Auteur Topic: Jezus is Heer  (gelezen 5344 keer)

Hiedeen

  • Berichten: 381
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Gepost op: november 21, 2004, 03:33:37 pm »
Doel van dit topic is: een beter beeld krijgen van het gegeven Jezus is Heer

God de Vader heeft na de opstanding van Zijn Zoon Jezus Christus de macht overgedragen aan Jezus.

Mattheus 28:18
Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.

Jezus regeert dus nu over ons. Niet de Vader. Aan het eind van de tijd zal Christus de macht weer overdragen op de Vader.

1 Korinthe 15:24,25
24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. 25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’.

Beseffen wij dit wel? Jezus regeert over ons. Volgens mij hebben we vaak het idee dat God de Vader de Koning is.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2004, 03:35:10 pm door Hiedeen »

CZ

  • Berichten: 299
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2004, 09:45:43 pm »
Jezus is Heer ja en regeert ons door zijn Woord en Geest. En wat de Geest betreft, wordt m.i nog als eens gecultiveerd dat zodra je gelooft, je voldoende van zijn wijsheid hebt en verder het zelf moet regelen aan de hand van de bijbel en het leven. Nee, God openbaart zich niet alleen in woord maar ook in kracht, levensveranderende kracht en groei. Je moet jezelf steeds opnieuw afhankelijk weten van Christus en zijn Geest, je ervoor openstellen. Wat bij ieder anders en in ander tempo gaat, maar m.i eerder te weinig dan teveel over wordt nagedacht en gebeden.

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2004, 01:16:56 am »
Vandaar ook dat Romeinen 10:9 zegt: Ieder die met het hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond belijdt dat God Hem uit de dood heeft opgewekt zal behouden worden.

Bedankt voor de reminder! Jezus is Heer!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zacharov

  • Berichten: 1487
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #3 Gepost op: november 24, 2004, 11:48:01 am »

quote:

Hiedeen schreef op 21 november 2004 om 15:33:
Beseffen wij dit wel? Jezus regeert over ons. Volgens mij hebben we vaak het idee dat God de Vader de Koning is.
Waarom wil je per se  een scheiding aanbrengen tussen de twee?

Hans B

  • Berichten: 381
  • www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2004, 11:52:09 am »
Dat Jezus Heer is, is volgens mij een concretisering van zijn verlosser-zijn.

Als Heer, als koning van alle koningen, kan hij ons verlossen:
- hij is door zijn geschiedenis (incarnatie, leven, lijden, sterven, opstaan, verheerlijking in Gods troon) in persoon ons leven en onze koning geworden
- hij kan door zijn Geest mensen met zich verbinden en laten leven in gemeenschap met hem
- hij kan mensen laten uitgroeien tot rijpe christenen, tot nieuwe schepselen van God
- hij kan mensen in Gods koninkrijk brengen
- hij kan in het laatste oordeel al het onrecht op aarde recht zetten en vrede op aarde brengen
- hij kan zo Gods koninkrijk op aarde vestigen
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 12:00:31 pm door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Hiedeen

  • Berichten: 381
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2004, 12:52:49 pm »

quote:

Zacharov schreef op 24 november 2004 om 11:48:
[...]
Waarom wil je per se  een scheiding aanbrengen tussen de twee?

Nou, liever niet.

Ik wilde alleen de discussie op gang brengen en de meningen vormen, omdat enkelen (velen?) zeggen dat er wel degelijk een fundamenteel belangrijk verschil zit en dat er dus een behoorlijk scheiding zit tussen (het werk van) God de Vader en God de Zoon.

Zelf ben ik daar nog niet echt uit. Het geeft een vernieuwde kijk op de drie-eenheid en ik denk dat er een onderwaardering ontstaat voor God de Vader.

Wel zie ik duidelijk dat Jezus echt de macht heeft gekregen over hemel en aarde vanaf Zijn opstanding tot aan Zijn terugkomst. Dat staat letterlijk in de Bijbel.

De consequenties die Hans B. opnoemt, zijn veel belangrijker. Daar gaat het idd om.

Hans B

  • Berichten: 381
  • www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2004, 01:54:07 pm »
Het heeft volgens mij zeker waarde wanneer we niet maar God de Vader als onze koning zien. Dan is God alleen maar een schepper-koning, een voorzienige macht.

Gods koningschap krijgt veel meer profiel als we zien dat God ons regeert via Christus, zijn Zoon. Dan krijgt het koningschap niet de kleur van schepping en voorzienigheid, maar van verlossing, van het komende koninkrijk van God, van de concrete dingen die God aan het doen is, van de Heilige Geest, van gemeenschap met Christus Jezus onze koning, van met Christus mee regeren als koning.

Het koningschap van God wordt er minder bleek van en meer bijbels gevuld.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 01:54:23 pm door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

johan2

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2004, 08:30:23 pm »

quote:

Hans B schreef op 24 november 2004 om 13:54:
Dan krijgt het koningschap niet de kleur van schepping en voorzienigheid, maar van verlossing, van het komende koninkrijk van God, van de concrete dingen die God aan het doen is, van de Heilige Geest, van gemeenschap met Christus Jezus onze koning, van met Christus mee regeren als koning.

even over dat meeregeren, is dat alleen weggelegd voor de martelaren die uit de grote verdukking komen? zie openbaring 20:4
vertrouw op de heer

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2004, 02:21:17 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 21 november 2004 om 21:45:
Jezus is Heer ja en regeert ons door zijn Woord en Geest. En wat de Geest betreft, wordt m.i nog als eens gecultiveerd dat zodra je gelooft, je voldoende van zijn wijsheid hebt en verder het zelf moet regelen aan de hand van de bijbel en het leven. Nee, God openbaart zich niet alleen in woord maar ook in kracht, levensveranderende kracht en groei. Je moet jezelf steeds opnieuw afhankelijk weten van Christus en zijn Geest, je ervoor openstellen. Wat bij ieder anders en in ander tempo gaat, maar m.i eerder te weinig dan teveel over wordt nagedacht en gebeden.


Zandbergen
Hoe ziet u i.v.m. dit onderwerp, de uitspraak van Petrus in Handelingen 2.36:'Dus moet het ganse huis Israels zeker weten, dat God Hem en tot Here en tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt'? In de voorgaande verzen citeert Petrus de woorden van David, die zegt:'De Here heeft gezegd tot mijn Here: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden onder uw voeten gelegd heb'. Is het wel juist, als wij zeggen tot Jezus te bidden? Liever zou ik dan zeggen: Ik bid tot de Here Jezus Christus. Dat is dus eerst de Zoon van God, die gezonden werd in een vlees (Jezus) aan dat der zonde gelijke, Rom.8.3b), maar nu tot Here en Christus is gemaakt.
Piet Strootman

CZ

  • Berichten: 299
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2004, 03:41:04 pm »
Piet Strootman, wat moet ik hiervan zeggen? Christus Jezus heeft vele namen : de Weg, de Ware wijnsstok, wonderbare raadsman, sterke God, Vredevorst. En nog tientallen.
Maar voorop inderdaad staat zijn rol als de gezalfde, de Christus. De door God gekozen verlosser(=Jezus). En God heeft hem het koningschap over aarde en hemel gegeven. Vanuit de hemel regeert Hij ons, zittende aan de rechterhand Gods, door zijn Woord en Geest.

Over Hem heb ik het wanneer ik spreek over Jezus en wanneer ik spreek over de Geest, dan is dat de Heilige Geest Gods, de Trooster, uitgezonden door Hem.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2004, 04:30:06 pm »

quote:

johan2 schreef op 24 november 2004 om 20:30:
[...]


even over dat meeregeren, is dat alleen weggelegd voor de martelaren die uit de grote verdukking komen? zie openbaring 20:4


Ook voor ons:

Rom 5,17
Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.

2 Tim 2,12
indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen;

Op. 2
26 En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen; 27 en hij zal hen hoeden met een ijzeren staf,

Op 5,10
en Gij hebt (hen) voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde.

Op. 20: 4 a
4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven;

en hierna in dit vers komen pas de gelovigen die gedood zijn in de Grote verdrukking aan bod, zij staan nu op aan het eind hiervan, als het Duizendjarig Rijk begint en mogen ook meeregeren:

vers 4 b
en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2004, 05:57:51 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 25 november 2004 om 15:41:
Piet Strootman, wat moet ik hiervan zeggen? Christus Jezus heeft vele namen : de Weg, de Ware wijnsstok, wonderbare raadsman, sterke God, Vredevorst. En nog tientallen.
Maar voorop inderdaad staat zijn rol als de gezalfde, de Christus. De door God gekozen verlosser(=Jezus). En God heeft hem het koningschap over aarde en hemel gegeven. Vanuit de hemel regeert Hij ons, zittende aan de rechterhand Gods, door zijn Woord en Geest.
Over Hem heb ik het wanneer ik spreek over Jezus en wanneer ik spreek over de Geest, dan is dat de Heilige Geest Gods, de Trooster, uitgezonden door Hem.


Zandbergen,
Paulus schreef in 2 Kor.3.17: 'De Here nu is de Geest'. En 5.16 raadde hij ons aan om Christus niet meer naar het vlees te kennen. Toen hij in vers 19 schreef, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, heeft hij m.i. dus ongetwijfeld niet de Christus wat het vlees betreft, bedoeld? Zie ik dat goed? Of kunt u zich hierin niet vinden?
Piet Strootman

CZ

  • Berichten: 299
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #12 Gepost op: november 26, 2004, 01:00:47 am »
Mr. Strootman

Naar het vlees , m.i wil dat zeggen het proberen vasthouden aan de Jezus vóór zijn hemelvaart. Zoals Maria Jezus moest laten gaan toen ze Hem na de opstanding in de graftuin omklemde. Jezus moest gaan om ruimte te maken voor de Trooster, en om in de hemel zijn koninkrijk te regeren en op te bouwen. In de hemel is Hij ook aanwezig zijn in zijn menselijke natuur, als troost voor ons dat ook mensen toegang tot de hemel krijgen. Echter bovenal als Koning aan de rechterhand van God , en als priester pleitende voor ons. Maar voor mij staat zijn koningschap op de voorgrond, niet zijn menselijke natuur, die ons pas weer geopenbaard wordt met zijn wederkomst.

Maar ik kan me voldoende vinden in uw uitgangspunt
« Laatst bewerkt op: november 26, 2004, 01:02:40 am door Zandbergen »

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #13 Gepost op: november 26, 2004, 10:13:49 am »

quote:

Zandbergen schreef op 26 november 2004 om 01:00:
Mr. Strootman

Naar het vlees , m.i wil dat zeggen het proberen vasthouden aan de Jezus vóór zijn hemelvaart. Zoals Maria Jezus moest laten gaan toen ze Hem na de opstanding in de graftuin omklemde. Jezus moest gaan om ruimte te maken voor de Trooster, en om in de hemel zijn koninkrijk te regeren en op te bouwen. In de hemel is Hij ook aanwezig zijn in zijn menselijke natuur, als troost voor ons dat ook mensen toegang tot de hemel krijgen. Echter bovenal als Koning aan de rechterhand van God , en als priester pleitende voor ons. Maar voor mij staat zijn koningschap op de voorgrond, niet zijn menselijke natuur, die ons pas weer geopenbaard wordt met zijn wederkomst.

Maar ik kan me voldoende vinden in uw uitgangspunt


Er wordt bedoeld dat Jezus naar het vlees, iemand anders is dan Christus de Geest, terwijl die scheiding m.i. niet gemaakt mag worden. Christus de Geest in die betekenis is ook niet de Heilige Geest strikt genomen.
Jezus en Christus na de opstanding zijn en blijven 1 en dezelfde persoon. En de Geest wordt gestuurd door de Heer naar ons toe, het is wel de Geest van Christus. En er is natuurlijk een bepaalde eenheid tussen de drie personen van de Godheid. Maar dat is niet wat hier werd bedoeld.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #14 Gepost op: november 27, 2004, 10:13:17 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 november 2004 om 10:13:

[...]


Er wordt bedoeld dat Jezus naar het vlees, iemand anders is dan Christus de Geest, terwijl die scheiding m.i. niet gemaakt mag worden. Christus de Geest in die betekenis is ook niet de Heilige Geest strikt genomen.
Jezus en Christus na de opstanding zijn en blijven 1 en dezelfde persoon. En de Geest wordt gestuurd door de Heer naar ons toe, het is wel de Geest van Christus. En er is natuurlijk een bepaalde eenheid tussen de drie personen van de Godheid. Maar dat is niet wat hier werd bedoeld.


P&A
De uitdrukking 'Jezus naar het vlees', komt nergens in de Schrift voor. Jezus was immers een vleselijk mens. Als Paulus de uitdrukking 'de Christus wat het vlees betreft' gebruikt, bedoelt hij ongetwijfeld Jezus. Tevens impliceert die uitdrukking, dat Paulus ook uitging van de Christus als Gods Geest.
Is de Geest, die in Jezus was niet de Heilige Geest? Hoe verklaar je dat? Volgens Paulus is er een (1) Geest, door Wie wij tot de Vader mogen komen. Dat is dezelfde Geest, die in Jezus was (Galaten 4.6). Natuurlijk moeten we onderscheiden tussen de levensgeest, waaraan mens en dier deel hebben, en de Heilige Geest.
Piet Strootman

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2004, 09:35:47 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 27 november 2004 om 10:13:
[...]


P&A
De uitdrukking 'Jezus naar het vlees', komt nergens in de Schrift voor. Jezus was immers een vleselijk mens. Als Paulus de uitdrukking 'de Christus wat het vlees betreft' gebruikt, bedoelt hij ongetwijfeld Jezus. Tevens impliceert die uitdrukking, dat Paulus ook uitging van de Christus als Gods Geest.
Is de Geest, die in Jezus was niet de Heilige Geest? Hoe verklaar je dat? Volgens Paulus is er een (1) Geest, door Wie wij tot de Vader mogen komen. Dat is dezelfde Geest, die in Jezus was (Galaten 4.6). Natuurlijk moeten we onderscheiden tussen de levensgeest, waaraan mens en dier deel hebben, en de Heilige Geest.
Piet Strootman


P& A,

Misschien is het je ontgaan, maar ik had nog een  antwoorde tegoed over de Heilige Geest.
Piet Strootman

mona

  • Berichten: 23
  • Dazed and Confused
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #16 Gepost op: maart 02, 2005, 04:38:26 pm »

quote:

Zacharov schreef op 24 november 2004 om 11:48:
[...]


Waarom wil je per se  een scheiding aanbrengen tussen de twee?

 
Oeh, goed punt. Dat komt te vaak voor vind ik.

Ik ben geen atheïst, geloof in God. Maar ben niet gereformeerd of iets dergelijks. Dit komt onderandere doordat ik een ander beeld heb van de Bijbel en zo ook van Jezus.

Ook zie ik Jezus niet als Zoon van God,

Maar ik vind dit een goede opmerking, iets om over na te denken. :)
I never really hated the one true God, but the God of the people isn't mine..

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Jezus is Heer
« Reactie #17 Gepost op: maart 03, 2005, 02:48:43 pm »
Het boek van Jos Douma (Jezus Ontdekken) is erg mooi in ieder geval :)

De Heilige Geest is trouwens de plaatsvervanger van Jezus hier op aarde, hoe zien jullie dat dan?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.