Auteur Topic: van Jezus naar Christus  (gelezen 2110 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Gepost op: februari 15, 2003, 12:37:59 am »
stelling:
Jezus van Nazareth was een bijzonder mens en pas op zijn 30e levensjaar bij de doop in de Jordaan werd Hij de Christus, maw toen pas daalde de zoon van God zelf in hem af (het woord werd vlees) om het lot van de mensen te delen en om door de mensheid gekend te kunnen worden. Dus zowel God als mens en tevens een antwoord op Lonneke, die vroeg waarom pas na de Jordaandoop de verleidingen in de woestijn optraden. De duivel wilde de God in mensengedaante beproeven niet omdat de God te verleiden zou zijn, maar omdat het menselijke vlees op de geest inwerkt en daarop rekende de duivel.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2003, 04:43:42 pm »
Dan zou Jezus dus 'gewoon' de zoon van Jozef zijn... En ook aan de erfzonde onderworpen.

En ik belijd dat Jezus Christus volledig mens was, in alles aan ons gelijk, uitgezonderd de zonden.

Ik kan dat niet combineren met jouw stelling. Daarom denk ik niet dat ik jouw stelling kan onderschrijven.
Jezus stelt al op 12-jarige leeftijd dat God Zijn Vader is (als hij na het feest na drie dagen in de tempel gevonden wordt door Jozef en Maria).
Altijd in voor verbeteringen!

lonneke

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2003, 09:27:16 pm »
En toch was Hij ook echt mens want Hij nam in kennis toe. Ook Hij genoot godsdienstig onderwijs.

DoubleUP

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2003, 10:00:51 pm »
Ja, dat denk ik ook. Hij moest leren praten, lopen, schrijven enz. enz.
En Hij moest dus ook als Mens leren dat Hij de Zoon van God is.
Zijn altijd aanwezige goddelijke natuur behoedde Hem echter voor zondigen.
(Ikzelf kan het niet 'begrijpen', maar ik heb het als kennis nodig om andere zaken te begrijpen.)

cheese

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2003, 09:27:15 am »
quote:
op 15 Feb 2003 16:43:42 schreef DoubleUP:
Dan zou Jezus dus 'gewoon' de zoon van Jozef zijn... En ook aan de erfzonde onderworpen.

En ik belijd dat Jezus Christus volledig mens was, in alles aan ons gelijk, uitgezonderd de zonden.

Ik kan dat niet combineren met jouw stelling. Daarom denk ik niet dat ik jouw stelling kan onderschrijven.
Jezus stelt al op 12-jarige leeftijd dat God Zijn Vader is (als hij na het feest na drie dagen in de tempel gevonden wordt door Jozef en Maria).

juist dmv Jezus kon Christus de menselijke erfzonde overwinnen, daarom noemt Paulus hem ook de tweede Adam, en dat kon alleen maar middels een mensenlichaam waarin een God incarneerde, het goddelijke kon het menselijke op een hoger plan brengen en sindsdien voor alle mensen

DoubleUP

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2003, 08:13:27 pm »
quote:
op 18 Feb 2003 09:27:15 schreef cheese:
juist dmv Jezus kon Christus de menselijke erfzonde overwinnen, daarom noemt Paulus hem ook de tweede Adam, en dat kon alleen maar middels een mensenlichaam waarin een God incarneerde, het goddelijke kon het menselijke op een hoger plan brengen en sindsdien voor alle mensen

Precies, maar dat 'goddelijke' zoals jij het zegt, is er vanaf het begin van Zijn leven als Mens als geweest: Maria werd zwanger van de Heilige Geest. Zij had nog nooit gemeenschap gehad met een man.
Omdat Hij bij Maria geboren is, is hij Mens.
Omdat Hij door de Heilige Geest verwekt is, is hij tegelijk God.
Matt. 1: 35: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.

'Vanaf zijn eerste vormeloos begin'
 Ps 139:16
uw ogen zagen mijn vormeloos begin; in uw boek waren zij alle opgeschreven, de dagen, die geformeerd zouden worden, toen nog geen daarvan bestond.

cheese

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2003, 11:54:11 am »
quote:
op 18 Feb 2003 20:13:27 schreef DoubleUP:
op 18 Feb 2003 09:27:15 schreef cheese:
Precies, maar dat 'goddelijke' zoals jij het zegt, is er vanaf het begin van Zijn leven als Mens als geweest: Maria werd zwanger van de Heilige Geest. Zij had nog nooit gemeenschap gehad met een man.
Omdat Hij bij Maria geboren is, is hij Mens.
Omdat Hij door de Heilige Geest verwekt is, is hij tegelijk God.
Matt. 1: 35: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.

'Vanaf zijn eerste vormeloos begin'
 Ps 139:16
uw ogen zagen mijn vormeloos begin; in uw boek waren zij alle opgeschreven, de dagen, die geformeerd zouden worden, toen nog geen daarvan bestond.

Begrijp ik het goed dat je zegt, dat Jozef niet de lichamelijke vader is van Jezus?

DoubleUP

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2003, 02:48:31 pm »
quote:
op 19 Feb 2003 11:54:11 schreef cheese:
Begrijp ik het goed dat je zegt, dat Jozef niet de lichamelijke vader is van Jezus?

Jazeker.

cheese

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2003, 03:45:26 pm »
quote:
op 19 Feb 2003 14:48:31 schreef DoubleUP:
op 19 Feb 2003 11:54:11 schreef cheese:

Jazeker.

de heilige geest kwam met pinksteren ook tot de discipelen, dus zij zijn ook zonder
lichamelijke vader?

DoubleUP

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2003, 04:14:38 pm »
quote:
op 19 Feb 2003 15:45:26 schreef cheese:
de heilige geest kwam met pinksteren ook tot de discipelen, dus zij zijn ook zonder
lichamelijke vader?

Nee, ff lezen wat er staat:

De geboorte van Jezus
Matteus 1:18
18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.
Lucas 1:30-33
 En de engel zeide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God. 31 En zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven. 32 Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven, 33 en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen.

De uitstorting van de HG:
Handelingen 2:2-3
2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

In Handelingen wordt nu niet bepaald gezegd dat de discipelen vanwege het feit dat de HG hun moeder bezocht zonen van God zijn...

cheese

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2003, 05:31:54 pm »
quote:
op 19 Feb 2003 16:14:38 schreef DoubleUP:
op 19 Feb 2003 15:45:26 schreef cheese:
lichamelijke vader?

Nee, ff lezen wat er staat:

De geboorte van Jezus
Matteus 1:18
18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.

Ch; dat kun je nog steeds op verschillende manieren opvatten, nml. fysiek zwanger en geestelijk zwanger en daar er bij het door de (alle) ouders geleverde fysieke (vlees en bloed) lichaam ook altijd nog een geest komen moet (anders wordt het een doodgeboren kind), en in dit geval een heilige geest (als voorbereiding van Christus), kan hier gelezen worden geestelijk zwanger.
Niet het samengaan van toekomstige vader en moeder is bepalend, of er en kind gaat komen, maar of zich met deze door de ouders aangedragen lichamelijkheid iets geestelijks wil verbinden. Hetzelfde geestelijke, dat ook na de dood van het fysieke lichaam nog blijft bestaan.

Lucas 1:30-33
 En de engel zeide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God. 31 En zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven. 32 Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven, 33 en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen.

De uitstorting van de HG:
Handelingen 2:2-3
2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

In Handelingen wordt nu niet bepaald gezegd dat de discipelen vanwege het feit dat de HG hun moeder bezocht zonen van God zijn...

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2003, 09:48:54 pm »
quote:
op 22 Feb 2003 17:31:54 schreef cheese:
> De geboorte van Jezus
> Matteus 1:18
> 18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria > ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger > te zijn uit de heilige Geest.

Ch: dat kun je nog steeds op verschillende manieren opvatten, nml. fysiek zwanger en geestelijk zwanger en daar er bij het door de (alle) ouders geleverde fysieke (vlees en bloed) lichaam ook altijd nog een geest komen moet (anders wordt het een doodgeboren kind), en in dit geval een heilige geest (als voorbereiding van Christus), kan hier gelezen worden geestelijk zwanger.
Niet het samengaan van toekomstige vader en moeder is bepalend, of er en kind gaat komen, maar of zich met deze door de ouders aangedragen lichamelijkheid iets geestelijks wil verbinden. Hetzelfde geestelijke, dat ook na de dood van het fysieke lichaam nog blijft bestaan.

De uitdrukking die Matteüs voor zwanger gebruikt is in het Grieks iets plastischer dan in het Nederlands: en gastri echein betekent "in (de) buik hebben" (het woord gaster, "buik/maag" ken je uit Ned. gastronomisch).

Maar voor alle zekerheid voegt Lukas nog even toe: En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb? En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden. En zie, Elisabet, uw verwante, is eveneens zwanger van een zoon in haar ouderdom en dit is reeds de zesde maand voor haar, die onvruchtbaar heette. (Luk 1,34)

Je ziet dat in deze context ook het wonder van de onvruchtbare Elisabet genoemd wordt. De bijbel doet z'n best om te benadrukken dat er staat wat er staat! Hier ook: zwanger is zwanger, geen mystiek bezwangerd zijn.

Interessant is in dit verband het Proto-evangelie van Jacobus, een apocrief boekje (versie uit Synopsis Quattuor Evangeliorum, vert. Q). Dat is wel heel concreet:
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2003, 09:49:10 pm »
(12,3) Van dag tot dag werd haar buik groter. Bevreesd bleef Maria in haar eigen huis en verborg zich voor de zonen van Israël. Ze was 16 jaar toen deze mysteriën haar overkwamen.
13 En dit gebeurde in haar zesde maand: kijk, Jozef kwam uit zijn eigen huis en ging het huis in en vond haar met een dikke buik. En hij sloeg zijn handen voor zijn gezicht en wierp zich op de grond in de as en huilde bitter en zij: Hoe zal ik ooit de Here God onder ogen kunnen komen? Wat zal ik voor haar kunnen bidden? Want ik heb een maagd uit de tempel van de Here God genomen en haar niet bewaakt. Wie had het op mij voorzien? Wie heeft dit kwaad bewerkt in mijn huis? Wie heeft mijn meisje afgepakt en haar bevlekt? Zal dan in mij de geschiedenis van Adam worden samengevat? Want het is net als bij Adam op het uur van de lofprijzing; en de slang kwam en vond Wva alleen en roofde haar weg en bracht haar tot schande; zo is het ook mij gebeurd.
En Jozef stond op uit de as en riep haar en zei tegen haar: jij die verzorgd bent door God, waarom heb je dit gedaan? Ben je je Heer en God vergeten? Waarom heb je je ziel vernederd, die je gericht had op het allerheiligste en die voedsel ontving uit de hand van de engel?
En zij huilde bitter en zei dingen als: Ik ben rein en heb geen omgang met een man. En Jozef zei tot haar: Waar komt dat in je buik (= je zwangerschap) dan vandaan? Zij zei: "Bij het leven van de Here mijn God: ik weet niet vanwaar het in mij gekomen is."
14 Jozef werd erg bang en stil en overlegde wat hij met haar zou doen. En Jozef zei: "Als ik haar zondige daad verberg, zal ik in strijd zijn met de wet van de Heer; en als ik haar zal tonen aan de zonen van Israël, vrees ik dat als wat in haar is iets engel-achtig is, ik onschuldig bloed overgeef aan een doodsvonnis. Wat moet ik toch doen? Ik zal haar in het geheim van mij scheiden. En de nacht overviel hem.
En kijk, een engel van de Heer verschijnt aan hem in als een droombeeld dat zegt: Wees niet bang voor dit meisje; want wat in haar is is van Heilige Geest. Er zal je een zoon geboren worden en je zult Hem de naam Jezus geven; want Hij zal zijn volk redden van hun zondige daden. En Jozef stond op uit zijn slaap en verheerlijkte de God van Israel die aan hem zijn genade gaf. En hij paste goed op het meisje.
15 Annas, de schriftgeleerde kwam tot hem en zei: "Jozef, waarom was je niet op onze vergadering (synode)?" En hij zei tot hem: "Omdat ik van huis werkte en een dag opgehouden werd." En Annas keerde zich om en zag Maria met een dikke buik.
En hij ging op een holletje naar de priester en zei: "Kijk, Jozef, zoals u zelf kunt getuigen, heeft zwaar gezondigd." En de hogepriester zei: "Hoezo?" "De maagd die Jozef uit het heiligdom van de Heer heeft meegenomen; hij heeft haar bevlekt en haar eer gestolen en laat haar niet meer zien onder de zonen van Israel." De hogepriester zei: "Heeft Jozef dat gedaan?" "Stuur knechten en je zult ontdekken dat het meisje een dikke buik heeft." En de knechten gingen weg en vonden haar, zoals gezegd en voerden haar weg naar de priester en hij bracht haar voor het gerecht.
En de hogepriester zei tot haar: "Maria, waarom heb je dit gedaan? Wat heeft jouw ziel verlaagd? Ben je de Heer en God vergeten van jou, die zich richtte op het allerheiligste en voedsel ontving uit de hand van engelen? Jij, die de hun lofliederen gehoord hebt en in een koor voor hen gezongen hebt, waarom heb jij dit gedaan? En zij huilde bitter en zei: "Bij het leven van de Here God, ik ben rein voor zijn ogen en met een man heb ik geen omgang gehad."
De hogepriester zei: "Jozef, waarom heb je dit gedaan?" Jozef zei: "Zowaar de Here mijn God leeft en zijn Gezalfde en de getuige van zijn waarheid: ik ben rein van haar." De hogepriester zei: "Pleeg geen meineed, maar zeg de waarheid. Je hebt haar eer geroofd en haar verstopt voor de zonen van Israel, zonder dat je je hoofd hebt gebogen onder de machtige hand voor een zegen over je zaad.
16 Jozef zweeg. De hogepriester zei: "Geef terug het meisje dat je uit de tempel van de Heer genomen hebt." In Jozef in tranen (...). En de hogepriester zei: "Ik zal jullie het water te drinken geven van de proef van de Heer, en je zondige daad zal in jullie ogen zichtbaar worden.
En de hogepriester nam het en gaf het Jozef te drinken en stuurde hem de woestijn in en hij kwam ongedeerd terug. Ook het meisje gaf hij het water te drinken en stuurde haar de woestijn in; ook zij kwam ongedeerd terug. En het hele volk was verbaads dat hun zonde niet aan het licht was gekomen.
En de hogepriester zei: "Als de Here God jullie zondige daad niet aan het licht brengt, veroordeel ik jullie evenmin." En hij liet hen gaan.En Jozef nam Maria en bracht haar naar zijn huis, blij en vol lof voor de God van Israel.
17 En er kwam een beval van koning Augustus voor een inschrijving van allen die in Bethlehem van Juda waren. En Jozef zei: "Ik moet mijn zonen laten registreren. Wat zal ik met dit meisje doen? Hoe kan ik haar inschrijven? Als mijn vrouw? Daarvoor schaam ik mij. Als dochter dan? De zonen van Israel weten dat zij mijn dochter niet is. Gods dag zal zelf doen wat hij wil.
En hij zadelde de ezel, zette haar erop, nam zijn zoon mee en volde Samuël. En toen zij waren genaderd tot drie mijl afstand, draaide Jozef zich om en zag dat ze het moeilijk had en hij zei: "Misschien heeft ze last van wat in haar buik zit." Weer keerde hij zich om en hij zag haar lachen en zei: "Maria, wat is er met je aan de hand, dat ik je de ene keer een lach op je gezicht zie en het andere moment moeite?" En zij zei: "Jozef, ik zie twee volkeren in mijn ogen, het een klagend en rouwend, het ander blij en vrolijk.
En halverwege gekomen zei Maria tot hem: "Jozef, til me van de ezel, want wat in mij heeft haast om te voorschijn te komen." Hij tilde haar van de ezel en zei tot haar: "Waar zal ik je heenbrengen en je schaamte beschutten? Deze plaats is onherbergzaam.
18 En hij vond een grot, bracht haar naar binnen en liet zijn zonen bij haar achter; zelf ging hij weg om een Hebreeuwse kraamvrouw te vinden in de streek van Bethlehem. En hij vond er een die uit de heuvels kwam. En Jozef vertelde de kraamvrouw: "Maria is mijn verloofde, maar heeft iets ontvangen van de Heilige Geest, ze is opgegroeid het heiligdom van de Heer."
(...)
[[ 19 [Jozef:] "En ik zag een vrouw afdalen uit de bergen en ze zei tegen mij: 'Man, waar moet je heen?' En ik zei: 'Ik zoek een Hebreeuwse kraamvrouw.' Zij antwoordde: 'Kom je uit Israel?' Ik zei: 'Ja'. Zij zei: 'En wie ligt er te baren in die grot?' 'Mijn verloofde.' Zij zei tot mij: 'Ze is niet je vrowuw?' Ik zei: 'Zij is Maria, grootgebracht in het heiligdom van de Heer. En ik heb haar toegewezen gekregen, maar ze is mijn vrouw niet, maar heeft iets ontvangen van de Heilige Geest.'" De kraamvrouw zei: "Is dat waar?" En Jozef zei: "Kom en zie". ]]
En zei ging met hem mee
en ze bleven bij de grot staan. En een donkere wolk overschaduwde de spelonk. De vroedvrouw zei: "Mijn ziel maakt deze dag groot, want mijn ogen hebben vandaag het ongelooflijke (paradoxa) gezien, dat de redden voor Israel geboren is." En onmiddellijk onthulde de wolk de grot en een groot licht verscheen in de grot, dat de ogen niet konden verdragen. En beetje bij beetje werd het licht duidelijker, tot er een kind verscheen: en het kwam en nam de borst van zijn moeder Maria. En de kraamvrouw riep uit: "Hoe groot is me deze dag, want ik heb dit nieuwe wonder gezien."
En de kraamvrouw verliet de grot en kwam Salome tegen en zei: "Salome, Salome, ik heb je een nieuw wonder te laten zien; een maagd heeft gebaard, wat van nature niet kan." En Salome zei: "Bij het leven van mijn Heer! Als ik met mijn vinger haar natuur (= maagdenvlies) niet onderzocht heb, zal ik niet geloven dat een maagd gebaard heeft.
En ze ging naar binnen en hielp haar (= Maria) en Salome onderzocht haar natuur. En Salome schreeuwde uit dat ze de levende God verzocht had: "Zie, mijn hand valt brandend van mij af!" En ze bad tot
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2003, 03:59:41 pm »
quote:
De uitdrukking die Matteüs voor zwanger gebruikt is in het Grieks iets plastischer dan in het Nederlands: en gastri echein betekent "in (de) buik hebben" (het woord gaster, "buik/maag" ken je uit Ned. gastronomisch).

Maar voor alle zekerheid voegt Lukas nog even toe: En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb? En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden. En zie, Elisabet, uw verwante, is eveneens zwanger van een zoon in haar ouderdom en dit is reeds de zesde maand voor haar, die onvruchtbaar heette. (Luk 1,34)

Je ziet dat in deze context ook het wonder van de onvruchtbare Elisabet genoemd wordt. De bijbel doet z'n best om te benadrukken dat er staat wat er staat! Hier ook: zwanger is zwanger, geen mystiek bezwangerd zijn.

Ch: ik wilde alleen maar zeggen dat het een het ander niet uitsluit,
de ouders dragen het fysieke lichaam aan, maar de geest die moet van een ander oord komen en daar wordt in die verhalen de nadruk op gelegd, juist omdat dit een heel bijzonder kind was, degenen die begrijpen wat er met de ooievaar (of in dit geval duif) bedoeld is, weten dat de geest niet ontstaat uit eicel en spermacel, maar van elders komt, dus zwangerschap heeft diverse gradaties, lichamelijk, leven, ziel, geest.

quote:
Interessant is in dit verband het Proto-evangelie van Jacobus, een apocrief boekje (versie uit Synopsis Quattuor Evangeliorum, vert. Q). Dat is wel heel concreet:

[/i]

« Laatst bewerkt op: december 04, 2003, 11:27:46 am door cheese »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
van Jezus naar Christus
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2003, 08:48:13 pm »
"De ouders"? In het geboorteverhaal van Jezus is er, heel nadrukkelijk, maar één lichamelijke ouder.