Auteur Topic: "Leven tot eer van God"  (gelezen 2042 keer)

Kopjekoffie

• Kopjekoffie
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Gepost op: februari 19, 2003, 11:44:01 am »
"Leven tot eer van God" Onder christenen een veelgebruikte uitspraak. Soms lijkt het zelfs een soort mandra. Wat nu precies is leven tot eer van God en waarom eist Hij dat nu precies van ons?
Kan ik mijzelf christen noemen en niet tot eer van God leven?

Is er enkel zwart wit of bestaan er ook vele grijstonen.

Groet,

Kopje koffie
Eerst Jezus zien en dan pas sterven. Luk 2:25-32.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2003, 11:49:08 am »
Misschien zou het handig zijn om even enkele bijbelteksten aan te halen waar dit staat/ geboden wordt.  ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2003, 01:08:53 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 11:49:08 schreef Sam:
Misschien zou het handig zijn om even enkele bijbelteksten aan te halen waar dit staat/ geboden wordt.  ;)

Da's een goeie Sam. Veel van die gevleugelde uitspraken zijn in de Bijbel niet letterlijk terug te vinden. ("bid en werk" is ook een voorbeeld).
Wat wel in de Bijbel staat is dat je God moet liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Dat lijkt wel een beetje op: tot eer van God en tot heil van je naaste.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2003, 01:20:29 pm »
Dank je Pulpeet,

Van bid en werk wist ik het. Van 'Leven tot eer van God' wist ik het niet zeker.

HaJee

• Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2003, 01:21:51 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 11:44:01 schreef Kopjekoffie:
Kan ik mijzelf christen noemen en niet tot eer van God leven?
Dit lijkt mij onmogelijk. Christen zijn houdt meer in dan alleen het aannemen van Christus als je Verlosser. Het is ook leven zoals Hij dat van je vraagt. Is het een zware "eis?" Let er wel op van Wie die eis afkomstig is, namelijk (nogmaals) van je Verlosser! Is het dan te veel gevraagd om als dank voor die verlossing te leven naar Zijn eer? Als je dat niet doet, dan heb je volgens mij de verlossing door Christus niet goed begrepen.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2003, 01:40:19 pm »
God lief hebben boven alles, al stel je God op de eerste plaats in je leven dan leef je tot eer van God.

groet Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Kopjekoffie

• Kopjekoffie
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2003, 02:43:29 pm »
Het is een kleine sprong van het begrip " leven tot eer van god" naar het "wandelen met God" Eenieder zal erkennen dat het hier om gelijke begrippen gaat. of in ieder geval dat we het een door het ander doen. Als tekst wil ik hierbij de oproep van paulus aan de gemeente uit tessalonici. Thess 4:1 noemen. Paulus stelt dat we zodanig moeten leven zodat dat God behaagt. Wat ik echter niet snap is hoe het behagen van god in relatie staat met zijn eer.

Groet,

Kopje koffie

Pie

• Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2003, 03:51:02 pm »
We moeten tot eer van God leven omdat we door Hem gemaakt zijn. Een soort copyright.

We hebben per slot van rekening niets aan onszelf te danken.

lonneke

• Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2003, 09:56:36 pm »
je zou je ook af kunnen vragen of je elke handeling, gedachte, woord, tot eer van God zou moeten hebben. Ik verbind alles tot eer van God meer met dankbaarheid. Je mag zelf ook genieten mits je God er maar dankbaar voor bent.

lonneke

• Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2003, 09:59:31 pm »
nog even een aanvulling.
Kun je ziek zijn tot eer van God? Hoe om te gaan met tegenslagen tot eer van God? En is de hele maatschappij wel tot eer van God (waarin wij toch ook gedwongen worden ons aan de regels te houden?)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2003, 07:16:15 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 21:59:31 schreef lonneke:
nog even een aanvulling.
Kun je ziek zijn tot eer van God? Hoe om te gaan met tegenslagen tot eer van God? En is de hele maatschappij wel tot eer van God (waarin wij toch ook gedwongen worden ons aan de regels te houden?)
neem je kruis op, en wandel, tot eer van God
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pie

• Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2003, 07:52:51 pm »
Leven tot eer van God probeer ik vooral tot uiting te laten komen door Hem dankbaar te zijn in tijden dat het goed gaat en hem om kracht te vragen in tijden dat het minder gaat.

Kortom in voorspoed en tegenspoed alles van God verwachten.

Hoe het precies zit met ziek zijn tot eer van God weet ik niet. Maar de manier waarop je er mee om gaat kan wel degelijk tot eer van God zijn.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2003, 09:15:52 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 11:49:08 schreef Sam:

Het is een Nieuw Testamentische uitspraak die o.a. staat in 2 Kor. 8 : 19,
Joh. 7 : 18, Hand 12:23 etc. etc.

Als je thuis een concordantie (zo heet zo´n zoek in de bijbel boek toch?)hebt kun je het vast wel vinden.

(In de Groot Nieuwsvertaling zijn deze zinnen jammergenoeg vaak anders vertaald.)

[Overigens, lekkere koffie, die Illy....)

Kopjekoffie

• Kopjekoffie
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2003, 12:35:41 pm »

quote:

Leven tot eer van God probeer ik vooral tot uiting te laten komen door Hem dankbaar te zijn in tijden dat het goed gaat en hem om kracht te vragen in tijden dat het minder gaat.

quote:

Ik verbind alles tot eer van God meer met dankbaarheid. Je mag zelf ook genieten mits je God er maar dankbaar voor bent.

Als ik de reacties hier goed interpreteer is het dus zo dat je de hele dag bezig kunt zijn zonder daarbij ook maar een keer aan God en zijn eer te denken. Als je hem er vervolgens dankbaar voor bent heb je geleefd tot eer van God.
In mijn oren klinkt dit een beetje als mosterd na de maaltijd. Leven tot eer van God is iets dat we doen met voorbedachte rade. Je moet God niet alleen achteraf danken maar ook van te voren met hem doornemen wat je die dag wilt doen waarvoor je hem aan het einde van die dag voor danken wilt.

Leven tot Gods eer is meer dan alleen dankbaar zijn. Door bij God te beginnen kunnen we de dingen die we doen ook "bewust" tot eer van Hem doen.

Groet,

Kopjekoffie.

P.s Skynolimit, Dit kopjekoffie heeft smaak.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
"Leven tot eer van God"
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2003, 06:39:50 pm »

quote:

op 24 Feb 2003 12:35:41 schreef Kopjekoffie:

Als ik de reacties hier goed interpreteer is het dus zo dat je de hele dag bezig kunt zijn zonder daarbij ook maar een keer aan God en zijn eer te denken. Als je hem er vervolgens dankbaar voor bent heb je geleefd tot eer van God.
In mijn oren klinkt dit een beetje als mosterd na de maaltijd.

P.s Skynolimit, Dit kopjekoffie heeft smaak.

Leven tot eer van God BEGINT bij dankbaarheid en resulteert in het eren van Zijn naam.
Eren doe je niet om iets te verdienen (er is immers sprake van genade door het offer van Christus) maar uit dankbaarheid voor het leiden en inlossen van schulden door Christus.

By the way Liever Espresso na de maaltijd dan mosterd: een sterke zwarte arabica, probeer Caffe Adoro eens. Kaakverklemmend goed ;)