Auteur Topic: Weblog van de THINKER  (gelezen 5643 keer)

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Gepost op: februari 25, 2003, 08:54:53 pm »
Lucht en leegte. Dat is het.
Gisteravond in m'n bed kon ik niet slapen. En lag dus wat te denken.
Ik moest denken aan dit forum.
Wat een drukte allemaal. Waar houden ze zich toch allemaal mee bezig....
Lucht en leegte. Druk maken over de kerk. Alsof wij als mensen daar veel invloed op hebben. Het is toch Zijn kerk... Waar bemoeien we ons mee. Hij zorgt er heus wel voor.
Zo nadenkend dacht ik: ik wil ook wel eens een weblog beginnen. Gewoon om m'n dagelijkse gedachten te uitten, te ordenen en, wie weet, te delen.
Maar dat delen hoeft niet eens. Ik ben een individu dat niet van mensen houdt. Ze kunnen me wat. Vandaag er al weer meer dan genoeg gezien.

Soms voel ik me zo moe van al die mensen. En toch boeien ze ook wel weer.
Maar waarom al die drukte. Al dat gediscusieer. Als je niet al moe bent, dan word je dat daar wel van.
Stop toch met dit forum. Waar leidt het toe? Volgens mij alleen maar tot heel veel onvrede. Want echte inhoudelijke discussies zijn er bijna niet. Dat kan ook niet op zo'n forum. Het is alleen maar spuien van meningen.

Tja en daar doe ik dan maar aan mee. Maar echt, reacties hoef ik niet. Heb alsjeblieft geen mening over wat ik schrijf. Het leidt toch tot niets.

Want: 'Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde blijft altoos staan'
Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd.

Peter

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2003, 08:59:48 pm »
Weet je wat? Je hebt helemaal gelijk. Ik gooi mijn computer nu het raam uit. Wie volgt?

Peter

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2003, 09:19:46 pm »

quote:

op 25 Feb 2003 20:54:53 schreef THINKER:
Lucht en leegte. Dat is het.
Stop toch met dit forum. Waar leidt het toe? Volgens mij alleen maar tot heel veel onvrede. Want echte inhoudelijke discussies zijn er bijna niet. Dat kan ook niet op zo'n forum. Het is alleen maar spuien van meningen.
Ach, wat kan het me ook schelen. Ik reageer lekker toch, ook al is het niets dan spuien van meningen en najagen van wind. Misschien wil THINKER in zijn weblog even ingaan op de volgende vraag:
- kwam Prediker tot niets verder dan alleen maar lucht en leegte?

de dromer

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2003, 11:18:37 pm »
Mag ik met je meedromen ? Thinker ? :z

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2003, 05:31:00 pm »
De zon komt op en de zon gaat onder en hijgend ijlt zij naar de plaats waar zij opkomt.

Ook de zon is dus aan lucht en leegte onderworpen.

Waartoe dient het leven? In ieder geval niet om alleen maar te discusieren.

Om lief te hebben misschien?

Hoe zou het zijn om op de Noordpool in een iglo te leven? Ver verwijderd van alle chaos. We zijn aan het doordraaien. We raken burn-out.

We = Nederland, West-Europa, VS, ed.

En ik? Hoe kan ik hier aan ontsnappen? Waarheen valt er te vluchten?

Jezus redt! Maar wanneer komt Hij?
Een nieuwe aarde lijkt me wel aangenaam. Geen chaos meer.

Tot die tijd hangt hier de geur van sleur.
De zon komt elke dag weer op, vanzelfsprekend.
Ik ga elke dag weer naar m'n werk, vanzelfsprekend.
Ik vrij met m'n partner, vanzelfsprekend.
Ik praat met mensen die ik tegenkom, vanzelfsprekend.

Is dit het leven?

de dromer

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2003, 05:54:07 pm »
o sinnerman where will you run to
all on that day

run to the mountain
the mountain wont hide you
run to the sea
the sea will not have you
run to your grave
the grave will not hold you
all on that day

see sinnerman
mountains are falling
sinnerman
the sea it rages
sinnerman
the grave will not hold you
all on that day
run to the lord
lord please hide me
run to the lord

sinnerman

Van het album "Folklore" van 16 Horsepower

http://tip.emusic.com/req...ca_OP12XAVQ/Sinnerman.m3u
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2003, 05:59:50 pm door de dromer »

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2003, 11:21:27 pm »

quote:

op 25 Feb 2003 21:19:46 schreef Peter:
op 25 Feb 2003 20:54:53 schreef THINKER:
Misschien wil THINKER in zijn weblog even ingaan op de volgende vraag:
- kwam Prediker tot niets verder dan alleen maar lucht en leegte?

Nu vooruit dan...

Prediker was een wijs man. Ik vermoed dat je doelt op het einde van Prediker? 'Vreest God en onderhoud zijn geboden'.
Maar dat neemt toch niet zijn eerdere woorden weg. En: hij begint niet met deze woorden. Hij begint met: om zich heen kijken. Met constateren.
Volgens mij doen we Prediker geen recht als we alleen z'n eindwoorden lezen.

Geldt dat ook niet voor het leven nu? We weten waar het heen gaat. Maar is het geen zaak om rond te kijken en te constateren hoe alles er aan toe is?
En als ik dat doe, dan rest mij niet veel meer dan zuchten. De aarde is aan vruchteloosheid onderworpen. Mijn eigen leven ook.

Als ik kijk naar m'n activiteiten. Waar leidt het allemaal toe? M'n inzet van jaren voor iets, en wanneer ik daaruit stap, is het zo weer vergeten. M'n eer aangetast?
Nee, de realiteit onder ogen zien. We kunnen niets ècht tot stand brengen.

De wijsheid van de prediker zat hem erin dat hij niet met een korte boodschap kwam. Hij had het leven goed door. En wellicht is dat m'n enige doel: proberen een klein stukje van het leven te begrijpen.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #7 Gepost op: februari 28, 2003, 09:03:00 am »
Bedankt Dromer voor de mooie tekst. Sinnerman. Werkelijk een prachtig lied van 16hp. Een van m'n favorieten.
De gedachte van Prediker die me vandaag bezig houd is de volgende:
"Toen ik terugkeek op alles wat ik had geprobeerd, leek het mij echter allemaal nutteloos. Het was weer een najagen van dromen en nergens was iets werkelijk waardevols te vinden"

Heeft het nut om terug te kijken? Of om ergens het nut van te bepalen? Wat is het nut van de dingen des levens. Geen? Alles najagen van wind?
En alle dromen die ik nog heb? Zal ik ze maar naast me neer leggen?

Wie kan bij de dag leven? Ik ken die mens niet. Ik zou willen dat ik het zou kunnen. Geen zorgen voor de dag van morgen.

Bij de dag leven is: niet acheruit en niet vooruit kijken. Puur op het moment leven.

O God, geef me wijsheid om m'n leven te kunnen leven.

thinker

de dromer

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2003, 01:55:11 am »
Life is what happens to you while you're busy making other plans.

John Lennon.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2003, 09:00:15 pm »
De weken van verootmoediging zijn begonnen. Ik volg daarin het bijbelleesrooster. Een indrukwekkend gedeelte uit Daniel gelezen. Kan ik echt iedereen aanraden.
Zeker ook wanneer ik op het forum lees dat sommigen twijfelen of ze wel aan een gezamenlijke verootmoediging willen meedoen.

Daniel bidt voor vergeving van zonden welke zijn zonden niet direct zijn. Het zijn de zonden van zijn volk, zijn koningen. Toch vraagt hij God om vergeving daarvoor. Laten we ook zo voor onze kerk bidden!!

Volgens mij is het echt essentieel dat we meer voor onze kerk bidden. En dan is het niet zo interessant tot welke kerk we behoren. Want overal waar mensen God willen dienen, maken ze Hem ook te schande. Ik vrees dat geen enkele gemeente daaraan ontkomt.

Zou al het gebed helpen? Bij Daniel in ieder geval wel. Jammer dat God soms zo ver weg lijkt.
Hierbij denk ik aan de opmerking in het boek Eclips van Adrian Verbree, waarin hij zegt dat hij niet met God spreekt, maar tegen hem spreekt. We krijgen geen reactie terug. Toch is 'spreken tegen' ook waardevol. Toch ben ik wel jaloers op mensen zoals Daniel die wel rechtstreeks antwoord leken te krijgen.

Thinker

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2003, 07:00:16 pm »
Tijdje weg geweest van het forum en dus ook van m'n eigen weblog. Druk, druk, druk. Ook ik helaas. En dan te weinig tijd om na te denken. Zou wel kluizenaar willen worden, of het klooster in.

Ben sinds deze week in de "MOVO TAPES" van A.F.TH begonnen. Overweeg om hierover een discussie te starten op dit forum. Eerst nog maar eens wat verder lezen. Ik heb nog niet echt een duidelijk oordeel.

Ik word wat zat van het kijken/luisteren naar het nieuws. Het hangt zo van oppervlakkigheid aan elkaar. Bagger gewoon. NL maakt zich druk om Idols.

Ik overweeg nog om te gaan demonstreren tegen oorlog met Iraq. Ik wil in ieder geval niet dat er in mijn naam oorlog wordt gevoerd. Is iedereen zich daar wel van bewust?

"Daarom kreeg ik een afkeer van het leven, want kwaad scheen mij het werk, dat onder de zon geschiedt: het is alles ijdelheid en najagen van wind."

Thinker

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2003, 11:33:32 am »
Wat een crap... :|
Probeer je nu intelligent over te komen?
Of wat is het doel van je topic ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2003, 04:02:48 pm »
Goed, ik kon het niet laten en heb zojuist toch gereageerd op twee onderwerpen.
Liever doe ik het niet, want echte goede discussies kan volgens mij niet echt via een forum. Dan maar liever een café.

Vanavond biduur voor gewas en arbeid. Lekker op een doordeweekse dag naar de kerk. Kan ik wel van genieten. Wat mij betreft houden we op zondag 1 dienst en door de week ook nog een keer. Dan wordt de zondag ook wat meer een echte rustdag.

Als ik naast m'n monitor kijk, het raam uit, zie ik een vogelnestje. Vorige week was daar nog volop activiteit. Nu is het al een paar dagen behoorlijk stil.
Vogels hebben nesten.... Maar waar zouden ze zijn? Omgekomen in het drukke verkeer? Een reden waarom J.J. Voskuis (van Het Bureau) zo tegen autos is; alle dode dieren die het oplevert. Zit wel wat in. Waar liggen prioriteiten. Waar willen we heen met Nederland. Kijk daar zouden ze het in de politiek eens over moeten hebben.

lonneke

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #13 Gepost op: maart 12, 2003, 11:30:21 pm »
hé thinker, neem eens een saunaatje.....kan ik je echt aanbevelen.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #14 Gepost op: maart 12, 2003, 11:39:10 pm »
Vanavond even geen kerk, gelukkig kan dat ook ´s middags.
Kun je met je kinderen bidden voor groei (letterlijken figuurlijk) en werk of bezigheid.
Voor ons geen gezeur over vogeltjes of zo.
Een duidelijk statement over vogelpest (iets wat in het nestje gespeeld heeft?) en consumeren. Wat kan die man preken.Kon ik het maar.
En daarna: eten en, zoals elke dag: in bad.
Klein begint, groot eindigt.
Elk zijn eigen badwatertje en relaxen.
Net als de sauna.
Heerlijk in je eigen cocon even ontdooien en genieten van het goede des levens (ja, ik neem bier of espresso mee in bad).

Tip twee:
Beroerd gehad?
GA IN BAD!
 ;)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #15 Gepost op: maart 18, 2003, 02:26:41 pm »

quote:

op 12 Mar 2003 16:02:48 schreef THINKER:
Als ik naast m'n monitor kijk, het raam uit, zie ik een vogelnestje. Vorige week was daar nog volop activiteit. Nu is het al een paar dagen behoorlijk stil.
Vogels hebben nesten.... Maar waar zouden ze zijn? Omgekomen in het drukke verkeer? Een reden waarom J.J. Voskuis (van Het Bureau) zo tegen autos is; alle dode dieren die het oplevert. Zit wel wat in. Waar liggen prioriteiten. Waar willen we heen met Nederland. Kijk daar zouden ze het in de politiek eens over moeten hebben.
Hey Thinker, niet zo somberen joh. 't is lekker weer buiten, hoor de vogeltjes eens fluiten! Mussen zullen het wel niet zijn, want daarvan zijn er niet zoveel meer in ons landje, maar ik hoor wel degelijk het vrolijke getjilp van kleine gevederde wezentjes. De lente komt eraan!  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #16 Gepost op: maart 18, 2003, 03:46:04 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 14:26:41 schreef Pleun:

Hey Thinker, niet zo somberen joh. 't is lekker weer buiten, hoor de vogeltjes eens fluiten! Mussen zullen het wel niet zijn, want daarvan zijn er niet zoveel meer in ons landje, maar ik hoor wel degelijk het vrolijke getjilp van kleine gevederde wezentjes. De lente komt eraan!  :)
Ja het is echt lekker buiten  :) nog ff en we kunnen weer heerlijk op het balkon zitten met een boekje en een pilsje.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #17 Gepost op: maart 21, 2003, 12:22:53 pm »
Is het leven vol moeite en pijn ?
Denk dan eens aan de dag van morgen, die zou best mooi kunnen zijn...

:|
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #18 Gepost op: maart 31, 2003, 07:48:57 pm »
Is het toevallig dat de bijbelboeken Prediker en Hooglied bij elkaar staan?
Om vanuit de realistische kijk van de Prediker over te kunnen stappen naar het mooie leven van de liefde?

Van het zuchten onder de druk van het leven, naar het zuchten van genot om je geliefde. Wie zucht er nog om beide? Dat is het leven op deze aarde.

De zucht van het leven en de zucht van de liefde. Misschien kan ik wel niet zonder deze twee. Horen ze dan bij elkaar?
De één maakt me moe, de ander geeft me energie. Liefde is m'n enige energiebron. Liefde van Jezus, m'n vrouw en 1 stel vrienden. En de rest is ijdelheid; kan ik zonder.

Zie, gij zijt schoon, mijn liefste,
o, gij zijt schoon.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #19 Gepost op: maart 31, 2003, 08:16:33 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 19:48:57 schreef THINKER:
De één maakt me moe, de ander geeft me energie. Liefde is m'n enige energiebron. Liefde van Jezus, m'n vrouw en 1 stel vrienden. En de rest is ijdelheid; kan ik zonder.
staat er niet ergens in Filipenzen: "alles is voor mij vuilnis geworden, want ik heb Christus leren kennen"
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #20 Gepost op: april 07, 2003, 12:46:11 am »
Ik denk:

* waarom lach ik terwijl ik niet vrolijk ben
* waarom bid ik terwijl ik geen behoefte heb aan contact met God
* waarom heb ik contact met mensen terwijl ik alleen wil zijn
* waarom werk ik wanneer werken niet leuk meer is

Alleen maar aangepast gedrag. En langzaamaan ga ik daarmee stoppen. Dus dan lach ik niet mee waneer anderen wel lachen; en ik bid niet wanneer ik daar geen zin in heb.

Rustig aan probeer ik mezelf te worden. En al was het zo dat alleen God me nog maar zou accepteren, het zal goed zijn. Inderdaad, meer heb ik niet nodig / hoop ik niet nodig te hebben. (want ik ben er nog niet.)
Maar ook hierin: alle rust en tijd nemen. Ik heb een eeuwigheid de tijd! Een eeuwigheid de tijd om mezelf te worden. Om God te zoeken en te leren kennen. Zoeken en zelf gevonden worden.

In de eeuwigheid bestaat geen tijdverspilling. Dus ik heb de tijd.

Een tijd om.... en een tijd om....

Ik ben geboren
Voor het leven
Ik ben gemaakt
Voor het geluk
Al moet ik
Duizend jaren wachten
Ik heb de tijd
Ik heb geduld

van:
Stef Bos, cd Zien
Ik bestond, ik besta

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #21 Gepost op: april 07, 2003, 12:53:46 pm »
Heb je inmiddels 'De Movo Tapes' van A.F. Th. al uit Thinker en zo ja, wat vond je ervan?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

lonneke

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #22 Gepost op: april 10, 2003, 10:08:00 am »
Ik heb  ook jarenlang geworsteld met het gevoel dat alles ijdelheid was. Ik kon niet eens meer genieten van op vakantie gaan. Het leven was zwaar en niet echt aantrekkelijk.
Nu jaren later besef ik dat het leven niet alleen maar ijdelheid is. Een mens is bezig om te leren, zichzelf te ontplooien, God heeft je gaven en talenten gegeven. Het is een opdracht  om deze te vermeerderen. Stop ze niet in de grond maar vermeerder je gaven en talenten en bewaar ze als hemelse schatten.
Natuurlijk kun je wel genieten van alles wat God heeft geschapen. Maar je kunt niet genieten als je ten diepste gewoon niet gelukkig bent.
Ik heb ervoor gekozen om mijzelf niet langer te verloochenen. Je mag als mens voor jezelf kiezen, je hoeft jezelf niet voor te liegen.  
Ik leef zoals ik dat wil en als anderen dat niet aan staat dan is dat jammer. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid, zijn eigen vrijheid. Maar ik stel mijn grenzen, en een ander heeft dat maar te respecteren.

Voor mij is liefde ook het belangrijkste.
Als baby werd ik al geboren in een gebroken gezin, mijn kinder-en jeugdjaren waren vol negativiteit, mijn huwelijk ook. Waarschijnlijk moest ik het allemaal meemaken om zo ver te komen. Wat leven er veel mensen in negativiteit zeg...!
Ik zie het dagelijks om me heen. Mensen die chagerijnig kijken. Mensen die gewoon niet goed in hun vel zitten. Mensen die niet genieten. De wereld is er vol van. Gewoonweg omdat ze ten diepste niet gelukkig zijn. Omdat ze zich er niet 100% voor inzetten om toch echt gelukkig te worden.....
Wil je als mens tot bestemming komen, zoals God het heeft bedoeld, dan zul je ooit aankomen in een oase van liefde, de hemel op aarde, maar daar moet je wel voor knokken. Die weg is niet gemakkelijk maar wel haalbaar. Zelfkennis is de sleutel naar het geluk..

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #23 Gepost op: april 14, 2003, 09:57:01 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 12:53:46 schreef Pleun:
Heb je inmiddels 'De Movo Tapes' van A.F. Th. al uit Thinker en zo ja, wat vond je ervan?

Helaas ontbreekt me op het moment de tijd een beetje. Ben zo op bladzijde 270 en heb dus nog wel even te gaan. Lijkt me boeiend op t.z.t. een aparte topic over te openen. Als er liefhebbers zijn: ga gerust je gang en wacht niet op mij.

In voorbereiding op Goede Vrijdag

Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen,
Sehet - Wen? - den Bräutigam,
Seht ihn - Wie? - als wie ein Lamm!
O Lamm Gottes, unschuldig
Am Stamm des Kreuzes geschlachtet,
Sehet, - Was? - seht die Geduld,
Allzeit erfunden geduldig,
Wiewohl du warest verachtet.
Seht - Wohin? - auf unsre Schuld;
All Sünd hast du getragen,
Sonst müßten wir verzagen.
Sehet ihn aus Lieb und Huld
Holz zum Kreuze selber tragen!
Erbarm dich unser, o Jesu !

Wat heeft Jezus diep voor mijn zonden geleden. En het enige wat ik kan doen is:

Sehet, Jesus hat die Hand,
Uns zu fassen, ausgespannt,
Kommt! - Wohin? - in Jesu Armen
Sucht Erlösung, nehmt Erbarmen,
Suchet! - Wo? - in Jesu Armen.
Lebet, sterbet, ruhet hier,
Ihr verlass'nen Küchlein ihr,
Bleibet - Wo? - in Jesu Armen.

BWV 244

Pulpeet

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #24 Gepost op: april 14, 2003, 10:06:36 pm »
Ich bin's, ich sollte büssen,
An Händen und an Füssen
Gebunden in der Höll';
Die Geisseln und die Banden
Und was du ausgestanden,
Das hat verdienet meine Seel'

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #25 Gepost op: april 15, 2003, 12:10:24 am »
quote:
op 10 Apr 2003 10:08:00 schreef lonneke:
Ik heb  ook jarenlang geworsteld met het gevoel dat alles ijdelheid was. Ik kon niet eens meer genieten van op vakantie gaan. Het leven was zwaar en niet echt aantrekkelijk.
Nu jaren later besef ik dat het leven niet alleen maar ijdelheid is. Een mens is bezig om te leren, zichzelf te ontplooien, God heeft je gaven en talenten gegeven. Het is een opdracht  om deze te vermeerderen. Stop ze niet in de grond maar vermeerder je gaven en talenten en bewaar ze als hemelse schatten.
Natuurlijk kun je wel genieten van alles wat God heeft geschapen. Maar je kunt niet genieten als je ten diepste gewoon niet gelukkig bent.
Ik heb ervoor gekozen om mijzelf niet langer te verloochenen. Je mag als mens voor jezelf kiezen, je hoeft jezelf niet voor te liegen.  
Ik leef zoals ik dat wil en als anderen dat niet aan staat dan is dat jammer. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid, zijn eigen vrijheid. Maar ik stel mijn grenzen, en een ander heeft dat maar te respecteren.

Schrijf je dit alles nu vanwege mijn onderschrift? Dat is niet serieus bedoeld hoor. Er is een hoop ijdelheid in de wereld, maar ik zie dat niet als een probleem. Zelf ben ik vrij calvinistisch opgevoed, maar ik ben van mening dat we best mogen genieten van de mooie dingen in ons leven. Of die dingen 'ijdelheid' zijn, daar maak ik me geen seconde druk over.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #26 Gepost op: april 25, 2003, 02:22:54 pm »
Thinker reageert niet echt vaak.

Zijn er geen andere mensen die een weblog willen beginnen, ik vind die van izzewizze iig wel leuk om te lezen altijd.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #27 Gepost op: april 25, 2003, 07:05:51 pm »
Thinker vindt van zichzelf dat 'ie het te druk heeft.
Te druk om zich bezig te houden met wat hem bezig houdt.

Meer tijd om gewoon over het leven na te denken zou erg prettig zijn. Maar misschien ben ik wel gewoon moe van het leven. Oh, niet depressief hoor, maar het leven zoals iedereen het leeft een beetje beu. God geeft geen doel in het leven, behalve dan voor Hem te leven. Op zich ook best wel heel wat, maar concreet is het niet echt te maken. Ok elke dag met Hem leven enzo. Maar concrete invulling over hoe ik m'n leven kan inrichten geeft Hij niet.

Daar leg ik me dan maar bij neer denk ik. Veel meer valt er ook niet te doen. Maar hopen blijf ik wel. Hopen tegen beter weten in misschien?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #28 Gepost op: april 25, 2003, 08:17:54 pm »
quote:
op 25 Apr 2003 19:05:51 schreef THINKER:
Thinker vindt van zichzelf dat 'ie het te druk heeft.
Te druk om zich bezig te houden met wat hem bezig houdt.

Wat houd je bezig dan?

quote:
Meer tijd om gewoon over het leven na te denken zou erg prettig zijn. Maar misschien ben ik wel gewoon moe van het leven. Oh, niet depressief hoor, maar het leven zoals iedereen het leeft een beetje beu. God geeft geen doel in het leven, behalve dan voor Hem te leven. Op zich ook best wel heel wat, maar concreet is het niet echt te maken. Ok elke dag met Hem leven enzo. Maar concrete invulling over hoe ik m'n leven kan inrichten geeft Hij niet.

Ik denk dat er wel meer mensen zijn die worstelen met de vraag wat het doel in hun leven is. Op zich snap ik je wel. Het leven van alledag kabbelt voort, maar wat van alles wat we doen en wat ons bezig houdt, is op lange termijn nu echt zinvol? Weinig denk ik. Most of the energy we spend is like a footstep on moving sand.

Ik weet verder niet wat je interesses zijn, maar theologie of filosofie lijkt me wel wat voor jou. Het leven van alledag is onvermijdelijk (of je moet het klooster ingaan), maar daarnaast kan je je toch verdiepen in dingen die belangrijk voor je zijn?

quote:
Daar leg ik me dan maar bij neer denk ik. Veel meer valt er ook niet te doen. Maar hopen blijf ik wel. Hopen tegen beter weten in misschien?

Hopen, bidden en gewoon wat doen. Alleen nadenken heeft geen zin denk ik.

vaneccles

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #29 Gepost op: april 26, 2003, 09:43:43 pm »
Waartoe dient het leven?
Zucht..Als je God erbuiten laat is nadenken over dit onderwerp inderdaad het najagen van wind.Op zoon manier klinkt het een beetje buddhistisch.Om niet te
zeggen nihilistisch.Paf,daar staat het toch!.

Waartoe dient het(gegeven)leven?
Mag ik er even een plattitude tegenaan gooien?
Het leven dient om God eer te bewijzen.Uit dank....

Pas een beetje uit met je interpretaties van boeken als Prediker en meet je alsje-
blieft niet het beeld aan van de teleurgestelde existentialistische denker,Thinker.
't Is dat ik op zoon jonge leeftijd niet wil worden uitgemaakt voor een ouwe l*l,
maar het kwam serieus in me op je even over de knie te leggen na het (jouw) ge-
lezene in me op te hebben genomen.

vaneccles

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #30 Gepost op: april 27, 2003, 09:05:03 pm »
Wat ik natuurlijk weer te laat ge-edit had,zodat de betaal-pc het opgaf aan het
einde van het ingeworpene:

"Indien iemand van u in wijsheid tekort schiet,dan bidde Hij God daarom,die aan al-
len geeft,eenvoudigweg en zonder verwijt;en zij zal hem gegeven worden.
Maar hij moet bidden in geloof,in geen enkel opzicht twijfelende,want wie twijfelt,
gelijkt op een golf der zee,die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt.
Want zulk een mens moet niet menen,dat hij iets van de Here zal ontvangen,inner-
lijk verdeeld als hij is,ongestadig op al zijn wegen."-Jac.1:5,6

Die verwijzing,Jac.1:5,had mijn oma (een uit de tijd dat mensen nog "godvruchtig"
genoemd werden ),in de zakbijbel geschreven die ik van haar en mijn opa voor
mijn zestiende verjaardag had gekregen.
Destijds nam ik niet eens de moeite het te lezen.Nu,zoon 10 jaar later,is het reden
te meer de Here te danken!
Hoop dat het jou ook zoo zal vergaan!
Behouden vaart!Van.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #31 Gepost op: april 29, 2003, 08:53:20 pm »
Vandaag in de auto beviel me een gevoel van heimwee.

Vroeger als kind had ik dat sterk wanneer we van het vakantieadres terug naar huis gingen. Het gevoel van heimwee begon al een paar dagen voor vertrek. Voor de laatste keer naar het zwembad, voor de laatste keer stokbrood halen bij de campingwinkel, voor de laatste keer het loopje richting het toilet, voor de laatste keer op het toilet. Van alles afscheid nemen. En met een hunkerend hartje in de auto.

Vandaag dus weer. En ik besef dat dit gevoel van heimwee al een lange tijd bij me is. En al rijdend door het mooie voorjaar besefte ik ook waarnaar ik heimwee heb. Ik heb heimwee naar het eeuwig leven. Leven in vrede met God/m'n omgeving/mezelf. Eeuwige lente. Altijd vruchtbaar. Heerlijke rust.

Troostend heimwee is het.

vaneccles

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #32 Gepost op: mei 06, 2003, 08:04:02 pm »
Hey there..cheer up a little.
Waarom vraag je God niet om vrede met hem/je omgeving/jezelf?Al was het
maar een klein beetje meer..
Regards,Van.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #33 Gepost op: mei 15, 2003, 10:31:33 pm »
Hoe dieper mijn vrede met God, hoe groter ook mijn verlangen in vrede te leven. En dat is veelal niet op deze aarde.

Maar even wat anders: Stef Bos komt op 19 mei met een nieuwe CD uit. De teksten zijn al op de website te bekijken: stefbos.nl

Van die website de volgende zeer aansprekende tekst.

De Optocht
tekst en muziek: Stef Bos

Ik zie de jaren
Als een optocht
Voor mijn ogen
Langs me gaan
Ik zie het vallen
Van de muur
De eerste mannen
Op de maan

Ik hoor mezelf
Met overtuiging
Schreeuwen dat het
Stil moet zijn
Ik zie de toekomst
In de verte
De oude man
Komt dichterbij

Ik zie de lucht in lichterlaaie
Ik zie de ondergaande zon
Ik zie de kolken
In de loop van de rivier

Ik hoor de stilte die kon vallen
In de hoofdstraat van het dorp
Op een zomeravond
Ergens ver van hier

En de wereld draait
En draait maar door
Niemand weet
Waarheen

Niemand weet
Waarvoor

Ik zie de liefde
In mijn leven
Ik zie het vuur
Dat is gedoofd
Ik zie wat ik
Heb gegeven
Ik weet ook

Wat ik heb beloofd

Ik zie de hel
Ik zie de hemel
Ik zie de duivel
Ik zie God
Zie de verwarring
Van de man
Die heeft gevonden
Wat hij zocht

Ik zie een lange rij van mensen
Tot ver in de verleden tijd
Ik hoor ze denken,hoor ze praten
En ik hoor een deel van mij

Ik zie de vrouw
Die om zich heen kijkt
En besluit om stil te staan
Omdat zij twijfelt aan de richting
Die de optocht in wil slaan

Want de wereld draait
En draait maar door
Niemand weet
Waarheen
Niemand weet
Waarvoor

En de optocht
Blijft maar doorgaan
Want er is altijd
Land in zicht
Ik zie de denker
In het donker
Ik zie de spreker
In het licht

Ik zie de onmacht
En verwarring
Achteraan daar
In de rij
Waar de dood
Altijd zijn slag slaat
Waar soms iemand
Achter blijft

Ik zie de
Vastberaden eenling
Die zich door
De massa wringt
Hij wil niet mee
Met de vooruitgang
Dus hij gaat
Er tegenin

Zoals de man
Die het gevecht zoekt
Met de molens
In de wind
Die de hemel
Blijft bestormen
Al wordt hij door
De zon verblindt

Ik zie mezelf
Als een van velen
In de stoet
Ten onder gaan
Maar iemand neemt
De fakkel over
En begint
Van voor af aan

Als hij verder gaat
En eindigt
Waar nog niemand
Is geweest
Dan is alles
Niet voor niets
Geweest

Want de wereld draait
En draait maar door
Niemand weet
Waarheen
Niemand weet
Waarvoor

vaneccles

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #34 Gepost op: mei 17, 2003, 11:59:09 am »
"..Ik zie de denker in het donker.."
...tsja.'nuff said,eigenlijk.

"..Ik zie de spreker in het licht.."

Quasi-poezie,poezie om de poezie,niets meer en niets minder.
Woorden die je als een molensteen om de nek hangen en je doen verlangen naar
een afscheid van je 'troubles' ,'for all the wrong reasons'.
Denk hier eens over na Thinker: hoe komt het dat je zoo zwaarmoedig bent,ter-
wijl je de grootste gave van allemaal hebt?a),en b):hoe komt het dat,in al die be-
spiegelingen van jou,jij het centrum van de kosmos bent?Zou dat gegeven mis-
schien kunnen bijdragen aan je 'niet-zoo-luchthartigheid'?

Ik zou willen voorstellen de naam Thinker te droppen,en er van te maken:
Turner.Ja,ik doop u : Turner,en ik wens u een behouden vaart.
Regards,Van.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #35 Gepost op: mei 20, 2003, 10:36:42 pm »
Een tijdje terug vroeg Pleun me wat me zoals bezig houd.

Voor vandaag en gisteren is dat de geestelijke pijn bij mensen die ik tegenkom. Niet zomaar de 'gebrokenheid van het leven', maar gebroken mensen in het leven. Mensen met geheimen, mensen met wonden. Pijn die niet onder woorden te brengen is en met geen gevoel te uitten. Soms alleen maar met de wens om niet meer te leven.
Dan komt voor mij de wereld die in barensnood is heel dichtbij. Hoeveel weeën nog? Dan is het niet zo dat ik daar zelf erg somber door word. Dit itt wat sommigen bij het lezen van m'n weblog wellicht denken op te merken.

Het enige wat ik wil is zoeken. Proberen het leven, ook in de moeilijke zaken, enigszins te vatten. Wetend dat ik daar toch niet uit zal komen. Een zoeken om het zoeken misschien. Wellicht dat Stef Bos me daarom wel zo aanspreekt. Zoeken zonder al te veel antwoorden omdat zoveel antwoorden zonder echte grond zijn.

En de pijn? Hoe mooi zou het zijn wanneer zij zou accepteren dat ze pijn heeft. Of tenminste accepteren dat ze het niet kan accepteren. Mijn God geeft ze dat!

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #36 Gepost op: mei 26, 2003, 10:36:46 pm »
"Daarna keek ik naar alle verdrukking en verdriet op aarde; de tranen van de onderdrukten, die niemand hebben om hen te helpen, terwijl hun onderdrukkers machtige bondgenoten hebben. Ik kwam tot de slotsom dat de doden beter af zijn dan de levenden. En het beste af zijn zij, die nooit werden geboren en al het kwaad en onrecht op aarde niet zullen zien."

Waar zijn de sociale christenen gebleven? Zijn ze er ooit geweest? Nederland wordt naar de knoppen geholpen en wat doe ik; wat doen de christenen? Ik mis een plek waar ik als christen m'n protest kan laten horen. Minima worden nog meer uitgeknepen. Zorg wordt als maar minder.

En er is niemand die protesteerd. Hooguit nog wat in de linkse hoek bij de vakbewegingen. Maar ik mis de roep vanuit het evangelie dat we zorg hebben te dragen voor de mensen die het moeilijk hebben. In eigen land en in de wereld. De mensen die zelf zo weinig in te brengen hebben krijgen nog minder.

Een oplossing? Een zoeken naar medestanders wellicht. En een tip: in een zoekmachine de termen: 'Goudzwaard', 'economie' en 'genoeg' intypen en een overvloed van een praktisch-christelijk-sociaal gedachtengoed.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #37 Gepost op: mei 29, 2003, 01:58:32 pm »
Even een tijdje geen weblog de komende 3 weken. Ga op vakantie.....

Heerlijk met z'n tweeën weg. Alleen nog maar tijd voor elkaar....

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #38 Gepost op: juli 02, 2003, 06:34:55 pm »
Vakantie zit er weer op. Zoals ik vorige keer schreef: Heerlijk om alleen nog maar aandacht te hebben voor elkaar. Bijzonder weinig contact met anderen. Geweldig om te merken dat we ons niet gingen vervelen met elkaar. In tegendeel......

Lastig om dit, thuis en weer aan het werk, vol te houden. De 'sleur' van het dagelijks leven.

"De woorden van een wijze man zijn als sporen van een ruiter, die een paard tot aktie aanzetten. Zij bevatten grote waarheden. Studenten die zich de leerstof van hun leraren eigen maken, zijn verstandig."
Dus in septemer ga 'k maar eens met een studie filosofie starten. Leren denken lijkt me een echte uitdaging.

Sarah

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #39 Gepost op: juli 05, 2003, 10:19:28 am »
Hey Thinker, mooie weblog al komt het soms over alsof je echt bij de pakken neer gaat zitten. Lijden maakt je los van t materiële op aarde en dat is het mooie aan lijden, het maakt je ook op 1 of andere manier afhankelijk van God.
Maar ik weet niet of het goed is om hierin te blijven hangen, dat gevoel van troost te koesteren, en daardoor jezelf constant over te geven of terug t storten in een bepaalde gedachtegang. Maargoed ik weet ook niet of ik gelijk heb natuurlijk

Sinnerman is een prachtig nummer, en Stef Bos heeft een mooie stem. Ik vind zijn nummers niet écht diepgaand ofzo. Maargoed kan natuurlijk aan mij liggen.
Stef Bos woont naast mijn tante, en is volgens mij erg gereformeerd opgevoed wat hem heeft doen afzetten tegen het geloof.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Dabrow-waus

• Principes dienen pragmatisch t
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #40 Gepost op: juli 05, 2003, 12:19:40 pm »
Hallo Thinker,

Er zitten een heleboel herkenbare dingen in je verhalen. Ik ben zelf een paar jaar bezig geweest logica in het leven te vinden: Waarom communiceren mensen? Kennis is onvolledig, weten onvolmaakt en een gedachte nooit volledig onder woorden te brengen. Als dat al lukt wordt het door een ander geinterpreteerd, dus waarom? Waarom vertrouwen mensen elkaar? Wie is God? Wat is God? Wat is de relatie tussen God en de wereld? Waarom vertrouwen mensen elkaar? Om even een greep uit de doos te doen.

Ik heb wel wat antwoorden gevonden. Misschien heb je er iets aan.
De enige logica die ik tot dusverre gevonden heb is liefde. Zowel de liefde tussen mensen als tussen man en vrouw als drijfveer voor communicatie en de basis voor vertrouwen. Het grappige is dat ik hier niet via de Bijbel bij aan ben gekomen, maar de Bijbel er volledig consistent mee bleek te zijn. Hier en daar wat nuance-verschillen, verder niets.
Om een lang verhaal kort te maken: Alles in het leven is gebaseerd op evenwichten. Uitgezonderd de liefde. Deze moet volledig, onvoorwaardelijk en volmaakt zijn. Volmaakte liefde heb ik alleen nog nergens gevonden. Hoop doet leven, rustig doorgaan dus.
Mijn zienswijze op het leven en relaties is als volgt:
Vertrouw geen mens, want er is geen mens op wie je niet af zal knappen en geen mens die je niet zal bedonderen. Uiteindelijk sta je alleen. Daartegen geldt als argument dat mensen het over het algemeen niet rot bedoelen. Met deze zienswijze schop je de deur hard dicht. Het tegenwicht wordt gevormd door Vertrouw iedereen, weet dat je je kwetsbaar opstelt, anders doe je mensen geen recht. Hoop op alles, maar verwacht niets.
Met dit in het achterhoofd zijn mensen best grappig. Dan is er nog het gat tussen hart en verstand. Leven moet je eigenlijk zonder je verstand doen. Gewoon doen. Doen zoals Jezus zei: Doe een ander datgene, wat jij graag zou willen dat de ander voor jou zou doen. Practisch inderdaad wat lastig, maar wel het doel. Met zonder verstand bedoel ik dat je de zaak logisch moet bekijken om te kijken wat nodig is, maar je niet moet laten weerhouden door practische (mogelijke) problemen. Als jij denkt dat iets nodig is, dan is het nodig. Gewoon doen.
De lol van het geheel is dat je het niet fout kunt doen. Elke keuze sluit andere keuzes uit, maar omdat de omstandigheden nooit meer hetzelfde kunnen zijn (tijd schrijdt voort) kun je ook nooit weten of een andere keuze beter ware geweest. Doe wat je hart je ingeeft, maar altijd in liefde.

Prediker had gelijk in zijn opmerkingen: Alles is nutteloos, niets heeft zin en leven heeft geen doel. Vergelijk dit met Paulus' beschrijving van de liefde en je hebt het antwoord op Prediker.

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #41 Gepost op: juli 05, 2003, 07:39:05 pm »
Hey Thinker, mooie log!

Wat de barensweeën betreft: gelukkig weet niemand hoelang ze zullen duren. Gissen is daardoor zinloos (ook al ijdelheid dus) en dat geeft mij wel rust. Ik hoef me daar niet druk om te maken.

Met je opmerkingen over sociaal christen zijn kan ik het wel eens zijn. Kijk eens hoeveel ziekenhuizen en allerlei andere gezondheids- en opvangcentra er in de loop der jaren door christenen gestart zijn, uit het oogpunt van christelijke barmhartigheid. Dat is een stuk minder. Ten eerste doordat de overheid een hoop van die taken heeft overgenomen maar ten tweede door een stuk gemakzucht en welvaarts-slaap. Dat laatste vind ik erg verontrustend. Veel verontrustender voor de kerken dan bijv. een nieuwe liturgie of een drumstel in de kerk. Aan de andere kant zie je toch nog veel werk van bijv. Leger des Heils, De Hoop, mensen die een diaconaal jaar 'doen' of jongeren die in hun vakantie in het buitenland bijv. kerken en scholen bouwen. Als je goed om je heen kijkt kun je dus met evenveel recht constateren dat er nog heel veel gedaan wordt door christenen.

En protesteren? Tja, dat is inderdaad een stuk minder. Volgens mij vinden 'we' het met z'n allen vaak wel best, zolang het ons niet direct raakt... (ik includeer hier expres mezelf). Soms denk ik dat er een meer of minder groot vervolginkje nodig is in Nederland om de boel eens wat op te schudden. Maar om daar nou om te gaan bidden...

Als ik gelijk nog even mag reageren op de omschrijving van Stef Bos als oppervlakkig: vind ik niet. Ik ken hem een beetje en hij komt mij in een gesprek bepaald niet oppervlakkig over. En hoewel hij duidelijk afscheid nam van zijn geloof, is hij zeker niet fel anti of spottend geworden. Integendeel: ik proef bij hem respect, al maakt hij zelf een andere keuze.

all the best

zacht_moedig
De zachtmoedigen zullen de aarde beërven

Sarah

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #42 Gepost op: juli 05, 2003, 11:43:48 pm »
Sorry voor het geven van een verkeerd beeld van Stef Bos. Ik ken hem dan ook niet zo persoonlijk

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #43 Gepost op: juli 26, 2003, 07:21:05 pm »
Bedankt voor de positieve reacties.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet somber, depressief of negatief. Wel probeer ik na te denken over, noemt het: de zin van het leven. (Alhoewel ik dit wel heel pretentieus vind.)

Maar over het leven nadenkend word ik daar niet heel vrolijk van. De onvolmaaktheid is zo duidelijk zichtbaar. Daar oppervlakkig overheen stappen is iets wat ik niet wil. Dat zou het leven ogenschijnlijk makkelijker maken, maar of dat nog echt leven is, is de vraag.

Echt leven is veel meer een eeuwig zoeken. Zoeken naar God, zoeken naar liefde, zoeken naar wat goed is. Aan dat zoeken komt nooit een einde. Echt vinden is volgens mij niet mogelijk, en wellicht zelfs niet wenselijk.

Bij het zoeken vind ik ook veel dingen die ik niet wil behouden. Het zijn zeldzame momenten dat er een klein stukje moois wordt gevonden.

Zoeken is soms wel vermoeiend. Zeker wanneer ik tegen veel kapotte zaken aanloop. Kapotte zaken? Een kindje van 3 dat het speelgoed van een kindje van 2 afpakt. Een merel die angstig voor mij wegvliegt. Een volwassene die ruzie maakt met een kind. Een buspassagier die zijn meegebrachte brood op de vloer van de bus dumpt.

Zoeken is ook erg mooi. Wanneer liefde wel aanwezig is. In goede seksualiteit. In het ontdekken van een klein stukje van God. In kinderarmpjes om de hals van een ouder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #44 Gepost op: juli 27, 2003, 11:47:55 am »
Leuk dat je weer van je laat horen Thinker. Na je post gelezen te hebben vroeg ik me een aantal dingen af.

1) Wat heeft het voor nut om na te denken over de zin van het leven? Het is ook vrij afgezaagd.

2) Misschien een brutale vraag, maar wat doe je eigenlijk in het dagelijks leven, naast nadenken over de zin van het leven en 'zoeken'? Je wordt niet vaak concreet in je weblog.

gesp

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #45 Gepost op: juli 27, 2003, 10:10:07 pm »
Blijkbaar roept deze weblog reacties op. Dan kan ik mijn reactie er ook wel bijzetten...
* Als je nadenkt over een moeilijk probleem, is het vaak handig om een andere, maar gelijkwaardige formulering te zoeken.
* Het is ook vaak nuttig de 'ontkenning' te onderzoeken. Waarom zou het leven bijv. 'zin' moeten hebben. Waarom zou het leven niet zinloos kunnen zijn?
as blunt as Ockham's razor

Sarah

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #46 Gepost op: juli 27, 2003, 11:28:29 pm »
Dan is de lol eraf Gesp.

THINKER

• Turn, turn, turn
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #47 Gepost op: oktober 13, 2003, 07:58:44 pm »
Een lang gekoesterde wens is vorige maand in vervulling gegaan. Ik ben wijsbegeerte gaan studeren. Ik wil leren denken. Nu 1½ maand bezig. Het overtreft mijn verwachtingen. Er valt nog veel te leren! Heerlijk om te luisteren naar mensen die kennis hebben en die ook kunnen overdragen.

Leren denken is mijn doel van de opleiding. Ik wil er niets mee worden of wat dan ook. Ik merk aan mensen om me heen dat er bar weinig wordt nagedacht. Veel mensen doen zonder na te denken en erger nog, veel mensen praten zonder na te denken. Een groot deel van het GKV-forum is daar een voorbeeld van. Maar goed, dat was ook in mijn eerste bericht al wel te lezen.

Soms ben ik bang dat ik lijk op de Farizeeër die bid dat hij niet zo wil worden als de Tollenaar. Ik wil niet zo zonder verstand praten als veel anderen doen. Arrogant? Ja, dat ben ik wel geloof ik. Altijd negatief vind ik dat niet. Ik bid daarnaast ook om nederigheid. Ik weet dat ik het beter weet, maar dat ik het niet altijd hoef te laten blijken. Voor die gepaste arrogantie en nederigheid blijf ik bidden.

THINKER

Pulpeet

• Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #48 Gepost op: oktober 13, 2003, 08:02:54 pm »
Interessante ontwikkeling, Thinker. Ik hoop dat wij er ook vruchten van mogen plukken.
(ben stiekem een beetje jaloers op je...)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Weblog van de THINKER
« Reactie #49 Gepost op: oktober 13, 2003, 08:07:27 pm »
quote:
op 13 Oct 2003 19:58:44 schreef THINKER:

Ik merk aan mensen om me heen dat er bar weinig wordt nagedacht. Veel mensen doen zonder na te denken en erger nog, veel mensen praten zonder na te denken. Een groot deel van het GKV-forum is daar een voorbeeld van.  

Ik vind dat nog wel meevallen. In veel topics lopen diepgaande discussies volgens mij.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 01:33:15 pm door Pleun »