Auteur Topic: Handelingen 1:7  (gelezen 3498 keer)

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Gepost op: september 06, 2004, 03:41:47 pm »
Na de opstanding van de Here Jezus vragen zijn discipelen zich af wanneer Hij dan toch Koning zal worden, en zij vragen:
Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israël?

De Here Jezus antwoordt dat zij die kennis niet nodig hebben.
Mij is altijd geleerd, dat Hij (de Here Jezus) het Zelf ook niet wist.
(het is o.a. wel gebruikt als argument tegen de leer van de Drie-eenheid, maar dat terzijde)

Maar ik vraag me af of dat er wel staat...

4 vertalingen:

NBG-'51:
Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft,...

Statenvertaling:
En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden,14) die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;...

Willibrordvertaling:
Maar Hij zei tegen hen: `Het komt jullie niet toe de tijden of momenten te kennen die de Vader in zijn volmacht heeft vastgesteld;...

Zuidafrikaanse vertaling:
En Hy antwoord hulle: Dit kom julle nie toe om die tye of  geleenthede te weet wat die Vader deur sy eie mag bepaal het nie;  

Moet ik hieruit concluderen dat de Here Jezus het tijdstip niet kent, of dat zegt Hij 'alleen' dat de Vader de Besluit-nemer, Eindverantwoordelijke is, en zegt Hij daarmee niets over Zijn eigen kennis?

Benieuwd wat jullie ervan denken...
Altijd in voor verbeteringen!

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2004, 03:48:03 pm »
Volgens mij wist Jezus het echt niet:

Marcus 13:32 Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.
Bombus terrestris Reginae

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2004, 03:56:19 pm »
OK! Dank Bumblebee,

Overbekende tekst... waarom maakte ik die link niet direct...
Altijd in voor verbeteringen!

LaNaussee

  • Berichten: 3279
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2004, 06:30:42 pm »
Maar...,
Matt. 28: 18 'Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde'.

Wat houdt dit dan in? Als Jezus alle macht heeft, dan bepaalt Hij dat toch ook? Of heeft er in ieder geval weet van. Er is heel wat gebeurt sinds Marcus 13. Jezus is gestorven en weer opgestaan!
De geciteerde tekst uit Mattheüs kan ook gelezen worden als 'Mij is gegeven de volmacht over hemel en aarde'. God gaat zeg maar met al zijn macht achter Jezus staan. In dat licht zou ik voor de gegeven vertaling uit de Willibrordvertaling gaan:

quote:
Willibrordvertaling:
Maar Hij zei tegen hen: `Het komt jullie niet toe de tijden of momenten te kennen die de Vader in zijn volmacht heeft vastgesteld;...

            
Ik denk dat Jezus het wel degelijk wist. Hij vertelde het bewust niet. Hij zegt namelijk dat het niet jullie niet toekomt. Niet 'ons'.
Uit deze beide dingen leid ik af dat Jezus het wel wist, maar het niet nodig vond om dat ook door te geven.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2004, 06:43:57 pm »
Ik pak even mijn commentaar op de King James Version (KJV) erbij:
quote:
Act 1:7  And he said unto them, It is not for you to know the times or the seasons, which the Father hath put in his own power.

            
In mijn commentaar lees ik:
quote:
Act 1:7 -
It is not for you to know - The question of the apostles respected the time of the restoration; it was not whether he would do it. Accordingly, his answer meets precisely their inquiry; and he tells them in general that the time of the great events of God’s kingdom was not to be understood by them. They had asked a similar question on a former occasion, Mat_24:3, “Tell us when shall these things be?” Jesus had answered them then by showing them that certain signs would precede his coming, and then by saying Mat_24:36, “But of that day and that hour knoweth no man, no, not the angels of heaven, but my Father only.” God has uniformly reproved a vain curiosity on such points, 1Th_5:1-2; 2Pe_3:10; Luk_12:39-40.
The times or the seasons - The difference between these words is, that the former denotes any time or period that is indefinite or uncertain; the later denotes a fixed, definite, or appropriate time. They seem to be used here to denote the periods that would mark or determine all future events.
The Father hath put ... - So entirely had the Father reserved the knowledge of these to himself, that it is said that even the Son did not know them. See Mar_3:32, and the notes on that place.
]In his own power - That is, he has fixed them by his own authority, he will bring them about in his own time and way; and therefore it is not proper for people anxiously to inquire into them. All prophecy is remarkably obscure in regard to the time of its fulfillment. The reasons why it is so are such as the following:
  • To excite people to watch for the events that are to come, as the time is uncertain, and they will come “like a thief in the night.”
  • as they are to be brought about by human agency, they are so arranged as to call forth that agency. If people knew just when an event was to come to pass, they might be remiss, and feel that their own efforts were not needed.
  • the knowledge of future scenes of the exact time, might alarm people, and absorb their thoughts so entirely as to prevent a proper attention to the present duties of life. Duty is ours now; God will provide for future scenes.
  • promises sufficiently clear and full are therefore given us to encourage us, but not so full as to excite a vain and idle curiosity. All this is eminently true of our own death, one of the most important future scenes through which we are to pass. It is certainly before us; it is near; it cannot be long delayed; it may come at any moment. God has fixed the time, but will not inform us when it shall be. He does not gratify a vain curiosity; nor does he terrify us by announcing to us the day or the hour when we are to die, as we do a man that is to be executed. This would be to make our lives like that of a criminal sentenced to die, and we should through all our life, through fear of death, be subject to bondage, Heb_2:15. He has made enough known to excite us to make preparation, and to be always ready, having our loins girt about and our lamps trimmed and burning, Luk_12:35.

            
« Laatst bewerkt op: september 06, 2004, 06:49:42 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2004, 07:30:00 pm »
De Vader heeft het tijdsschema in handen (menselijk gezegd) Als Zoon weet Jezus de tijden niet....

Dat haal ik ook uit de volgende teksten:

Gal 4,4
Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw,

1 Tess. 4
 14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.


En over macht:

Johannes 5
21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil. 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren.

26 Want gelijk de Vader leven heeft in Zichzelf, heeft Hij ook de Zoon gegeven, leven te hebben in Zichzelf. 27 En Hij heeft Hem macht gegeven om gericht te houden, omdat Hij de Zoon des mensen is

Jezus zal ook de macht weer teruggeven aan de Vader....

1 Kor. 15
 24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. 25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, 27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. 28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Het ging van de Vader uit....

1 Kor 1,30
Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2004, 07:41:21 pm »
Roodkapje, is er ook zo'n commentaar bij Marcus 13:32?

Kunnen we de commentaren die je opsomt ook op internet vinden? (Dan kan ik zelf ook eens kijken )
Altijd in voor verbeteringen!

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2004, 07:51:56 pm »
Ik gebruik E-sword, een gratis programma dat je via www.e-sword.net kunt downloaden. Daarin heb je wat bijbelvertalingen (met Strongnummers), concordanties, commentaren en beroemde boeken als losse modules, die je naar eigen voorkeur kunt downloaden.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2004, 08:11:02 pm »
Wow, koele site! Daar ga'k's ff rondneuzen!!
Altijd in voor verbeteringen!

LaNaussee

  • Berichten: 3279
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2004, 10:20:29 pm »
Inderdaad een mooie site.

Maar om even op het onderwerp door te gaan. Ik snap wel wat P&A duidelijk willen maken, maar op zich lees ik niet dat Jezus de tijden niet weet. Ik lees alleen dat Hij op het teken van de Vader zal wachten, of Hij die tijd nu weet of niet. Maar mijn kennen schiet hier duidelijk te kort...
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #10 Gepost op: september 07, 2004, 08:20:30 am »
quote:
LaNaussee schreef op 06 september 2004 om 22:20:
[...]Ik snap wel wat P&A duidelijk willen maken, maar op zich lees ik niet dat Jezus de tijden niet weet. Ik lees alleen dat Hij op het teken van de Vader zal wachten, of Hij die tijd nu weet of niet. Maar mijn kennen schiet hier duidelijk te kort...

            

Ik heb inderdaad het idee dat Marcus' tekst blijft staan naast wat P&A zegt.
Het feit dat je alle macht hebt wil m.i. ook nog niet zeggen dat je die ook uitoefent.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de relatie/verhouding tussen deVader en de Zoon dermate intens is, dat de Zoon dat aan de Vader laat, uit Eerbied...
Altijd in voor verbeteringen!

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #11 Gepost op: september 07, 2004, 09:47:30 am »
quote:
LaNaussee schreef op 06 september 2004 om 22:20:
Inderdaad een mooie site.

Maar om even op het onderwerp door te gaan. Ik snap wel wat P&A duidelijk willen maken, maar op zich lees ik niet dat Jezus de tijden niet weet. Ik lees alleen dat Hij op het teken van de Vader zal wachten, of Hij die tijd nu weet of niet. Maar mijn kennen schiet hier duidelijk te kort...

            


Hier lees je toch duidelijk, dat de Zoon de tijden niet weet:
Marc. 13
 32 Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.

Dit vond ik hierover:

In vers 32 spreekt de Heer de merkwaardige woorden uit: 'Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.'
Sommigen hebben moeite met dit vers, maar als we de Bijbel eerbiedig lezen en begrip hebben voor het doel dat de schrijver voor ogen had toen hij zijn evangelie schreef, dan is de oplossing een voudig.
De Heer heeft Zelf gezegd: 'De slaaf weet niet wat zijn heer doet (Joh. 15: 5). De Heer heeft vrijwillig 'de gestalte van een slaaf aangenomen' (Fil.2: 7)

Juist in dit evangelie zie we Heer als de slaaf, als de dienstknecht. Hier in dit gedeelte, wordt niet gedacht aan de Goddelijke alwetendheid van de Heer als de tweede Persoon in de Goddelijke Drieeenheid, maar als de Zoon, als de profeet en als de Dienstknecht.
De titel 'Zoon' is niet alleen op de Heer van toepassing in zijn Godheid, maar ook als Degene die hier op aarde geboren is. Hier spreekt de heer als de dienstknecht op aarde, niet als iemand in de hemel die gelijk is aan God.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2004, 09:50:17 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #12 Gepost op: september 07, 2004, 09:51:58 am »
quote:
DoubleUP schreef op 07 september 2004 om 08:20:
[...]

Ik heb inderdaad het idee dat Marcus' tekst blijft staan naast wat P&A zegt.
Het feit dat je alle macht hebt wil m.i. ook nog niet zeggen dat je die ook uitoefent.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de relatie/verhouding tussen deVader en de Zoon dermate intens is, dat de Zoon dat aan de Vader laat, uit Eerbied...

            
Er staat ook:
Mij is gegeven alle macht.
En uit de teksten die ik aanhaalde, wordt duidelijk dat God de Vader, de macht aan de Zoon heeft gegeven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #13 Gepost op: september 07, 2004, 10:31:32 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 07 september 2004 om 09:51:
[...]


Er staat ook:
Mij is gegeven alle macht.
En uit de teksten die ik aanhaalde, wordt duidelijk dat God de Vader, de macht aan de Zoon heeft gegeven.

            
P&A, ik neem aan dat je dit schrijft om mijn stelling te ondersteunen (hebben is anders dan uitoefenen). Of bedoel je er iets anders mee te zeggen?
Altijd in voor verbeteringen!

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #14 Gepost op: september 07, 2004, 10:39:24 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 07 september 2004 om 09:47:
[...]
Dit vond ik hierover:

In vers 32 spreekt de Heer de merkwaardige woorden uit: 'Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.'
Sommigen hebben moeite met dit vers, maar als we de Bijbel eerbiedig lezen en begrip hebben voor het doel dat de schrijver voor ogen had toen hij zijn evangelie schreef, dan is de oplossing een voudig.
De Heer heeft Zelf gezegd: 'De slaaf weet niet wat zijn heer doet (Joh. 15: 5). De Heer heeft vrijwillig 'de gestalte van een slaaf aangenomen' (Fil.2: 7)

Juist in dit evangelie zie we Heer als de slaaf, als de dienstknecht. Hier in dit gedeelte, wordt niet gedacht aan de Goddelijke alwetendheid van de Heer als de tweede Persoon in de Goddelijke Drieeenheid, maar als de Zoon, als de profeet en als de Dienstknecht.
De titel 'Zoon' is niet alleen op de Heer van toepassing in zijn Godheid, maar ook als Degene die hier op aarde geboren is. Hier spreekt de heer als de dienstknecht op aarde, niet als iemand in de hemel die gelijk is aan God.

            
De uitleggers/vertalers van de Statenvertaling zijn het met je eens:
quote:
Statenvertaling
Maar van dien dag en die ure weet niemand, noch de engelen, die in de hemel zijn, noch de Zoon,33) dan de Vader.

            
Kanttekening:
quote:
33. noch de Zoon,
Namelijk naar Zijn menselijke natuur en in den staat Zijner nederigheid, want naar Zijn godheid weet Hij alle dingen, Joh. 21:17, en na Zijne verhoging is Hem het boek der voorzienigheid Gods, met zeven zegelen verzegeld, nader geopend, Openb. 5:5,7,9.

            
Altijd in voor verbeteringen!

LaNaussee

  • Berichten: 3279
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #15 Gepost op: september 07, 2004, 06:24:48 pm »
Ik vind de tekst uit Marcus zeer duidelijk. Jezus als dienstknecht weet de tijd niet, maar daarmee zeg je nog niets. De tekst in Marcus is van voor Jezus' sterven en opstanding. En gezien de uitspraak 'het is volbracht', ga ik ervan uit dat na de dood Jezus niet meer de rol van dienstknecht heeft. Vandaar vind ik de tekst in Marcus niet relevant voor de uitleg van Handelingen 1:7.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #16 Gepost op: september 08, 2004, 12:45:27 am »
quote:
LaNaussee schreef op 07 september 2004 om 18:24:
Ik vind de tekst uit Marcus zeer duidelijk. Jezus als dienstknecht weet de tijd niet, maar daarmee zeg je nog niets. De tekst in Marcus is van voor Jezus' sterven en opstanding. En gezien de uitspraak 'het is volbracht', ga ik ervan uit dat na de dood Jezus niet meer de rol van dienstknecht heeft. Vandaar vind ik de tekst in Marcus niet relevant voor de uitleg van Handelingen 1:7.

            


Jezus bleef ook na de opstanding God en Mens.
Hij is de eerste verheerlijkte mens in de hemel.....

Op aarde voor de kruisiging, was Hij ook volledig God, dus ik zie geen verschil in deze teksten.
Zijn inzicht is niet veranderd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #17 Gepost op: september 08, 2004, 09:03:06 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 08 september 2004 om 00:45:
[...]
Jezus bleef ook na de opstanding God en Mens.
Hij is de eerste verheerlijkte mens in de hemel.....

Op aarde voor de kruisiging, was Hij ook volledig God, dus ik zie geen verschil in deze teksten.
Zijn inzicht is niet veranderd.

            

Hi P&A,

Toch denk ik dat er wel verschil te ontdekken is in het 'weten' van de mens Jezus en 'Weten' naar zijn Goddelijke natuur.

Jezus als kind heeft m.i. ook dingen moeten leren... (niet alleen lopen enzo, maar ook intellectuele dingen. Denk aan de geschiedenis van Zijn bezoek aan de tempel als twaalf jarige...)

Bovendien is de Heer wel inderdaad na zijn opstanding mens gebleven, maar wel 'verheerlijkt', in de toestand van voor de zondeval.

Hij kwam als dienstknecht naar de wereld om als mens te lijden, Hij stond op om deze wereld als Koning te Leiden...
Altijd in voor verbeteringen!

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #18 Gepost op: september 08, 2004, 09:04:18 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 08 september 2004 om 00:45:
Op aarde voor de kruisiging, was Hij ook volledig God

            
Maar Hij had ook zijn Goddelijkheid afgelegd...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #19 Gepost op: september 08, 2004, 09:08:42 am »
quote:
Zwever schreef op 08 september 2004 om 09:04:
[...]


Maar Hij had ook zijn Goddelijkheid afgelegd...

            

Dat denk ik niet... Hij heeft zijn Goddelijke heerlijkheid (alles wat er rond zijn Natuur bij hoort: majesteit, glans, enzo) afgelegd, maar NIET zijn Goddelijkheid.

Anders valt de basis weg onder de Goddelijke kracht die nodig was om de straf aan de menselijke natuur te doorstaan. Dan zou elk mens voor zich ook de straf moeten kunnen doorstaan, want wij hebben die goddelijkheid ook niet...

Ook op aarde was Jezus echt en waarachtig God.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2004, 09:09:34 am door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #20 Gepost op: september 08, 2004, 03:25:16 pm »
Ehm, dat bedoel ik

Wat ik alleen wilde zeggen, is dat het niet zo heel simpel "volledig God, volledig mens" is. Vanaf een afstand wel, maar als je wat dieper gaat kijken blijkt het wel een groot mysterie te zijn. Een waar, maar moeilijk begrijpbaar mysterie, waarbinnen zulke uitspraken van Jezus ook prima te plaatsen zijn.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #21 Gepost op: september 08, 2004, 04:25:40 pm »
quote:
DoubleUP schreef op 08 september 2004 om 09:03:
[...]

Hi P&A,

Toch denk ik dat er wel verschil te ontdekken is in het 'weten' van de mens Jezus en 'Weten' naar zijn Goddelijke natuur.

Jezus als kind heeft m.i. ook dingen moeten leren... (niet alleen lopen enzo, maar ook intellectuele dingen. Denk aan de geschiedenis van Zijn bezoek aan de tempel als twaalf jarige...)

Bovendien is de Heer wel inderdaad na zijn opstanding mens gebleven, maar wel 'verheerlijkt', in de toestand van voor de zondeval.

            

Bedoel je zoals Adam voor de zondeval?
Ik denk het niet..... netzo als wij chrsitenen een veel heerlijker positie ontvangen dan Adam voor de zondeval had.

Filp. 2
9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!

Hebr. 2
Doch thans zien wij nog niet, dat hem alle dingen onderworpen zijn; 9 maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.

Wij zullen Jezus gelijk zijn....qua positie is Hij natuurlijk de eerste.... Maar wij worden omgevormd naar zijn beeld, en zullen ook hetzelfde lichaam ontvangen als Jezus had na de opstanding.

Rom 8,29
Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen;

Fil 3,21
die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.
quote:
Hij kwam als dienstknecht naar de wereld om als mens te lijden, Hij stond op om deze wereld als Koning te Leiden...

            
Hij is God, en dan ineens wordt Hij mens, (uitgezonderd de zonde) en dan heeft Hij de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden.
Zoals Hij ook 12 legioenen engelen had kunnen vragen om Hem te ontzetten bij de gevangenneming.....
Maar Hij koos om te lijden, en Hij koos Zijn hele leven hier, de Vader te gehoorzamen.

Hij oefent de macht nog niet daadwerkelijk uit..... Satan wordt nog steeds de overste van de wewreld genoemd.
Als Jezus is teruggekomen, zal Hij daadwerkelijk de macht aanvaarden en uitoefenen.

Hebr. 2
Doch thans zien wij nog niet, dat hem alle dingen onderworpen zijn;

Op 19,6
En ik hoorde als een stem van een grote schare en als een stem van vele wateren en als een stem van zware donderslagen, zeggende: Halleluja! Want de Here, onze God, de Almachtige, heeft het koningschap aanvaard.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #22 Gepost op: september 08, 2004, 04:28:03 pm »
quote:
Zwever schreef op 08 september 2004 om 15:25:
Ehm, dat bedoel ik

Wat ik alleen wilde zeggen, is dat het niet zo heel simpel "volledig God, volledig mens" is. Vanaf een afstand wel, maar als je wat dieper gaat kijken blijkt het wel een groot mysterie te zijn. Een waar, maar moeilijk begrijpbaar mysterie, waarbinnen zulke uitspraken van Jezus ook prima te plaatsen zijn.

            


Mee eens hoor!
Dit soort dingen moet je /kun je ook niet verstandelijk op een rijtje krijgen.
En dat hoeft ook niet; daarom heet het vertrouwen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #23 Gepost op: september 08, 2004, 05:02:56 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 08 september 2004 om 16:25:
[...]

Bedoel je zoals Adam voor de zondeval?
Ik denk het niet..... netzo als wij chrsitenen een veel heerlijker positie ontvangen dan Adam voor de zondeval had.

            

Mee eens. Ik dacht nog tijdens het schrijven: eigenlijk is het te weinig, want volgens mij had zelfs Adam de uiteindelijke heerlijkheid als mens voor de zondeval nog niet bereikt.
Maar ik had geen zin om dat er allemaal in mijn antwoord bij te slepen.
Je hebt gelijk: Christus is boven voorstellingsvermogen verheerlijkt! En de Zijnen zullen het ook worden.

quote:
[...]Hij is God, en dan ineens wordt Hij mens, (uitgezonderd de zonde) en dan heeft Hij de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden.[...]

            
I totally agree! Ook met de rest die je opsomt.
Altijd in voor verbeteringen!

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #24 Gepost op: september 08, 2004, 08:34:58 pm »
quote:
DoubleUP schreef op 08 september 2004 om 17:02:
[...]

Mee eens. Ik dacht nog tijdens het schrijven: eigenlijk is het te weinig, want volgens mij had zelfs Adam de uiteindelijke heerlijkheid als mens voor de zondeval nog niet bereikt.
Maar ik had geen zin om dat er allemaal in mijn antwoord bij te slepen.
Je hebt gelijk: Christus is boven voorstellingsvermogen verheerlijkt! En de Zijnen zullen het ook worden.


[...]

I totally agree! Ook met de rest die je opsomt.

            
Amen!
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

  • Berichten: 3279
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #25 Gepost op: september 10, 2004, 04:01:35 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 08 september 2004 om 00:45:
[...]


Jezus bleef ook na de opstanding God en Mens.
Hij is de eerste verheerlijkte mens in de hemel.....

Op aarde voor de kruisiging, was Hij ook volledig God, dus ik zie geen verschil in deze teksten.
Zijn inzicht is niet veranderd.

            


P&A,

de tekst uit Hebreeen 2, die jullie aanhalen ergens hier, laat m.i. wel zien dat de positie van Jezus voor zijn dood en opstanding anders was, dan Zijn positie erna. Het zou op zich best kunnen dat jullie gelijk hebben, maar ik vind persoonlijk de bijbelteksten tot nu toe niet erg duidelijk daarover.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #26 Gepost op: september 10, 2004, 08:13:42 pm »
quote:
LaNaussee schreef op 10 september 2004 om 16:01:
[...]


P&A,

de tekst uit Hebreeen 2, die jullie aanhalen ergens hier, laat m.i. wel zien dat de positie van Jezus voor zijn dood en opstanding anders was, dan Zijn positie erna. Het zou op zich best kunnen dat jullie gelijk hebben, maar ik vind persoonlijk de bijbelteksten tot nu toe niet erg duidelijk daarover.

            


Ik weet niet zo weleke tekts je precies bedoeld. Maar Jezus was God en mens op aarde, netzo als Hij het in de hemel nog steeds is.
Er is natuurlijk wel een bepaald verschil.

In de hemel heeft de Heer een verheerlijkt lichaam. En niet meer een aards lichaam zoals voor Zijn dood en opstanding.
En op aarde heeft Hij zijn heerlijkheid vrijwillig afgelegd, en na de hemelvaart heeft God Hem met eer en heerlijkheid gekroond......
God heeft Hem nu 'uitermate verhoogd.' Hij heeft nu al een positie in de hemel waaraan ieder kan zien dat Hij Degene is die alles heeft volbracht. En de hoogste positie al inneemt.
Alleen letterlijk zien wij dit nog niet.

Maar misschien bedoel je nog wat anders.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

  • Berichten: 3279
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #27 Gepost op: september 15, 2004, 11:32:50 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 10 september 2004 om 20:13:
[...]


Ik weet niet zo weleke tekts je precies bedoeld. Maar Jezus was God en mens op aarde, netzo als Hij het in de hemel nog steeds is.
Er is natuurlijk wel een bepaald verschil.

In de hemel heeft de Heer een verheerlijkt lichaam. En niet meer een aards lichaam zoals voor Zijn dood en opstanding.
En op aarde heeft Hij zijn heerlijkheid vrijwillig afgelegd, en na de hemelvaart heeft God Hem met eer en heerlijkheid gekroond......
God heeft Hem nu 'uitermate verhoogd.' Hij heeft nu al een positie in de hemel waaraan ieder kan zien dat Hij Degene is die alles heeft volbracht. En de hoogste positie al inneemt.
Alleen letterlijk zien wij dit nog niet.

Maar misschien bedoel je nog wat anders.....

            
Ik doelde op deze tekst:
quote:
Hebr. 2
Doch thans zien wij nog niet, dat hem alle dingen onderworpen zijn; 9 maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.

            


maar meer sprekend vind ik nog de tekst in filipenzen:

quote:
Filp. 2
9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!

            
Mijns inziens is de positie van de Zoon na zijn opstanding, door de genade van de Vader, anders dan zijn positie op aarde voor zijn dood. Jezus zelf lijkt dit ook te zeggen in Johannes 17:5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
Ik wil niet bestrijden dat Jezus zowel in de hemel als op aarde volledig mens en volledig God was. Wel verschilt mn.i. de positie van Jezus t.o.v. de Vader in zijn aardse tijd van die voor zijn geboorte en na zijn dood.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2004, 11:33:52 am door LaNaussee »
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #28 Gepost op: september 15, 2004, 03:23:40 pm »
quote:
LaNaussee schreef op 15 september 2004 om 11:32:
[...]


Ik doelde op deze tekst:

[...]


maar meer sprekend vind ik nog de tekst in filipenzen:


[...]


Mijns inziens is de positie van de Zoon na zijn opstanding, door de genade van de Vader, anders dan zijn positie op aarde voor zijn dood. Jezus zelf lijkt dit ook te zeggen in Johannes 17:5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
Ik wil niet bestrijden dat Jezus zowel in de hemel als op aarde volledig mens en volledig God was. Wel verschilt mn.i. de positie van Jezus t.o.v. de Vader in zijn aardse tijd van die voor zijn geboorte en na zijn dood.

            
Ik denk dat Zijn positie netzo was... Alleen had Hij zijn heerlijkheid, dus de uiterlijke pracht die bij Zijn positie hoorde, afgelegd.
En God geeft Hem die heerlijkheid terug (Joh. 17) omdat Hij het werk wat Hij te doen had, volledig heeft volbracht.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #29 Gepost op: september 15, 2004, 03:25:38 pm »
quote:
LaNaussee schreef op 15 september 2004 om 11:32:

Mijns inziens is de positie van de Zoon na zijn opstanding, door de genade van de Vader, anders dan zijn positie op aarde voor zijn dood. Jezus zelf lijkt dit ook te zeggen in Johannes 17:5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
Ik wil niet bestrijden dat Jezus zowel in de hemel als op aarde volledig mens en volledig God was. Wel verschilt mn.i. de positie van Jezus t.o.v. de Vader in zijn aardse tijd van die voor zijn geboorte en na zijn dood.

            
Ik denk dat Zijn positie netzo was... Alleen had Hij zijn heerlijkheid, dus de uiterlijke pracht die bij Zijn positie hoorde, afgelegd.
En God geeft Hem die heerlijkheid terug (Joh. 17) omdat Hij het werk wat Hij te doen had, volledig heeft volbracht.

En Hij was het lam, voorgekend van de grondlegging der wereld. Dus dit is niet iets wat pas zo was, vanaf het kruis. Maar het is denk ik ook niet te vatten hoe dit allemaal waar is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rinuz

  • Berichten: 376
  • moi
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #30 Gepost op: september 25, 2004, 05:42:53 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 10 september 2004 om 20:13:
[...]
In de hemel heeft de Heer een verheerlijkt lichaam. .

            


Ik geloof in de drieeenheid.  nu jezus bij zijn vader is. zijn er twee in de Hemel?
Samen GOD?
Alleen door JEZUS

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #31 Gepost op: oktober 02, 2004, 06:37:56 pm »
Bij het doorlezen van de discussies kom ik vaak exegesebeweringen tegen, waarachter ik nogal eens vraagtekens móet zetten. Niet om te vitten of i.d. (daar kun je van overtuigd zijn) maar om er broederlijk op te wijzen, dat er soms al te snel en te gemakkelijk antwoorden gegeven worden. Ook worden wel onjuiste namen gebruikt. LaNaussee schreef bijvoorbeeld op 7 september over de z.g. alwetendheid van Jezus:’Hier lees je toch duidelijk, dat de Zoon de tijden niet weet. Marcus 13: ‘Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader’. Jij antwoordt dan:
Jij antwoordt dan:
’Sommigen hebben moeite met dit vers, maar als we de Bijbel eerbiedig lezen en begrip hebben voor het doel dat de schrijver voor ogen had toen hij zijn evangelie schreef, dan is de oplossing eenvoudig.
De Heer heeft Zelf gezegd: 'De slaaf weet niet wat zijn heer doet (Joh. 15: 5). De Heer heeft vrijwillig 'de gestalte van een slaaf aangenomen' (Fil.2: 7). Juist in dit evangelie zien we Heer als de slaaf, als de dienstknecht. Hier in dit gedeelte, wordt niet gedacht aan de Goddelijke alwetendheid van de Heer als de tweede Persoon in de Goddelijke Drie-eenheid, maar als de Zoon, als de profeet en als de Dienstknecht.
De titel 'Zoon' is niet alleen op de Heer van toepassing in zijn Godheid, maar ook als Degene die hier op aarde geboren is. Hier spreekt de heer als de dienstknecht op aarde, niet als iemand in de hemel die gelijk is aan God.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
A&P,
In Filippenzen 2.7 staat níet dat Hij de gestalte van een slaaf aannam, maar de gestalte van een dienstknecht. Daarin zit een groot verschil, waar je wellicht geen erg in had toen je dit schreef. Een slaaf (Grieks: douleuo volgens ‘Woorden en hun geheim’, J.Pop), is in het religieuze spraakgebruik iemand die gedwóngen moet dienen. Een dienstknecht echter, doet dat vrijwillig. Onwetend heb je Christus Jezus (hier heel duidelijke de Geest, die in Jezus kwam), toegeschreven, dat Hij ‘gedwongen’ werd om de gestalte van een slaaf (Jezus) aan te nemen. Woorden of namen veranderen is altijd fout! Het gaat mij niet om respons (mag wel), maar om erop te wijzen, dat we voorzichtig moeten zijn met onze uitleg.
Piet Strootman

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
Handelingen 1:7
« Reactie #32 Gepost op: oktober 05, 2004, 07:28:28 pm »
Beste mensen,

Mijn bericht van 2 oktober 18 : 37, was zonder opschrift, maar was eigenlijk gericht aan P&A. Sorry!!
Piet Strootman