Auteur Topic: De toorn van God  (gelezen 1465 keer)

lonneke

  • Berichten: 2566
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Gepost op: februari 12, 2003, 12:19:03 am »
In de Bijbel lees je hoe toornig God kan zijn. Maar hoe beleef je die toorn van God heden ten dage? Kun je dus zeggen dat God ook NU nog toornig is of kan worden?

Waar het mij dus om gaat is niet het feit dat God toornig is of kan worden maar vooral waaraan je dat kunt zien.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2003, 12:46:07 am »

quote:

op 12 Feb 2003 00:19:03 schreef lonneke:
Waar het mij dus om gaat is niet het feit dat God toornig is of kan worden maar vooral waaraan je dat kunt zien.

Goede vraag Lonneke!
Het lijkt wel alsof alles ermee doorkan tegenwoordig. In de Bijbel werden mensen nog wel eens ter plekke gestraft als ze iets verkeerd deden, maar voor zover ik weet komt dat nu niet meer voor.
God is gelukkig ook geduldig.

Als ik toorn uitleg als "boosheid", dan is het antwoord op je vraag: niets van te merken. Behalve dan dat we in een gebroken wereld leven. Maar zo algemeen bedoel jij het waarschijnlijk niet.

Er komt een zinnetje in mijn gedachten: "Toorn is gekwetste liefde."
Zal ik ooit wel ergens gehoord hebben. Kunnen we daar wat mee?

Het lijkt me in ieder geval gevaarlijk om specifieke rampen te bestempelen als "straf van God". Zoals bij de watersnoodramp van '53 nog gebeurde.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2003, 01:02:04 am »
Paulus durfde het wel: Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt. Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen. (1 Kor 11, 29.30)

En Amos (3, 6b): Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2003, 10:33:14 am »
Laten we ervoor oppassen om niet twee dingen door elkaar te halen: "Het feit dat God overal een hand in heeft"  en Zijn toorn. Dus als er iets gebeurd kan je niet zomaar zeggen dat dit iets met Gods toorn te maken heeft. Jezus wijst de discipelen daar ook op als zij Hem vragen naar de oorzaak van de instorting van de toren Siloam.

Ten aanzien van Gods toorn is het denk ik goed om te beseffen dat het inderdaad te maken heeft met gekwetste liefde. Persoonlijk denk ik dat God ons in het Oude Testament ook vooral heeft willen laten zien, dat wij als mensen niet zonder Christus kunnen. Ik denk dat Gods toorn om de zonde in zowel het Oude als Nieuwe Testament even groot is. Toch is er wel iets veranderd. In het Oude Testament kon God zijn toorn nog niet afwentelen op Christus, door Christus dood en opstanding kan Hij dat nu wel. Ik denk dat we vanuit het Oude Testament kunnen leren dat het voor ons onmogelijk is om de geboden van God te houden en dat wij dus inderdaad steeds weer Gods toorn opwekken. Tegelijkertijd is er ook een andere realiteit namelijk die van een Christus lijden en sterven. De overwinning van de dood, de betaling van de zonde. Ofwel we mogen weer leven met God alsof de zonde er nooit is geweest. Is dat een vrijbrief om maar te zondigen? Ik denk van niet. Het is niet voor niets zo dat God ons waarschuwt om niet weer in de zonde te gaan leven omdat God immers niet nog een keer zijn Zoon kan sturen. Dus een gelovige die God verwerpt en zich niet bekeert zal uiteindelijk te maken krijgen met de volle omvang van Gods toorn.

Om te weten hoe we nu in deze wereld moeten staan, lijkt het mij vooral goed om naar Christus te kijken. Christus spreekt over liefde voor God en liefde voor de naaste. Daarbij begint Hij niet bij Gods toorn, en dat is logisch omdat Hij al wist dat Hij daarvoor zou gaan betalen met Zijn leven en Hij weet dat wij alleen maar kunnen functioneren als wij bevrijd zijn van Gods toorn. Hij geeft ons dat leven dus al.

Maar Gods toorn is vandaag nog wel realiteit omdat er nog heel veel mensen zijn die Christus niet erkend hebben. Maar Gods toorn is wel gericht op het behoud van de zondaar. God haat de zonde maar heeft de zondaar lief. Dus laten we ervoor waken om niet te zondigen, maar evengoed opletten om de gevolgen van de genade niet te zeer te versmallen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2003, 10:56:08 am »
Hij, de HERE, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde; Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond, - het woord, dat Hij gebood aan duizend geslachten - dat Hij met Abraham sloot, en aan zijn eed aan Isaak (Ps 105).

Waarom zou je wel Gods trouw naar nu doortrekken maar zijn oordelen niet?

Want gij, broeders, zijt navolgers geworden van de gemeenten Gods in Christus Jezus, die in Judea zijn, omdat ook gij hetzelfde te verduren hebt gehad van uw eigen volksgenoten als zij van de Joden, die zelfs de Here Jezus en de profeten gedood en ons tot het uiterste vervolgd hebben, die Gode niet behagen en tegen alle mensen ingaan, daar zij ons verhinderen tot de heidenen te spreken tot hun behoud, waardoor zij te allen tijde (de maat) hunner zonden vol maken. De toorn is over hen gekomen tot het einde. (1 Tes 2)

Ook in de H. Catechismus wordt concludeerd dat God zich nog steeds boos maakt over de zonde (v&a 10).

De komst van Jezus Christus maakt Gods toorn niet ongedaan; maar
-- Hij kwam niet met dat doel; niet om te oordelen maar om te redden
-- door Hem zijn wij, zijn uitverkorenen, gered van de toorn, maar wel als een stuk hout dat net op tijd uit het vuur gerukt wordt.

Die ernst is niet verdwenen in het NT. Laten wij derhalve, omdat wij een onwankelbaar koninkrijk ontvangen, dankbaar zijn en hierdoor God vereren op een Hem welbehagelijke wijze met eerbied en ontzag, want onze God is een verterend vuur (Heb 12, 28.29). Dat kun je niet zonder meer vervangen door brandende liefde.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2003, 11:54:15 am »
Als je mijn betoog goed had gelezen dan had je gezien dat ik ook op Gods toorn wijs als wij weer bij Hem vandaan gaan.

Verder vind ik het toch wel intrigerend waarom mensen zo 'graag' met Gods toorn zwaaien. Wat wil je daar nu mee bereiken? En waarom zo die nadruk op Gods toorn?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2003, 12:08:22 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 11:54:15 schreef izzewizze:
Verder vind ik het toch wel intrigerend waarom mensen zo 'graag' met Gods toorn zwaaien. Wat wil je daar nu mee bereiken? En waarom zo die nadruk op Gods toorn?

Je formuleert het niet zo aardig. Het lijkt alsof je zegt dat iedereen die het over Gods toorn heeft, dat voor zichzelf doet. Om ermee te "zwaaien".
Waarom al dat gezwaai met Gods liefde?
Het gaat m.i. om het besef dat het menes is. Je kunt vijand van God zijn!!

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2003, 12:48:46 pm »
De tekst die ik citeerde uit Heb 12 is een waarschuwing. Als je met God omgaat, 'speel' je met vuur.

Als ik dus christenen tegenkom -- mensen die zich aan dat vuur warmen -- en de gevaren ontkennen, door bijvoorbeeld de liefdevolle God tot een lieve God te maken, of een heilig God tot een veilig God, probeer ik ze die waarschuwing extra mee te geven.

Is dat graag met Gods toorn zwaaien? De enige graagte die ik daarbij zou kunnen bedenken, is dat het goed is om te beseffen uit wat voor wanhopige situatie God je gered heeft. De straf, die ons de vrede aanbracht was op Hem -- dat is niet zozeer zwaaien met Gods straf, als wel zwaaien met een diepe boodschap van redding.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


lonneke

  • Berichten: 2566
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2003, 11:14:01 am »
Ik denk dat de toorn van God niet zozeer als toorn van God wordt gezien. Mensen kunnen zichzelf in de put werpen en dat vervolgens aan zichzelf verwijten maar je kunt het ook zien als een niet gehoorzaam zijn aan God. De mens zorgt er dan zelf voor dat hij/zij onder de toorn van God komt.

Tegelijk heb ik er ook wel moeite mee want ik zie toorn als iets kwaads of als een waarschuwing, ook als iets dwingends.

De vraag die ik stelde was naar aanleiding van een gesprek met een ouderling. Hij zei dat hij geloofde in een God die toornig kon worden. Toen zei ik: Geef dan eens conreet aan hoe jij dat in je leven ervaart?
En daar kon hij geen antwoord op geven. Hij zei alleen: Ik mag dan misschien van geluk spreken dat ik tot nu toe in mijn leven de toorn van God niet heb ervaren.

Nog een mooi voorbeeld is van mijzelf hoe een mens met zichzelf en de toorn van God geconfronteerd kan worden.

Op een nacht lag ik in bed en ik werd plotseling wakker. Het was zo donker in de kamer dat je helemaal niets meer zag. Een volledige duisternis lag erom mij heen. Alles was zwart. Ik vond dit vreemd en draaide me om, om de lichtende cijfertjes van de wekkerradio te zien. Maar óók daar was er niets te zien. Ik raakte in paniek en lag verstijfd in bed. Ik kon zelfs de wekkerradio niet meer zien. Wat was er aan de hand? Waar was ik? Ik streek met m'n hand over het matras. Ja, ik lag wel in bed. Ik had het gevoel dat er iets erg was gebeurd. Dat ik blind was geworden. Dat gaf me een enorm paniekgevoel. God had me het licht van m'n ogen ontnomen. Dat kon niet waar zijn......
Ik besloot om uit bed te gaan. Ik zou het licht aan doen. Als ik ook geen licht zou zien dan was ik echt blind......Ik durfde bijna niet op het knopje te drukken. Ik heb nooit zo'n angstgevoel meegemaakt.
Ik drukte op het knopje en tot mijn grote schrik bleef alles zwart om mij heen.
Ik ging naar de badkamer en ook daar bleef alles zwart.
Ik liep naar mijn dochtertje en ook haar zag ik niet...
Tot mijn grote verbijstering keek ik naar het raam en zag iets lichts. Ik zag de witte gordijnen heel vaag.
Toen pas begreep ik dat de electriciteit uitgevallen was..
Maar ik begreep ook wat het is om aan jezelf overgeleverd te zijn in de donkerste duisternis.
Dan pas besef je hoe machtig de Schepper is van hemel en aarde.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De toorn van God
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2003, 11:27:02 am »
Dat voorbeeld van die ouderling stelt inderdaad de nodige vraagtekens bij onze spiritualiteit. Komt misschien doordat wij in moeite altijd wel oorzaken kunnen vinden. Liever nog toegeven dat wij een domme keuze hebben gemaakt dan erkennen dat God je een tik op de vingers geeft?

Veel Psalmen zingen ook over het ondervinden van Gods toorn, zoals 6; 30; 32; 38; 44; 88. Aanleiding om anders naar de wereld om je heen te kijken?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.