Auteur Topic: Welk boek lees je?  (gelezen 91088 keer)

Sarah

  • Berichten: 1749
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Gepost op: juli 13, 2004, 11:05:27 am »
Ik weet niet waar die andere topic heen is.
In welk boek ben je aan het lezen, en bevalt het?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Does

  • Berichten: 13669
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2004, 11:07:33 am »
Ik heb net "de vertraging" uit. Lees op dit moment geen boek, komt wel weer als ik in de trein zit. :)
Live vanuit de luie stoel

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2004, 11:14:19 am »
Gisteren begonnen in "Misdaad en Straf" van Dostojewski.
Voor de tweede keer :)

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2004, 11:49:41 am »
De vertellingen van de pelgrims naar Kantelberg van Chaucer
Pinkeltjefan

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2004, 11:51:11 am »
Ik heb net "The Secret Garden" uit.
Een kinderboek, maar sommige kinderboeken moet je gelezen hebben, en als je dat als kind niet gedaan hebt moet je het maar inhalen he  :)  Het was erg leuk.

Ik zit nu te twijfelen tussen "The Wind in the Willows" (tja, er was een actie van klassieke kinderboeken bij Scholtens  ;)  ) en het Lelietheater dat me eigenlijk niks lijkt maar waarvan ik wel het gevoel heb dat ik het toch ook maar eens moet lezen.

De afgelopen tijd heb ik "De gelukkige huisvrouw" en "Godin van de jacht" gelezen van Heleen van Royen (vermaak) "De blanke Masai" van Corinne Hofmann (boeiend) en "De Passievrucht" van Karel Glasstra van Loon (ook leuk).

Hm, op dit moment ben ik dus een beetje "between books"  ;)  ik verwacht veel van dit topic qua tips   :*)
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2004, 11:52:02 am »

quote:

Alfredt schreef op 13 juli 2004 om 11:49:
De vertellingen van de pelgrims naar Kantelberg van Chaucer


Is dat de vertaling van de Canterbury Tales?
Waarom lees je het niet in het engels?

(ik heb ze ook nog niet gelezen hoor... goed idee trouwens)
Bombus terrestris Reginae

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2004, 11:55:25 am »
Is idd een vertaling, engels kost me te veel moeite om een heel boek te lezen, dus gewoon lekker in het nederlands :)
Pinkeltjefan

Karina

  • Berichten: 182
  • richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2004, 12:11:42 pm »
Deadline voor de 2e keer, aangezien ik een paar boeken heb gehaald voor de vakantie en daar wil ik nog niet in beginnen.

Ik lees nooit een boek 2 x eigenlijk, maar afijn ik worstel me er doorheen.  :Z  ;)

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2004, 09:13:40 pm »
Ik heb net "Magician" uit van Raymond E. Feist. Als je van fantasy houdt is het wel een leuk boek. Echt heel spannend. (Hij heeft Magiër in het Nederlands)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2004, 09:28:54 pm »
Ik ga na het verzenden van dit bericht beginnen aan 'Ulysses' van James Joyce

(idd BBB, de vertaling ;) )
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 09:30:32 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2004, 09:36:14 pm »
succes. :)

Sarah

  • Berichten: 1749
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2004, 09:38:14 pm »
Ouweneel-bijbelstudie over Openbaring deel 1.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2004, 09:56:22 pm »
Net uitgelezen: "Lexikon der Psycho-Irrtümer" van Rolf Degen. Interesant te lezen, dat het hele "psycho gedoe" ongeveer zo goed werkt als een placebo.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2004, 10:45:12 pm »
@ vrolijke: een heerlijk ongenuanceerd boek. Wel jammer voor de schrijvers dat de wereld nou eenmaal niet zwart-wit in elkaar zit.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2004, 10:51:58 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 juli 2004 om 22:45:
@ vrolijke: een heerlijk ongenuanceerd boek. Wel jammer voor de schrijvers dat de wereld nou eenmaal niet zwart-wit in elkaar zit.
Hij overdrijft in een richting zoals de meeste uit de Psycho-wereld in de andere. Feit is, dat de "Psycho-Wereld" een "doppel-Blind-Versuch" schuwen als de pest.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #15 Gepost op: juli 13, 2004, 10:54:13 pm »
hahaha! Het double-blind onderzoek is uitgevonden door psychologen. Dit is trouwens meer een discussie voor het topic 'psychologie'. Ik heb het boek ook gelezen. Heerlijk! De schrijver laat merken niks van psychologie en sociale wetenschappen te weten.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2004, 10:58:34 pm »
"Met ziel en zakelijkheid" ondertitel: Paradoxen in Leiderschap door Lenette Schuijt. Gaat vooral in op de diverse dilemma's waartegen leidinggevenden aanlopen, zeker als je meer van jezelf wil laten zien dan dat je een 'koele' manager bent. Overigens wordt in dit boek ook maar weer eens duidelijk gemaakt dat we als mensen uiteindelijk niet zonder leiders kunnen. Lastig is het natuurlijk de juiste leider te kiezen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #17 Gepost op: juli 14, 2004, 12:41:34 am »
Ik lees altijd meerdere boeken tegelijk....waar mijn stemming ligt , daar ga ik in verder.
Als leesboek ben ik nu "prins Caspian"aan het lezen van de Narnia reeks die ik bij elkaar spaar voor mijn kids.(lees ik 's avonds voor het slapengaan ;) )
Als studieboek "als uw kind speciale aandacht nodig heeft"  van prof. dr.Stanley i. Greenspan oa aangeschaft voor de floortimetherapie die erin beschreven staat (en inzicht) voor mijn jongste zoontje. (lees ik vooral overdag als er wat rust is en 's avonds)
En als laatste "bijbelse tijdgenoten"van Bob Smalhout...
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 12:42:41 am door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

porcupine

  • Berichten: 1013
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #18 Gepost op: juli 15, 2004, 05:06:17 pm »
Net uit: Hugo Claus - Het Jaar van de Kreeft

Een nogal indrukwekkend boek.

"Incertitude, ô mes délices,
voes et moi nous nous allons
comme sén vondt les écrevisses
à reculons, à reculons."

-    Apollinaire

Hans B

  • Berichten: 381
  • www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #19 Gepost op: juli 15, 2004, 07:36:11 pm »
Laten wij aanbidden van Ann-Marie MacDonald. Mooi boek tot nu toe
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Hiedeen

  • Berichten: 381
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #20 Gepost op: juli 15, 2004, 09:03:09 pm »
De dingen hebben hun geheim - A. van den Beukel
Boek over God, wetenschap, mensen en natuurkunde

aegron

  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #21 Gepost op: juli 16, 2004, 12:09:48 am »
Ik ben met twee boeken bezig: de goddelijke komedie & neverwhere.

De goddelijke komedie stond al een tijdje op mijn to read lijst. Ik heb inmiddels de introductie uit en begin straks met het echte werk.

Neverwhere is een fantasyroman van Neil Gaiman. Deze man heeft echt de meest bizarre fantasie die ik ooit ben tegengekomen. Dit boek is raar, maar echt heel erg stoer.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #22 Gepost op: juli 16, 2004, 12:18:48 am »
Russell Stinson - "The Bach Manuscripts of Johann Peter Kellner and his Circle"

Van den Beukel staat bij mij ook nog steeds op de lijst van boeken die ik in dit leven gelezen zou willen hebben. :)

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #23 Gepost op: juli 16, 2004, 12:22:20 am »
@aegron, in welke vertaling lees je de goddelijke komedie? Ik ben nog steeds op zoek naar een mooie poezievertaling (het liefst met de noten op dezelfde pagina)

Ik heb zelf verscheidene versies. Maar ik ben alleen echt tevreden over de losse vertaling van 'de hel' door Jaques Janssen.... De vertaling van Betsy van Oyen -Zeeman heb ik ook en die is gewoon lachwekkend slecht ;) (ok is uit 1935 :) )
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2004, 12:25:30 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Sarah

  • Berichten: 1749
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #24 Gepost op: juli 16, 2004, 08:40:37 am »
Ongekust en toch geen kikker van Joshua Harris.

Toen twee mensen dat boek aanprezen dacht ik, als nog ik dat nog 1 iemand hoor doen dan ga ik het ook lezen. En ja hoor... Maar goed boek hoor d:)b
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

salt

  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #25 Gepost op: juli 16, 2004, 04:41:20 pm »
ik ben op het moment bezig met de volgende boeken;

-de erfopvolgers van de Graal - laurence gardner. een erg interessant boek, ik ben het uiteraard lang niet met alles eens, maar onder het mom 'ken uw vijand en ken uzelf' is het erg goed te lezen.
-de koperen schatkaart - robert feather. staan veel informatieve feiten in over de essenen en over de koperen rol. dit boek bevalt me ook goed
-de tempel en de loge - michael baigent. de link tussen de kruisridders en de orde van de vrijmetselarij. ook erg interessant

nu de fictie;
-amuse gueule - arnon grunberg. vroegere verhalen van arnon grunberg. ik heb ondertussen alle romans zo'n beetje gelezen. veel aspecten die in (meerdere) romans voorkomen vinden hun oorsprong in deze verhalen.
-de aanslag - harry mulisch. een klassieker, moet iedereen gelezen hebben!

Amazing Grace

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #26 Gepost op: juli 16, 2004, 07:49:24 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 13 juli 2004 om 11:51:

Ik zit nu te twijfelen tussen "The Wind in the Willows" (tja, er was een actie van klassieke kinderboeken bij Scholtens  ;)  ) en het Lelietheater dat me eigenlijk niks lijkt maar waarvan ik wel het gevoel heb dat ik het toch ook maar eens moet lezen.

Ha Bumblebee, ik weet niet of je al een keuze hebt kunnen maken? Het eerste boek ken ik niet (maar klassieke kinderboeken zijn meestal natuurlijk wel errug leuk), en het Lelietheater is wat mij betreft een echte aanrader! Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar ik vond het erg meeslepend!

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #27 Gepost op: juli 16, 2004, 10:57:08 pm »
@ Bumblebee: je mag "Het Lelietheater" wel lenen... als je 't niks vind geef je 'm weer terug en heb je geen ongelezen boeken in je boekenkast staan :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Harm

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #28 Gepost op: juli 16, 2004, 11:04:50 pm »
  • Harry Potter and the order of the Phoenix (deeltje 5 is dat) - J.K. Rowling

  • Shadowmancer - G.P. Taylor
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

aegron

  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #29 Gepost op: juli 16, 2004, 11:05:42 pm »
Dan stem ik voor the wind in the willows. Echt meesterlijk!

enne is die actie nog steeds? dan moet ik volgende week ook gauw heen!

oh nog over de goddelijke komedie: ik lees de vertaling van Frans van Dooren (ambo klassiek). Het is een proza vertaling, met noten achterin. Dit is wel irritant, aangezien je nu elke 10 zinnen minstens twee keer achterin moet kijken. Ik denk dat ik het dus eerst maar zonder noten probeer.

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #30 Gepost op: juli 16, 2004, 11:20:19 pm »
Ja die ken ik ja, vind ik ook niks... ik weet wel dat poesie vertalen met poezie ook niet alles is, maar bij een prozavertaling gaan de haren echt overeind staan :)
Maar zonder noten is vooral 'de hel' veel minder interessant vind ik, dan vat je 60% van de tekst niet of zo...
Pinkeltjefan

Vivine

  • Berichten: 956
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #31 Gepost op: juli 17, 2004, 01:35:50 pm »
De beproeving (the stand) - Stephen King

aegron

  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #32 Gepost op: juli 17, 2004, 10:06:47 pm »
dat is een heel erg gaaf boek pepperdepep, welke versie lees je? de nederlandse onverkorte versie (a 1000 pagina's) of de engelse onverkorte versie (a 1500 pagina's)?  B)

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #33 Gepost op: juli 17, 2004, 10:10:26 pm »

quote:

Amazing Grace schreef op 16 juli 2004 om 19:49:
[...]


Ha Bumblebee, ik weet niet of je al een keuze hebt kunnen maken? Het eerste boek ken ik niet (maar klassieke kinderboeken zijn meestal natuurlijk wel errug leuk), en het Lelietheater is wat mij betreft een echte aanrader! Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar ik vond het erg meeslepend!


Ben ooit in het "Lelietheater" begonnen, maar heb het nooit uitgelezen. Zoveel triestheid, je kan je het haast niet voorstellen dat mensen elkaar op zo manier behandelen. Na driekwart had ik zoiets van "en nu is het genoeg."
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

porcupine

  • Berichten: 1013
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #34 Gepost op: juli 18, 2004, 08:05:57 pm »
Ik lees:

Room with a View - E. M. Forster

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #35 Gepost op: juli 18, 2004, 09:12:16 pm »
Dat is een heel geweldig boek! Echt een aanrader voor iedereen...

Ben nog steeds bezig in Silverthorn van Raymond E. Feist. Niet zo goed als Magician maar ook heel leuk.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #36 Gepost op: juli 18, 2004, 11:19:11 pm »
Aquila:

Computerboeken over Novell Netware 6.x en Windows 2003
Verder: Geest, ziel en lichaam van Darby en Kelly  vanwege het topic
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2004, 11:25:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hans B

  • Berichten: 381
  • www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #37 Gepost op: juli 20, 2004, 11:21:02 am »
Joan Mueller, Franciscus, de heilige van Assisi: een historische roman, Ten Have Baarn, 2001

Blijft een fascinerend figuur: Franciscus van Assisi: echt alles weggeven en in armoede gaan leven...
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #38 Gepost op: juli 20, 2004, 11:51:56 am »
Hm beetje laat weer in dit topic gekeken, heb inmiddels het Lelietheater bijna uit, en hierna volgt The Wind in the Willows.

Ik moet zeggen dat het LT me meevalt ik dacht dat er geen bal aan zou zijn maar ik vind het indrukwekkend  :/  Die Mao deugt echt niet. Op zich was ik daar na "Wilde Zwanen" ook al achter (dat vond ik eigenlijk nog een beter boek trouwens, Lulu is wel een beetje narcistisch in het LT vind ik om eerlijk te zijn) maar nu weer wat sterke staaltjes van die gast gelezen.

Aegron, ik weet niet of die actie nog loopt maar je kan altijd kijken, de speciale uitgaven hebben groene kaften met Beatrix Potter achtige kindertekeningen erop, en ze kosten haast niks. Succes!
Bombus terrestris Reginae

Vivine

  • Berichten: 956
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #39 Gepost op: juli 20, 2004, 01:36:41 pm »

quote:

aegron schreef op 17 juli 2004 om 22:06:
dat is een heel erg gaaf boek pepperdepep, welke versie lees je? de nederlandse onverkorte versie (a 1000 pagina's) of de engelse onverkorte versie (a 1500 pagina's)?  B)


Ehmm ik lees een Nederlandse versie, 1230 pagina's :) Maar het is een pocketversie met kleine blz, dus ik denk dat hij daarom wat meer pagina's heeft...
Het is idd een heel goed boek. Ik had eerst de verfilming gezien en daarna ben ik het boek gaan lezen. Ik vond de film al heel goed, maar ik denk dat ik het boek toch net iets mooier vind...
Heb jij de Engelse versie gelezen? En is die een beetje te doen?

(mijn versie)

http://www.nnbh.com/base/79/images/9024545579.jpg

JeeHaa

  • Berichten: 114
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #40 Gepost op: juli 21, 2004, 02:03:18 am »

quote:

Heb jij de Engelse versie gelezen? En is die een beetje te doen?


Als je een beetje vertrouwd bent met Yank engels is het erg goed te doen. Eerlijk gezegd, zat ik meer in het verhaal in de originele versie dan in de vertaling.

En King schrijft geen moeilijk 'literair' engels. Meer spraak-Engels. Eigenlijk zou ik je aan willen raden on King *altijd* in het engels te lezen. Gegeven het genre is de vertaling niet altijd even geslaagd, vrees ik.

Ik heb er zelf net de 'Christ Clone Trilogy van BeauSeigneur op zitten. (BTW, als je de link volgt, kies dan ajb de html-versie. De Flash-versie is 1) redelijk 'tacky' en 2) gewoon onhandig.)

Drie delen lang beschrijft het een verbeelding van hoe het Eind der Tijden er uit zou kunnen zien. Het verhaal begint met een wetenschapper die er in slaagt om een kloon van Jezus te cree-eren uit enkele cellen die hij aantreft op de lijkwade van Turijn.

Dat klinkt allemaal redelijk godslasterlijk en op het eerste gezicht is vooral het tweede boek moeilijk te verteren. Maar dat wordt ruimschoots (echt, ruimschoots) goed gemaakt in het derde deel.

Een doorwrocht en origineel (en diep!) verhaal door een schrijver die onderzoek heeft gedaan naar zijn onderwerp, zowel uit Bijbels, als uit historisch, als uit wetenschappelijk, als uit technisch standpunt.

Als je van Tom Clancy, Micheal Crichton of dergelijke schrijvers houdt zou ik deze niet overslaan.

Volgens de stek is er een Nederlande vertaling in de maak, maar de stek is al een tijdje niet meer ververst.

aegron

  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #41 Gepost op: juli 21, 2004, 11:21:00 pm »

quote:

bumblebee schreef in het slayer en slipknot topic:

...Misschien kan ik er wat uitleg bij geven, want ik heb hetzelfde gedaan bij mijn CD-collectie. En bij mijn boeken, wat me persoonlijk véél meer aan het hart ging....


Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig bumblebee welke boeken je weggedaan hebt, en op welke criteria?

Misschien hebben ook nog andere mensen een mening?

aegron

  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #42 Gepost op: juli 21, 2004, 11:24:59 pm »
@ pepperdepep: de engelse versie van de beproeving vond ik prima te lezen.

Waar mijn opmerking over ging (mbt tot het aantal pagina's) was dat het boek in het engels (in pocketformaat) 1500 + pagina's heeft, terwijl de nl vertaling die ik heb gelezen (in hardcover formaat) maar 1000+ pagina's had. Dat vond ik een opvallend groot verschil, maar toen ik het orgineel las, kon ik niet echt stukken vinden die nu extra zijn of zo.

Ik ben trouwens inmiddels bezig met een klassieker uit mijn boekenkast: men at arms van Terry Pratchett. Die is al weer bijna uit, dus hierna maar gauw weer feet of clay gaan lezen! :D

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #43 Gepost op: juli 22, 2004, 10:03:20 am »

quote:

aegron schreef op 21 juli 2004 om 23:21:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig Bumblebee welke boeken je weggedaan hebt, en op welke criteria?

Misschien hebben ook nog andere mensen een mening?


Oei ehm dat is al een jaar of twee geleden  :)
Wat ik zo uit de losse pols nog weet:

Het boek van Mormon (heb ik toch nooit gelezen)

Maria Magdalena of het lot van de vrouw van Hans Stolp. Dat boekje had ik gekocht toen ik nog maar net christen was en toen dacht ik dat het allemaal hetzelfde was, en ik wat meer wilde weten over de positie van vrouwen in de christelijke kerk. Het bleek uitermate vrijzinnig te zijn en absoluut niet christelijk, maar wel gigantisch zweverig en esotherisch. Dus ik vond het ten eerste stom en ten tweede wilde ik inderdaad niet dat Jezus dat boek in m'n kast zou aantreffen  ;)

Eén of ander boek over het eeuwige leven wat flauw en kinderachtig het idee van de hemel belachelijk maakte. Ik heb het niet eens uitgelezen.

Wie God verlaat heeft niets te vrezen, van Maarten 't Hart

Hm meer kan ik niet eens meer bedenken. Het waren voornamelijk CD's die weggingen. En achteraf had ik een deel van die CD's waarschijnlijk toch wel gehouden als ik het nu moest doen. Ik had van mensen (vrij extreem) om me heen gehoord dat bijvoorbeeld Freddy Mercury een satanist is, en daarom heb ik allemaal Queen CD's weggegooid, maar ik weet dat allemaal nog niet zo. Achteraf vind ik het best jammer.

Mijn Harry Potter boeken hebben het iig overleefd dus erg radicaal was ik toch ook weer niet.
Bombus terrestris Reginae

Scholasticus

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #44 Gepost op: juli 22, 2004, 10:48:29 am »
Ik lees: You shall know our velocity - Dave Eggers
Een beetje absurd, maar wel grappig (tot nu toe).

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #45 Gepost op: juli 22, 2004, 10:59:29 am »
Ik lees: 'in de schaduw van de dictator', van Ishti Marben. Zij is als christen opgevoed in Noord-Irak, verfent fan van Saddam Hoesein geweest tot ze in 1996 het land moest ontvluchten vanwege haar nieuwe inzichten vol kritiek op de dictator.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #46 Gepost op: juli 22, 2004, 12:42:05 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 22 juli 2004 om 10:03:
[...]
Hm meer kan ik niet eens meer bedenken. Het waren voornamelijk CD's die weggingen. En achteraf had ik een deel van die CD's waarschijnlijk toch wel gehouden als ik het nu moest doen. Ik had van mensen (vrij extreem) om me heen gehoord dat bijvoorbeeld Freddy Mercury een satanist is, en daarom heb ik allemaal Queen CD's weggegooid, maar ik weet dat allemaal nog niet zo. Achteraf vind ik het best jammer.

Mijn Harry Potter boeken hebben het iig overleefd dus erg radicaal was ik toch ook weer niet.


Laat ik nou net Harry Potter weggedaan hebben en mijn muziek van Queen gehouden hebben :+

Hoe doe je dat met boeken waarin gevloekt wordt, Bee? Lees je daaroverheen of gooi je die weg? Dat vindt ik nog steeds moeilijk.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #47 Gepost op: juli 22, 2004, 01:31:43 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 juli 2004 om 12:42:
Laat ik nou net Harry Potter weggedaan hebben en mijn muziek van Queen gehouden hebben :+  


Haha zo zie je maar weer hoe dat van persoon tot persoon kan verschillen  :)

quote:

Hoe doe je dat met boeken waarin gevloekt wordt, Bee? Lees je daaroverheen of gooi je die weg? Dat vindt ik nog steeds moeilijk.


Hm, ja als het "functioneel vloeken" is (dat wil zeggen: de niet-christelijke hoofdpersoon in een roman bevindt zich in een situatie waarin ongeveer elke niet-christelijke Nederlander er een vloek uit zou gooien) dan lees ik er wel overheen denk ik, hangt ook van het boek af.

Lastig, ik kom het eerlijk gezegd ook niet ZO vaak tegen.   :)

Overigens, in een topic over vloeken schreef je dit:

quote:

Roodkapje in "Vloeken"
Laat ik het met Enigma nou eens hartgrondig eens zijn. Ikzelf ben pas opgehouden met vloeken doordat ik zelf ging geloven. Daarvoor wist ik heus wel wat ik zei, ik beheers daarvoor voldoende Nederlands. Het interesseerde me alleen niet wat christenen daarmee hadden. Als mensen per se door God verdoemd willen worden, moeten ze dat zelf weten. Het is hun keus. En nee, als christen word ik niet gekwetst door een gvd. Het heeft niks met mij te maken, ik geloof dat God ook gebeden van niet-gelovigen verhoort, en als ze graag verdoemd willen worden, dan zal dat ook heus gebeuren.
Niet om flauw te doen hoor, maar waarom voelt dat voor jou in een boek anders?
Bombus terrestris Reginae

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #48 Gepost op: juli 22, 2004, 01:42:19 pm »
Ik heb wel eens een cd weggegooid en daar kreeg ik later spijt van. Heb m toen weer opnieuw gekocht. Boeken die ik niks blijk te vinden doe ik bij het oud papier.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
Welk boek lees je?
« Reactie #49 Gepost op: juli 22, 2004, 01:45:21 pm »

quote:

Pleun schreef op 22 juli 2004 om 13:42:
 Boeken die ik niks blijk te vinden doe ik bij het oud papier.
Waarom verkoop je ze niet aan de Slegte? of is dat zelfs nog te veel eer voor die boeken.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.