Ik bedoelde het als metafoor, om uit te leggen wat ik bedoelde. Niet direct letterlijk. Ik bedoelde:
Wij hebben verantwoordelijkheden gekregen in deze wereld, in ons eigen leven. Daarvoor zijn we dan ook volledig aansprakelijk.
Het dillema waar het in dit topic m.i. over gaat is hoe Gods voorzienigheid zich verhoudt met onze verantwoordelijkheid.
Dat we verantwoordelijkheden hebben gekregen staat als een paal boven water, lijkt mij.
Dat God voorzienig is, staat voor mij ook als een paal boven water.
Maar hoe die gecombineerd worden, is de grote vraag.
Mijn stelling is dat wij onze verantwoordelijkheden moeten nemen, en daarbij Gods voorzienigheid blijven belijden. Snappen hoe God zijn plan met onze verantwoordelijkheden vervlecht, doe ik niet, en dat hoef ik ook niet te snappen, als klein kind. Dat is iets wat je volgens mij alleen vanuit Gods perspectief kunt zien, en wij kunnen dat dus niet.
Ik ontken dus zeker niet dat wij verantwoordelijkheden hebben, ik bevestig dat juist. De voorzienigheid van God doet daar niets aan af! Hoe dat samengaat, is een vraag waar wij niet een antwoord op hoeven te hebben, om toch te snappen dat we verantwoordelijkheden hebben. En we hoeven daar ook geen antwoord op te hebben, om toch God te kunnen loven en danken voor Zijn voorzienigheid...
Over niet-genomen verantwoordelijkheden (aanhakend op het probleem van de mensen die omkomen van de honger) nog het volgende: God heeft ons verantwoordelijkheid gegeven ook voor hén te zorgen. Wat Gods plan met hen is, weet ik niet. Maar ik weet wel dát Hij Zijn plan ook met hen zal afmaken.
Hoe? Dat weet ik niet. Ik weet wel dat wij vaak alleen maar kijken naar het hier en nu, terwijl God een overzicht heeft over de eeuwigheid. En Zijn plannen zijn groter dan alleen maar het hier en nu fijn te maken voor mensen...
Ik met mijn beperkte blik heb alleen zicht op wat ik om mij heen zie, en ik heb de opdracht om hier en nu mijn verantwoordelijkheden serieus te nemen. En dus ook voor die mensen te zorgen.
Als God ons geen verantwoordelijkheid had gegeven, zouden we dan meer zijn dan robotten?