Auteur Topic: Condoleance Bert Bloem  (gelezen 2515 keer)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Gepost op: februari 21, 2003, 10:14:16 pm »
Vandaag (vrijdag 21-02-2003) bereikte ons het bericht dat een van onze mede forumgebruikers Bert Bloem is overleden.

Dit bericht heeft ons allemaal erg pijn gedaan.

Bert reageerde vaak op het forum. Hij had een wijze en bedachtzame manier van reageren.
En gaf iedereen in zijn reactie's de woorden van psalm 25:14 mee:

Des Heren vertrouwelijke omgang is met wie hem vrezen,
en zijn verbond maakt Hij hun bekend.
(NGB '51)

Wijze woorden, uit een mooie psalm. Het sprak hem aan.

Bert was leraar, op het Greijdanus College in Zwolle. Hij gaf Godsdienst,  en was daarnaast sectordirecteur. Heel veel jongelui heeft hij geholpen, met een goed gesprek, een vrolijk woord.
Het zat in hem, werken met jongeren. Daar ging hij voor. In de kerk. In GodFashion. Op school. In zijn leven. Samen met zijn God.

De laatste jaren had hij het moeilijk. Hij had veel last van depressiviteit. Zelf schreef hij daar over in het ND van 30 april 2002 n.a.v. de 'Henk Jasperse' discussie:

"Ik ben net genezen van een zware depressie. Het postmodernisme had mij ook te pakken. Ik heb het afgelopen jaar de kracht van de groep ontdekt: mijn medepatiënten, mijn lieve vrouw & kids, de gemeente, de school: wat een reacties van leerlingen (ik kan de brieven niet met droge ogen lezen! Nog bedankt jongelui, collega's, buren. De Here heeft ons aan elkaar gegeven. Wat heb ik de kracht van de geloofsgemeenschap gevoeld.)"

Dat was Bert. En nu is hij bij God.

Als forummedewerkers willen wij ons medeleven doorgeven aan zijn vrouw, kinderen, familie, vrienden, docenten en leerlingen van het Greijdanus College en alle andere bekenden.
We zullen voor hen bidden.

En Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig. En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn.
(Openbaring 21:4-7, NGB'51)

Moderators en medewerkers GKV forum

-------------
Dit topic is open om je persoonlijke reactie te geven. Dat wordt zeer op prijs gesteld.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2003, 07:43:33 pm door Auke »
| Ps. 8:5,6 |

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2003, 10:46:25 pm »
Ook op het forum van de site van God Fashion staat een condoleance register.
Ook op de site van de kerk van Heerde is er een geopend.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2003, 07:48:49 pm door Auke »
| Ps. 8:5,6 |

ropco

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2003, 11:17:00 pm »
Bert was een vriend
"een vriend van God Fashion".
Vanaf het allereerste moment dat wij in Zwolle draaiden, was hij betrokken, meelevend, biddend en tot het selecte groepje "vrienden van God Fashion" genodigd.
Volwassenen die belangenloos, vrijwillig, hartstochtelijk kennis, kunde, wijsheid, gebed en bemoediging gaven aan de prille groep enthousiastelingen die God Fashion probeerden te bouwen.
Bert bemoedigde, trooste en gaf wijsheid. Ook op dit forum was hij een graag geleze poster.
Ik type zonet in "google" 'bert bloem' en vond een pijnlijk openhartige mail/posts uitwisseling, met name over zijn prive omstandigheden.

Bert was een collega
Een broeder
en ik probeer zijn levenspijn te doorgronden. iets ervan te begrijpen.
Ik kan het niet.

Hij is bij onze Heer
Eens, daar onder die boom op de nieuwe aarde zie ik hem, zitten we in de lommerrijke tuin.

Ik zal tegen de boom zitten, mijn ogen half dicht.
Bert naast me
en we delen onze vreugde over jongeren die de Heer vinden, terwijl Hij ze al gevonden had.
Dan spreek ik Bert, van man tot man, van hart tot hart.
en doorgronden wij de pijn, maar vieren wij de overwinning van het Lam.

Kom Jezus, kom haastig, kom met spoed.

Ik wens de kids, de familie meer dan liefde toe. Ik bid jullie Gods nabijheid toe

Rob Kuijpers
kernteam God Fashion.
zwolle

Marnix

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2003, 12:06:53 pm »
Ik ben er ook erg van geschrokken toen ik dit hoorde, gisteren in de trein naar Zwolle.... Bert heeft mij een jaar lang les gegeven... verder postte hij soms hier en regelmatig op het GKV forum... Uit alles kon je zien dat hij met God leefde, en enorm veel wijsheid van hem heeft gekregen. Het is moeilijk te begrijpen dat het zo is gegaan.... ik wist helemaal niks van de problemen die hij had, kende hem als een rustige, aardige man. Maar ook dit is Gods wil.... En Bert is nu bij God waar hij Hem volop, zonder problemen en moeiten met Hem kan zijn en Hem echt kan loven en dienen, iets waarin hij in dit leven een voorbeeld voor ons was en laten we aan hem blijven denken, zodat hij een voorbeeld voor ons blijft nu hij hier niet meer is.

Een paar teksten uit een van zijn favoriete psalmen, psalm 25, om ons die nog op weg zijn naar zijn Koninkrijk verder te helpen op die weg, ook nu die weg voor mensen die Bert goed kenden moeilijk kan zijn:

3 Niemand, die in God gelooft en op Hem vertrouwt, zal in Hem teleurgesteld worden. Maar zij die de onschuldigen kwaad doen, zullen de nederlaag lijden.  
4 Toont U mij de paden waarover ik gaan moet, HERE. Wilt U de wegen wijzen, die U goed voor mij vindt?  
5 Wijst U hem mij; ik wil van U leren, want U bent de God, van Wie ik mijn hulp verwacht. Ik weet dat er buiten U geen hoop is. Och, wilt U die vergeven tot eer van Uw naam?  
12 Waar is de man, die ontzag heeft voor de HERE? God zal hem leren hoe hij steeds de juiste keus kan maken.
13 Hij mag leven binnen het bereik van Gods zegen en zijn kinderen zullen het land in bezit nemen.  
14 De vriendschap met God is uitsluitend voor hen, die Hem eerbied bewijzen. Alleen zij zullen de geheimen, verborgen in Zijn beloften, leren kennen.  
15 Ik kijk voortdurend op naar de HERE om Zijn hulp te vragen; want alleen Hij kan mij redden.

Ik wil allereerst zijn familie condoleren en ontzettend veel steun en kracht toewensen in deze ontzettend moeilijke tijd. Ik weet dat veel mensen deze steun en kracht willen geven... maar zoek deze steun en kracht vooral bij God. Niemand kan zo troosten en sterken dan Hij, onze grote God! En Hij wil anderen, vrienden en kennisen, broers en zussen door Jezus gebruiken. Bied dus waar mogelijk een troostende hand.

Werp op de Here al uw zorgen
Uw leven is bij Hem geborgen
Hij zal ook jullie staande houden.

Verder, laten we ook bidden voor de leerkrachten van het Greydanus die lange tijd met Bert samen mochten werken en het gemis ook sterk zullen voelen. Het zelfde geldt voor de leerlingen en oud leerlingen die hem en zijn wijze woorden zullen missen.

Ik ben er van overtuigd dat Bert Bloem nu de rust, vrede en geluk heeft gevonden waarnaar hij altijd zo hard naar op zoek was. Rust, vrede en geluk die hij in dit leven heeft ervaren, hoewel het zo vaak met ups en downs ging. Rust, vrede en geluk bij God, volmaakt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

king expecter

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2003, 02:07:01 pm »
Bert Bloem... we zullen hem heel erg gaan missen. Hij vervulde niet alleen in onze gemeente een belangrijke rol, maar ook ver daarbuiten. Persoonlijk heb ik zeer veel met hem meegemaakt en was hij voor mij een groot leermeester. Op de basisschool was hij al onze onderwijzer en is gelijk met ons leeftijdsjaar naar het Greydanus gegaan. Altijd heb ik goed contact met hem gehad en hij stond altijd klaar voor iedereen.

Met ons menselijk verstand kunnen we dit niet begrijpen. Steun wordt op prijs gesteld. Dankzij condoleances als dit. Daarom zou ik willen vragen om ook een persoonlijk bericht te zetten op de site van onze kerk, de gemeente van Bert Bloem. Uw meeleven geeft ons kracht en troost.

Met vriendelijke groet,
Bert Wisniewski

http://heerde.gkv.nl

Egbert Jan

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2003, 04:04:35 pm »
Zelf kende ik meneer Bloem niet echt goed. Heb een jaar catechesatie van hem gehad (omdat we in zwolle te weinig mensen hiervoor hadden)
Treurig dat hij nu niet meer bij ons is, want hij had echt een positieve invloed op zijn omgeving.
Tof dat hij nu bij God is.
En laten we vooral bidden voor de mensen die hem gaan missen en voor de mensen die met soortgelijke problemen zitten.
een vriendelijk woord is meer waard, dan een groot stuk taart

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2003, 10:19:09 pm »
Vanavond ben ik bij Godfashion geweest. Philip Troost hield een heel integere toespraak waarbij hij ook aangaf dat Bert absoluut in God geloofde. Hij gaf ook goed aan dat depressie een ziekte is. Al met al was het wel een wat bijzondere bijeenkomst. Het was goed om met zovelen dit verlies te verwerken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

king expecter

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2003, 11:53:30 pm »
Ik zou graag meer horen over wat er op God Fashion gezegd werd... Ik en nog een aantal anderen van de gemeente Heerde (de gemeente van Bert Bloem) mochten niet meer naar binnen. Dit was een enorme teleurstelling. Maar er was niets aan te doen, de zaal zat vol. Nu ben ik erg benieuwd wat er over Bert Bloem gezegt is. Zou iemand dat kunnen vertellen. (mailen is ook goed).

Teken het condoleance register http://heerde.gkv.nl
We stellen uw steun en meeleven op prijs.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2003, 12:18:39 am door king expecter »

ropco

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2003, 05:43:00 pm »
Hoi King expecter
(bert, heb ik jou eens ff op school gehad op de spw in zwolle?)

het spijt me dat je er niet meer in kon. (ik was het die de mededeling aan de deur deed dat het niet meer paste)

Misschien kan je je vraag herhalen op het god Fashion forum, daar zijn meederen die het gehoord of gezien heben.
Ook kan je aan philip mailen, philip@godfashion.nl; en vragen om de tekst

De video opnames van de gehele viering liggen bij mij thuis. Ook die zou je kunnen krijgen/lenen/overnemen.

ik hoop dat ik hiermee je  áfwijzing bij de deur iets kan goedmaken..

sterkte,
rob kuijpers

mail me eventueel op rob@godfashion.nl

Oracle

• Wil je je eigen gelijk of dat
    • Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2003, 10:17:16 am »
Was zondag ook bij GF, om te kijken hoe het was. Ik denk dat je wel op moet passen hoe je Bert op zo'n bijeenkomst herdenkt. Ik zag een achtergrondzangeres die hevig geëmotioneerd zich liet gaan...dat moet je niet daar doen, dan lijkt het meer op het verwerken van je eigen verdriet...al die honderden mensen kwamen om God te prijzen, met alle respect niet naar een theaterstuk. Vergeet niet dat je er bent om de dienst te ondersteunen... Maar wat weet ik ervan, het is maar een hersenspinsel.  |:(
www.christenid.nl - vind jij dat vrijgemaakte jongeren ook plezier mogen hebben in de kerk?!

william

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2003, 01:33:19 pm »
beste orakle

mischien verandert de je kijk op theatraal als je weet dat de zangeres bert persoonlijk kende en haar best vriendin bert nog beter kende en wist wat er zich heeft afgespeeld. Oordeel niet te snel over mensen, er kan meer achter zitten dan je denkt.

Ik wil ieder die betrokken is bij Bert Bloem sterkte toebidden.

william

Oracle

• Wil je je eigen gelijk of dat
    • Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2003, 01:47:25 pm »

quote:

op 25 Feb 2003 13:33:19 schreef william:
beste orakle

mischien verandert de je kijk op theatraal als je weet dat de zangeres bert persoonlijk kende en haar best vriendin bert nog beter kende en wist wat er zich heeft afgespeeld. Oordeel niet te snel over mensen, er kan meer achter zitten dan je denkt.

Ik wil ieder die betrokken is bij Bert Bloem sterkte toebidden.

william
Dat geloof ik best William! Maar ik wil zeggen: komt het over, of wordt het snel verkeerd uitgelegd, is het de juiste manier?
www.christenid.nl - vind jij dat vrijgemaakte jongeren ook plezier mogen hebben in de kerk?!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2003, 04:02:47 pm »
Het lijkt me niet dat je zoiets 'bewust' doet, Oracle (gezien ook de info van William)...

Johan V.

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2003, 12:29:49 am »
Net als Bert heb ik ook op het Greijdanus les gegeven. Als collega kwamen we elkaar elke week tegen op de gang.
Je deelt even de stress, en de grappen.

Hoewel ik zelf al weer een tijdje weg ben uit het onderwijs, je vergeet ze niet, die mensen die klaar staan voor een ander.
Ik bid de familie toe dat mensen om jullie heen ook nu voor jullie klaar staan om jullie te steunen bij jullie gemis.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Ghislaine

• Bekijk profiel
Condoleance Bert Bloem
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2003, 11:59:21 pm »
Kan ik uit de berichten opmaken dat meneer Bloem zelfmoord heeft gepleegd?Wat verschikkelijk!!Ik ken deze man niet,maar ik weet dat hij leed aan een depressie,heel vervelend allemaal.Ik hoop dat zijn familie er een weg mee vindt.Veel sterkte in deze periode van verwarring en pijn.Ghislaine