Auteur Topic: De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)  (gelezen 27556 keer)

stekeltje

• Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (deel 12)
« Reactie #30 Gepost op: januari 19, 2005, 02:20:29 am »
Weet je, LaNaussee, wat lekker is? Er zijn nu van die nieuwe pakjes te koop waarbij je zuurkool in de oven klaarmaakt. Je doet eerst een laagje aardappelschijfjes, en dan daarover rul gebraden gehakt in de ovenschaal en dan doe je nog een laag aardappels en dan zuurkool. En als laatste het sausje van het pakje eroverheen, en lekker dat dat is! :Y)

Dan eet je tóch aardappelen pleun, zonder dat je veel ingewikkelde dingen hoeft te doen!

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 19, 2005, 03:59:08 pm »
moet je wel een oven hebben...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 19, 2005, 05:35:08 pm »

quote:

Pleun schreef op 13 januari 2005 om 17:56:
Gisteren voelde ik me frisser en scherper, ik hoefde niet eens te sprinten om de trein te halen. Soms neem ik me voor om een boek mee te nemen voor onderweg, maar dat komt er nooit van omdat ik weet dat ik toch te duf ben om in de trein te lezen. Misschien dat een boek dat ik onlangs heb besteld bij bol.com daar verandering in gaat brengen: Candide van Voltaire (1694-1778). Volitaire wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Verlichting. Candide verscheen in 1759 en deed veel stof opwaaien vanwege de anti-religieuze uitlatingen in het boek. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de grote aardbeving in Lissabon van 1755, die ook gepaard ging met een tsunami. Dit weetje maakte mij nieuwsgierig naar deze roman, die past in mijn filosofie om zoveel mogelijk belangwekkende literatuur te lezen.

d:)b

Candide heb ik pas moeten lezen voor een tentamen letterkunde. Het is niet direct een literair hoogstaand werk, maar maakt wel mooi duidelijk hoe diep sommige meningsverschillen tussen filosofen uit die tijd konden liggen. Candide betekent overigens zoiets als argeloos, naief.
Voltaire bestrijdt het optimisme van Leibniz en ook van Alexander Pope, Leibniz vond dat de wereld niet anders dan perfect kon zijn, omdat God ook perfect is. Voltaire toont daarom in Candide alle kanten van het ´kwaad´ in de wereld (wat de mensen elkaar aandoen, de natuur, toeval)
Ook gaat Voltaire in tegen het pessismisme van Pascal, dat de mensen van nature slecht zijn, misdadigers en niet in staat tot iets goeds.
Voltaire stelt daar tegenover dat de mensen er in deze bestaande wereld (het is zoals het is) er het beste van moeten maken. Hij stelde zichzelf dus eigenlijk tussen het optimisme en het pessismisme in.

Al met al is het wel een vermakelijk boekje.  :) Ik had trouwens een 8 voor dat tentamen  :*)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 19, 2005, 08:22:44 pm »
Kijk, dat is nog eens een interessante bijdrage aan deze blog. Ik vraag me nu voor de zoveelste keer af waarom ik ooit rechten ben gaan doen. :/

quote:

Zelfs een schotel heb ik niet. :P

Even een korte update. Saaie dag gehad.  :O Een en al sleur.  :O De sparkling flame was ver te zoeken, ik voelde me een beetje numb. :O Het was rustig vandaag, op de eerste dag na loopt het nog niet bepaald storm bij het Loket in Dordrecht. En als de mensen die bellen of langskomen dan ook nog eens weinig bijzondere problemen hebben (al denken ze daar zelf natuurlijk anders over), voel je je als de automatische piloot van een Boeing 747. (Nu gaat de vergelijking tussen mijn werk en een Boeing 747 volledig mank, het slaat nergens op, maar een kniesoor die daarover valt).

Het verhaal van een client waar ik vandaag voor aan de slag ben geweest, illustreert mooi de hemeltergende bureaucratische mangel waarin mensen soms kunnen belanden. Client is halverwege de vijftig en heeft een jaar in de Ziektewet gezeten. Na dat jaar was hij nog steeds ziek. De man heeft kanker gehad en z'n maag is verwijderd, dus ik kon me er iets bij voorstellen. Zo niet het UWV, dat de aanvraag voor een WAO-uitkering heeft afgewezen. Uiteraard tekende client tegen dit besluit bezwaar aan, dat nog loopt. Omdat hij in de tussentijd zonder inkomsten zit, meldde client zich vervolgens bij het CWI voor een WW-uitkering. Toen hij z'n verhaal had verteld, kreeg hij te horen: 'wat doe je hier? Je bent ziek.' Voor een WW-uitkering moet je beschikbaar zijn voor arbeid en client had naar eer en geweten verteld dat hij dat niet is. En dus is hij tussen wal en schip beland. Om voor een WAO-uitkering in aanmerking te komen moet client arbeidsongeschikt zijn, wat hij volgens het UWV vooralsnog niet is, en voor WW komt hij nu ook niet in aanmerking.

Ik heb hem geadviseerd om de beslissing op het bezwaar af te wachten. Er komen nog een medisch onderzoek en een hoorzitting, waar hij zijn beste krakkemikkige beentje moet voorzetten. En in de tussentijd moet hij maar het spel meespelen en zeggen dat hij beschikbaar is voor werk. Een slap sollicitatiebriefje per week is voldoende om de uitkering veilig te stellen.

De reistijd naar Dordrecht is lekker kort, dus ik kon uit het werk op m'n gemak boodschapjes doen. Nog steeds was ik zo duf als een konijn. Toen ik bij de kassa stond, spatte een bierflesje dat ik onder m'n arm had geklemd (tenminste, dat dacht ik) op de grond uit elkaar. Ik voelde me zo numb dat ik nog geen bloedcel naar m'n hoofd voelde stijgen, en reageerde gelaten op de kliederboel die ik had veroorzaakt. 'U mag een nieuw flesje pakken hoor' zei het behulpzame supermarktmeisje. 'Neuh, laat maar', en weg was ik.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 08:27:46 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 19, 2005, 08:41:56 pm »

quote:

Pleun schreef op 19 januari 2005 om 20:22:.................................Toen ik bij de kassa stond, spatte een bierflesje dat ik onder m'n arm had geklemd (tenminste, dat dacht ik) op de grond uit elkaar. Ik voelde me zo numb dat ik nog geen bloedcel naar m'n hoofd voelde stijgen, en reageerde gelaten op de kliederboel die ik had veroorzaakt. 'U mag een nieuw flesje pakken hoor' zei het behulpzame supermarktmeisje. 'Neuh, laat maar', en weg was ik.
Dit noem ik nu drankmisbruik

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 19, 2005, 09:02:11 pm »
Over duf gesproken: Vandaag ging ik met mijn "pleegkind" naar zwemles op de fiets. Ter hoogte van de molen zat ik uitgebreid te geeuwen toen er een vent "ga vroeger je bed in" me toeschreeuwde. Zo laat was het helemaal niet geworden. 12 uur lag ik plat alleen kwam ik er 's ochtens rond een uur of elf pas er uit. :O
Van dat geeuwen had ik eigenlijk heel de dag last van.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 09:03:00 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 21, 2005, 12:11:43 am »
Hey Pleun,

Brand in Vlaardingen zag ik op tv. Toch niet bij jou in de buurt??
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 21, 2005, 12:29:00 am »
Tijd voor een update. Er is wel weer wat te vermelden. :)

Die boerenkool met worst waar Pleun al eerder over schreef, heeft ook mijn slokdarm mogen passeren. Ik maak al vanaf het begin deel uit van de jongerenkring van onze gemeente, die die avond dus in Pleuns ouderlijk huis samenkwam. Pleun smeerde hem na het eten al snel, en met de achterblijvers hebben we onze kringavond gehouden. Degene die de avond had moeten voorbereiden was niet aanwezig, maar dat hinderde niet, want één van ons had zijn kerkspel meegenomen. Een spel dat hij zelf verzonnen heeft, en dat ons helpt het kerkelijk gebeuren een beetje te relativeren. Elke speler heeft een kerk. Deze kerk wordt gerepresenteerd door een aantal kaarten. Zo is er een kaart "voorganger", een kaart "alpha-cursus" etc, etc. Het doel is aan het eind van het spel een zo divers mogelijke kerk vergaard te hebben. Maar er kon natuurlijk van alles misgaan. Als je bijvoorbeeld een kaart "dogmatiek" in je bezit had, en je trok een kaart "vrijzinnigheid", had dat een kerksplitsing tot gevolg. Zo waren ook de combinaties "Volwassendoop"+"Kinderdoop" en "Hele noten"+"Combo" fataal. Je verloor dan de helft van je kaarten. De combinaties waren echter wel mogelijk als je ook een kaart "Relativeren" in je bezit had (Behalve voor "Vrijzinnigheid" en "Dogmatiek", dat viel niet te relativeren). Er was ook een zogenaamde Maranatha-kaart in het spel. Wie die kaart meer dan drie beurten had, kon het spel beëindigen. Er is nog wel meer te vertellen, maar dat voert een beetje te ver voor nu. Het was in ieder geval een vermakelijke avond.

Woensdag was een gedenkwaardige dag. Samen met vader, moeder, broer, opa en oma ben ik naar Utrecht gegaan om daar mijn bul in ontvangst te nemen. Eigenlijk hecht ik niet zo aan dat soort dingen, ik zou er geen probleem mee hebben om dat papiertje gewoon op het secretariaat af te halen, maar het was toch wel aardig. Vooral mijn opa en oma waren helemaal in de wolken.

We kwamen maar net op tijd, want ik had mijn familie eerst naar de verkeerde zaal gedirigeerd. Vijf minuten voor tijd vulde de hal voor die zaal zich met allerlei studenten die er niet uitzagen alsof ze een diploma-uitreiking gingen bezoeken. Toen ik nog eens goed keek, zag ik dat we aan het verkeerde adres waren. Deze studenten kwamen in die zaal gewoon een college volgen. Wij moesten ergens anders zijn. Gelukkig was het niet ver, en de plechtigheid was nog niet begonnen toen wij binnenkwamen.

Er waren zeven afgestudeerden. Twee van hen kregen hun bachelor diploma en de anderen hun doctoraal diploma. Gelukkig waren het er niet veel meer, want dan wordt zo'n uitreiking eindeloos. De meeste docenten Muziekwetenschap waren aanwezig. Dat was wel leuk. Het is een kleine opleiding, je kent elkaar dus al snel. Van mijn mede-nieuwbakken alumni kende ik dus ook de meeste wel. Iedereen kreeg een toespraakje van zijn of haar begeleider.
Aan het eind van de rit stond ik echter zonder bul buiten. Een of andere tiepmiep van het secretariaat had vergeten de vermelding 'cum laude' op de bul te vermelden, zodat er een nieuwe gemaakt moest worden. Dat kon natuurlijk niet ter plekke. Dat was wel jammer, want nu kon de handtekening niet 'en plein publique' gezet worden. Maar de symbolische waarde van de bijeenkomst maakte dit wel goed. Nu moet ik binnenkort toch nog langs het secretariaat om een goede versie van het document op te halen.

Na afloop hebben we thuis nog een lekker maal verorberd, waarna ieder weer zijns weegs ging. Voor mij betekende dat een avondje cantorij-repetitie, en daarna een bezoekje aan Pleun, waar ik tot mijn vreugde ook Santaarnpaal aantrof. Twee biertjes, een sigaar en een filmpje verder kon ik van mijn nachtrust gaan genieten.

Vanavond was ook weer een goed gevulde avond. Kerkenraadsvergadering. Het moderamen had een geheel nieuwe structuur voor de kerkenraad voorgekookt. Er zijn een aantal taakgroepen in het leven geroepen, ieder bestaande uit twee kerkenraadsleden, die zich elk met een onderdeel van de gemeente gaan bezighouden: jongerenwerk, evangelisatie, eredienst, ouderenwerk, diaconaat, kerkvoogdij, etc. Uit elk van deze tweetallen maakt steeds één kerkenraadslid deel uit van de zogenaamde "kleine kerkenraad", terwijl de voltallige vergadering ambtsdragers nu "grote kerkenraad" is gaan heten. Verandering van spijs doet eten, zullen we maar zeggen.

Vanavond zijn in enkele verkiezingsronden de poppetjes op de plaatsen gezet. Voor mij betekent het dat ik samen met broeder K. de taakgroep 'eredienst' vorm, en dat ik in de kleine kerkenraad zitting ga nemen. Keerzijde is dus dat ik meer moet gaan vergaderen dan tot nu toe het geval was. Bijna elke maand komen zowel de grote als de kleine kerkenraad samen. Dat betekent dat ik elke maand al twee donderdagavonden van de straat ben.
De taak die me toebedeeld is bevalt me wel. En ook naar de samenwerking met broeder K., zie ik uit.

Om kwart voor elf stonden we allemaal weer buiten. En voorlopig ga ik maar eens een nachtje slapen om al deze veranderingen eens goed tot me door te laten dringen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 21, 2005, 08:18:50 am »
Dat spel klinkt wel interessant. :D Kun je niet alle regels ervoor online zetten? ;)
[Prediker 7:29]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 21, 2005, 10:03:58 am »

quote:

Pulpeet schreef op 21 januari 2005 om 00:29:
Tijd voor een update. Er is wel weer wat te vermelden. :)

Die boerenkool met worst waar Pleun al eerder over schreef, heeft ook mijn slokdarm mogen passeren. Ik maak al vanaf het begin deel uit van de jongerenkring van onze gemeente, die die avond dus in Pleuns ouderlijk huis samenkwam. Pleun smeerde hem na het eten al snel, en met de achterblijvers hebben we onze kringavond gehouden.

Ik moest nog naar Santaarnpaal om een boek voor m'n werk op te halen, maar had eerlijk gezegd ook geen zin in een spel. Maar het eten was heel gezellig. d:)b

quote:

Woensdag was een gedenkwaardige dag. Samen met vader, moeder, broer, opa en oma ben ik naar Utrecht gegaan om daar mijn bul in ontvangst te nemen. Eigenlijk hecht ik niet zo aan dat soort dingen, ik zou er geen probleem mee hebben om dat papiertje gewoon op het secretariaat af te halen...

Ik heb m'n bul wel bij de administratie afgehaald. Niet echt feestelijk, maar ik had geen zin in die poppenkast.

quote:

Na afloop hebben we thuis nog een lekker maal verorberd, waarna ieder weer zijns weegs ging. Voor mij betekende dat een avondje cantorij-repetitie, en daarna een bezoekje aan Pleun, waar ik tot mijn vreugde ook Santaarnpaal aantrof. Twee biertjes, een sigaar en een filmpje verder kon ik van mijn nachtrust gaan genieten.
Die woensdagavondjes zijn een soort oase, midden in de jachtige week.  :D The Bourne Supremacy was minstens even vermakelijk als The Bourne Identity. Hoofdpersoon Jason Bourne is het prototype van een held uit een thriller: slim, vindingrijk, koelbloedig en niet kapot te krijgen. Vroeger heb ik aardig wat boeken van Alistair MacLean gelezen. Daarin voldoen de hoofdpersonen ook allemaal aan de 'Bourne-criteria.' De held loopt natuurlijk butsen en builen op, in het ergste geval wordt hem een tand uit de mond gemept, maar uiteindelijk delven de slechteriken altijd het onderspit. En met een beetje geluk houdt de held nog een meisje aan het avontuur over ook.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 21, 2005, 10:39:56 am »

quote:

Marloes schreef op 21 januari 2005 om 08:18:
Dat spel klinkt wel interessant. :D Kun je niet alle regels ervoor online zetten? ;)
Ik vind het ook heel leuk! Open er een topic over met alle regels en hoe de kaarten eruit moeten zien enzo. Lijkt me echt cool!
Bombus terrestris Reginae

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 21, 2005, 11:42:20 am »

quote:

zidane schreef op 21 januari 2005 om 00:11:
Hey Pleun,

Brand in Vlaardingen zag ik op tv. Toch niet bij jou in de buurt??
O ja, das waar ook, m'n flat is afgebrand. Was op de bank in slaap gevallen en toen ik wakker werd stond-ie in de fik.  :+

Doornroosje

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 21, 2005, 01:26:24 pm »
Ik dacht: laat ik hier maar weer eens virtueel komen aanwaaien, uit het Sprookjesbos word ik momenteel door AVee en mijn teerbeminde huisgenote weggepest...  :'(  Roodkapje is weer eens in haar agressieve fase.
...Val ik hier meteen met mijn neus in de boter! Bijval aan Marloes en Bumblebee: publiceren dat spel!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2005, 01:27:59 pm door Doornroosje »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 21, 2005, 02:02:24 pm »
'k zal de maker van het spel eens polsen. :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 21, 2005, 10:38:41 pm »
Niet veel te melden over de afgelopen dagen. Zoals gezegd is het nog niet druk in Dordrecht, maar dat komt nog wel als de mensen het Loket weten te vinden. Veel telefoontjes zijn nu afkomstig uit andere regio's. Als er in Rotterdam bijvoorbeeld even niemand bereikbaar is, kunnen clienten ervoor kiezen te worden doorverbonden naar een ander Loket. Ik merk dan dat het een voordeel is dat ik op meerdere locaties heb gewerkt, omdat ik de collega's er ken en mensen precies uit kan leggen hoe ze er moeten komen.

De locatie in Dordrecht is ideaal, recht tegenover het station. Het is een vrijstaand gebouwtje, wat gisteren goed was te merken toen de wind eromheen gierde. Veel bijzondere verhalen heb ik nog niet gehoord. Gisteren was er een Joegoslavische vrouw aan de balie met een kennis. Ze moet voor de kantonrechter verschijnen vanwege een onbewust opgelopen huurachterstand. Onbewust, omdat de huur van de vrouw iedere maand automatisch wordt betaald door de sociale dienst. Ik belde naar de sociale dienst en de deurwaarder en beantwoordde geduldig alle vragen van de mensen, maar ze waren met geen stok weg te krijgen. Dat ging op den duur wel een beetje vervelen, ook omdat de man niet bepaald naar lentebloesem geurde. Ik heb gedaan wat ik kon, maar sommige mensen verwachten dat je hun problemen kan wegtoveren. Dat lukt niet altijd natuurlijk.

Hoewel ik een beetje een afkeer heb van al die creatiefloze docusoaps (het zal wel lekker goedkoop zijn om te maken), bedacht ik me dat mijn werk eigenlijk ook wel ideaal is voor een docusoap. Het zou goed zijn voor de bekendheid van het Loket. Bovendien wordt het hoog tijd dat ik beroemd word.

In een weblog hoor je af en toe het nieuws te bespreken, maar hoewel ik iedere dag de krant lees heb ik daar niet veel zin in. Misschien is het een vorm van relativeren of gewoon onverschilligheid, maar de waan van de dag interesseert me niet zo. Nu is er weer een hoop heisa over een tasjesdief die is doodgereden. Tsja, je moet ook geen tasje stelen, denk ik dan. De meeste mensen kennen wel het gevoel van woede wanneer je merkt dat er iets van je is gepikt (zoals een fiets). In een dergelijke vlaag is de vrouw kennelijk achter de boefjes aangereden, met het tragische ongeluk als gevolg. Niet iets om je erg over op te winden is mijn mening.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2005, 01:30:18 pm door Pleun »