Auteur Topic: Column van Marjan Kroone  (gelezen 119524 keer)

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #195 Gepost op: april 19, 2010, 09:54:40 am »
Wat vreselijk lief, fijn. Veel zegen en liefde toegewenst en een fijne dag. Dat jullie samen met God je huwelijkspad mag lopen, dat wens ik jullie toe.

Liefs Marjan
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #196 Gepost op: april 23, 2010, 05:02:22 pm »
Opnames EO voor het programma Doeners!
vrijdag 23 april 2010
Gisteren ben ik terug gekomen van een paar dagen EO. Er zijn opnames gemaakt voor het zomerprogramma Doeners!. Wat doe je voor je medemens en wat is je drijfveer en welke relatie met God heb je in je werk, in je roeping.

Het was een geweldige crew, ik voelde me totaal ontspannen en naar mijn idee is het goed verlopen. Carla van Weelie heeft me geinterviewd en die gaat echt even tot het gaatje om zo te zeggen. Dus ook voor mezelf was het een inspirerende en haast therapeutische ervaring. Maar zeer, zeer vermoeiend. Ik heb alle bewondering voor Carla dat ze 6 mensen op deze manier ontvangt, zich van te voren inleest en inleeft in de persoon die komen gaat en dan steeds weer al die verhalen aan kan horen en daar toch weer nieuwe linken, nieuwe vragen uit weet te halen.

Natuurlijk is Limburg prachtig mooi, zeker nu met alle bomen die beginnen te bloeien en dergelijke, maar om eerlijk te zijn heb ik daar niet veel van mee gekregen, het is toch best inspannend werken geweest. Geen paar daagjes ontspannen in Limburg om zomaar even te zeggen. Daarna terug naar Hilversum om radio-opnames te maken en alles gaat ergens in augustus of september uitgezonden worden. Heel benieuwd.....

Al met al was dit natuurlijk toch een kadootje om zomaar even voor twee weken naar Nederland te kunnen komen. Een weekje EO en dan écht een weekje voor kids en zus en moeder. Dat heeft me echt goed gedaan. BEDANKT EO !!!

Hier wat foto´s om een indruk te krijgen hoe zoiets in zijn werk gaat

(www.aktiebenin.nl)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 05:29:51 pm door Marjan Kroone »

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #197 Gepost op: mei 02, 2010, 03:29:44 pm »
Terug in Boukombé.

Met de fijne herinneringen aan een geweldige vrijwilligersdag in mijn hoofd en andere prachtige dagen in Nederland, zon, duin, strand, stad, terras…. Keer ik terug naar Boukombé.

En jawel,  ik ben echt weer helemaal thuis, want daar is altijd wel iets. Zoals deze keer de verrassing van een enorme lekkage in ons kantoor. Voor degene hier  bekend,  mijn kant van het kantoor is getroffen……de plafonplaten doorweekt, de boekenplanken zijn uitgezet + de muur vol zwarte waterstrepen uiteraard en gelukkig had ik mijn computer mee naar Nederland want  mijn muziekboxjes  en de  printer zijn ook getroffen en stonden nog steeds in een plasje water. Daarnaast zijn alle papieren en boeken gewoon verpest, vreselijk.  Het kantoor is tijdens onze afwezigheid altijd afgesloten, maar Nicaise bevestigt dat het de afgelopen week een keer heel hard heeft geregend. Heel fijn…..

Laatste nieuwtjes tijdens 3 weken afwezigheid:                                                                                                                                                                                                    Ook ambulance van Natitingou heeft een ongeluk gehad, patiënt en chauffeur beiden dood, ambulance uiteraard ook overleden.  Comlang (‘onze timmerman’) zijn dochtertje is overleden, Calixte zijn dochtertje van 8 – een zusje van Anne Marie die door ons is geadopteerd)- werd  ’s avonds ziek en was ook de volgende morgen dood.

Ik snap niet wat dat is met die kinderen hier, ze zijn soms zo snel weg als ze ziek worden. Diagnose: “algemene infectie” tja, dat zet zoden aan de dijk. Het hondje van Nicaise – een pup  van onze Lara en Rudy – is ook dood.

Maar ook  goede nieuwtjes. De zwangerschappen  van Jeanne (vrouw van onze nachtwacht Jonathan, twee kinderen verloren afgelopen 3 jaar) en Céline ( 3 miskramen afgelopen 2 jaar) verlopen voorspoedig en Céline heeft al een echte buik. Geweldig !!!

Gisteravond hebben we met het personeel een biertje gedronken in de paillote en ik heb een presentatie gehouden over mijn verblijf in Nederland. Foto’s laten zien van de TV-opnames, de bloemencorso, de ontluikende natuur, familie en vrienden, de dierentuin in Emmen en natuurlijk de vrijwilligersdag waarbij ik  Lida - namens het bestuur in Benin – als “wijze vrouw”  bekroon op de traditionele manier en haar bedank  voor al haar goede zorgen, het feit dat ze altijd trouw is en klaar staat voor ons in Benin.  

Er is hier in de traditie een groot verschil tussen “kennis” en “wijsheid”.                                                                                                                                                                                               Kennis vergaar je op school en wijsheid verkrijg je door moeilijkheden in het leven te overwinnen.                                                                                           “Kennisvrouwen” dragen mooie pagnes om te laten zien dat zij een goede baan hebben, hebben doorgeleerd.                                                                                         “Wijze vrouwen” zijn eenvoudige vrouwen, door het leven gevormd, trouw aan hun familie en vinden overal een oplossing voor, helpen hun familie overleven. Eenmaal gekroond ten aanzien van de gehele gemeenschap – mag zij ook mee vergaderen en meebeslissen met de ‘sages’ – de wijze mannen uit het dorp – als er in het dorp problemen zijn. De titel “sagesse”mag alleen door de schoonfamilie aan de vrouw worden toegekend na jarenlange bewezen inzicht en inzet. En er zijn niet veel officiële ‘’sagesses’ in onze regio. Dus dit is een zeer grote hulde.

Het personeel vond het geweldig dat Lida de jurk en “kroon” daarna gewoon bleef dragen. Dat viel op tijdens het plaatjes kijken.

Het was tevens gelegenheid om Jetse in het zonnetje te zetten, want het bestuur had hem uitgekozen als vrijwilliger van het jaar 2010. Omdat hij altijd klaar staat, nooit klaagt, nooit iets voor zichzelf vraagt, maar er op de achtergrond altijd aanwezig  is als je hem nodig hebt.  Mijn steun en toeverlaat, dus ik kan me er helemaal in vinden.

Vandaar even deze column met foto’s van Lida in haar mooie “sagesse” outfit en Jetse met zijn trofee.

Allemaal een hartelijke groet en veel liefs uit Boukombé.

Marjan                                                                                                                                                                                                             (korte berichtjes volgen?  http://twitter.com/MarjanKroone  )

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #198 Gepost op: mei 21, 2010, 01:36:09 pm »
eerste regens
vrijdag 21 mei 2010
Na een heleboel administratie, extra bezoek aan Nederland ivm TV-opnames en een totaal onverwachte fondsenwerving voor een ambulance, komt alles nu een beetje in een rustiger vaarwater. Gelukkig, want ik heb het idee dat het allemaal niets opschiet, dat de tijd door mijn handen glipt. Dat is natuurlijk niet zo, en  voor Afrikaanse begrippen gebeurd er helemaal giga veel, maar toch.

Niet alleen in Nederland merk je dat het zomer wordt. Ook bij ons. De dagen lengen. In de winter hebben we zon van 6u45 – 18u45 . Nu hebben we al licht om 6u15 en om 19u15 gaat de zon pas onder. Klinkt idioot, maar dat half uur ’s morgens en ’s avonds is ozo prettig. Je kunt eerder met de honden weg en ’s avonds ben je voor het donker thuis en niet met het donker.

Echter als ik ’s middags mijn kantoor induik, met airco omdat het buiten niet te harden is en de computers en kopieermachine zichzelf platgooien omdat ook zij oververhit raken, dan denk ik ja……..

Soms zijn er mensen op bezoek die vinden dat de siësta hier verloren tijd is, de economie niet opgang komt omdat onvoldoende gebruik gemaakt wordt van de beschikbare werktijden. Maar als je hier woont en iedere dag moet werken in die hitte, dan heb je die siësta gewoon nodig, anders ben je nog weer 10 jaar eerder dood dan de statistieken aangeven...
Ik merk aan mijn lijf dat ik ook wat meer pauze moet gaan nemen, mijn tempo nog meer moet gaan aanpassen, anders gaat het niet goed en dan wordt het uiteindelijk niets. Gelukkig geeft werken op mijn redelijk koele kantoor me meestal het gevoel van pauze en zijn er altijd meters administratie weg te werken.

Dus die boeren op het land, die op dit moment toch niets kunnen doen omdat het nog te droog is, ik snap het helemaal als ze wat hangen en zitten in de schaduw van een grote boom. Ze kunnen niets anders dan alleen hun dingetje. Zijn niet geschoold, niet multitasking opgevoed, hoeven en kunnen geen huizen verbouwen, wegen aanleggen, administratie doen, schoonmaken zonder schoonmaakmiddel en noem maar op. Ze kunnen niet anders dan wachten totdat het weer hen toestaat hun jaarlijkse taak weer uit te voeren, zoals het al eeuwenlang gaat.

Het is alleen jammer dat de taken qua sekse zo strikt gescheiden zijn. Anders zouden de mannen de vrouwen wat kunnen ontlasten met hun taken tijdens de droge periodes. Echter straks in de regenperiode wordt er kei en keihard op het land gewerkt, door vader, moeder en de kinderen. Men komt niet naar de kliniek voordat men half dood is en vrouwen bevallen thuis of op het land. Er is nergens tijd voor, niet voor school, niet voor prenatale consultaties, niet voor wat dan ook. Er moet gezorgd worden dat er weer mais en sorgo in de schuur komt. Maar, juist dan loopt iedereen allerlei infecties op, door de ondervoeding die enorm toeneemt omdat er geen voedsel is voordat men kan oogsten, men buiten slaapt en bloot wordt gesteld aan vervelende dingen zoals bilharzia, malaria en al dat soort ziektes, die met name kinderen en vrouwen nog meer verzwakken.

Op dit moment is het reeds gedaan met de toch al zo beperkte keuze aan groente en fruit op de locale markt. De eeuwige tomaten, uien, knoflook en mango’s worden gereduceerd naar alleen uien en knoflook en als we tomaten door onze macaroni doen dan is dat uit blik. En ik bedoel een heel klein blikje tomatenpuree, je kent ze wel, in NL de smaaktoevoegers……. Veel anti-oxidanten denk ik dan maar, dus in ieder geval goed tegen kanker………

liefs,
Marjan
(www.twitter.com/MarjanKroone)

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #199 Gepost op: juni 12, 2010, 11:15:31 am »
Dat we kwetsbaar zijn is me de afgelopen weken helemaal duidelijk geworden.  Onze huishoudelijke hulp / kok / honden-uitlater Nicaise is heel ernstig ziek geworden en zelfs in het beste ziekenhuis van het land, Tanguieta , konden ze niet vinden wat het nu eigenlijk is.  
Hij heeft het overleeft want we hebben een dagje gedacht:  die piept hem ertussen uit. Veel kinderen, maar ook volwassenen gaan hier dood aan “infection general”  en dan denk ik altijd: Ja lekker makkelijk zo’n uitslag. Maar nu het zo dicht bij is gekomen zeg ik, ongelooflijk, het overvalt je – want van het ene op het andere moment is iemand helemaal beng!van de wereld. En geen enkele analyse toont iets afwijkends, behalve de NB (WBC) .
 Afijn, dit betekent dat Madeleine zich in tweeën splits tussen schoonmaken op het CSSK en ons huis, maar daarnaast deden Jetse en ik samen de honden.  Om de beurt  ff naar huis om zo maar te zeggen. Een behoorlijke onderbreking van je werk als je bedenkt dat we dan 8 km heen en ook weer terug moeten ,  om de honden even wat aandacht te geven en een rondje te lopen.  
Jetse is nu  in NL –Nicaise nog steeds ziek, ene auto nog niet terug uit Cotonou, andere auto al maanden bij de garage, ik durf geen moto te rijden…… dus……fietsen, fietsen, fietsen...  ik krijg vast een mooi figuur nu 
Daarnaast werd onze analist geveld door malaria – Mar als manusje van alles het labo ff erbij doen - , onze opticien twee dagen uit de running vanwege een ongelooflijk dikke arm na een beet van een schorpioen  en Colette 2 – onze runaway van het internaat – is nu naar het ziekenhuis in Tanguiéta geëvacueerd omdat ze een enorme reactie heeft op de behandeling tegen de bilharzia . waar ze mee besmet is. Het schiet niet echt op zo.
Jetse is inmiddels veilig in NL geland voor een behandeling aan zijn kaak/kies. Het was best luguber vertelde hij, om de wrakstukken van het ongeluk op Tripoli te zien liggen terwijl je aan het landen bent.
Maar het is eindelijk weekend. Vanmorgen de zieken helpen die komen voor de labuitslagen, scholieren en gehandicapten vanmiddag – computerles overnemen van Jetse, ik zal ze lekker laten zweten….. en vanavond…………… wijntje, dropje, pizza uit Cotonou.
Gerard is onze weekeind dagwacht, hij vraagt vanmorgen permissie om niet te werken want zijn schoonzusje was zwanger, is gebeten door een slang en is gisteren naar het ziekenhuis gegaan. Kindje overleden – bevalling kunstmatig opgewekt – en nu mag ze weer naar huis. Hij moet persoonlijk  heen – als verantwoordelijke van de familie omdat hij een baan heeft – om de dingen af te handelen in Natitingou.  Die hiërarchie hier is vreselijk, maar wat moet gebeuren dat moet. Ik zie hem vertrekken en  gooi de generator maar aan. Geen water en geen Electric. Nou dat laatste daarin ben ik in ieder geval onafhankelijk.
Daarna vind ik dat onze slaapkamer maar eens echt goed schoon moet – Madeleine krijgt opdracht om met de wacht de matrassen in de zon te leggen en met ‘oma Nellie’ uit te kloppen.  Jaja, wij hebben een werktuig dat ‘grandmaman Nellie” heet. Men kent hier geen mattenklopper en aangezien mijn moeder dat ding hier in huis geïntroduceerd heeft heet het gewoon ‘ oma Nellie’
Toch wel heel grappig, oma Nellie is onlosmakelijk verbonden met schoonmaakwerkzaamheden hier.
Dus Isidore slaat er lustig op los en vanavond heb ik een superschoon bedje.
Dikke knuffel uit Boukombé voor iedereen of gewoon groetjes, wat je maar wilt ontvangen.
Marjan Kroone

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #200 Gepost op: juni 18, 2010, 08:49:58 pm »
Afrikaanse perikelen
Tweede keer geen markt in Boukombé. Reden zullen jullie niet kunnen geloven. Er is nog steeds geen fatsoenlijke regen gevallen in Boukombé Centre , maar… wel aan de andere kant van de bergen in Koussou en Korontiére, Dipoli etc.  En dat kan natuurlijk niet. Daar moet meer achter zitten.
Nu denkt een groep mensen – boeren wel te verstaan – dat de martkooplui de regen bewust tegenhouden middels voodoo/grigri omdat de markt immers minder mensen trekt als het regent. Dus hadden ze 4 dagen terug de marktkooplui al verjaagd  van het marktplein. Die zijn toen naar Zongo (‘het centrum van Boukombé’)verhuist met zijn allen. Wat weer verboden is,  want daar staan al vaste kraampjes, dus de gendarmerie kon groots optreden en goed hun knuppels en dergelijke gebruiken om de marktlui van Zongo weg te jagen.
Vandaag weer hetzelfde. Geen markt, dus geen houtkool om eten klaar te maken, geen uien om door de macaroni te doen, geen bandenplak meneer  voor het fietsenonderhoud, geen kruidenvrouwtjes, geen tchouk-tenten met locaal bier om lekker onbezonnen dronken te worden.
De boeren offeren de tchouk aan hun goden om toch vooral maar snel de regens te laten komen.
Nu bid ik dat de regens wel netjes komen en niet in zo’n hoeveelheid dat dit weer voor overstromingen en kapot geslagen bruggen en dergelijk gaan zorgen. Want dan kunnen de marktkooplui de boeren weer gaan beschuldigen…..
Dit donkere continent vol geloof en bijgeloof  blijft verrassend.

liefs

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #201 Gepost op: juni 28, 2010, 02:41:11 pm »
Mijn budget 'santé ailleurs' of te wel zieken doorsturen is op. En het is pas eind juni. Gisteren een jongetje geboren die zeer moeilijk plast. Gelukkig wel een beetje, maar niet voldoende zoals je ziet. De ogen en voeten zijn enorm opgezet. Ik heb de ouders uitgelegd dat ons budget op is.

Kunnen jullie je voorstellen hoe dat gaat?? Sorry, maar als het niet lukt een donateur te vinden dan kunnen we slechts hopen dat uw kindje blijft leven.

Maar wij hier in Benin geloven in wonderen. Dus misschien gebeurd er een wonder en reageert iemand zeer snel om te vertellen dat hij of zij wel 250 EURO wil overmaken voor de gezondheid van dit kind. De ouders zijn - vervelend om te vertellen - echt arm. En bovendien is afgelopen winter hun huisje met graanvoorraad afgebrand. Dus zij leven nu van wat men geeft in de gemeenschap en via de famillie. Immers de zaaitijd is pas aangebroken, dus oogsten zit er nog lang niet in.

Wil je ons helpen, meldt me dat dan aub via jetsemartje@yahoo.fr   dan kan ik het kind naar Tanguieta sturen voor een operatie.

Ik weet, SOUWENGA is niet moeders mooiste, maar wel heel lief, met het recht op een kans om te leven en wie weet wat hij ooit gaat betekenen in zijn maatschappij, in zijn gemeenschap.

PS voor het GKV - wil je de foto's zien, kijk dan ff op www.aktiebenin.nl

Alvast bedankt,

Marjan

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #202 Gepost op: juli 15, 2010, 08:42:18 am »
We zijn weer in het zuiden.

Hopelijk kunnen we volgende week de ambulance uit de haven krijgen en meenemen naar Boukombé. Voorlopig echter alleen nog maar papierwerk. Maar goed, ik kan lekker ongestoord een enorme administratieve achterstand wegwerken zonder dat men komt met allerlei ‘problemen’ die maman alleen kan oplossen.

Maar de regen, dat is echt regen en regen en regen. Ik kan jullie twee plaatjes niet onthouden. Eentje dat Nederland scoorde in de halve finale terwijl ons personeel bij ons de wedstrijd kijkt en uiteraard even een fotootje hoe heerlijk je hier kunt wandelen in onze economische hoofdstad als je niet in de luxe binnenstad zit met geplaveide wegen.

Een korte tocht door Cotonou geeft je al snel de indruk dat alle wegen nu goed begaanbaar zijn, niets is echter minder waar. Het grootste deel staat nog altijd onder water en heeft nog altijd geen riolering. Dus dan heb je ongeveer een idee hoe de honden ruiken als ze een blokje om zijn geweest…

Groetjes uit Cotonou,

Marjan
Lang leve internet!
donderdag 8 juli 2010

Enkele uren nadat de oproep voor de kleine Souwenga is geplaatst konden wij hem reeds naar het ziekenhuis in Tanguieta vervoeren.

De ouders waren vooraf goed voorgelicht en begrepen dat wij niet in de hand hebben hoelang het duurt voordat er iemand reageert. Ook was het voor hen duidelijk dat we werkelijk een donatie vanuit Nederland toegezegd moeten krijgen voordat we uberhaubt aan doorsturen kunnen denken.

Maar het is gelukt! Voor ons is het internet eigenlijk de enige mogelijkheid om aandacht te vragen voor dit soort zaken, dus zijn we dankbaar voor de verbinding, ook al is dat vaak maar enkele uurtjes en zoooooooooo vreselijk langzaam.

Ozo bedankt en lieve groetjes uit Benin,

Marjan

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #203 Gepost op: juli 23, 2010, 11:02:17 am »
De ambulance is uit de haven!
vrijdag 23 juli 2010

Gisteren was het eindelijk zover! Na bijna twee weken Cotonou mochten we onze ambulance uit de haven halen. Voor outsiders, de ambulance is een gebruikte van het leger en bevat vier plaatsen, dus is het een kleine vrachtauto. Pierre heeft speciaal voor deze gelegenheid zijn groot rijbewijs moeten halen en Euloge gaat dit volgende maand doen hopen wij, zodat we dan twee mensen hebben die dat ding kunnen rijden.

De ambulance is per container vervoerd om te voorkomen dat hij tijdens boottransport en in de haven leeggeroofd en gestript wordt. Dat is nl.vrij normaal als je een auto zonder begeleiding deze kant op stuurt.

Omdat het een hoog model is moest het een extra grote container worden en de ambulance die normaal twee wielen voor heeft en 4 wielen achter stond nu op twee velgen voor en twee kleine uitrijwieltjes achter. Dus in de haven moesten we eerst vier wielen onder de auto zetten en toen naar een garage rijden om de twee andere banden weer om de velg te plaatsen, zodat zij hun broeders achter weer konden versterken.

Ik ben vaker op de haven geweest om dingen te regelen, dus voor mij bekend terrein, maar toch, die opwinding en die bedrijvigheid die er heerst, dat is echt kicken! Voor Jetse was het de eerste keer dat hij dit meemaakte en hij GENOOT, vond het gewoon geweldig wat er allemaal gebeurde. Wel gilde ik dat hij de krik in de gaten moest houden. We hadden net een nieuw krik gekocht en iemand liep ermee weg… Je moet zo alert zijn. Ik heb alleen gezeten en gelopen en alles in de gaten gehouden, ogen van voor en van achteren.

Foto’s zijn overigens met toestemming van douane en beveiliging gemaakt en ze hebben ze gecontroleerd voor ik de haven uitging.

Nou, ik ga plaatsen, gaat zo veel beter hier in Cotonou! En dan ga ik achter Jetse en Pierre aan en een interview geven aan een nationale krant ‘Matinel’, die hebben me al een paar keer gebeld....

Als we veilig in Boukome zijn meld ik me weer.

Bye, ciao, kus, liefs,

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #204 Gepost op: juli 23, 2010, 11:03:17 am »
fotoos op www.aktiebenin.nl ff naar beneden scrollen

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #205 Gepost op: augustus 14, 2010, 11:07:05 pm »
‎Bij de EO radio:  25 min. durend interview met deze twitteraarster uit Benin:) http://portal.omroep.nl/?...uzg=xoleyCsHEbGcZtHjImobB

http://twitter.com/MarjanKroone

Ben héél benieuwd hoe het interview is, ik kan het zelf niet afluisteren. Mail me ff aub op jetsemartje@yahoo.fr

thanks!!

Marjan Kroone

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #206 Gepost op: augustus 15, 2010, 07:44:26 am »
Marjan Kroone Dit is de link voor het radio-interview met deze dame http://t.co/SGHUZot over mijn werk in Benin bij EO Doeners. #anderelinkwerkteniet

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #207 Gepost op: augustus 16, 2010, 01:09:43 pm »

quote:

Marjan Kroone schreef op 15 augustus 2010 om 07:44:
Marjan Kroone Dit is de link voor het radio-interview met deze dame http://t.co/SGHUZot over mijn werk in Benin bij EO Doeners. #anderelinkwerkteniet

Wat heftig, wat je er voor achterlaat en daar allemaal mee maakt.
mooi dat de ambulance er is. Ik had me helemaal niet gerealiseerd dat het risico van auto diefstal zo grooot is.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #208 Gepost op: augustus 30, 2010, 04:06:07 pm »
Geen zin in wat dan ook, dan maar even kijken of er wat uit de vingers komt voor een nieuwe colomn.

Op dit moment zit ik in Cotonou omdat er een aantal papieren geproduceerd moeten worden in het Engels en in het Frans, voor de Etische Commissien in NL en in Benin. Dit in verband met een onderzoek dat ik volgend jaar zou willen doen naar de beslissingbevoegdheid van de weduwen bij ons in de regio ten aanzien van partnerkeuze en seksuele activiteiten. Het Engelse stuk i s inmiddels in ‘draft’ ingeleverd. Maar goed, dat is voor de lezer niet interessant :)

Maar inmiddels al drie weken in de luxe van de ‘big city’ vertoevend denk ik : Is het werkelijk zoveel beter in Cotonou  in vergelijk met Boukombé ?

Behoudens natuurlijk het feit dat hier alles kan krijgen aan groente, fruit, melkproducten, brood, pizza, chinees, you name it, betekent leven in een ‘capital city’ ook smerigheid met een enorme luchtvervuiling en een bodem verontreining. Als ik mijn hond uitlaat dan is het of ik over een vuilnisbelt wandel.

Dit heeft alles te maken met het feit dat er teveel mensen op een klein oppervlak leven zonder riolering en dat je alleen zeker kunt zijn dat de wekelijkse vuilnisjongens langs komt als je ze iedere maand betaald… Dus het leeuwendeel van deze wijk veegt iedere morgen vuil op een hoopje dat ’s avonds weer over straat verspreidt ligt. Een gebed zonder end.

De civilisatie die je hier vind is nog maar een dun laagje vernis.
De wegen in ‘mijn wijk’ zijn zandwegen waar het scherpe afval zoals kapotte flessen en blikjes door het platgelopen zand heen steekt, olie en lege olietonnen worden geloosd alsof het water is en dus  de grond vervuilen, mannen piesen op iedere hoek, kinderen die poepen op straat en noem maar op.

En stel je voor, hilarisch, daar loopt Marjan Kroone, die gek uit Nederland, met een plastic tasje om de drol van haar hond op te ruimen en in de vuilnisemmer te gooien bij het appartement waar ze vertoeft! Het is om te lachen en om te huilen…. Maar ik kan niet mezelf verlagen door dit niet te doen. Ik wil niet dat mijn hond shit achterlaat voor een ander.

Zo op het oog is Cotonou veel geciviliseerder dan Boukombé. Mensen hebben mooie kleren aan, het is een komen en gaan naar ministeries en blanken te over met allerlei projecten en hulp organisaties. Maar dat is de oppervlakkige schijn. Ook al zijn de kleren mooi, de armoede is daar en armoede van gebrek aan geld en gebrek aan scholing en dominant, agressief gedrag van ‘sterken tegen de zwakkeren’ gaan vaak samen. Denk aan de vicieuze cirkel waarbij de baas de vader op zijn donder geeft en pa dit bij ma doet , ma naar het kind afreageert en uiteindelijk slaat het kind de hond.

Zo slaat mijn buurvrouw regelmatig haar kind met een stuk hout, een andere buurman slaat zijn vrouw soms zo hard ‘s nachts dat ik er niet meer van kan slapen. Dat is niet leuk, geloof me.

Waarschijnlijk zit ik in de verkeerde wijk, kan ik beter in een blanke wijk gaan bivakkeren, die zijn er ook in Cotonou. Maar ja, buiten dat in een dergelijke omgeving wonen een aardig centje kost, is het nu eenmaal ook zo dat ik het leuk vind om me echt tussen de locale te mensen te begeven.

Een andere cultuur beter begrijpen kan niet op afstand vanuit een ivoren toren. Maar de consequentie is natuurlijk wel dat je dan eerder geconfronteerd wordt met viezigheid, mishandeling, achterstand en noem maar op.

Het is niet anders en ik zal ermee moeten dealen. Nog een dikke week te gaan, dan denk ik dat mijn Franse versie voor de Ethische Commissie kan worden ingeleverd en dan ben ik snel weer vertrokken naar Boukombé.

Iedereen lieve groetjes of een knuffel of gewoon ciao!

Oja, ik twitter tegenwoordig, als er iets gebeurd wordt het op hetzelfde moment geplaatst in maximaal 140 tekens, lekker kort :p

Marjan Kroone   http://twitter.com/MarjanKroone

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Column van Marjan Kroone
« Reactie #209 Gepost op: september 12, 2010, 10:14:00 pm »
Hai, we zijn goedgekeurd door de stichting 1% om voor 5000 euro een bijdrage te vragen voor het bouwen van een dienstwoning voor de verloskundige die miv 01 oktober bij ons komt werken. Maar.... je hebt vriendjes nodig om je project onder de aandacht van de kijkers te brengen, hoe meer vriendjes hoe hoger je in de lijst staat als je op projecten klikt.

Dus concrete vraag: WIE wil ons steunen en via onderstaande link 'vriendjes met mij worden en met het project uiteraard door minimaal 5 EURO over te maken?

Ik hoop op vele volgers :) THANKS en knuffet uit Benin en 30 september TV, EO!!!

http://www.1procentclub.nl/projects/gezondheidszorg