Auteur Topic: Verootmoediging en vernieuwing  (gelezen 817 keer)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Verootmoediging en vernieuwing
« Gepost op: februari 25, 2003, 11:37:59 am »
De generale synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) roept de kerken op tot een periode van belijdenis van schuld, verootmoediging en verbondsvernieuwing. De reden is een aantal ernstige zaken die kerken en kerkleden treffen, oa:
1. toenemende echtscheidingen
2. seksueel misbruik in ambtelijke relaties
3. conflicten in gemeenten rondom leiderschap (losmaking predikanten)
4. onvrede in gemeenten bij liturgische vernieuwing
Ik zou er nog aan toe willen voegen het verschijnsel dat een aantal grote kerken in ontbinding zijn, vanwege verdeeldheid.
De synode vraag om de periode van de lijdensweken voor de verootmoediging en voornemen tot vernieuwing te gebruiken.

Wat vinden jullie hiervan? Zou je zelf gevolg willen geven aan die oproep? Hoe voer je dat dan uit?

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2003, 06:41:40 pm »
HarmW

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2003, 11:28:16 pm »
Dat vind ik nou nog eens een goed initiatief!
Laten we ons eens verootmoedigen ipv voortdurend te bakkeleien over bijzaken!
In onze gemeente is afgelopen zondag aan iedereen deze oproep uitgedeeld en wordt er de komende zondagen in de preken aandacht  aan besteed.

Laten we ons met elkaar vernederen voor God, zodat Hij verhoogd wordt!
Laten we onze zonden belijden en er mee afrekenen, zodat Hij meer kans krijgt ons leven en onze kerken te regeren!

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2003, 11:36:30 pm »
Mooie binnenkomer Anita   dát probeer ik ze nu al meer dan een week duidelijk te maken, onze zonden belijden.
Misschien willen ze naar jou wél luisteren, tenslotte ben jij een échte!  

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2003, 11:45:56 pm »
Misschien zijn de meeste vrijgemaakten wel te vergelijken met de "oudste zoon" terwijl men vergeet dat het uiteindelijk om het gedrag van de vader gaat. (NOFI)
Henri Nouwen heeft daar een heel mooi boekje over geschreven.
Even heel cru gesteld:
Vrijgemaakten ontkennen dat zij ook gedrag van de jongste zoon vertonen. (Ze zijn immers heilig opgevoed) Maar ze missen ook de ervaring en weten daardoor niet echt wat of het betekend om verloren te zijn.
Vrijgemaakten hebben niet door dat ze gedrag vertonen van de oudste zoon. (Ofwel vergeten te genieten van wat God hen nu geeft..)Dat komt omdat ze niet beseffen wat het betekend om echt gered te zijn.
Vrijgemaakten vergeten dat ze juist door het gedrag van de vader de meest positieve invloed kunnen hebben op hun omgeving. En daardoor nog het meest iets laten zien van Gods genade voor hen en anderen.

Persoonlijk denk ik dat veel vrijgemaakten het hun hemelse Vader knap moeilijk maken door overal maar weer barricades voor op te werken. Je daar voor verootmoedigen prima. En dat begint met zonden belijden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2003, 11:57:51 pm »
quote:
op 26 Feb 2003 23:36:30 schreef Wilhelmina:
Misschien willen ze naar jou wél luisteren, tenslotte ben jij een échte!  

Wilhelmina (sorry hoor, maar ik vind je eerste naam toch mooier)
Ik heb liever dat we naar God luisteren en zijn Stem proberen te verstaan!
Maar wat leuk dat je zo actief bezig bent hier! Je hebt me aangestoken!
Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24