Auteur Topic: gaventest  (gelezen 9394 keer)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #30 Gepost op: februari 15, 2005, 04:04:59 pm »
Aan de hand van uw antwoorden kan de volgende statistiek gemaakt worden:

Barmhartige    31       15.9%
Bemoediger    31       15.9%
Leider    30       15.4%
Profeet    27       13.8%
Dienaar    26       13.3%
Leraar    26       13.3%
Gever    24       12.3%

2 keer 31 punten, dat noem ik vrijgemaakt :D
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2005, 04:06:22 pm door Doarsie »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #31 Gepost op: februari 15, 2005, 04:39:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 februari 2005 om 00:23:

[...]

Een christen is per definitie wedergeboren. :) (In de echte betekenis van 'christen')
Ik vind dat je dit wel moet weten. Jij weet toch ook dat je een gelovige bent die wedergeboren is?
Als je het NIET bent, weet  je dat misschien niet, omdat je daar nooit over na hebt gedacht. Dan kun je denken: Wedergeboren wat een flauwekul, ik ga naar de kerk en geloof in God, dat is voldoende. (Bijvoorbeeld)

Daarom is het toch een stomme vraag in zo'n gaventest! Als je jezelf christen kunt noemen, dan ben je idd wedergeboren. Daarom doe je waarschijnlijk ook die test...  Mensen die wedergeboorte flauwekul vinden zijn a. (waarschijnlijk) geen christen en b. niet geïnteresseerd in zulke tests.

Dit zijn mijn resultaten:
Profeet4517.8%
Leider3714.6%
Leraar3714.6%
Dienaar3714.6%
Gever3513.8%
Bemoediger3212.6%
Barmhartige3011.9%
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2005, 04:58:10 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zacharov

• Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #32 Gepost op: februari 15, 2005, 06:16:32 pm »
Dit soort tests worden pas echt zinvol, als ze je een uitslag geven van wat je in ieder geval niet hebt en wat je dus in ieder geval niet moet doen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #33 Gepost op: februari 15, 2005, 09:31:09 pm »
Volgens mij kan God je pas goed gebruiken als je denkt er geen gave voor te hebben.
Zie ook Mozes (Ex 3 en 4), die dacht dat hij niet geloofd zou worden omdat hij te weinig overtuigingskracht had. Hij dacht ook dat hij de goede woorden zou kunnen vinden. Toch stuurt God hem, Hij geeft nog wel gehoor aan Mozes' twijfel om Aaron mee te laten gaan.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #34 Gepost op: februari 15, 2005, 09:37:03 pm »
Dat van Mozes was gewoon ongehoorzaamheid aan God. Hij wou niet, hij zocht wel uitvluchten, maar het kwam er gewoon op neer dat hij aan God twijfelde. Puur ongeloof, geen wonder dat God zo boos op hem werd.

Ik denk dat je je gaven alleen goed kunt gebruiken als je bewust NIET jezelf zoekt, maar Hem. En niet kijkt wat je zelf vindt, maar wat God zegt. En dat toetsend aan de Bijbel ook overleggen met anderen. Het is niet zomaar dat de gaven gekoppeld worden aan het Lichaam. Je kunt je gaven niet in je eentje gebruiken. Het moet altijd samen met anderen. Ik kan alleen maar dienen en profeteren als ik daarbij getoetst wordt door anderen door middel van Gods Woord.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #35 Gepost op: februari 15, 2005, 09:53:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 februari 2005 om 21:37:
Dat van Mozes was gewoon ongehoorzaamheid aan God. Hij wou niet, hij zocht wel uitvluchten, maar het kwam er gewoon op neer dat hij aan God twijfelde. Puur ongeloof, geen wonder dat God zo boos op hem werd.

Dat weet ik niet; het was natuurlijk ongehoorzaamheid in die zin dat hij blijft twijfelen omdat hijzelf niet bekwaam was - hij kon niet spreken.
Ik denk dat hij wel wilde, maar echt dacht dat hij niet kon wegens zijn angst om te spreken.
Omdat hij eigenlijk eraan twijfelt of God hem toch kan gebruiken hoewel hijzelf niet kan spreken, daarom is God boos.

quote:

Ik denk dat je je gaven alleen goed kunt gebruiken als je bewust NIET jezelf zoekt, maar Hem. En niet kijkt wat je zelf vindt, maar wat God zegt. En dat toetsend aan de Bijbel ook overleggen met anderen. Het is niet zomaar dat de gaven gekoppeld worden aan het Lichaam. Je kunt je gaven niet in je eentje gebruiken. Het moet altijd samen met anderen. Ik kan alleen maar dienen en profeteren als ik daarbij getoetst wordt door anderen door middel van Gods Woord.

Als ik iemand spreek en diegene ergens mee dien, hoeft dat niet altijd eerst na overleg met anderen.
Maar ik snap wat je wil zeggen; al weet ik niet zo hoever dat overleg met anderen gaat.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #36 Gepost op: februari 16, 2005, 10:49:11 am »

quote:

Zacharov schreef op 15 februari 2005 om 18:16:
Dit soort tests worden pas echt zinvol, als ze je een uitslag geven van wat je in ieder geval niet hebt en wat je dus in ieder geval niet moet doen.
Een dergelijke test is juist nu echt zinvol, juist omdat het nu eens niet uitgaat van onmogelijkheden, maar van mogelijkheden en kansen. De uitslag legt de nadruk op de zelfwaarde en niet op de niet-waarde, zoasl jij graag zou zien. Ook God wil letten op onze waarde en dus niet op onze niet-waarde. Daar is Jezus nu juist mens voor geworden en voor gestorven en weer opgestaan.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #37 Gepost op: februari 20, 2005, 08:25:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 februari 2005 om 23:58:Inleveren zou ik meer zien als God doet niet iets met 'de ooring' - de tempel hing niet vol met oorringen en andere sierraden. Maar er werd iets anders van gemaakt. Het werd omgesmolten totdat het bruikbaar was voor de tempel. In dienst van God gebruikt.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 februari 2005 om 21:31:
Volgens mij kan God je pas goed gebruiken als je denkt er geen gave voor te hebben.

Uit deze uitspraken van je zou ik op kunnen maken dat God twee manieren gebruikt om ons bruikbaar te maken in zijn dienst. Hij kan dat wat wij hebben (van nature) zo veranderen (omsmelten) dat het van niet-bruikbaar bruikbaar wordt. Ik zie dat dan toch als een aansluiten bij natuurlijke gaven. Hij zegt niet: zo, je komt met iets mooi van goud bij mij, maar ik wissel dat eerst in voor zilver.

In je tweedde uitspraak ben je er echter heel stellig in dat God juist niet (nooit) wil (zelfs nooit kàn) aansluiten bij onze natuurlijke gaven.

We hebben het al over Mozes gehad. Zijn roeping door God past heel erg bij je tweedde uitspraak. Wel kwam hij al voor hij zo duidelijk door God geroepen werd op voor onrecht, toen hij een Egyptenaar doodsloeg. Aan de andere kant, toen hij al in dienst van God was genomen vergat hij in de woestijn wel eens om zijn gaven te gebruiken in dienst van God. En vertrouwde hij op zijn eigen kracht in plaats van op gegeven kracht door God.

Ik heb zelf ook nog aan Petrus zitten denken. Zijn natuurlijke gave was dat hij altijd haantje-de-voorste was. Zijn opdracht wèrd: hoedt mijn schapen. En ook zou hij de rots zijn waarop de gemeente gebouwd zou worden. Ik weet niet of ik het goed zie, maar ik zie hier eerder een omsmelten van zijn natuurlijke gave in, dan dat God daar totaal niet bij zou aansluiten.

En bijvoorbeeld Paulus was heel ijverig in het vervolgen van christenen. Hij bleef ijverig, maar dan in dienst van God.

Ik heb het idee dat wij onze natuurlijke gaven in gebed voor Gods aangezicht mogen brengen en mogen vragen of Hij die wil gebruiken. Of Hij òns wil gebruiken, dat lijkt mij hetzelfde. En dan zijn er misschien natuurlijke gaven die Hij juist niet gebruikt, terwijl wij er zo trots op zijn. Maar het lijkt mij dat er ook vaak natuurlijke gaven kunnen zijn die Hij gaat omvormen en die zo geschikt worden voor zijn dienst. De enige voorwaarde voor ons om onze natuurlijke gaven goed te gebruiken in dienst van God lijkt mij dat wij steeds weer erkennen dat we daarin afhankelijk zijn van God. Ik denk dat als wij beseffen dat Hij ze ons gegeven heeft, niet voor de verheerlijking van onszelf, maar om zijn verheerlijking, door die gaven in dienst te stellen van Hem en anderen in de gemeente in het bijzonder en alle mensen in het algemeen, dat die natuurlijke gaven dan 'vanzelf' (door de Heilige Geest) omgevormd worden.

Ik zie zelf trouwens niet altijd een heel scherpe scheiding tussen natuurlijke gaven en geestelijke gaven. Ik bedoel: ik denk niet dat het nou dat is waar het op aankomt dat je bij jezelf of bij anderen dat onderscheid kunt maken. Want ook als je een geestelijke gave hebt gekregen en daarmee veel hebt gedaan in de dienst van God, loop je nog altijd gevaar in de verleiding te vallen die gave puur voor jezelf te gaan gebruiken. Zie Mozes en bijvoorbeeld ook Salomo.

Wel ben ik het met je eens dat God ons best wel vaak voor verrassingen kan stellen. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die lichamelijk altijd heel aktief zijn geweest en plotseling door een ongeval bijna niks meer kunnen. En hoe erg dat dan ook blijft, vaak blijkt dat God dan voor hen nog hele mooie gaven in petto had. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. Een ander voorbeeld is dat een 'geboren leider' in de kerk door een burnout er voorlopig niet meer aan hoeft te denken verantwoordelijkheden op zijn schouder te dragen. Maar wel heel andere gaven zal kunnen ontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2005, 10:44:31 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Adinomis

• Bekijk profiel
gaventest
« Reactie #38 Gepost op: februari 20, 2005, 09:30:17 pm »
Een gaventest is niet per definitie fout. Maar je moet er ook niet teveel waarde aan toekennen. Ik vind het voor de kerkenraad wel een goede manier om te inventariseren welke gaven de gemeenteleden hebben. Maar ook bijvoorbeeld om te weten welke muziekinstrumenten ze bespelen en met welke apparatuur en/of hoeveel tijd  de gelovigen gemeente kunnen dienen. Ik heb het idee dat de kerkenraad dat helemaal niet interesseert. Ze hebben het heel druk, maar zouden bepaalde taken best kunnen delegeren. Ik ben het wel met de opvatting eens dat natuurlijke gaven niet altijd bruikbaar zijn in de gemeente. Het is zelfs bekend dat mensen een opdracht van God kregen, waarvoor ze zichzelf helemaal niet geschikt vonden (Mozes). Juist omdat ze daarin heel afhankelijk van God zijn, kan dit werk vrucht dragen. Maar God kan ook een verlangen in je hart leggen voor een bepaalde taak.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.