Auteur Topic: Hoe hoog is onze drempel?  (gelezen 1816 keer)

GKV Jongeren

• just for you
    • Bekijk profiel
Hoe hoog is onze drempel?
« Gepost op: februari 17, 2003, 03:45:20 pm »
Martin schreef in dit topic een reactie waarin hij een nieuwe stelling aandroeg. Om dat topic niet
te erg te 'vervuilen', gaan we over dit nieuwe onderwerp hier door.

Ik wilde ook nog graag iets toevoegen.
Heb zelf het programma 'Catherine zoekt God' gezien en een opmerking die me opviel en ook aangehaald werd in het ND van 2 januari is dit

'Ik denk dat veel christenen niet genoeg in deze tijd staan om een nieuwe generatie warm te maken voor het geloof. Terwijl de tijd nu juist rijp is voor het geloof.'

Dit zei Catherine, iemand die dus zelf zoekend is. Hoe persoonlijk trek jij je deze boodschap aan en hoe leg jij helder uit wie God is en wie Hij voor jou is...

Hebben we als kerk onze drempel niet veel te hoog zitten?
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2003, 04:27:55 pm »
Dank je, webredactie jongeren, had ik zelf even niet aan gedacht...:|
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2003, 05:34:44 pm »
Ik lees hier veel opmerkingen als:
- Geloven is heus niet alleen maar leuk
- We hebben niet alleen maar een "lieve God"
- waarom zouden wij ons aan moeten passen aan de grillen van de jeugd
- Opwekkingsliederen werken alleen maar op je emotie
- Wat is er mis met een kerkorgel
- Jongeren moeten maar eens leren rekening houden met de ouderen
- Je moet wél uitverkoren zijn
- Je hebt niets te kiezen, wacht maar af of God je kiest.
- Jongerenkerken halen onze jeugd uit de kerk
- Echt geloven kun je eigenlijk alleen maar zoals wij in de Vrijgemaakte kerk.

Ach zal ik nog doorgaan? Ik zet het wat zwart wit, misschien ben ik de luis in de pels. Maar ik hoop alleen maar dat ik jullie wat aan het denken kan zetten.

Jezus kwam om het verlorenen te zoeken.
Ieder die de Naam van de Heer aanroept zal behouden worden.
 De vreugde van de Here, die zal uw kracht zijn.
 De Here is nabij de gebrokenen van harten Hij verlost de verslagenen van geest.
 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,
 Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.
Psalmen 105:43  Hij voerde zijn volk uit met blijdschap, zijn uitverkorenen met gejubel.
Handelingen 13:52  en de discipelen werden vervuld met blijdschap en met de Heilige Geest
Romeinen 14:17  Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest.
Filippensen 2:2  maakt dan mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, een in liefdebetoon, een van ziel, een in streven,

Al deze onderwerpen komen telkens op hetzelfde neer. Wij zijn perfect, en de anderen doen het eigenlijk niet zo best. Ondertussen zijn de velden wit om te oogsten, maar geen arbeiders. Wat denk je dat God later vraagt? Hebben jullie de vrijgemaakte kerk zuiver gehouden, of denk je dat Hij vraagt: Wat heb je met al die zielen gedaan die ten dode opgeschreven waren. Hoe open staan jullie deuren op zondagmorgen? Hoeveel stappen doen de ouderen terug( die toch al geestelijk volmaakt zijn) om de jongeren of ongelovigen tegemoet te komen? Hoeveel van je eigengemaakte wetten en regeltjes wil je opgeven om de grote oogst binnen te halen? De duivel zit ook niet stil en doet ongelofelijk zijn best om zielen binnen te halen, en laten we eerlijk zijn hij is behoorlijk succesvol. En ondertussen maken jullie je druk of we nu wél of niet een opwekkingslied zullen zingen. En de duivel lacht zich een deuk. Kom op mensen, ook de Farizeers waren apetrots op het feit wat zij allemaal zo goed deden, en dat ze niet zo al die anderen waren. De tollenaar deed wat hij het beste kon doen, hij riep: Om God wees mij zondaar genadig.
Wie heb je deze week van het verlossende werk van Christus verteld, wie heb je van de hoop op het eeuwige leven verteld, voor wie was je van de week als Christus, en voor wie uit jouw straat bid je je knieen stuk?
Stop alsjeblieft met mierenn.....n, er gaat een wereld verloren. Laten we de handen ineen slaan. Er zullen altijd verschillende geloofsbelevingen blijven. De één houdt namelijk van dansen van blijdschap, en de ander wil graag ingetogen eerbiedig doen. Dan zoeken we toch voor de nieuwbekeerden een kerk die bij hem/haar past? Ik heb er geen moeite mee als er hier in de straat iemand zijn hart openstelt voor Jezus en hij voelt zich beter thuis in een reformatorische kerk, waarom hebben jullie er zoveel moeite mee, om iemand anders dan vervolgens bij een evangelische kerk af te leveren? We moeten oogsten mensen. We staan in dienst van de Grote Koning , niet van de GKV. Dat is een denkfout.
Want allen wie Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen Gods genoemd te worden.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2003, 07:53:30 pm »
Wilhelmina, even een vraag: wat wil je eigenlijk bereiken met je bijdrage?
Dit was nog maar de derde in deze thread en wat moet ik daar nu precies mee? Mogen we hierover discussiëren? Ik durf bijna niet meer!

Wass will das Weib?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2003, 08:42:10 pm »
OK
De vraag is: Hebben wij als kerk de drempel niet veel te hoog liggen?
Dan zit ik meteen met de vraag: Wie zijn wij? Bedoelem we dan de christenen in nederland, of zijn "wij" de Vrijgemaakten.
Ik zie onder de christenen in Nederland enorme bewogenheid met onbekeerde mensen, en er komen ook velen tot geloof. Echter............. ik vind ( let wel, IK) dat de vrijgemaakte drempel zó hoog is, dat ik als evangelisch meisje niet eens over die drempel kan klauteren. Dus al geloof je best heel intensief, zelfs dan is die vrijgemaakte drempel te hoog.
Dus eerst maar even de vraag, wie zijn "we"

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2003, 09:49:47 pm »
Wilhelmien, ik begrijp je vraag niet goed.
Wie zijn "we" ? IJ begint te spreken over jullie of wij.
Dat is helemaal mijn spreek trant niet.

Ook heb ik moeite met je toonzetting, hij is nog al negatief en lichtelijk agressief.
Dat stoot mij een beetje af.
Doe je zelf eigenlijk niet het zelfde waar je zo`n moeite mee hebt ?
We hebben een `ongelovige` a.s. schoonzoon in huis opgenomen. Heeft onze dochter (toen 16 jaar) zwanger gemaakt. (Klinkt een beetje rot maar zo is het nu eenmaal). Hij komt uit een heel ander milieu.
Hij gaat gewoon met ons mee naar de kerk, volgt de Alpha cursus en is blij met alles wat hij meemaakt. Dit is een heel verhaal op zich voor dit forum niet geschikt, maar ik wordt moe van de opmerkingen alsof je een ongelovige niet mee kan nemen naar de Vrijgemaakte kerk.
NATUURIJK WEL. Zie je rijkdom, wees gastvrij, als gezin en kerk, en God zal het zegenen.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2003, 09:51:32 pm »
Trouwens Hoe hoog is onze drempel ?
Net zo hoog als je hem zelf maakt.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2003, 10:00:47 pm »
De vraag was: Hebben "WE"  de drempel niet te hoog.
En na een weekje forum en veel te hebben gelezen, begrijp ik dat "we" uitgesproken door een vrijgemaakte iets heel anders betekent dan het "we" als ik een groot deel van alle andere christenen beluister. Helaas, dat heb ik niet zelf bedacht, maar is een beetje de toonzetting hier op het bord. Het gaat heel veel over de "ware" kerk. Jammer dat je mij dan negatief noemt, het is niet anders dan wat ik lees. Als jij dat negatief noemt, dan zou ik zeggen, lees zelf eens kritisch wat de houding van een aantal zelfverzekerden hier is.
Ik hoop nog steeds hier op een "wij" gevoel, maar op de één of ander manier, ben je pas goed op weg in die Vrijgemaakte kerk.
Wat nu als die schoonzoon van jou zich "bekeerde" tot een evangelische of Pinkstergemeente, zich volwassen liet dopen en dan ook nog eens jouw dochter daar mee naar toe zou nemen? En dan graag een eerlijk antwoord.
Ik hoorde pas van een vrijgemaakte dat hij liever had dat zijn dochter met een ongelovige thuis zou komen dan met een wedergeboren, met de Geest gedoopte, tongensprekende Pinksterling. Dat is nogal wat.

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2003, 10:10:35 pm »
Triest om deze dingen te horen Wilhelmina. Dan kan ik wel gaan huilen. Wie ik met 'we' bedoelde zijn inderdaad de gereformeerd vrijgemaakten (aangezien dit 'ons' forum is) Ik ben graag erg kritisch voor wat betreft de zelfreflectie. Ik denk nl. zelf niet zozeer dat 'wij' de drempel hoog hebben gemaakt maar dat met 'de loop der eeuwen' vanzelf de drempel gevormt werd door het contrast dat er bestaat tussen kerk en wereld. Vroeger, en nu praat ik over de eerste christelijke gemeente, stond de kerk midden in de samenleving en werd alom gerespecteerd en de mensen stonden in hoog aanzien bij het volk. Waar vinden we dat hedentendage nog terug?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2003, 10:15:34 pm »
quote:
op 17 Feb 2003 22:00:47 schreef Wilhelmina:
En na een weekje forum en veel te hebben gelezen, begrijp ik dat "we" uitgesproken door een vrijgemaakte iets heel anders betekent dan het "we" als ik een groot deel van alle andere christenen beluister.
Ik hoorde pas van een vrijgemaakte dat hij liever had dat zijn dochter met een ongelovige thuis zou komen dan met een wedergeboren, met de Geest gedoopte, tongensprekende Pinksterling. Dat is nogal wat.

Zo kun je voor alles wel een voorbeeld vinden. Zulke geluiden hoor je andersom helaas ook: God is geweken van de traditionele kerken.
Waarom zoek je constant wat scheidt en niet wat verbindt?
Jammer.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2003, 10:26:49 pm »
Ik heb altijd geroepen: Laten we éénheid hebben in hoofdzaken en verscheidenheid in bijzaken,
het antwoord van de Vrijgemaakte is dan steevast: Dat is mij niet genoeg.

Dus niet helemaal eerlijk als dat door jou nu omgedraaid wordt. Ik zoek niet naar wat ons scheidt, ik ontmoet keer op keer een muur die scheiding brengt. En daar heb ik meer last van dan jij w.s. nu denkt!

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2003, 10:33:33 pm »
Wilhelmijn.
Waar is je blijdschap over mijn verhaal. Een Antiliaanse jongen, zo van de straat, die zich aansluit bij ons gezin en blij is met kerk en geloof !!!!!!!!!
Jij blijf zo negatief. Gof is zo groot, er is in ons leven zo veel zorg geweest en nu krijgen zo`n mooie taak. Ik ga dus maar niet in op je weder vraag.
maar ik doe mijn best.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 17, 2003, 10:34:23 pm »
quote:
op 17 Feb 2003 22:26:49 schreef Wilhelmina:
het antwoord van de Vrijgemaakte is dan steevast: Dat is mij niet genoeg.

Alweer zo'n beschuldiging.

Wie is de Vrijgemaakte? Zolang je met grote kracht karikaturen maakt en generaliseert, ervaar ik jou als een muur waar ik tegenop loop. En dat is niet lelijk bedoeld, maar zo ervaar ik het echt.

Ik ben trouwens niet vrijgemaakt, dus daar kun je je niet achter verschuilen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 17, 2003, 11:14:21 pm »
Back to topic, folks.
Een interessant artikel over (de wenselijkheid van) laagdrempelige diensten is hier te vinden: http://www.gvizwolle.nl/html/wrk/kje/vormapeldoorn.doc

Een quote hieruit:
quote:
Onze maatschappij is steeds meer visueel ingesteld, heeft een kortere spanningsboog, is consumptiever ingesteld dan voorheen, maar de kerk kan  niet zonder meer maatschappij-volgend zijn.. Wie eredienst viert bevindt zich in een andere ruimte dan de maatschappelijke, vanaf het Onze hulp gaat het om een andere samenkomst dan welke samenkomst dan ook. Het heeft te maken met houding, met stilte, met eerbied voor de Almachtige. Er is een drempel, maar die moet er in zekere zin ook zijn, anders wordt de kerk platvloers.

Ik zeg er wel meteen bij, dat je het hele artikel eigenlijk moet lezen, want men blijft bij bovenstaande conclusie echt niet stilstaan.

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2003, 08:22:34 am »
Toch vreemd dat ook ik elke keer weer die muur ontmoet als ik toenadering zoek naar de Vrijgemaakten. Ik voel soms regelrechte afwijzing. Kunnen jullie wel iedere keer de brenger van die boodschap negatief noemen( weer afwijzen dus) of gewoon bedenken dat er misschien wel waarheid in is?
Het is niet genoeg als je het alleen goed kunt vinden met de Vrijgemaakten hoor. Elke niet Vrijgemaakte mening wordt hier meteen weggeveegd, of negatief genoemd. Alsd de feiten negatief zijn, is dat niet de schuld van de brenger van die boodschap, dan zijn het de feiten die negatief zijn. En door ze te verzwijgen gaat dat niet weg.