Auteur Topic: Hoe hoog is onze drempel?  (gelezen 1851 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hoe hoog is onze drempel?
« Reactie #15 Gepost op: februari 18, 2003, 06:14:39 pm »
quote:
op 17 Feb 2003 22:10:35 schreef Martin:
Triest om deze dingen te horen Wilhelmina. Dan kan ik wel gaan huilen. Wie ik met 'we' bedoelde zijn inderdaad de gereformeerd vrijgemaakten (aangezien dit 'ons' forum is) Ik ben graag erg kritisch voor wat betreft de zelfreflectie. Ik denk nl. zelf niet zozeer dat 'wij' de drempel hoog hebben gemaakt maar dat met 'de loop der eeuwen' vanzelf de drempel gevormt werd door het contrast dat er bestaat tussen kerk en wereld. Vroeger, en nu praat ik over de eerste christelijke gemeente, stond de kerk midden in de samenleving en werd alom gerespecteerd en de mensen stonden in hoog aanzien bij het volk. Waar vinden we dat hedentendage nog terug?

Het is niet 'ons forum'. Het hangt toevallig onder de vlag van de Vrijgemaakte Kerk maar daaar houdt het dan ook wel mee op. Dit forum is voor iedereen: christenen én niet christenen, vrijgemaakten én niet vrijgemaakten. Het forum is trouwens onder andere bedoeld om de interne dialoog en de externe dialoog een nieuwe impuls te geven zodat iedereen zal gaan zien dat men niet alleen is op de wereld.

Verder, willen jullie een stuk rustiger verder gaan discussieren in deze discussie? Laat iedereen in zijn/haar waarde en ga in op de argumenten etcetera die gegeven worden. Als je persoonlijk iets met iemand wil bepraten kan je die persoon beter mailen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 18, 2003, 07:02:28 pm »
Het wordt er niet duidelijker op zo. De vraag van Martin is wel degelijk intern gericht: hebben we als vrijgemaakten de drempel niet te hoog liggen in de richting van 'externen'. Dat is m.i. een zelfkritische vraag, die legitiem is en waarover je dus onderling kunt discussiëren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 18, 2003, 07:06:01 pm »
quote:
op 18 Feb 2003 19:02:28 schreef Peter:
Het wordt er niet duidelijker op zo. De vraag van Martin is wel degelijk intern gericht: hebben we als vrijgemaakten de drempel niet te hoog liggen in de richting van 'externen'. Dat is m.i. een zelfkritische vraag, die legitiem is en waarover je dus onderling kunt discussiëren.

Inderdaad, de vraag is intern gericht. Maar dat wil dus niet zeggen dat de rést van dit forum intern gericht is.....

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 19, 2003, 08:48:47 am »
Ter verduidelijking:

1. Dat ik schreef: dit is 'ons' forum, wil alleen maar zeggen dat het het forum is op de site van de GVK. Niet als bezit, wel als uitgangspunt. Vandaar de aanhalingstekens.

2. De vraag is zelfkritisch, daar probeer ik een interne discussie mee op te wekken

3. De vraag betreft uiteindelijk externen, dus ook deze zou ik graag willen horen in deze discussie om ons op blinde vlekken te wijzen en ons scherp te houden. Het gaat tenslotte over een drempel en daar kijk je zowel van binnen als van buiten naar.

Laat de discussie dan nu eindelijk beginnen!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 19, 2003, 10:29:34 am »
Volgens mij gaat het niet zozeer om de hoogte van de 'drempel', maar meer om wat er binnen gebeurt. Als daar in duidelijke en heldere taal het evangelie verkondigd wordt, zal dat mensen overtuigen (zie 1 kor 14,24-25 en, voor degenen die het opwekking-topic volgen, zie Godfrey).

Wat de gebruikte vormen betreft: ik zou niet al te zeer proberen aanlsluiting te zoeken bij 'de leefwereld van de niet-christen'. De niet-christen bestaat niet. Er zijn buiten de kerk veel mensen die niet zo veel moeten hebben van bv muziekstijlen die nu populair zijn, of van de televisiecultuur. Wijzelf zijn ook mensen van deze tijd, en als wij vormen hebben waar we ons bij thuisvoelen, dan is dat denk ik voldoende garantie dat ook anderen die vormen kunnen gaan waarderen. Als het dus gaan om vormveranderingen, dan zou ik me allereerst op de kerkmensen zelf richten. Dus niet onder het mom van 'drempelverlaging'.

Dat het moeite kost om thuis te raken in de kerk is niet zo vreemd. Ik zou ook hier niet al te zwaar aan tillen. Als je lid wordt van bijvoorbeeld een cricket-club zul je ook even moeten wennen aan de manier waarop zo'n organisatie in elkaar zit. En het leren van alle spelregels doe je dan zelfs met plezier, want daar gaat het je juist om.
Het allerbelangrijkste voor mensen die van 'buiten' komen lijkt mij de persoonlijke contacten. Als die goed zijn, komt de rest ook wel.

Je moet natuurlijk ook niet naar de andere kant doorslaan en geheel los van de maatschappij je eigen toko gaan organiseren.
Als kerkmensen zich op de hoogte houden van de maatschappelijke ontwikkelingen, dus kranten lezen (ook niet christelijke), televisie kijken etc, dan is er volgens mij aangrijpingspunt genoeg voor niet-christenen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 19, 2003, 09:44:40 pm »
Mensen hebben tegenwoordig vaak een beeld van de kerk dat ze ouderwets en saai zijn. Daardoor komen mensen nooit eens uit nieuwsgierigheid kijken.... moeten we ons niet zo opstellen dat mensen positief over christenen en geloof zijn en dat ze daarom ook nieuwsgierig worden en komen kijken? Kunnen wij daar iets aan doen.

Putn 2, een gevolg van punt 1. Als er mensen komen kijken..... kunnen we het ons indenken dat deze mensen teleurgesteld zijn als wat ze niet begrijpen wat ze horen? Of als ze geen blijdschap kunnen ontdekken als er wel een blijde boodschap is? Kunnen we daar ook wat aan veranderen? Moeten we ons als kerk niet wat meer aanpassen aan de moderne wereld, zodat ze beter bereikt worden in de kerk?

De Heilige Geest kan wonderen doen..... maar Hij wil ook ons gebruiken om mensen tot geloof te brengen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 19, 2003, 09:53:31 pm »
quote:
op 19 Feb 2003 21:44:40 schreef Marnix:
De Heilige Geest kan wonderen doen..... maar Hij wil ook ons gebruiken om mensen tot geloof te brengen.

Daar maak ik uit op dat het niet de bedoeling is dat wij gaan zitten wachten totdat mensen uit nieuwschierigheid eens komen kijken?

Ik proef uit je woorden dat jij zelf niet helemaal blij bent met de vorm. Wel, dan lijkt me dat daar iets aan gedaan moet worden. Maar dan niet onder het mom van "aantrekkelijkheid voor niet-christenen". Maar gewoon omdat wij zelf enthousiast over onze kerk(en) willen zijn. En als we zelf enthousiast zijn over onze kerk(en) dan kunnen we dat best uitstralen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 19, 2003, 10:42:55 pm »
In dit soort discussies merk je vaker, dat men 'niet-christenen', maar ook kinderen laat buikspreken. Mensen, die na afloop van de dienst mopperen: 'het was weer niks voor de kinderen', en men bedoelt: 'het was weer niks voor mij'.

Je zou eens kunnen afvragen: is dat werkelijk zo? Was het echt 'niks' voor de kinderen? Kijken kinderen misschien niet door een heel andere bril naar de kerkdienst dan wij? Even weer een quote uit het hierboven genoemde artikel:

quote:
Kinderen worden in eerste instantie niet op het cognitieve (= kennis) vlak aangesproken, maar via het waarneembare, het handelende, het voelbare. Ze zijn gevoelig voor warmte en sfeer. Ook een buitenkerkelijke vriend(in) die meegenomen wordt naar de kerk, moet deze sfeer en warmte voelen, bijv. in het gegroet worden..
(...)
Komt het kind voor het eerst in de kerk (3 a 4 jaar) dan staat het nog open voor alles. Het zal vooral gevoelig zijn voor sfeer, algemene indrukken, gelaatsuitdrukkingen, gebaren en bewegingen (lach, knipoog, grote collectezak met ???) en ook details die wij al lang niet meer opmerken of waarnemen (bijv. bij de schriftlezing zichtbaar de bijbel in je handen pakken en lezen). Op deze leeftijd reageert het kind onbevangen, gevoelsmatig en spontaan. (Bij avondmaalsviering: 'Mam wat had u op brood?')
(...)
Kinderen kunnen best geboeid zijn door een gewone eredienst, ze nemen het zoals het aangereikt wordt. Vervolgens is het dan de taak van de volwassenen om oog te hebben voor wat kinderen aanspreekt en in de eredienst hen daarop aan te spreken. Kinderen vormen geen aparte doelgroep. Zoals bij veel zaken in het leven, worden ze langzaam maar zeker ingeleid in de wereld van de liturgie. Dit gebeurt vooral door deelname.

Laten we dus oppassen met onze meningen te projecteren op ongelovigen en/of kinderen.

Verder: wat mij betreft, de drempel niet verlagen, maar de genoemde doelgroepen over de drempel helpen. Dus: uitleggen, begeleiden. Zie het cricket-voorbeeld.

Johan Zuidema

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 23, 2003, 01:49:37 pm »
Zoals de vorige schrijver in dit forum al zij. Het gaat erom mensen over de drempel te helpen. Daar kan je natuurlijk wel tussenstapjes voor gebruiken. Bijvoorbeeld een sing-inn, jeugdbijeenkomsten. Zolang het doel van deze dingen is mensen bij de kerk te krijgen.

Je moet met dat soort activiteiten (en dat zeg ik er maar gelijk bij) oppassen dat je niet een verkeerd beeld van de kerk neerzet. Bij kerk horen is niet alleen maar fijn en leuk. Het brengt ook plichten met zich mee, en vraagt om organisatorische soms wat formele opstelling.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 04, 2003, 12:39:10 pm »
Ik lees hier allemaal manieren om mensen die hoge drempel op te helpen.

Maar moeten we die drempel niet gewoon verlagen?

Naast ongelovigen hebben we ook veel jongeren/kinderen in de kerk voor wie de drempel te hoog is.

Wat is onze oplossingen daarvoor? Wachten tot ze genoeg gegroeid zijn om zelf die drempel op te kunnen komen?

Zouden we ons misschien meer moeten richten op ongelovigen en op kinderen, jongeren? Moet die drempel niet gewoon omlaag?

Waar zijn we op gericht?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 04, 2003, 01:14:18 pm »
quote:
op 04 Mar 2003 12:39:10 schreef Marnix:
Zouden we ons misschien meer moeten richten op ongelovigen en op kinderen, jongeren? Moet die drempel niet gewoon omlaag?

Waar zijn we op gericht?

Verbeteren van toegankelijkheid lijkt me altijd positief. Zowel voor onszelf als voor buitenstaanders. We moeten de dingen niet onnodig ingewikkeld houden. Dan ben je onverantwoord bezig.

Als het maar niet ten koste van de inhoudelijke kwaliteit gaat. Ik zou het niet fijn vinden als diepzinnige zaken opgegeven worden voor oppervlakkige, alleen maar omdat dan de drempel lager zou worden. Het geloof gaat over het 'echte' leven, over de werkelijkheid om ons heen. En die is nu eenmaal ingewikkeld. Met simplismen hou je elkaar voor de gek.

Maar, wijs maar een aantal dingen aan die onnodig ingewikkeld zijn.

Ik blijf er trouwens bij dat het goed komt als:
 - de onderlinge contacten liefdevol zijn. Zeker naar kinderen/jongeren/pas-gelovigen toe.
 - wij zelf enthousiast over onze kerk (willen) zijn.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 04, 2003, 07:30:21 pm »
quote:
op 04 Mar 2003 12:39:10 schreef Marnix:
Naast ongelovigen hebben we ook veel jongeren/kinderen in de kerk voor wie de drempel te hoog is.

Je brengt het als een vaststaand feit. Maar waarop baseer je dat? Is er nauwkeurig onderzoek naar gedaan of zo?
Ik kom veel jongeren tegen die zeggen: laat de kerkdienst maar gewoon zo, er hoeft van mij niet zo nodig van alles te veranderen. Als het maar echt is. Als we maar menen wat we zeggen/zingen/bidden. Jongeren zijn in de kerk vooral op zoek naar authenciteit.
Voor de rest sluit ik me bij de (of het?) Pulpeet aan.

Ronnie

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 05, 2003, 04:17:06 pm »
Zelf heb ik als jongere ook die drempel ervaren richting de kerk. Maar het over die drempel heen gaan was uiteindelijk zeker de moeite waard. Hier was trouwens wel een tijd voor nodig en heel wat betrokkenheid van anderen. Met name de bewogenheid van enkele gemeenteleden in mij als persoon hebben me het een stuk gemakkelijker gemaakt.
Trouwens die echtheid waar Peter hierboven over spreekt is zeker van groot belang. Als jongere heb je al gauw in de gaten of men eerlijk is.