.


Ik heb het idee ooit eens gehoord, ook van een bijbelgeleerde trouwens, maar weet nooit of het bijbels te verantwoorden is.
Het verklaart wel veel over de beweringen dat de aarde miljoenen jaren oud zou zijn inplaats van een paar duizend.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #13 Gepost op: juli 03, 2004, 04:09:25 pm »
Gevonden op internet:

"In den beginne" zou ook vertaald kunnen worden met "in de eersteling... schiep God de hemel en de aarde". Dat is opmerkelijk! Paulus zegt van de Zoon van God: Hij is "de eerstgeborene van ieder schepsel is want in Hem Zijn alle dingen geschapen...". De Zoon van God is reeds aanwezig in het eerste woord van de Bijbel! Genesis 1:1; Kolosse 1:15,16
De aarde is in de Bijbel niet een planeet maar slechts het droge, het land waarop we lopen. "God noemde het droge aarde". De kuststroken zijn dus "de einden der aarde". Genesis 1:10
Toen God de aarde fundeerde jubelden al de zonen Gods tezamen. Zouden zij dit gedaan hebben bij de aanblik van een aarde die er geruïneerd, verwoest en ledig bij lag? Job 38:7
In de grondtekst staat niet "de aarde nu" maar "en de aarde". Ieder vers in Gen.1 vangt met dit en aan. Altijd heeft het de betekenis van vervolgens, voorts, daarna. Gen.1:2 is een volgend bedrijf op Gen.1:1.
In Jes.45:18 lezen we bij monde van de HERE Zelf dat Hij de aarde niet woest geschapen heeft. M.a.w. de aarde werd woestheid en ledigheid. Het woord dat met 'was' vertaald is in Gen.1:2 (hayta) wordt de tweede keer dat het voorkomt vertaald met "is geworden". Genesis 3:20
"God noemde het licht dag". Daglicht komt van de zon. Het is een misverstand te menen dat zon, maan en sterren geschapen werden op de vierde dag. Op de vierde dag worden de hemellichamen zichtbaar gemaakt in het uitspansel (= de atmosfeer).
Dat de hemelen en de aarde verwoest zijn na hun schepping, blijkt ook uit het feit dat op de tweede en derde dag resp. de hemel en de aarde gemaakt moesten worden. Wanneer de geschápen hemel en aarde van Genesis 1:1 na Gen.1:2 moest worden gemáákt kan dat slechts betekenen dat er tussentijds een verwoestende ramp heeft plaats gevonden. De kosmos was een chaos geworden.
De "toenmalige wereld" is in Gen.1:2 verzwolgen door water. Petrus verwijst hiernaar in 2Petr.3:4-7. Zoals eenmaal hemel en aarde zullen vergaan door vuur zo zijn deze ooit (na "het begin der schepping") vergaan door water. 2Petrus 3:4
De zee is in de Bijbel synoniem met de afgrond. In het Hebreeuws heet dat tehom en in het Grieks abyses. Van 'tehom' is eerst sprake in Gen.1:2 (vertaald met "vloed"). vergelijkOpenbaring 13:1 en 17:8
De tegenwoordige wereld wordt gekenmerkt door zeeën. Zij zijn een restant van het water waardoor de eerste wereld werd verzwolgen. Bij de verschijning van de nieuwe aarde zal er geen zee meer zijn. In de huidige verhoudingen zou dit betekenen dat het aardoppervlak maar liefst 3x zo groot zou worden! Kennelijk waren in de wereld van Gen.1:1 evenmin zeeën. Openbaring 21:1
De aarde was, toen Adam in het paradijs verkeerde, heel wat minder idyllisch dan men zich gewoonlijk voorstelt. Adam werd in een hof geplaatst die hij moest bewaren en dus kennelijk de neiging had te woekeren. Hij moest de hof ook bouwen, uitbreiden. De aarde was dus nog slechts (zeer) gedeeltelijk een hof. Let er ook op dat Adam de aarde moest onderwerpen en over haar heersen. Dat is oorlogstaal!
Tien keer vinden we in het NT van het NBG de uitdrukking "de grondlegging der wereld". Letterlijk vertaald luidt deze uitdrukking echter "de nederwerping der wereld". Het Griekse woord voor "nederwerping" is katabolé en komt in de Griekse Bijbel wel vaker voor. In Sam.20:15 b.v. waar het gaat over 'instorten'. En Hag.2:23 spreekt over 'omverwerpen'. Dat is het tegenovergestelde van 'grondleggen'! "De nederwerping der wereld" verwijst naar de ramp waar Gen.1:2 over spreekt.
Paulus gebruikt in 2Kor.4:9 ook het woord katabolé en daar wordt het vertaald met 'ter aarde geworpen'. "Maar" voegt hij er aan toe "niet verloren". Dat is ook schitterend van toepassing op de wereld die ooit door omverwerping een chaos werd. God laat zo'n wereld niet aan haar lot over. Integendeel, via deze weg wil Hij juist haar Redder worden!
In het creationisme verklaart men gewoonlijk alles uit één ramp die de aarde ooit trof: de grote vloed in de dagen van Noach. Dat een véél grotere catastrofe de aarde reeds eerder tijsterde is vrijwel onbekend of wordt verzwegen.  
In den beginne schiep God de hemelen en de aarde. Hoelang geleden dat was weet niemand. Misschien moeten we wel denken aan miljoenen jaren... Maar in zes dagen heeft God de hemelen en de aarde gemaakt. Dat maken was een herstel van de verwoeste wereld, plusminus zesduizend jaren geleden.  Tussen deze twee grote gebeurtenissen ligt "de nederwerping der wereld" van Genesis 1:2. Genesis 1:1; Exodus 20:11

De aardlagen en fossielen (b.v. dinosaurussen) zijn de stille getuigen van  twee immense catastrofen waarvan het boek Genesis vertelt. De vloed in Noach's dagen maar vooral ook de vloed waar Genesis 1:2 van spreekt.
 

http://www.goedbericht.nl/OT/Genesis/1-woest.html

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #14 Gepost op: juli 03, 2004, 04:12:51 pm »
Van de site "het licht des levens"' Ik dacht van ds Koekoek

Als in Genesis staat: "De aarde nu was woest en ledig" (Genesis 1:2) heeft het woord "was" niet de betekenis van "zo is het steeds geweest", maar van "zo was het geworden". Wij komen deze betekenis bijvoorbeeld ook in de volgende teksten tegen: "Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen." (Genesis 2:7) "Maar zijn vrouw, die achter hem liep, zag om, en werd een zoutpilaar." (Genesis 19:26)

Hoewel het Hebreeuws hier zegt, dat de mens een levend wezen "was" en zijn vrouw pilaar een zoutpilaar "was" heeft het, net als in Genesis 1:2 de betekenis van "werd". Daarom is het in Genesis 2:7 en Genesis 19:26 niet als "was" maar terecht als "werd" vertaald. De betekenis van "werd" heeft dit woord ook in Genesis 1:2. "De aarde nu werd woest en ledig." of: "De aarde was woest en ledig geworden."

Het feit, dat wij bijvoorbeeld in de aarde allerlei oude aardlagen zien die verschoven zijn, past precies in het beeld dat de Bijbel schetst van de catastrofe die ontstond door de opstand van de duivel tegen God en van zijn val. Zo ook passen de steenkoollagen en de fossiele resten en de vondsten van skeletten van voorwereldlijke dieren helemaal in dit beeld.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #15 Gepost op: juli 03, 2004, 04:54:11 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 03 juli 2004 om 16:12:


Het feit, dat wij bijvoorbeeld in de aarde allerlei oude aardlagen zien die verschoven zijn, past precies in het beeld dat de Bijbel schetst van de catastrofe die ontstond door de opstand van de duivel tegen God en van zijn val. Zo ook passen de steenkoollagen en de fossiele resten en de vondsten van skeletten van voorwereldlijke dieren helemaal in dit beeld.


Ik vind dit veel beter passen bij de zondvloed. zie ook 2 petr 3:5 Want willens en wetens ontgaat hun, dat door het woord van God de hemelen er sedert lang geweest zijn en de aarde, die uit en door het water bestaat, 6 waardoor de toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door het water.

De ouderdom van de aarde is een moeilijk punt. Ten eerste is de aarde er al voor de 1e dag. De schepping zelf - de 6 dagen dus - lijken toch niet ouder dan zo'n 10.000-en jaren.
De ouderdomsbepaling schijnen/blijken veelal bepaald door de gidsfossielen in bep. lagen, verder door radioactieve dateringsmethoden. Deze zijn misschien wel discutabel. Maar daar heb ik nooit onderzoek in gedaan, wat ik wel weet is dat ze geen ouderdom meten, maar activiteit. Uit die activiteit bepalen ze de ouderdom. Wat opvalt is dat de C14-methode een sterke terugval lijkt te hebben rond de vermoedelijke tijd van de zonvloed. Dit zou dan duiden op meer gewoon koolstof gedurende de tijd voor de zonvloed. Dit koolstof is uit de kringloop geraakt en verdwenen in de steenkoollagen en aardolie.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #16 Gepost op: juli 03, 2004, 07:26:23 pm »
Wilhelmina, er is ook een topic in levensbeschouwing: Genesis 1.
Dit gaat ook over vers 1: De aarde werd/was woest en ledig....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

jager

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #17 Gepost op: juli 03, 2004, 08:07:51 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 11:25:
[...]


Volgens gen 1 zijn de dieren op de 5e en 6e dag geschapen, de mens op de 6e. De mens moet dus hebben samen geleefd met alle diersoorten (soorten niet opvatten als biol. soorten, maar eerder als geslachten, klassen o.i.d.). Na de zondvloed verandert het klimaat en daardoor(?) is  het ongunsiger geworden voor de dino's. Ook de ijstijden komen en verdijnen er diersoorten. In de tijd van de ijstijden woont de mens wellicht in de veilige grotten en in die tijd leefde wellicht ook Job.
Dus zo gezien kan de mens hier wel de brachiosaurus (=brontosaurus) hebben beschreven.

---------------------------------------------

Dat vind ik een vreemde gedachtengang:
Eerst gaat God van elke diersoort minimaal 1 paartje redden in de ark, maar later is het klimaat zo veranderd dat er soorten gaan uitsterven.
Da's niet logisch.

Jager

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #18 Gepost op: juli 03, 2004, 08:36:47 pm »

quote:

jager schreef op 03 juli 2004 om 20:07:
[...]

---------------------------------------------

Dat vind ik een vreemde gedachtengang:
Eerst gaat God van elke diersoort minimaal 1 paartje redden in de ark, maar later is het klimaat zo veranderd dat er soorten gaan uitsterven.
Da's niet logisch.

Jager



Ach zo gezien is het nu ook niet logisch, nu sterven er ook diersoorten uit, de mens ging toch weer in de fout.

Ik weet niet hoveel tijd er tussen zat, bovendien is de reden van het uitsterven niet bekend. In de tijd van de Egyptenaren heeft men nog dino's getekend op rotsen. Ook de indianen hebben tekeningen van dino's.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

jager

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #19 Gepost op: juli 03, 2004, 10:07:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 20:36:
[...]


Ach zo gezien is het nu ook niet logisch, nu sterven er ook diersoorten uit, de mens ging toch weer in de fout.

Ik weet niet hoveel tijd er tussen zat, bovendien is de reden van het uitsterven niet bekend. In de tijd van de Egyptenaren heeft men nog dino's getekend op rotsen. Ook de indianen hebben tekeningen van dino's.

---------------------------------
Niet helemaal hetzelfde:
De verandering van het klimaat was gevolg van de straf van God.
Het uisterven van de dino's is dus een direct gevolg van God's actie.

Dat er tegenwoordig dieren uitsterven komt vaak doordat de mens onverantwoordelijk met de natuur omgaat.

Jager

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #20 Gepost op: juli 04, 2004, 01:32:50 pm »

quote:

jager schreef op 03 juli 2004 om 22:07:
[...]

---------------------------------

Het uitsterven van de dino's is dus een direct gevolg van God's actie.

Jager
Tja, hoe weet je dat zeker? In 1e instantie heb ik dat als een mogelijkheid geopperd, maar we weten dat toch niet. Er sterven toch ook dieren uit zonder het ingrijpen van de mens - je zegt dat zelf ook al door het woordje 'vaak'. Is dat dan ook een (direct) gevolg van Gods actie?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

arend

  • Berichten: 1946
  • opstijgende
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #21 Gepost op: juli 05, 2004, 09:21:51 am »
<font color=blue>modbreak:
we gaan ons hier even diepgravend bezighouden met de betekenis van het woordje 'Behemoth'.  Discussies over de schepping  kunnen in de daarvoor reeds bestaande topics gevoerd worden. vanaf hier wordt gesneden indien offtopic.
groeten
arend</font>
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 01:15:50 pm door arend »
...

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #22 Gepost op: juli 05, 2004, 01:06:00 pm »

quote:

arend schreef op 05 juli 2004 om 09:21:
<font color=blue>modbreak:
we gaan ons hier even diepgravend bezighouden met de betekenis van het woordje 'Behemoth'.  Discussies over de schepping, dino's en andere beesten kunnen in de daarvoor reeds bestaande topics gevoerd worden. vanaf hier wordt gesneden indien offtopic.
groeten
arend</font>



volgens mij had de TS deze vragen:
Om welk dier gaat het?
Zóu het om een dinosaurus gaan?

Je maakt er zo een ander topic van.

<font color=blue>klopt, ik zal de modbreak even herformuleren. </font>
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 01:15:29 pm door arend »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Chaveriem

  • Berichten: 891
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #23 Gepost op: juli 05, 2004, 07:47:32 pm »
Met de nodige interesse heb ik de discussie door gewandeld. Behemoth, is een leuk woord, en ik heb geen idee v.w.b. de betekenis. Verschillende woordenboeken geraadpleegd, en ook deze zijn niet eenduidig. Varieert van Nijlpaard tot vee en roofdier. Daar kun je werkelijk alle kanten mee op. beats me.

Bereshit vertalen als in den eersteling ga ik echter niet in mee. Ik zou dan kiezen voor 'als eerste' of ten eerste ...... Maar dat is een keuze.

O ja, In Tenach is het Job 40 vers 15.....
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 07:49:52 pm door Chaveriem »
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #24 Gepost op: juli 28, 2004, 12:17:40 am »
In het apocriefe boek Ezra 4 (hoofdstuk 6) wordt ook nog iets over de Behemoth verteld.
Zie ook hier voor het hele hoofdstuk.

quote:

47 Op de vijfde dag zeidet gij tot het zevende deel, waarin de wateren verzameld waren, dat het zou voortbrengen gedierte, vogelen, en vissen, en het geschiedde.

48 Want dat stomme water zonder ziel, bracht gedierten voort, die God door één wenk bevolen had, opdat de volken daarin uw wonderen zouden verhalen.

49 En toen hebt gij twee dieren verordineerd, de naam van het ene noemdet gij Behemoth, en de naam van het andere noemdet gij Leviathan.

50 En gij hebt die van elkander gescheiden. Want het zevende deel waar het water verzameld was, kon die beide niet bevatten.

51 En gij hebt aan Behemoth het éne deel gegeven, dat op de derde dag was gedroogd, opdat hij daarin zou wonen, waar duizend bergen zijn.

52 De Leviathan nu hebt gij het zevende deel des waters gegeven, en hebt hem bewaard, opdat hij zij tot een verslinding degene, die gij wilt, en wanneer gij wilt.

53 Op de zesde dag geboodt gij de aarde, dat zij u zou voortbrengen het grote en kleine vee, en de kruipende gedierten.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Rene Z

  • Berichten: 226
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #25 Gepost op: juli 28, 2004, 10:58:18 am »
Dit is wel interesant, menselijke voetafdruk naast dino afdrukken gevonden.

http://www.rae.org/tuba.html

Groet Rene
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Meindertd

  • Berichten: 469
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #26 Gepost op: juli 28, 2004, 11:24:43 am »

quote:

Alfredt schreef op 03 juli 2004 om 10:48:
Een dino lijkt me daarintegen ook niet heel erg voor de hand te liggen. Deze tekst is toch wel maximaal een jaar of 10.000 oud. En er is geen enkele wetenschapper die serieus durft te beweren dat er toen nog dino's leefden :)

Welk dier het dan wel is? Geen idee.....
Toch zijn wetenschappers er niet over uit. Zelfs nu nog denken ze dat er nog dino's zouden kunnen leven. (loch ness)

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #27 Gepost op: juli 28, 2004, 11:30:52 am »

quote:

Meindertd schreef op 28 juli 2004 om 11:24:
[...]


Toch zijn wetenschappers er niet over uit. Zelfs nu nog denken ze dat er nog dino's zouden kunnen leven. (loch ness)

zijn er serieuze wetenschappers die die theorie aanhangen?
Pinkeltjefan

Meindertd

  • Berichten: 469
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #28 Gepost op: juli 28, 2004, 11:34:03 am »

quote:

Alfredt schreef op 28 juli 2004 om 11:30:

[...]

zijn er serieuze wetenschappers die die theorie aanhangen?
Als je kijkt naar wat voor onderzoek ze hebben gedaan dan lijkt met het allemaal aardig serieus. Ze hebben echter nog geen eind conclusie kunnen trekken. En verder zijn er een heleboel zogenoemde pseudo-wetenschappers die het bestaan van dinosaurussen in de zelfde tijd plaatsen als die van mensen.

Verder is het opmerkelijk dat alleen de NBG vertaling de dierensoort probeert in te vullen. Alsof alleen wij nederlanders dat zoude kunnen doen.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2004, 11:43:19 am door Meindertd »

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Behemoth?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 04, 2004, 11:17:40 pm »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2004, 09:24:53 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun